woensdag 11 augustus 2010

Vos Zwemt in het Water met Prooi

Mijn mooiste Avontuur ooit..met de Vos
Daarom dit keer alleen de VOS!!!
------
Vandaag Dinsdag 10 Augustus breng ik de meiden naar Lelystad...En ik ga de OVP in. En op de site van Marco Valk had ik wel eens een foto gezien met een zwemmende Vos. Ik heb het er regelmatig over met Herman Versteeg.... En vandaag gaat mij dat voor het eerst overkomen.
Dus vandaag...Alleen de Vos...in de OVP...In het water....Met Prooi!
Ik loop naar de kijkhut...
Onderweg kom ik maar weinig tegen...
Eenmaal aangekomen bij de kijkhut...Neem ik een bakkie koffie...
In de verte lopen veel Edelherten..Konikpaarden en Runderen....Maar er zijn weinig beesten die in de buurt staan van de kijkhut..
Maar?...Opeens..Zie ik deze vos...
Hij is dorstig...De afstand is redelijk...
Hij kijkt over het water...Op zoek naar een prooi?
Heeft hij wat gezien?..
Want een stukje verder zoekt hij de oever weer op.
Nee geen prooi...Maar gewoon weer even wat drinken.
En dan ziet hij wat in het water....De afstand is te groot...En ik zie niet goed..
Wat hij op het oog heeft.
Gaat hij nou het water in? ...Woaw!!
En ja hoor...Het is geen jump....Nee..Hij doet het geruisloos.
Het valt voor mij niet mee om de camera..Stil te houden..
Ik heb al niet zo'n vaste hand (ligt uitgedrukt)...
Maar...Nu heb ik alles nodig om de camera stil te houden...
Ik weet niet hoe hoog mijn hartslag nu is :)
Want dit heb ik altijd al op mijn verlanglijstje staan..
Oooh..Was Herman er maar bij..Die haalt dit met zijn 500mm veel mooier binnen.
En dan zie ik wat hij op het oog had.....Een Vis!!
Wat een moment....Het zweet breekt me uit...
Dit is zo gaaf....Een Vos die zwemt....En dan nog met prooi ook!
Waaaah....En wat voor een prooi !!!
Kijk dan!!...Wat een Snoekbaars (..zie reactie van Jelle..Bedankt Jelle..)
Die vis is nog groter dan de vos zelf...
Ik sta gewoon strak..Hé!
En de vos heeft zo te zien maar weinig moeite..
Met die grote Snoek ( denkt Dik v Dijk)
Ik sta hier in mijn eentje te genieten..
Van de Vos met zijn Vis.
Even schudden...
En het valt op dat hij al snel weer droog lijkt...
Hij kijkt om zich heen....Of er nog andere kapers op de kust zijn...
Als hij dan na een tijdje..uitgerust is...
Probeert hij de prooi in de dekking te krijgen.
Een distelplant...bied bescherming..
En dat heeft deze vos...snel in de gaten.
Op dit moment komen er twee mannen de kijkhut binnen..
Ik zie dat één van hen..met een joekel van een camera loopt...
Ik zeg.. "Kijk..Dat is teminste een camera"..."Zie je daar die Vos met die Karper?...
Het blijkt later ook gewoon een 300mm te wezen..
Maar het mag de pret niet drukken..
We staan nu met zijn drieën..Naast elkaar..
Het is gewoon gaaf...Dat geratel van de camera's..
Na wat gepraat te hebben (Utrechtse Heuvelrug..Is hun gebied)..Nemen ze afscheid..
Ik neem nog maar weer eens een bakkie..
Er gebeurd niet veel meer...De Vos heeft voorlopig genoeg te eten.
Ik denk dat ik wel twee uur lang me vermaakt heb met deze Vos.
Natuurlijk heb ik wel meer foto's genomen in de OVP...Maar dit was zo'n mooi moment...!!!
In de kijkhut "De Zeearend"..raak ik aan de praat met een man..
We lopen onder het praten langzaam richting uitgang..
Deze man heeft gewerkt met vossenzenders...In het gebied..
"De Posbank" in het noordoosten van Arnhem vlakbij Rheden.
-
De Posbank, onderdeel van het Nationaal Park Veluwezoom (Nationaal Park sinds 1930) ligt in het noordoosten van Arnhem vlakbij Rheden op een stuwwal uit de ijstijd. De Posbank in het kort: heidevelden, bos met pijnbomen en stuifzand. Met name de combinatie pijnbomen en stuifzand zorgt ervoor dat het stuifzand vastgehouden wordt.
-
We nemen bij de uitgang afscheid..En ik haal de meiden op..
Het raampje moest open...."Want ik bleek niet meer okselfris te zijn :)"
WAT EEN DAG!!!
Ik zou bijna geen update meer plaatsen..Want dan komt dit op de tweede plaats :)
Bedankt voor het geduld....Wat een lange log hé!