woensdag 19 januari 2011

Natuurpark Lelystad en (OVP) Oostvaardersplassen

Morgen is het zover...Niet iedereen staat op de lijst...Maar dat maakt niet uit..U bent van harte welkom....
-Wandeling 23 Jan.2011 a.s. zie http://awd-bossie.blogspot.com/2011/01/awd-paradijsveld-en-wandeling-23.html
 - Dinsdag 18 Januari gaan we naar de Oostvaardersplassen.....Loes*,René* en ik. René weet een paar mooie plekjes rond de OVP..Een paar dagen ervoor ziet het weer er voor deze dag goed uit...Maar een dag van tevoren stellen ze de weersverwachting bij......
Het regent dan ook in de vroege morgen...Maar dat mag de pret niet drukken..
We bezoeken eerst het Oostvaardersbos ( voormalig Fluitbos)
In het Fluitbos (Oostvaardersbos) waant men zich direct in de Oostvaardersplassen..Dit gebied kent talloze wandelpaden en een aantal bijzondere open plekken.
(Een Buizerd in de boom...of is het de Zeearend?..en een Zilverreiger))
Maar helaas is er nu een groot gedeelte afgezet...En tijdelijk verboden voor bezoekers..
We zien een tiental Edelherten..tussen de bomen. En natuurlijk heb ik daar foto's van gemaakt..
Maar?...Helaas...Op de foto's zie je nog niet eens dat het Edelherten zijn..:)
(Helaas..want ze stonden niet eens zo ver weg van ons)
Konikpaarden....
Vanaf een uitkijkpunt..
Bij mooi helder weer lijkt het me hier paradijselijk mooi...zeker in de ochtend en avondschemering.
Ja het Oostvaardersbos is een prachtige plek om eens te bezoeken...
Ik ga dat zeker doen!
-----
Natuurpark Lelystad.
De dieren hebben hier volop de ruimte en leven praktisch als wilde dieren in de vrije natuur.
De Otters worden gefokt en voorbereid op uitzetting in hun oorspronkelijke leefgebieden..
De Europese Otter (Lutra lutra) is famiie van de...Marterachtige..
En gek genoeg vallen daar ook beren onder..
De Otter is dus familie van de Wezel..Hermelijn...Veelvraat..Marter..Stinkdier...Kleine Beren..en Panda.
In de tijd van de Neandertaler leefde de Otters tegelijk met de Wolharige Neushoorn en de Grottenleeuw.
Het zijn prachtige beesten om naar te kijken...Ze zijn constant in de weer..
Ik hoop dat ik ze ooit eens in het wild tegen gaat komen...
Maar zo zou ik nog wel een lijstje kunnen opnoemen.
Edelherten krijgen hier veel ruimte..
Maar het blijft natuurlijk net iets anders dan in de OVP...
Alhoewel dat ook een afgesloten gebied is.
Ooievaars
Nog een Geweizwammetje.
Nog eentje..Want ze zijn best mooi...
Wilde Zwijn...
of Everzwijn (Sus scorfa)
Het is de voorouder van het tamme varken..
En dit?...Is dit ook een soort Geweizwammetje?...
Wisent
En de baas in de kudde...is Oma..
Zij bepaald wanneer de groep mag rusten..drinken..of verder trekt.
Wanner de kudde te groot word gaat één van de oudste dochters en kleinkinderen weg en vormt een nieuwe kudde. De Stieren sluiten zich aan bij een stierengroep...Waar gevochten word om de onderlinge rangorde.
En René heeft nog een mooi plekje in petto..
Waar regelmatig de Roerdomp te vinden is..Maar nu niet..
Maar later blijkt op waarnemingen.nl dat net iets eerder twee Roerdompen hier waren waargenomen...
Maar deze Wilde Zwanen ....
Zijn natuurlijk ook geweldig om te zien...Zeker in deze aantallen..
Grauwe Gans..
* René en Loes...
Twee fotografen ...Hun motto is "Het kan altijd beter"..
En ze zijn dan ook veel met de instellingen bezig....En dat is te zien aan hun foto's
Zie op de Site van:
René en Loes...Bedankt voor deze gezellige dag..
Het weer was in de morgen dan niet hellemaal top..
Maar we hebben ondanks het weer veel gezien en genoten van deze dag..
Gr Henk

24 opmerkingen:

  1. Genieten is op zo'n dag ook zeer belangrijk Henk, je hebt ons weer veel fraaie opnames laten zien....waarvoor dank.

    Groeten en hopelijk tot zondag


    Groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,
    We hadden weer een prima dag, al was de ochtend erg donker en nat.
    Leuk om jouw verslag hier alvast te zien, de mijne komt denk ik morgen.
    Wat heb je er weer veel fijne info en wetenswaardigheden bij vermeld, top!
    En ondanks het sombere weer zien je foto's er prima uit!
    Wat zijn die otters toch enige beesten, daar heb ik echt van genoten. En wat een mazzel hadden we met die enorme hoeveelheid wilde zwanen. Gaaf shot met die ganzen er boven, die komt in mijn log ook ;)
    Groetjes en tot zondag, hopelijk houden we het dan wel droog...
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wauw die laatste foto van de wilde zwanen vind ik echt prachtig!
    Mooi verslag weer.
    Ik wens jullie alvast veel plezier de 23ste. Baal dat ik er niet bij kan zijn, maar ik ga nog wel een keertje meer in de herhaling ;-)

    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hola Henk. Bonita colección de animales. Las imágenes son preciosas. Me gustan las nutrias, los gansos volando,las cigüeñas...En Cáceres hay muchas cigëñas.
    Saludos.Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi Henk. Jammer van het slechte weer, maar aan je foto's te zien hebben jullie toch een mooie dag gehad en jullie hebben veel gezien.
    Morgen ga ik naar de OVP. Als ik net zoveel moois te zien krijg ben ik dik tevreden.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Henk,

    Inderdaad, het was gezellig. Ondanks het slechte weer hebben we toch mooie dingen gezien en niet alleen in het natuurpark.
    De duizenden ganzen en wilde zwanen waren toch een topafsluiting. Ik zei toch, dat we nog iets bijzonders zouden zien.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jullie hebben je prima vermaakt in natuurpark lelystad zo te zien. Kun je echt zo dicht bij die otters komen? De overvliegende zwanen staan er prachtig op. Top.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  8. gelukkig hebben jullie doorgezet, wat is het slecht weer geweest. Maar de beelden zijn er niet minder om. Juist de mistige beelden geven een aparte sfeer. En jullie hebben vast een leuke dag gehad, zeker in Natuurpark Lelystad kom je altijd iets tegen..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha die Henk,

    Ik had er graag bij willen zijn, dat weet je (werk...helaas), en nu ik deze foto's zie, ondanks het slechte weer, weet ik zeker dat ik ook een keer naar het natuurpark wil. Die otters, geweldig, en dan edelherten van zo dichtbij en goed te benaderen, ook nog zwijnen en wisenten, ik geef toe, het doet wel aan een dierentuin denken, maar toch, het heeft iets.

    En dan ook nog aan het einde die wilde zwanen, dat was een mooie toegift, goed dat jullie nog even terug zijn gegaan naar de OVP.

    Ik heb hier zitten genieten van de foto's.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wauw henk wat een schitterende log heb je er weer van gemaakt,
    alleen denk ik dat rene en loes, té dicht naar de waterkant gaan en he;e vluchten vogels opjagen op die manier:-(((
    die hebben hun energie wel voor andere dingen nodig zou ik denken,
    het kan altijd beter...
    jawel als je aan de dieren denkt wel,
    maak dan een mindere foto,
    en geef de dieren hun rust...én ruimte
    dát moest ik even kwijt,
    want henk, er zijn mensen die "alles"doen om een foto te kunnen maken, en ik kan daar erg slecht tegen.....

    maar verder is je log er een van ongekende schoonheid.
    en zit ik hier "puur"te genieten henk:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk
    wat een mooie sirie heb je gemaakt.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk
    Mooie serie foto's, ook al was het weer niet alles.
    Lijkt me me geweldig zo samen foto's te maken.
    ik heb vandaag mijn nieuwe lens gehad, dus ga daar zeker snel een keer naar toe, maar eerst maar hier in de buurt oefenen.
    Zal toch eens een vrije dag moeten nemen, en naar het AWD of OVP te gaan.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Henk,

    Ze zaten er inderdaad aardig naast met de voorspellingen, maar ondanks het tegenvallende weer heb je je blog toch weer heel aardig kunnen vullen.
    De otters zijn ook erg leuk, ze lijken er lol in te hebben!

    PS. Ik zag dat de wandeling wel heel erg vroeg begint zondag.
    Ik had graag meegewild, maar het OV is dat op zondag niet haalbaar, dus ik sla hem even over.
    Wens jullie wel allemaal een hele gezellige dag met veel mooie blogverhalen!

    Groetjes,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hà Henk.
    Heerlijk om met jullie mee te genieten van deze dag.
    Wat een moois hebben jullie gezien en de gezelligheid straalt eraf.
    De otters vind ik zò leuk en ook de zwijntjes en wisenten en de rest natuurlijk ook.
    Tot Zondag,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hoi Henk ondanks het weer zo te zien heb je toch een fijne dag gehad en je laat ons weer meegenieten super een mooie sirie foto`s .
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat leuk die otters, prachtige serie weer. Ook de edelherten zijn geweldig, maar die wisent is voor mij favoriet deze keer. Wat een stoer beest!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Henk,
    Wat een prachtig park om eens te bezoeken. Daar is veel te zien en fotograferen:de konikpaarden, zwanen, ganzen en otters. Als je de plekjes maar kent. Je hebt er een mooie blog van gemaakt.Hoop er zondag bij te zijn, deze week geveld door de griep.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Geweldig Henk wat een mooie serie is dit geworden. Die otters helemaat tof. Het zwijn (asterix en obelix gevoelens) een verrukkelijke serie die maar weer eens duidelijk maakt dat er onwijs veel moois is in ons landje

    BeantwoordenVerwijderen
  19. weer genoten van je blog!!
    prachtig weer....
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat heb je (jullie) toch weer een geweldige impressie van de Plassen achtergelaten. Complimenten hoor.

    groet, Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  21. BREATHTAKING, all the wildlife around...i am amazed!
    wat schattig de otters, zijn er welke in AWD ook?
    tot zondag:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. laatste vraagje: komen de vossen ook mee op zondag?:-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dit is weer genieten, zo'n wandelingen zijn een droom voor mij ! Maar meest speciaal van al vind ik de otters hier, leuk om ze bezig te zien ook al trekken ze niet bepaald een lief snoetje...

    BeantwoordenVerwijderen