zondag 2 oktober 2011

Uil (AWD) Amsterdamse Waterleidingduinen

Het is Zaterdag 1 Oktober...Normaal gesproken ga ik deze tijd dan voor de damhertenbronst..Maar mist..nevel bij laaghangende bewolking doet mij besluiten om Ingang "De Zilk" te pakken.
Het is hier meer een open gebied..(Vogelenveld..Palmveld) en dat is dan met mist meestal heel mooi...
Ook is het in het weekend nu heel druk rond de bronstplek..en ach..
Ik heb nog tijd genoeg om nog naar de bronst te gaan kijken..
Achteraf ben ik heel blij met deze keuze..!!!
Als je hier dan loopt..zo in de mist..in je eentje..
Hoor je je eigen voetstappen..En je hoort het burlen van de herten in de verte..en de geluiden van roofvogels..Een mysterieus sfeertje hangt er in de AWD..
(Mysterieus Sfeertje)
Ik geniet er van...
Maar ik ben ook onrustig..
Want ik wil alles...ja alles zien in de AWD
..met deze mist..
En ik weet dat het zo weer over is...
als de zon doorbreekt..
Nu zie ik nog de mooie schimmen..die kleurloos in de mist opgaan..
(Vos als schim in de mist)
Een soort spookachtig Harry Potter sfeertje...En dit schrijf ik achteraf niet voor niets..Iedere schim trekt mijn aandacht...En ik..Ik wil niet gezien worden..Het liefst had ik zo'n onzichtbaarheidsmantel...
Zo eentje als in de film van Harry Potter..
Een schim staat tussen de struiken..het lijkt een vrouw..
Is het één van de Witte Wieven?
Want dan moet ik zeker niet gaan dansen met haar!
Zolang je de witte wieven niet lastig valt, zullen deze je geen haar krenken. Maar een boertje uit Beek, die 's avonds op weg naar huis door de bossen van Montferland liep, vroeg met zijn dronken kop aan een witte vrouw of deze met hem wilde dansen. En dat heeft het boertje geweten. De hele nacht bleef ze met hem dansen. Vele malen wilde het boertje er een eind aan maken, maar dat lukte maar niet. Hij werd gedwongen door te gaan, zelfs toen hij het niet meer aankon. Het zweet gutste van zijn hoofd als op een hete zomerdag toen hij rogge aan het maaien was. Bidden en smeken om op de houden hielp niet. En toen de dag aanbrak viel het boertje dood voor de voeten van het witte wijf neer
De zon breekt door..Helaas nu is het uit met de pret..
Langzaam maar zeker zie je ook meer mensen in de AWD...Nee..geen spoken :)
Wel deze Vos schijnt een spook te zien..Want één foto..
En hij gaat er als een speer vandoor..
Ja het blijft vandaag een mysterieuse dag..
Zeker als ik deze Uil ziet wegvliegen
Het blijkt een Velduil te wezen..die zoals meer uilen..dagactief zijn
(Bedankt voor het determineren)
Hij kijkt me aan..En ook hij doet het in zijn broek..
Voor veel mensen zijn Uilen misterieuze vogels..Je ziet ze bijna nooit..En ze maken angstaanjagende geluiden..in een schemerig bos..Want meestal zijn ze s'nacht actief,
Ook In de films van Harry Potter komen uilen voor..En dat heeft gevolgen gehad voor de uilen in India
Er stond toen in het nieuws.
In India verdwijnen de wilde uilen in rap tempo en dat is de schuld van Harry Potter. Dat heeft de Indiase minister van Milieu, Jairam Ramesh, gezegd.“In navolging van Harry Potter lijkt er een vreemde fascinatie te zijn zelfs bij de middenklasse op het platteland om kinderen een uil cadeau te doen”, aldus Ramesh. In de Harry Potter boeken en films heeft de hoofdrolspeler een uil als huisdier.
Veel uilen worden ook geofferd om voorspoed af te dwingen tijdens het Hindoeïstische lichtjesfeest Divali, dat dit jaar op 5 november wordt gevierd. De minister wil een beschermingsprogramma voor de vogels opzetten..
Het sfeertje moet een beetje mysterieus blijven vandaag...Dus ik gebruik niet al de foto's die ik had willen plaatsen...En nog zijn het er veel dit keer....Maar ja..Dat heb je als je een Uil zo voor je lens krijg ..
Ook hier hoor je het burlen...Maar wel veel minder massaal dan bij Ingang Panneland.
De temperatuur loopt snel op...Maar aan de grond blijft het toch nog lang vochtig..
(Kabouterdorp midden in de AWD)
Om mysterieus te blijven..Dit is ook zo iets..Een kabouterdorp..Midden in de AWD Ik heb er al eens meer over geschreven..KLIK HIER Nee...Ik heb er geen spijt van gekregen..dat ik Ingang "De Zilk"genomen heb..
Ik neem aan dat het bij Panneland heel druk was deze dag..En hier..
Hier was het geweldig..En gelukkig qua mensen rustig..

27 opmerkingen:

  1. Hoi Henk
    Goed idee van je om naar de zilk te gaan je hebt mooie plaatjes van de mist en de opkomende zon.
    Gaaf dat je ook nog een uil hebt gezien met het weer van gistochtend heeft dat zeker iets mysterieus.
    Ik denk dat het een velduil is.
    Gisteren naar Panneland geweest en daar stond alweer een grote groep maar die gingen meer voor de mist.
    Zo nog maar even naar het AWD.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo henk,

    Mooie mystieke beelden en bovendien een uil en kabouters. Het kan niet op. Op zaterdag 1 oktober viel het mij aan het eind van de middag bij het Eendenvlak mee met de drukte. Regelmatig burlen, zo'n 10-15 rustende herten en natuurlijk een aantal hindes en kalfjes in de buurt. Het aantal bronstkuilen neemt toe, het zal binnenkort wel wat uitbundiger worden.

    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk die mist ... geeft echt zo'n mooie sfeer. De uil die net wat heeft laten vallen is ook grappig :-) dat je het gevangen hebt in een foto ... top!
    Groetjes en fijn weekend
    Miranda
    p.s. het is druk op het werk zoals je ziet ... haha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoi Henk
    wat gaaf van die uil dat je voor de lens had super opnamens,met een fijne info..
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zooooo dan mooie uil hoor ik zou hem ook wel zo mooi op de foto willen hebben.
    groet erik

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Herman

    Mooi hoor die Uil en ook nog zo vaak op de foto.
    En de mist heeft altijd wel iets mysterieus.

    gr.Jelle

    BeantwoordenVerwijderen
  7. geweldig....zo helemaal alleen beleef je de sfeer veel intenser dan wanneer je met anderen samen bent.
    Je hebt prachtige opnamen kunnen maken.
    die uil is natuurlijk helemaal top al zie ik geen broek.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk, je weet het gevoel wel te beschrijven!
    Geweldig om te lezen.
    Een prachtige serie laat je zien met als topper de Uil.
    De vroegte wint weer eens,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk
    wat is die uil gaaf en die mist is ook altijd leuk mooie foto's
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk,

    Hoe zit dat nou? Je roept iedereen op eens naar de AWD te gaan en als ze dat dan doen, kies je de rustigste plek uit. Ik snap het wel. Als je deze sfeer wil proeven, moet je dat in alle rust kunnen doen. Ik dacht de Witte Wieven iets van de Kempen (Noord Brabant) was, maar jullie kennen die verhalen dus ook.
    Wat prachtig om een uil zo te zien en te kunnen fotograferen. Weer een erg leuke blog!
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Henk man moet mij van het hart dat je steeds weer verrassend uit de hoek komt. Zeldzaam een velduil en ach die doet Henk even schijtende en wel. Een serie die uitblinkt in zeldzaamheid en dan heb ik het nog niet eens over de sfeer van de vroege morgen gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige foto's van de mist en de zonsopkomst.
    Maar de foto's van de uil is prachtig om te zien, had ik graag zelf gemaakt.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou als ik zie wat die uil weg werpt zou je haast wensen dat ie een broek aan zou hebben pffffff.
    Ik denk dat wij morgen nog even het duin in gaan.
    Maar zo vroeg als jij gaan we niet .
    Ik geniet hier wel van het sfeertje, ik weet zeker als wij zo vroeg gaan dat we de boswachter tegen komen whahahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige en sfeervolle beelden!
    Had je je toestel schietklaar stan toen de uil langs kwam. Echt een geluk dat je dat moment kon pakken!

    Groeten,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Henk,

    Mooie sfeerbeelden!
    Wie het eerst komt,wie het eerst maalt.
    Zal voor jou wel niet meevallen, nu de zon zo laat opkomt. Scheelt je toch een hoop tijd.
    Prachtig zoals je de velduil te pakken heb gekregen.
    De AWD blijft toch verbazen met de grote verscheidenheid aan dieren.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wederom een heerlijk blog Henk, en wat een mooi moment met die uilen, je evrhalen kun je zo in een eigen Henk Potter boek schrijven :)

    Groet,
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Henk,
    Wat een supersfeervolle serie, mooi he die mistflarden en die spinnewebben vol druppels. Wij hebben ze in Drenthe ook veel gezien en ook daar gingen de verhalen over de witte wieven....
    Mooie vossenfoto en ook het damhert staat er mooi bij.
    Ik heb alweer zin om naar de AWD te gaan....
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh ja, die uil die je aankijkt...wat een superfoto!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jeg kom tilfældig forbi.
    Rigtig gode billeder.
    Tak for rundvisningen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh Henk wat een verrukkelijke serie!
    Jouw blogs blinken altijd uit in originaliteit, maar ik miste eerlijk gezegd de laatste tijd een beetje je enthousiaste belevingen, en zoals je die hier beschrijft, ja, dan geniet ik helemaal met je mee van deze onbeschrijflijke mooie ochtend.
    En dan die velduil, hoe die je aankijkt, top dat je zie zo hebt kunnen vastleggen.
    Echt een superblog Henk!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Henk,

    Wat een geweldige ontmoeting met die uil!
    De ochtend mist is toch ook geweldig hoor.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Henkkkkkkkkkkkkkk, wat laat je me nou weer zien voor mooisssss? Een Velduil in de AWD!!!! Schitterend man...en ik was nog wel blij met een Boomvalk in de AWD met libelle, dan had ik toch liever deze rakker vastgelegd. Zo te zien had die nog schijt aan je ook....hahahahah. Ja dit is echt uniek man...zo'n prachtig beest, en dan ook nog eens zo mooi op de foto weten te zetten. Goede zet van je om ingang Zilk te pakken. Het heeft je veel mooie sfeervolle plaatjes opgeleverd.

    Mijn blog van de Damhertenbronst staat ook online nu, mocht je geïnteresseerd zijn.

    Was je trouwens niet met Herman de AWD ingedoken?

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Was wel erg mistig he maar als het opklaart super .Wat een mooie serie weer .Grt Jeanne

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hallo Henk

    Wat een geweldige serie.

    Prachtig die mist.
    Maar die uil is helemaal super.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Henk
    Wat super om een uil tegen te komen!!! Wat is de AWD toch mooi in de vroege ochtend !
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Geweldige foto's van die uil! vooral als ie naar je kijkt, met zo'n verwonderde blik.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Gaaf hoor dat je een velduil hebt gezien, die zie je niet zo snel in de duinen volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen