vrijdag 15 juli 2022

Ralreiger

 Er is een Ralreiger (Ardeola ralloides) waargenomen in de Bergboezem (Berkel en Rodenrijs) achter Oude Leede. Er worden de laatste jaren meer meldingen gemaakt in Nederland ..maar om hem, daadwerkelijk te kunnen fotograferen is toch wel heel bijzonder.
IJsvogel Alcedo atthis
IJsvogel Alcedo atthis
Bosparelmoervlinder Melitaea athalia
Bosparelmoervlinder Melitaea athalia
Bosparelmoervlinder Melitaea athalia
Weerribben
Ralreiger Ardeola ralloides
Ik had meerdere afspraken lopen ..o.a de IJsvogelhut en de Weeribben Hoge Veluwe en Brabant en daarom was ik blij dat de ralreiger er nog steeds was. IJsvogel (Alcedo atthis) : De ijsvogeltjes bij de hut waren druk in de weer met het voeren van hun jong en een ingang er naast waren ze al bezig met hun nieuwe legsel. Hier wat fotos van de mooie ralreiger die ook nog even zijn kuifje showde.
Ralreiger Ardeola ralloides
IJsvogel Alcedo atthis
Weidebeekjuffer Calopteryx splendens
Weidebeekjuffer Calopteryx splendens
IJsvogel Alcedo atthis
IJsvogel Alcedo atthis
--
In de vroege morgen stonden de koeien mooi in de mist … er waren schoten te horen in het weiland. Pas toen de mist wat optrok zag ik de jagers verspreid over het gebied. Ik vraag me af of ze mij gezien hebben en dat ik enigszins gevaar liep door op dat moment in de polder te zijn? Ik zag nu dat er ganzen uit de lucht werden geschoten. Of het zo verstandig is van jagers om in de dichte mist te schieten?
-
Woudaap Ixobrychus minutus
-
Ralreiger Ardeola ralloides
Ralreiger Ardeola ralloides
Mooi om de ralreiger even tussen de leliebladen te zien .. Ik had hem al eens gefotografeerd op Lesbos ..maar dit is toch wel iets leuker dan dat je ze daar fotografeert .. Met zijn wat witte vleugels en een wat te felle zon was het nog best lastig om mooie foto's te maken. Zelf ben ik dik tevreden.
Ralreiger Ardeola ralloides
-
Egel Erinaceus europaeus
Kleine Parelmoervlinder Issoria lathonia
Kleine Parelmoervlinder Issoria lathonia
Kleine Parelmoervlinder Issoria lathonia
IJsvogel Alcedo atthis
Dit is een jong van het vorige legsel ..die even komt buurten bij zijn ouders. De pootjes zijn nog bruin in plaats van fel rood-oranje. Na ongeveer vier maanden krijgen ze die mooie oranje kleur.
IJsvogel Alcedo atthis
IJsvogel Alcedo atthis
Kleine Vuurvlinder Lycaena phlaeas
Kleine Vuurvlinder Lycaena phlaeas
Reebok Cervus capreolus
Reebok Cervus capreolus
Reebok Cervus capreolus
De reebok met zijn mooie gewei .. een reebok van vijf tot acht jaar. Een volwassen mannetje heeft een gewei met drie tot zes vertakkingen. Het gewei is maximaal 25 cm lang.
Landkaartje Araschnia levana
Koevinkje Aphantopus hyperanthus
Koevinkje Aphantopus hyperanthus
Landkaartje Araschnia levana
IJsvogel Alcedo atthis
In deze blog de Bosparelmoervlinder (Melitaea athalia) – Kleine Parelmoervlinder (Issoria lathonia) Kleine Vuurvlinder (Lycaena phlaeas) Landkaartje (Araschnia levana) Koevinkje (Aphantopus hyperanthus) en er volgen nog de Eikenpage (Favonius quercus) Kolibrievlinder (Marcroglossum stellatarum) Kleine IJsvogelvlinder (Limenitis camilla) en Keizersmantel (Argynnis paphia)
IJsvogel Alcedo atthis
IJsvogel Alcedo atthis
Eikenpage Favonius quercus
Kolibrievlinder Marcroglossum stellatarum
Kolibrievlinder Marcroglossum stellatarum
Kolibrievlinder Marcroglossum stellatarum
Boomkikker Hyla arborea
De ralreiger neemt een alerte houding aan .. de nek naar voren ..slaat toe en vliegt op met het visje in zijn bek. Hij vliegt niet ver weg. Helaas kon ik hem niet op tijd in de vlucht fotograferen. Maar bij het opstijgen toch nog een paar foto's kunnen nemen. Ik heb er zoveel foto's van gemaakt. Die komen nog wel in een volgende update.
Ralreiger Ardeola ralloides
Ralreiger Ardeola ralloides
Kleine IJsvogelvlinder Limenitis camilla
Kleine IJsvogelvlinder Limenitis camilla
De IJsvogelvlinder is een geweldige waarneming ..ook al is het mannetje mooier  Ik was blij met het vrouwtje ..en het mannetje niet weten te vinden
Keizersmantel Argynnis paphia
IJsvogel Alcedo atthis
IJsvogel Alcedo atthis
Zo ook van het ijsvogeltje ..waar we mooie momenten hadden. Er gebeuren zoveel mooie dingen in de natuur ..dat het steeds lastiger is om alles up to date te houden. Dus ik loop nog wel wat achter. Einde Blogupdate
IJsvogel Alcedo atthis
Weidebeekjuffer Calopteryx splendens
Weidebeekjuffer Calopteryx splendens
IJsvogel Alcedo atthis