woensdag 11 augustus 2010

Vos Zwemt in het Water met Prooi

Mijn mooiste Avontuur ooit..met de Vos
Daarom dit keer alleen de VOS!!!
------
Vandaag Dinsdag 10 Augustus breng ik de meiden naar Lelystad...En ik ga de OVP in. En op de site van Marco Valk had ik wel eens een foto gezien met een zwemmende Vos. Ik heb het er regelmatig over met Herman Versteeg.... En vandaag gaat mij dat voor het eerst overkomen.
Dus vandaag...Alleen de Vos...in de OVP...In het water....Met Prooi!
Ik loop naar de kijkhut...
Onderweg kom ik maar weinig tegen...
Eenmaal aangekomen bij de kijkhut...Neem ik een bakkie koffie...
In de verte lopen veel Edelherten..Konikpaarden en Runderen....Maar er zijn weinig beesten die in de buurt staan van de kijkhut..
Maar?...Opeens..Zie ik deze vos...
Hij is dorstig...De afstand is redelijk...
Hij kijkt over het water...Op zoek naar een prooi?
Heeft hij wat gezien?..
Want een stukje verder zoekt hij de oever weer op.
Nee geen prooi...Maar gewoon weer even wat drinken.
En dan ziet hij wat in het water....De afstand is te groot...En ik zie niet goed..
Wat hij op het oog heeft.
Gaat hij nou het water in? ...Woaw!!
En ja hoor...Het is geen jump....Nee..Hij doet het geruisloos.
Het valt voor mij niet mee om de camera..Stil te houden..
Ik heb al niet zo'n vaste hand (ligt uitgedrukt)...
Maar...Nu heb ik alles nodig om de camera stil te houden...
Ik weet niet hoe hoog mijn hartslag nu is :)
Want dit heb ik altijd al op mijn verlanglijstje staan..
Oooh..Was Herman er maar bij..Die haalt dit met zijn 500mm veel mooier binnen.
En dan zie ik wat hij op het oog had.....Een Vis!!
Wat een moment....Het zweet breekt me uit...
Dit is zo gaaf....Een Vos die zwemt....En dan nog met prooi ook!
Waaaah....En wat voor een prooi !!!
Kijk dan!!...Wat een Snoekbaars (..zie reactie van Jelle..Bedankt Jelle..)
Die vis is nog groter dan de vos zelf...
Ik sta gewoon strak..Hé!
En de vos heeft zo te zien maar weinig moeite..
Met die grote Snoek ( denkt Dik v Dijk)
Ik sta hier in mijn eentje te genieten..
Van de Vos met zijn Vis.
Even schudden...
En het valt op dat hij al snel weer droog lijkt...
Hij kijkt om zich heen....Of er nog andere kapers op de kust zijn...
Als hij dan na een tijdje..uitgerust is...
Probeert hij de prooi in de dekking te krijgen.
Een distelplant...bied bescherming..
En dat heeft deze vos...snel in de gaten.
Op dit moment komen er twee mannen de kijkhut binnen..
Ik zie dat één van hen..met een joekel van een camera loopt...
Ik zeg.. "Kijk..Dat is teminste een camera"..."Zie je daar die Vos met die Karper?...
Het blijkt later ook gewoon een 300mm te wezen..
Maar het mag de pret niet drukken..
We staan nu met zijn drieën..Naast elkaar..
Het is gewoon gaaf...Dat geratel van de camera's..
Na wat gepraat te hebben (Utrechtse Heuvelrug..Is hun gebied)..Nemen ze afscheid..
Ik neem nog maar weer eens een bakkie..
Er gebeurd niet veel meer...De Vos heeft voorlopig genoeg te eten.
Ik denk dat ik wel twee uur lang me vermaakt heb met deze Vos.
Natuurlijk heb ik wel meer foto's genomen in de OVP...Maar dit was zo'n mooi moment...!!!
In de kijkhut "De Zeearend"..raak ik aan de praat met een man..
We lopen onder het praten langzaam richting uitgang..
Deze man heeft gewerkt met vossenzenders...In het gebied..
"De Posbank" in het noordoosten van Arnhem vlakbij Rheden.
-
De Posbank, onderdeel van het Nationaal Park Veluwezoom (Nationaal Park sinds 1930) ligt in het noordoosten van Arnhem vlakbij Rheden op een stuwwal uit de ijstijd. De Posbank in het kort: heidevelden, bos met pijnbomen en stuifzand. Met name de combinatie pijnbomen en stuifzand zorgt ervoor dat het stuifzand vastgehouden wordt.
-
We nemen bij de uitgang afscheid..En ik haal de meiden op..
Het raampje moest open...."Want ik bleek niet meer okselfris te zijn :)"
WAT EEN DAG!!!
Ik zou bijna geen update meer plaatsen..Want dan komt dit op de tweede plaats :)
Bedankt voor het geduld....Wat een lange log hé!

50 opmerkingen:

  1. Ooooooooh Henk, wat een ontzettend mooie ervaring en belevenis! Wat ontzettend bijzonder om te zien en wat een joekel van een karper heeft de vos gevangen ... in een woord GEWELDIG (grote letters he!!)

    Geniet ervan en ik had dolgraag naast je gestaan daar!

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een super moment Henk! Echt geweldig! Ik kan me voorstellen dat je overliep van euforie!! EN hoe krijgt ie het voor elkaar die grote vis!

    En de posbank is trouwens een schitterend gebied, zeker nu met de heide in bloei! Van alles te zien en te beleven :-)

    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw!!
    wat een super moment!!!
    mijn hart gaat nu al sneller kloppen laat staan dat je het in het echt ziet!
    Geweldig!!!!
    Wat een joekel van een vis heeft ie gepakt zeg! enorm!!
    TOP!!
    gefeliciteerd met deze belevenis....
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. whahahaha niet meer okslefris,
    wel wel wel , is dat alles,
    man ik zit hier hier met het zweet van spanning in mijn hande wauwwww wat een gaaf gezicht.....
    dit is toch wel zó super,

    mooi dat de vos dode dieren opruimt hé,

    zo houden we het schoon,

    geweldige ervaring henk,
    ik ben erg blijn voor jou .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een geweldig avontuur Henk. Hier kun je inderdaad alleen maar van dromen, maar voor jou is het werkelijkheid en gelukkig laat je ons meekijken. Ik heb ervan genoten.
    Geweldig gedaan.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad een geweldig ervaring Henk.
    Dat kan niemand je meer afnemen :-)
    Ik kan me voorstellen dat hij het water in ging voor die maaltijd, daar kan de vos voorlopig nog even mee vooruit.
    Top serie Henk!

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een lange log, inderdaad, maar je hebt het zo mooi spannend gebracht, het leest en kijkt als een superspannend boek.
    Wat een gaaf moment Henk, helemaal top!
    Wat geweldig als je dit mag meemaken, jeetje, en dan zo'n kanjer van een vis, niet te geloven!
    Je zit vast nog steeds na te genieten, en ik geniet mee!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Henk

    Wat een mooi avontuur dit ga je niet vaak meemaken, toen ik het zag dacht ik eerst ook dat het een karper was, ik dacht zelfs eerst een graskarper.
    Maar nu ik er wat beter naar kijkt lijkt het wel een snoekbaars, wel een hele grote.Dat denk ik omdat hij van die grote kieuwen heeft en waarschijnlijk ligt hij al een paar dagen in het water en is daarom een beetje opgeblazen.
    Je kunt het ook aan de vinnen zien vooral de staart vin.
    Wat denk je er zelf van.

    Gr.Jelle

    BeantwoordenVerwijderen
  10. GEWELDIG!!!!!

    ONGELOOFLIJK!!!!!!

    FANTASTISCH...
    ik durf te wedden dat je hier nog weken op kunt teren Henk
    dit is ongekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow wat ik graag naast je gestaan. Geweldig dat is nog eens spannend.
    Alleen als ik dit zie gaat mijn hartslag al omhoog ;-))))
    Super de super Henk.
    Wat een kanjer had die ook te pakken.
    Geweldig logje niks te lang,
    puur genieten.
    Mijn complimenten, je hebt je hand aardig stil kunnen houden.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. GEWELDIG om dit te mogen mee maken, dit zijn momenten om vergeten te ademen, kan me voorstellen dat de hartslag hoog was..dank je wel voor het delen..prachtig.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk
    Wat een top foto’s man.
    Egt gaaf die vos in het water met zijn prooi.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @ Jelle
    Hoi Jelle
    Ik dacht een Graskarper..Maar zoals jij schrijft...Een Snoekbaars ligt meer voor de hand.
    Maar ik heb zelf nog nooit zo'n grote Snoekbaars gezien..Wat een beest hé.
    En zoals jij ook schreef...Mischien is hij wel zo opgezet..omdat hij al een tijdje dood in het water lag.
    Bedankt Jelle.
    Ik zag dat je geen site had...Dus doe ik het even zo.
    Gr Henk Bos

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig Henk wat een belevenis.
    Kan me je enthousiasme voorstellen.
    Groetjes,
    Jos

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig Henk! Echt een droommoment. Het ging trouwens om een enorme snoekbaars met recordafmetingen.

    Gr,

    Bas

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hi Henk,

    Whihoo...Who da Man...?!!
    Een vissende vos is al een spectakel op zich, maar zó'n grote vis...impressive!
    En je hebt er een hele gave serie van weten te maken.
    Bij zo'n spectaculaire gebeurtenis let ik niet meer zo op een paar mm meer of minder....je hébt 'm!

    Groet,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een ervaring zeg; geweldig om mee te maken. Die vos kan weer even vooruit!

    groet marco

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Henk dit is super !!!!
    En dat is nog zacht uitgedrukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Geweldig, wat een avontuur! Dit zijn de momenten waar je het voor doet, hé. En dan die vis, wat een joekel man, dat zo'n vos dat zomaar uit het water plukt.
    Zo'n vos is meteen droog, dat komt door zijn ondervacht. Wij hebben altijd 'oerhonden' als kezen en poolhonden, en die hebben dat ook.
    Als die een dag in de regen lopen, is de huid nog niet nat. Even schudden en ze zijn weer droog.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Aaaaaaaaah wat maakt het uit dat het een lange log is. Geweldig!!!
    Wat had ik graag naast je gestaan, zwetend en wel. Maar gelukkig laat je ons meegenieten van jouw fastastische moment. Helemaal toppie!
    Fijne (en okselfrisse haha) dag,
    groetjes jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Schitterende ervaring Henk, als je vlug scrolt heb je bijna een filmpje, erg bergrijpelijk dat je dit wilt delen, dit zijn de momenten waar je het voor doet, bij dag en dauw, weer en wind in de natuurgebieden rond zwerven, erg mooi ervaring en foto serie. op zo'n moment wenste je dat je heel veel dollars had en een mooi 500mm of groter in je bezit had :-)

    Groeten, Bram

    Mijn Wordpress Blog

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wauw wat gaaf om dit mee te maken en jammer dat je het alleen moest mee maken maar het is leuk dat wij ook mee kunnen genieten .
    Groetjes Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  24. wat een top serie Henk hier kan niet alleen de vos een tijdje op teren maar wij ook

    GJ

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dat is een nice shot! Zeg ik bied je aan om je mooiste shot eens mooi na te bewerken voor je. Als je dat wilt dan wil ik graag de orginele JPG hoogste resolutie van je hebben. Dan haal ik hem bij mij door de molen en krijg je hem van me terug.

    Enne.. jah.. door klikken.. dit zijn die krenten in je pap. Mooie belevenis.

    Groet,

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ohh Henk, wat is dit gaaf!
    Wat een geweldige ervaring.
    En wat heb je het mooi vastgelegd in woord en beeld, je brengt het gevoel helemaal over. Super gewoon.
    En helemaal niet vreemd dat je een log alleen maar met deze vos hebt. Wat een joekel van een vis. En ik wist niet dat vossen zo goed kunnen zwemmen.

    Enne...de Posbank, daar gaan wij over twee weken een weekendje naar toe, ik hoop daar ook wat beesten te zien, maar ja het is geen AWD of OVP.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zo dan, denk je alles gezien te hebben krijg je dit.
    Gaaf Henk,dat je dit mee mocht maken.
    Vr.Gr.Albert en Cisca.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Henk, wat bijzonder! Ik kan me voorstellen dat je rikketik even wat meer prestatie moet leveren. Je moet de camera dan ook nog stilhouden...
    En dat een vos kon vissen? Je hebt het bewijs geleverd.
    Je hebt velen jaloers gemaakt. Heeft hij weer, ja hoor (grapje)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hallo Henk,

    Wat een serie zeg, super dat je dit kon vast leggen.
    Wel een grote vis voor de vos, maar zo heeft die wel een goede maaltijd. Super dit te zien.
    Wij willen in de vakantie van Gert-Jan nog eens naar de AWD, dit zal in de week van 5 september gebeuren, weten nog niet welke dag. Ligt natuurlijk ook wel aan het weer, maar we willen het nu wel weer terug zien.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Henk, wat een prachtige foto's, en wat een joekel van een vis.
    Echt geweldig.
    Kan heel goed begrijpen dat het niet helemaal meer fris was....wat kan het schelen.
    En laat "diegene " mooi met de " kanonnen " , die gaan toch alleen voor de plaatjes.
    JIJ hebt een hele reportage, én alles beleefd !!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Manmanman ! Ik zat hier echt met grote ogen en open mond, heel geboeid je postje te lezen ! Dat je zoiets mag meemaken, ongelooflijk. Het is op foto al zo geweldig om zien hoe die zo'n kanjer van n vis beetneemt, kan me jouw euforie al inbeelden ! Schitterende reportage !
    Groetje,
    AmaZony

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik kan heel goed begrijpen dat je niet helemaal okselfris meer was na dit spektakel Henk! Dit is ook een ongelooflijk moment. Dat dit zomaar voor je lens gebeurd is een unicum. Hartslag 199 en bloedruk waarschijnlijk 0 over 0.

    Echt een hele gave serie, waar je met recht trots op mag (moet!) zijn. TOP!

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Slechts 1 woord past hier: Geweldig !!

    Groet,
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wauww..dit is echt supergaaf om te zien.
    Volgens mij gierde de adrealine door je lijf.
    Heb de foto's ook even aan mijn man laten zien en was er ook helemaal weg van.
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Henk wat een schitterend moment die vos met vis. De vis is bijna even groot als de vos. In een woord top, geweldig. Ik denk dat dit een maal voor een week is voor de vos. Wat een dag heb je gehad.
    Fijn weekend Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hallo Henk,

    Wat een super gaaf en zeldzaam moment heb je hier te pakken. Met zo'n moment doet de kwaliteit niet toe, je hebt het vastgelegd en ik heb heel dicht tegen me monitor gekeken en genoten van je foto's

    Echt gaaf man!!!!!

    Groeten,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Henk wat een prachtig moment heb je hier neergezet.
    Volgens mij zal het lang duren om dit te evenaren maar zeg nooit, nooit want ik hoop voor jpou dat er nog veel van die speciale momenten zullen komen.

    Fijn weekend.

    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wat een serie Henk en wat een onwijs mooi moment heb je mee mogen maken. Nooit gezien zoiets en daarom ook voor mij dubbel genieten van deze foto's....

    BeantwoordenVerwijderen
  39. ongelofelijk... wat een waanzinnige waarneming!!! daar kun je nog lang van na genieten

    even een vraagje, want het zijn immers (net) geen bewegende beelden: neem aan dat die vis al dood was en verderop in het water dreef???

    groet, karin

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hoi Karin..
    Ja..ik neem aan dat deze vis al dood was...
    Want het ging allemaal zo rustig..
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ongelooflijk knap! Ik heb van achter mijn computerscherm meegenoten van jouw waarneming. Door te vlug te lezen las ik effe 'of er nog andere karpers op de kust' lagen...

    BeantwoordenVerwijderen
  42. hoi henk
    wat een mooie serie over deze vissende vos, nog nooit zoiets gezien zeg.
    dank je wel
    groet rini

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Unieke gebeurtenis! Ben stinkend jaloers zeg! Ga er snel aandacht aan besteden op mijn vossensite, Proficiat Henk.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hallo Henk, great series foto's van de vos, zoals hij de vis uit het water nodig is, is gewoon geweldig .. dit is de absolute eye-catcher en maakt zelfs na herhaald bekijken van om naar te kijken altijd leuk.
    Gefeliciteerd en de groeten van de Waldläufer Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Dit heb ik dus gemist, ik kan helemaal voelen hoe je daar stond Henk, je zou kunnen GILLEN, om zo'n WAAUW moment!
    Wat geweldig!!!
    Je mag dit best vaker door en verder delen. Ik ga het op FB en Twitter delen.... Prachtig, écht! (niet voor de vis)

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Ik kwam toevallig op deze website via boshut t Panneland en dan zie ik zoiets fraais,mooi,bedankt voor het delen

    BeantwoordenVerwijderen
  47. PFFFFF Henk, na de foto van gisteren moest ik even het blog zoeken om de foto serie te bekijken.
    Wat een super moment en wat een adrealine moet dat hebben gegeven.
    De teksten erbij maken het helemaal geweldig om de lezen. :-)

    Gr. Henk Schuurman

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Schitterende opnames van de vos met een dooie snoekbaars.

    BeantwoordenVerwijderen