vrijdag 11 oktober 2024

AWD BRONST

De Amsterdamse Waterleidingduinen (awd) bij dageraad/ochtendgloren ...nog net voordat de nacht capituleert voor de dag ...en het zicht door de mistflarden beperkt is. De grond hier en daar wat rijp laat zien en de bladeren/besjes glinsteren van het vocht. Een moment dat je de natuur ruikt hoort en voelt ..de optimale natuurbeleving.

-
-
-
-
-
-
Het geluid van kletterende geweien en het burlen van de herten klinkt met nog geen windkracht twee ver over het open veld. De sterke geur die er hangt is van urine en van de geurklier die net onder het oog zit. Daarom hebben de herten wel eens waterige en bloeddoorlopen ogen tijdens de bronstperiode. (Gewei=Schoffel Burlen=Knorren Herten=Bokken ..maar dat klinkt nogal denigrerend ;)
-
-
-
-
-
De twee zwarte Ibissen bij de Zevenhuizerplas trokken veel bekijks van vogelaars en fotografen. Langs de waterlijn lopen ze door het ondiepe water te zoeken naar slakjes kikkers en vissen. Het licht was iets te scherp voor het mooie ..maar een ander hoorde ik zeggen “dan zie je de kleur beter” ...dat is waar ..maar toch ;)
-
-
-
-
-
Deze vossen foto's zijn alweer van een tijdje terug ...op het moment dat er jongen zijn plaats ik ze niet ...Maar ik zit ook nog met een aardig archief van de laatste jaren. Dus plaats ik altijd wel vossen foto's in elk blogje.
-
-
-
-
-
-
Het was een mooie dag ...en er waren dan ook best wel wat fotografen op die dag. Natuurlijk heb je zo je eigen inzicht wat fotograferen betreft ..wat wil je fotograferen. Ga je voor de sfeerbeelden of voor het gevecht ...close-up of juist met veel ruimte. Hoe wil je het licht ..en hoe ga je die gebruiken. Gelukkig heeft ieder zijn eigen smaak. 
-
-
-
-
-
-
Ik moet hier wel naast een bekende staan van de Ibissen … en die is vast herkent door één van de Ibissen want hij steekt spontaan z'n hand op. Zelf vertrek ik en denk nog een keer terug te gaan laat op de avond. Maar daar is weinig van terecht gekomen. Het bleef bij een eenmalig bezoek.
-
-
-
-
-
-
Dit damhert werkte lekker mee ...en had er geen moeite mee om te burlen en even z'n gewei door de vegetatie heen te jassen. Ja en dan zeg ik altijd even 'bedankt hé' …
-
-
-
-
-
De Laplanduil ...is een uil die gewoon overdag jaagt. Hij is grijs van kleur en een mooie ronde kop met met prachtige gele ogen. Hij kan een prooi vliegend benaderen ..zonder dat de prooi kans heeft om weg te komen. Hij doet het dan ook geruisloos.
-
-
-
-
-
-
Nog wat meer foto's van die geweldige morgen … terwijl ik ook nog veel reeën foto's en foto's van de edelherten bronst moet plaatsen. Ook de uil en andere vogels ..en de eerste paddenstoelen / slijmzwammen mot ik nog plaatsen. Maar ja … dit krijgt even voorrang
-
-
-
-
Er volgen in de volgende blog updates van uil ree vos en de edelherten op de Hoge Veluwe ...