zondag 9 januari 2011

Bunker 099

- De Amsterdamse Waterleidingduinen bevatten werkelijk vele bunkers.

Wij gaan als Zandvoortsebunkerploeg alle bunkers in kaart brengen die belangrijk zijn om te laten zien we geven ook de kaart info waar ze liggen zodat u ze ook kan bezoeken.
januari 2011 gaan we hier uitgebreid op in.
zie : http://www.zandvoortsebunkerploeg.nl/index.html
-
 
-
Bunkers in de AWD
Bunkers...Cultuurhistorisch Erfgoed..
Ik heb al eerder aandacht geschonken aan de bunkers en de Zandvoortsebunkerploeg..
Gewoon omdat de bunkers bij het AWD horen..En een belangrijke rol spelen..
Zowel in het heden als verleden!!!
Maar nu eerst de wandeling met Herman...
-
Krooneenden
Pas sinds 1942 worden Krooneenden in Nederland waargenomen...De Nederlandse Krooneenden brengen hier de winter door...
Maar ook ..
De Brilduiker..
brengt hier de winter door...
En is regelmatig te zien...
In de AWD
Tafeleend
Kuifeend
Fuut
Aalscholver.
Bunker 100
BUNKER NR 100
In de AWD is een nieuwe soort gevonden, het
gaat hier om de tongvaren Asplenium
scolopendrium uit het geslacht streepvarens. Het
is een liefhebber van vochtige schaduwrijke
plaatsen, liefst kalkhoudend, bijvoorbeeld oude
stadsmuren. In een schuttersput uit de tweede
wereldoorlog in de Amsterdamse Waterleidingduinen
heeft de tongvaren deze
voorwaarden gevonden en zich vervolgens
kunnen vestigen. In de wijde omtrek komt hij
verder niet voor, de vindplaats is nogal westelijk.
Waar die oude bunkers al niet goed voor zijn.
Wilde Zwanen..
Ook in het gebied "Ijzeren Mannenvlak"..
Waar gelukkig geen mens te zien was...
Maar wel veel beesten..
(Ziet U de Vos?)
De wandeling is niet op volgorde in beeld gebracht dit keer..
Gebied "Klein Zwarteveld"
Dit is geen tamme vos..
Hij gaat er dan ook snel vandoor..
Mischien was deze prooi wel van hem?
Die kwamen we iets eerder tegen.
Bunker 099 Gebied "Kippendellen".
Hij is niet eenvoudig te vinden...
En we hebben geen zaklantaarn bij ons..(voortaan ook maar meenemen....Ik voel me soms al net Douwe Dabbert :)) 
Even de flitser gebruiken...En er is wel wat te zien...
Bij uitgang Panneland staat alles vast...Wat een drukte..
En daar hebben Herman en ik niets van gemerkt vandaag...
Ja..Ja...De AWD is HOT!!!!
-
-EXTRA-
Twee Nieuwe Blogs..!!!
-En dan is het leuk als U wat laat horen (ter motivatie)..
Dus een bezoekje aan hun site word zeer op prijs gesteld!!!!!!!
-
Hallo Henk
Toch maar de stoute schoenen aan getrokken en ik ben ook een blog begonnen.
Met vriendelijke groet.
Jelle Idema
En Gonnie..Heeft nu ook een blog!
Hoi Henk,
Vorige week adviseerde je me een blog aan te maken zodat ik mijn nieuwste foto’s “kwijt” kon. Het was even wat puzzelen hoe het werkt en ik weet nog lang niet alles, maar ik heb een blog! Nu nog kijkers

Wil jij een melding maken op jouw site? Met zo veel trouwe volgers, levert dat wel een paar geïnteresseerden op.

24 opmerkingen:

  1. Gaaf die bunkers en die vos is ook top om te hebben gezien. Je hebt er mooi weer bij gehad vandaag!

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Henk,

    Fraai verslag weer!
    Je krijgt die wilde zwanen altijd zo lekker op de foto. Dat is mij nog niet gelukt. Toch eens met je meewandelen om die te scoren. Ook de tafeleend ziet er fantastisch uit. Mooie foto hoor.
    Het wordt tijd voor een upgrade ;-)

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. p.s. de link naar het nieuwe blog van Gonnie klopt niet helemaal ... er mist een i .... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt Miranda..
    Ik heb hem er nu goed op :)
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eigenlijk denk je nooit echt na bij het zien van die bunkers, maar als je dat wel doet, dan kun je je toch maar nauwelijks voorstellen wat zich daar allemaal heeft afgespeeld. Interessante materie.

    Leuk, weer nieuwe blogs! ik heb ze uiteraard een bezoekje gebracht.
    Maar... het worden er erg veel.. ik zal keuzes moeten gaan maken en uiteindelijk alleen mijn favorieten blijven bezoeken.
    Tegen 'dit probleem' zullen we allemaal aanlopen lijkt me.

    Maar jij blijft bij mijn favorieten staan hoor!!

    Gr. Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik begrijp wel henk dat het gebied hot is:-)
    het is er dan ook zo mooi, en afwisselend,
    en met zo'n gids als jij sta ik elke dag in de rij....
    graag zelfs:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk,

    Leuk dat je even aandacht besteed aan de bunker. Wij zijn er al een aantal tegengekomen tijdens het wandelen, maar kennen ze nog niet allemaal.

    Het was inderdaad heel druk vandaag, maar als je van de paden gaat, dan is het heerlijk rustig. We kwamen Greet nog tegen en het was leuk om haar eens te ontmoeten.
    Kortom, een leuke dag met wat zon.

    Mooi verslag Henk!!

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk

    Bedankt voor de aandacht, vandaag hadden we de hele dag de 1/2 marathon in Egmond dus weinig natuur gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. weer een prachtige foto`s Henk
    van die zwanen en die bunkers zijn ook mooi en goed dat je ze gevonden hebt super.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. prachtige vondst van de tongvaren
    die bunkers zijn reuze interessant
    ga je er ook overwinterende nachtvlinders inventariseren?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze Tongvaren heb ik vandaag WEER op de foto gezet...Hij was al eerder ontdekt..Maar het is om aan te geven hoe belangrijk de bunkers nog zijn in de AWD.
    Zo heb je veel bunkers die gebruikt worden door vleermuizen.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Machtig mooie muziek, Rogier van Otterl / Soldaat van Oranje, dat vergat ik nog te zeggen
    gr. Loe

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hola Henk. Me gusta el blog y la vida en plena naturaleza. Todas las fotos son preciosas.Tenemos una caravana y viajamos con frecuencia al Parque Nacional de Monfragüe. Esta cerca de donde vivimos.
    Vienen muchos holandeses por allí.
    Saludos.Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi dat de bunkers in kaart worden gebracht.
    Je laat weer een mooie gevarieerde fotoserie zien.

    Groetjes Colinda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldige Serie weer. Jij ziet altijd vossen. Heel leuk ook die vermelding van die bunkers. Ik vind die met de 2 schoorstenen nog steeds de leukste.

    groet, Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk
    Je hebt er weer een mooi verslag van gemaakt.
    Het was weer genieten gisteren met al die watervogels .
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lovely and looking forward to following the blog

    Mark

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het was een mooie dag he.
    Prachtige serie, de wintergasten blijven boeien, net zoals de echte (wilde) vos. Zouden er meer dan 100 bunkers in de AWD staan?

    Waar heb je de wilde zwanen gezien? Bij het Ijzeren mannenvlak, of ook nog ergens anders. Als het vrijdag goed weer is, wil ik weer een bezoekje brengen aan de AWD.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een citaat: Desondanks werken wij erg goed samen met educatieve wandeltochten naar de bunkers met scholen en verrenigingen.
    Dit gebeurt meestal op het Rozenwaterveld en de Tonneblink en Stokmansberg.
    Aangezien wij ongeveer 500 bunkers gevonden hebben in de AWD denken we dat we alles al gezien hebben.
    Maar je weet maar nooit wat we vergeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik kwam toevallig op deze blog en vond het meteen zeer leuk om te lezen, vooral omdat het vooral een (groot) natuurgebied betreft dat toch vrij typisch Nederlands is, vooral de vossen zijn prachtig om te zien maar als biologiestudent geniet ik ook van berichten zoals dat over de Tongvaren, die is inderdaad niet al te algemeen ... Is er in die bunkers of andere oude bouwwerken toevallig ook geen Steenbreekvaren ? Dat is een algemene "steen"soort.

    De foto's zijn ook zeer passend en informatief, keep it up !

    BeantwoordenVerwijderen
  21. zijn er dan nog zoveel bunkers te zien/vinden. Het vosje is ook mooi in beeld gebracht, je hebt weer een prachtige wandeling gehad, een prachtig gebied is het toch.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Fascinerende bouwsels zijn die bunkers. Hier kom je ze niet zoveel tegen, maar richting Grebbeberg en de in de Betuwe zijn er nog heel wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Henk
    Geen moffen gevonden zie ik. Haha, gelukkig maar. Je natuur serie is weer genieten en de krooneenden zou ik ook graag eens voor de lens hebben maar ik zie ze hier helaas niet. Dan maar bij jou en dat is ook genieten hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtige serie foto's Henk, genieten van jouw Blog

    het probleem met de foto's ligt aan mijn provider de kleine plaatjes zijn voor een deel verdwenen door een crash, heb ze inmiddels weer geupload, en de grote foto's staan ergens anders vandaar dat je ze wel groot kon openen, heb er weer heel veel werk aan, zijn nog meerde dingen die niet meer werken, dus heb weer genoeg te doen.

    Groeten, Bram

    BeantwoordenVerwijderen