zaterdag 25 februari 2023

Vogeltuinhut

 Vroeg in de morgen vertrekken we richting Rijssen ...om de vogeltuinhut van Arjan Troost te bezoeken. De bedoeling is de duikende ijsvogel op de foto te zetten. Qua weer hebben we niet de mooiste dag uitgekozen …het is zwaar bewolkt en het miezert zo nu en dan. Maar we gaan er het beste van maken.
-
-
-
-
-
-
Al snel verschijnt het IJsvogeltje (Alcedo atthis) op de tak voor de hut ...en om het zekere voor het onzekere te nemen fotografeer ik haar eerst op de tak. Ook het vrouwtje van de Grote Bonte Specht (Dendrocopos major) laat zich mooi zien. En de Huismussen (Passer domesticus) zijn in grote aantallen aanwezig en vliegen af en aan.
-
-
-
-
-
-
-
-
Terwijl de Merel (Turdus merula) ...ook een vrouwtje zich aan het badderen is ...zit er een Roodborstje (Erithacus rubecula) voor de hut constant nieuwsgierig naar binnen te kijken. 
De Eekhoorn (Sciurus vulgaris) verschijnt precies op het moment dat het ijsvogeltje ook aan komt vliegen. Ik laat me verleiden door de eekhoorn.
-
-
-
-
-
-
-
-
De Huismus (Passer domesticus) ..die weer lijstaanvoerder was bij de Nationale Tuinvogeltelling van Januari 2023 ...zien we helaas maar zelden bij ons in de tuin. En als het zo slecht gaat met zo'n 'simpel' vogeltje ...wat staat ons dan nog te wachten? Uit onderzoek blijkt het puur te maken met insectenrijkdom.
-
-
-
-
-
-
Het Pimpelmeesje (Cyanistes caeruleus) staat op de Nationale Tuinvogeltelling op een derde plek ...en die doet het bij mij in de tuin prima. Het lijkt wel of de pimpelmees en de koolmees de mussen en spreeuwen in de loop der jaren hebben vervangen in onze tuin.
-
-
-
-
-
-
-
Opeens vliegt alle weg …is het omdat de Buizerd (Buteo buteo) ten tonele verschijnt? (Zie volgende blog) … Alleen de Eksters (Pica pica) hebben maling aan de buizerd die toe moet kijken hoe ze van zijn prooi eten.
-
-
-
-
-
-
-
-
Het mag dan een soort zijn die vrij algemeen is ..maar om hem zo te kunnen fotograferen zonder een hut valt niet echt mee. Zo'n dagje in de vogeltuinhut is vanuit de comfortabele stoel met een hapje en een drankje een geweldig iets om eens te doen. Nu heb ik best wel enige ervaringen met dit soort hutten. Maar ik moet zeggen dat de setting geweldig is van deze vogeltuinhut.
-
-
-
Het IJsvogelvrouwtje laat zich veel zien .. en duikt ook regelmatig. Ik dacht dat ik wel een paar mooie duik-fotos van het IJsvogeltje had genomen. Maar helaas miste ik de scherpte in de foto's .. Dus moeten we nog maar eens gaan met beter licht.
-
-
-
-
-
-
-
-
Volgende Blog het vervolg ....