zaterdag 13 november 2010

Waterspreeuw

Vandaag heel even naar het AWD...Op zoek naar de Waterspreeuw.
Want Ghita* en Willem Pompert* hadden hem gespot in de AWD..
En het was al weer acht jaar geleden dat hij gezien was in de AWD...*







Ik neem ingang Panneland...Veel tijd heb ik niet..
En een uurtje in het AWD...Dat is gewoon veel te kort..
En achteraf word het dus ook wel meer dan een uurtje.
Al snel zie ik de Waterspreeuw...Rustig zit hij aan de waterkant..Maar het is nog te donker om mooie foto's te nemen..Ik hoop hem vandaag nog een keer te zien...dus ik loop verder..
Wat later kom ik  deze groep tegen...ze zijn op zoek  naar de Waterspreeuw..
Ik vertel waar ik hem gezien had..
Ik loop wat in het rond..Om later de plek te bezoeken waar ik de Waterspreeuw eerder zag.
En wat een geluk..hij zat er weer..
De (gewone) Waterspreeuw (Cinclus cinclus) is een zangvogel uit de familie van waterspreeuwen (Cinclidae).
In Nederland komen waterspreeuwen nauwelijks voor. In het zuiden van België is de kans iets groter een waterspreeuw aan te treffen. Toch komen de dieren voornamelijk voor in Frankrijk, Spanje, Midden- en Oost-Europa en Scandinavië.
Het voedsel van de waterspreeuw bestaat voornamelijk uit waterinsecten, die op de bodem van snelstromende riviertjes gevonden worden. Bij het zoeken naar voedsel duikt de vogel geheel onder water en loopt vervolgens over de bodem, waarbij de kop tegen de stroming ingehouden wordt.
Hierdoor drukt de stroming de vogel tegen de bodem, een effect dat de vogel versterkt door de staart omhoog te houden. Voor het leven onder water heeft de waterspreeuw onder andere een beweegbare klep boven de neusgaten en een vlies bij de ogen zodat opspattend water niet in het oog komt.
Een vogelaar besluipt de Waterspreeuw..Naast me staan nog een aantal fotografen..
Er komt nog iemand aangelopen met een grote camera..i.p.v. foto's te nemen ..loopt deze fotograaf gewoon door...En de vogel gaat er vandoor..
We kijken elkaar aan ..Nou ja!!!..
Dit zou je van een jogger verwachten...maar niet van een fotograaf.
Later komen er nog meer fotografen...Ze komen uit heel het land vandaan..om de vogel op de foto te krijgen...(maar de vogel is gevlogen)
Gelukkig waren er Krooneenden ( even verbeterd..bedankt)
De krooneend (Netta rufina) is een vogel uit de familie van Anatidae (Zwanen, ganzen en eenden). Een volwassen exemplaar is ongeveer 55 centimeter groot en is daarmee ongeveer even groot als de wilde eend. Krooneenden zijn veel gehouden siereenden.
Krooneenden zijn oorspronkelijk afkomstig uit Azië, waar de soort in ondiepe steppemeren met een rijke onderwatervegetatie leeft. Pas sinds 1942 worden krooneenden in Nederland waargenomen. Aangenomen wordt dat het de krooneend naar West-Europa uitweek omdat de kwaliteit van het oorspronkelijke leefgebied sterk afnam. De Nederlandse krooneenden brengen de winter groepsgewijs door op grote open wateren, van het IJsselmeer tot in Zuidwest-Europa.
Ik heb waar ik voor kwam...
Paard schrikt op van hert..
En nu snel naar huis..
Met dank aan:***
Twee prachtige Site's die zeker het bezoeken waard zijn!
---------------
Mail van Remco:
Hallo fotografie en natuurliefhebbers,

Ik ben inmiddels alweer 3 weken terug van een geweldige rondreis door
Costa Rica.
Een avontuurlijke reis waar we veel beleefd hebben en veel moois gezien.
Het heeft even geduurd maar nu staan er dan 3 nieuwe albums op mijn site.
Als je benieuwd bent, neem dan even een kijkje op http://www.remcoz.nl/ 

Veel kijkplezier & vriendelijke groet,
Remco Zuidam

19 opmerkingen:

  1. Hoi Henk

    Je hebt weer een mooie wandeling achter de rug.
    Hele mooie foto’s heb je gemaakt van de waterspteeuw.
    Ik heb alleen een opmerking: die tafelende op je foto’s dat zijn kroonenden.
    De roestbruine kop met het hoge voorhoofd de zwarte borst en nek en de rode snavel.
    De krooneend bewoond afgelegen gebieden van het oosten van Spanje tot Noorwest-China.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Henk,

    Wat gaaf dat je hem ook hebt gezien. Maar volgens mij zat ie nu op een ander plekje als waar ik hem gisteren zag. Het kan best dat ie de hele winter blijft. Ik hoop het, het is een mooie vogel.
    Die tafeleenden en krooneenden zijn ook zo mooi, waar heb je deze gezien. Ik ga volgende week vrijdag met Loes op pad, en deze wintergasten staan ook op mijn lijstje.


    Maar ehhh, wat erg dat een fotgraaf notabene de waterspreeuw heeft verjaagd....

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Henk

    Ik zag hem voor het eerst bij Ghita, jou opnames van de waterspreeuw mogen er ook zeker zijn....de overige opnames zijn als vanouds ook erg fraai.

    groeten en een fijn weekend gewenst, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  4. goh hebnk,

    die spreeuw die heeft mijn hart gestolen, da's zo'n vogel waarvan je denkt die bestaat enkel in boekjes,

    wow wat gaaf,

    ook bedankt voor je fijne reactie henk, je bent een toppertje:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk,
    Wat gaaf dat je deze waterspreeuw hebt gevonden en gezien. Heel bijzonder! Wel erg balen van die doorlopende fotograaf ... niet iedereen heeft manieren blijkt maar weer eens ...

    Ik ben vandaag op vogelexcursie geweest met het Zuid Hollands Landschap in Oostvoorne, maar helaas, niet zo veel vogels gezien en wat er zat ... zat ver weg ... maar het was wel heerlijk om lekker buiten te zijn in dit frisse weer!

    Groetjes en fijne avond
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is altijd heerlijk, als je vindt waar je voor komt, dus top dat je de waterspreeuw gevonden hebt! En dan ook nog eens hele serie foto's kunnen maken, jouw dag was weer goed!
    En passant ook nog mooie paddo's en eenden, moet een goed uurtje geweest zijn.
    Bij mijn volgende bezoekje hoop ik uiteraard deze waterspreeuw ook te zien!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. gelukkig heb je de vogel nog op de kiek weten te zetten. Wat een nare fotograaf was dit. En 8jaar geleden voor het laatst dan is deze wel heel bijzonder. Gefeliciteerd met je opname.
    En er nog genoeg te zien in iets meer dan een uur.
    Was weer een mooie wandeling..
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kijk en lees altijd trouw je blog.
    Leuk dat je de waterspreeuw ook gezien hebt.
    Jammer van de fotograaf.
    Was gisteren ook weer eens in het AWD en heb na wat tips de vogel op een andere plek gezien.

    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook hier de waterspreeuw mooi op de foto.
    Als ik het goed begrijp Henk lopen er weer hordes fotografen rond ????

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk,

    Leuk zo'n Waterspreeuw.
    We gaan maandag maar eens op zoek naar deze vogel.
    Trouwens, inderdaad wel bizar dat zo'n fotograaf gewoon doorloopt en de vogel verjaagd terwijl toch duidelijk te zien is dat ze hem willen fotograferen
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nooit van gehoord, top dat je hem te pakken kreeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie wandeling heb je gehad en nog de water spreeuw er ook op kunnen zteen moi in beeld gebracht. Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. He Henk,

    Toch nog eventjes de AWD in.. Voor een uurtje..hahaha.. dat lukt je nooit door al dat mooie dat je weer tegen komt. hhaha.. Leuke serie. Zitten mooie plaatjes tussen! Je hebt van de fotografen die, als ze hun plaatjes hebben, geen ene **** van andere aantrekken. Ze hebben hun plaatjes en dan stampen en lopen ze zo lomp weg. Dat zijn geen natuurfotograven. Ooit eens een stel bezig gezien ergens anders. Een lokdoos met de ropp van een ijsvogel. Dat ding bleef maar herhalen en die ijsvogel werd er zenuwachtig van. Zeg er maar niets van, wat geeft het nou is dan de reactie. Op zo'n moment moet je weg gaan. Wat zou je anders kunnen doen?

    voor de rest een mooie serie van gebakken! De waterspreeuw heb ik inmiddels ook op de camera gehad.

    Groet,

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gelukkig heb je toch je foto's kunnen maken! Wel leuk voor ons, zo'n zeldzaam vogeltje; sneu voor het vogeltje: zal wel weer opgejaagd worden als een bronstig hert.

    En nee, korte wandelingen in de AWD dat lukt nooit... :D
    Leuk ook die eenden en mooie paddestoeltjes!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gelukkig heb je toch je foto's kunnen maken! Wel leuk voor ons, zo'n zeldzaam vogeltje; sneu voor het vogeltje: zal wel weer opgejaagd worden als een bronstig hert.

    En nee, korte wandelingen in de AWD dat lukt nooit... :D
    Leuk ook die eenden en mooie paddestoeltjes!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. een prachige serie met een goed verhaal super
    en bedankt
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Tja hoe meer fotografen, hoe minder vogel lol
    Groetjes,
    AmaZony

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nou Henk wij hebben vandaag twee waterspreeuwen gezien .....wat een gedoe met al die mensen daar whahaha
    Maar goed er zitten er dus twee, we liepen zo van de een naar de ander .

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Vandaag 2 jan.2011 weer een waterspreeuw gezien in de AWD.

    BeantwoordenVerwijderen