zondag 2 januari 2011

(AWD) Je Moet Het Hebben Van De Momenten.

Wandeling 23 Jan Zie : http://awd-bossie.blogspot.com/search/label/winterwandeling... (morgen worden er nieuwe aanmeldingen bijgezet)..
---
Je moet het hebben van de momenten.. De juiste plaats op het juiste moment. En de één loopt over de paadjes..De ander kris kras door het gebied....En weer anderen gaan recht op hun doel af.. En zijn op zoek naar één specifiek beest...
Weer een ander maakt liever gebruik van een camouflagenet of tentje.
Herman en ik lopen gewoon kris kras door het gebied..
En maken natuurlijk ook gebruik van de paden....En we zien wel wat we tegen komen..
Alleen de zonsopkomst is al de moeite waard!
Een Damhert.....de Koning van de AWD..( Klein Zwarteveld)
En als hij dan zo op een top staat...Dan straalt hij ook uit dat hij heer en meester is...
Altans....Als er geen jagers in de buurt zijn.
Maar ook dit lijkt me wel wat...Vliegen over het AWD..
Het is maar een gewone Knobbelzwaan...Maar?...Het blijft mooi en imposant.
Mezen in de Duinen..
In de achtertuin gaat fotograferen van deze vogeltjes...een stuk eenvoudiger.
Tijdens de paringstijd... Eind December..Januari en Februari hebben de Rekels het met het verdedigen en markeren van hun woongebied drukker dan anders en is hun geur extra sterk.
Als hij op zoek is naar een partner heeft hij geen zin meer om te jagen.
In de winter beginnen de Moervos met de grote schoonmaak.
Uit de oude gangen ruimt ze aarde... botten....veren en andere afval weg.
We doen een bakkie...En er zit iemand (Die het moment afwacht in een schuilhutje) die het geduld heeft om een paar dagen te posten...In de Hoop dat het Ijsvogeltje zich laat zien..Hij had in die dagen nog weinig succes....En was behoorlijk afgekoeld...Hij komt uit Katwijk...
Ik bied hem een bakkie aan.
Ik heb wat dat betreft altijd genoeg bij me...En ook een paar bekertjes extra...
Je moet wel van suiker en melk in de koffie houden... :)
Even later nemen we afscheid...
Wilde Zwaan zet de landing in op het Ruigvlak..
Dus even een kleine serie..
Van de landing...
Van de Wilde Zwaan..
Die tussen de meerkoeten land.
Maar geen rekening hield met de Knobbelzwanen...
Die hem ook snel het ijs op jagen..
Zo komt hij niet bij zijn sootgenoten...
Die iets verder zitten.
Om precies te zijn...
Buiten de wilde eenden om...Één wintergast...Deze Wintertaling.
Een vos ziet ons..En zoekt snel bescherming in de dekking..
Het is een mooie volle vos...Klaar voor de Paring..
We krijgen even de kans om hem op de foto te zetten..
Alvorens hij....
De dekking opzoekt.
We lopen terug...En komen de man van de Ijsvogel weer tegen..
Hij loopt met ons mee naar uitgang Panneland ..
Onderweg komen we de Waterspreeuw tegen...
En we maken nog een mooie serie van de Torenvalk..Die behoorlijk tam was trouwens..
Torenvalk..
Wel heel gaaf dat hij rustig bleef zitten..
Maar soms vliegt hij weg...En dan is het net een Stealt...en maakt hij een duikvlucht richting prooi..Normaal gesproken bidden ze voor een maaltje :) ...Bidden is dan het stilhangen in de lucht..Ze kunnen dan op één plek blijven ..En als ze dan een prooi zien...dan storten ze zich op hun prooi.
Ik heb geloof ik nog nooit eerder een Torenvalk vanzo dichtbij kunnen naderen...terwijl we met zijn vieren rond de Torenvalk stonden...bleef hij rustig zitten.
---------------------------
EXTRA
Foto (Meerkoeten en Dodaar) Ingezonden Door Ghita
Ook Ghita zag weinig herten..En ook de Wintergasten (Watervogels) waren niet of nauwelijks te vinden.
En dat vonden Herman en Ik ook al.
---------------------
Nieuwe Site
Van : Colinda
Het zou leuk wezen als U even bij haar site ging kijken.

28 opmerkingen:

  1. Hoi Henk
    We hebben inderdaad genoeg gezien met dit mooie weer.
    Het is weer een mooie sirie geworden,
    Groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,
    Mooi die torenvalk van zo dichtbij ... gaaf hoor!
    En weer genoeg andere mooie dingen ook gezien ... top!
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Henk,

    Allereerst de beste wensen voor jou en je gezin. Dat het maar een mooi wandel/fotojaar mag worden.

    Alle manieren om de natuur vast te leggen hebben hun charmes.
    Dwars door een gebied lopen en maar afwachten wat je ziet trekt mij ook het meest aan, maar soms is het ook heel leuk om ergens te gaan zitten en hopen op een specifiek dier.
    Je hebt in ieder gaval weer een prachtige serie gemaakt, met als kers op de taart de torenvalk.
    Je hebt hem moooi te pakken in de vlucht. Dat wil ik ook nog heel graag.
    En altijd is het weer fantastisch om je enthousiaste fotoverslagen te lezen en te bekijken.
    Ik hoop er dit jaar nog vele te bekijken.

    Nog ff en dan is het een dagje OVP ;-) Joepie!

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldige opname Henk,
    jij bent het nieuwe jaar alweer goed van start gegaan, die valk is echt heel gaaf hoor.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het jaar begint meteen goed, Henk!
    Leuk dat er weer andere vossen te zien zijn dan 'de bekenden'. Daar moet je dan ook wel wat voor doen, c.q. kilometers maken.
    Die Torenvalk die bleef zitten is wel heel bijzonder. Het lijkt wel typerend voor de AWD dat dieren poseren voor de camera.
    Ik zou me graag aanmelden voor de wandeling, maar kan helaas niks afspreken op het moment ...
    Weer veel fraaie kilometers, momenten en foto's gewenst voor het nieuwe jaar!

    Groetjes,

    Bas

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig Henk.
    Jullie hebben weer een leker stuk gelopen.
    Wij gaan van de week denk ik weer even naar het awd.
    Nou dat ijsvgeltje wil ik ook wel maar geen haar op mn hoofd die er over denkt om de hele dag op de uitkijk te gaan zitten, dan moet je wel een echte vogelaar zijn lijkt me !!!
    Petje af voor die meneer.
    Had ik je al een goed nieuwjaar gewenst???
    Ik weet het niete dus bij deze...de beste wensen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben via je fotoserie weer met je meegelopen Henk. Dat is altijd de moeite waard.
    Mooie foto's van de landing van de zwaan en ook de torenvalk staat er prachtig op.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inderdaad, je moet het hebben van de momenten!
    De ene keer meer dan de andere, maar vandaag hadden jullie weer genoeg prachtmomenten!
    De vossen zijn altijd gaaf, maar de toppers zijn de landende wilde zwaan en vooral de torenvalk, dat is echt een topmoment!
    Ik heb weer zitten genieten van je wandeling Henk, heerlijk!
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk mooie serrie foto's zeker van de zwaan en de torenvalk staat er goed op was zeker een mooie wandeling met goed weer.
    Ik wens jullie al het goed voor 2011.
    gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hola Henk.Una buena serie de imágenes,son preciosas.
    Saludos.Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. http://www.naturefocus-colinda.blogspot.com/3 januari 2011 om 06:31

    Hmmm...er gaat hier duidelijk wat mis met plaatsen...nog een poging. ;-)

    Allereerst een goed, gezond en fotorijk 2011 toegwenst.
    Je begint het nieuwe jaar goed met je wandeling in de AWD.
    Deze dag hebben jullie heel wat mooie momenten gezien.
    Leuk om je wandeling te volgen vanachter mijn beeldscherm en om de mooie foto's te zien.

    Ps : Bendankt dat je mijn blog onder de aandacht hebt gebracht op je site.

    Groetjes Colinda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hoi Henk
    het was weer super vooral van die torenvalk en de vos dat was weer genieten .
    een ook een gezond 2011 met veel fotoplezier.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha die Henk,
    super dat je weer vossen hebt gezien. En wilde zwanen, daar ging ik gisteren een beetje voor maar heb het verkeerde watergebied gekozen. En die torenvalk, wat moet dat een geweldig moment zijn geweest. Mooie foto's van een heerlijke dag.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk,

    Jij hebt tenminste nog wat gezien. Ik alleen schreeuwers en hardlopers; grrr. Zie ook mijn blog.
    Maare hele mooie serie weer, met foto van Ghita en ik ga naar de site van Colinda kijken.
    Gelukkig nieuwjaar voor jullie beiden.

    groet, Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Henk ikmlees dat je naar het ovp wilt.
    De grote driehoek is afgesloten voor publiek en 1 keer per dag kan je door de weeks met de boswachter mee,op zondag twee keer. De zeearend is dus ook afgesloten.
    Je loopt zeg maar de route naar de zeearend maar bij een bruggetje over het water staat een groot hek die de boel afgesloten houd.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Nou dat was een goede start van het nieuwe jaar!
    prachtige plaatjes hoor! top....
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Henk,

    Net ook even bij Herman gekeken en jullie hebben er een mooie wandeling opzitten. De valk is een erg mooie bonus en een vos kieken is natuurlijk altijd leuk!
    Mooie wandeling in het nieuwe jaar Henk!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Henk
    Je heb er weer prachtige momenten op staan.
    Maar die zwaan en torenvalk vind ik wel heel mooi.
    Hoop ze ook eens een keer tegen te komen.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Die torenvalk serie is goed! Geweldig. Zelf ben ik ook een struiner, ik heb geen geduld om te wachten tot er iets voorbij komt. Hierdoor mis ik ongetwijfeld veel mooie momenten, maar dat moet dan maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. zo dichtbij de torenvalk is wel heel bijzonder om te zien. En de landing van een zwaan altijd leuk om op de kiek te hebben.
    Zo kris, kras door het gebied heen heeft mooie beelden opgeleverd, de koning aan de top van de berg is ook heel mooi geworden...een blog om weer trots op te zijn, heb genoten van je beelden en je verhaal...
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het is zo mooi,je blog is een pracht plek om in rond te wandelen Henk,pracht foto's! :O)
    En nog beste wensen voor 2011 voor jou en je dierbaren !
    Aleksandra

    BeantwoordenVerwijderen
  23. prachtige serie Henk
    Heb weer even mee zitten genieten van deze wandeling.

    fijne dag, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Henk.
    Het mag nog...de allerbeste wensen voor jou en je gezin.
    Wat heb ik weer genoten van je foto's en natuurlijk je heerlijke verslag.
    En de Torenvalk ...geweldig dat je deze zo prachtig voor je lens kreeg.
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Kijk dat bedoel ik nu. Je hebt er wel makkere torenvalken bijzitten die best goed te benaderen zijn en waar je dan ook heel mooi werk van hebt weten te schieten Henk. De hele serie is weer puur genieten maar de valken stelen de show in mijn beleving...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ja die torenvalk van zo dichtbij... gaaf ! Toch scrolde ik terug naar boven voor die eerste foto's met de zonsopkomst en die met het damhert : prachtige landschapsbeelden !! Ik hoor de stilte...
    Groetje, AmaZony

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen