maandag 29 november 2010

Winter Wonder Land (AWD)

Winter Wonder Land...Vandaag met René* Herman* Loes* en Ghita* naar het AWD. En wat hebben we een mooie dag.
Een dag met een prachtige zonsopgang..rijp aan de grond..en damp uit het water....Eigenlijk alles wat je maar kunt wensen.
Ik ga nu aan deze log beginnen...En eigenlijk weet ik nu al dat het een lange log gaat worden...Wat was alles mooi!!!
We zijn met z'n vijfen..en we gaan vroeg bij ingang Panneland naar binnen.....
En dat je dan ingehaald word door een jogger...Ja dat is zo maar mogelijk.
De zon komt op...damp uit het water...rijp aan de grond..
En een goed gezelschap....Nee deze dag moet wel een topdag worden.
Mensen....Ga dat ook eens doen...U weet niet hoe geweldig dit is...(p.s.liever niet op zondag...dan zijn wij er  :)...Nee hoor :)...Gewoon gaan!
Het vrouwtje van de krakeend lijkt sterk op het vrouwtje van de wilde eend, maar heeft een oranje rand langs de donkere snavel. Het mannetje heeft in het zomerkleed een zeer fijne donkere tekening op een verder grijsbruine ondergrond. In het najaar verdwijnt het prachtkleed van het mannetje om voor een korte periode plaats te maken voor een zogenaamd eclipskleed, dat lijkt op het verenkleed van het vrouwtje. 
We lopen langs het Zwarteveld Kanaal..Rechts het Middenveld..en links
Astrids Driftje...
En ik zeg altijd...Met Rijp Word Ik Lijp...
Nou ik was die dag niet de enigste...
Deze Knobbelzwaan begreep me...En deed er een schepje boven op..
Wat een houding hé...Zeker net wakker gemaakt door vijf van die AWD gangers!
Alles..Ja Alles is mooi....Iedere vierkante cm..Is nu een wereld op zich..
Damp van het water (Punt van het Verbrede)...Waar we ook deze Gaai zien...

En ook de Gaai is van slag af...Ook hij wil wel even Lijp doen..
Ook de Klapekster laat zich zien...Maar dat heb ik even gemist :)
Een prachtig uitzicht richting de Schuilhut (Duizendmeterweg)...
We doen daar een bakkie koffie...René moet helaas weg..En we moeten nu zelf maar de vogels determineren...
Na een bakkie gedaan te hebben lopen we door naar achteren ...richting Zeereep..
We zien een Vos het pad oversteken..Helaas.. niemand is snel genoeg om hem te fotograferen..
Hij kleurde zo mooi tegen het wit van de rijp..
Even later...
Ik kijk voorzichtig over een duitop...of  er nog wat te zien valt..
Net over de top..Zit een vos..Hij schrikt..en in eerste instantie ik ook..
Ik had hem niet zo dichtbij verwacht..
Snel maak ik nog een foto....En weg is hij..
Ghita..Herman en Loes..maken een paar macro's..
En dat is natuurlijk super met dit weer...
Ook deze paddestoel met rijp..mooi hé!
Ik vind hem TOP!...
De Brilduiker..Goed is te zien hoe zijn wangetje (wit) wat uitsteekt...
Het is één van de vele mooie wintergasten in de AWD..
Rijp.Stuifzwam...
We doen weer een bakkie...
Ik loop even naar het water..Dat heeft eigenlijk niet veel zin..want door het riet kun je niet ver kijken..
Opeens zie  ik zes Wilde Zwanen...Waow!..Ik stap op een steen en ik rek om een foto te nemen...
Het is glad en ik glij zowat het water in...
En het weer is er niet na..Om in het water te belanden..
Ik maak nog wel een foto...En hij is nog aardig gelukt..
Het zijn prachtige zwanen...Maar we mogen ok blij wezen met onze Knobbelzwaan..
Maar ja..Die zie je al zoveel...Dit is zo'n zwaan die je niet veel ziet.
Waterstand ...
Ik zie dit gedeelte van een gewei boven de struiken..En ik zeg nog..
"Met een beetje geluk zit er een hert aan vast...
En ja hoor...
Het zonnetje krijgt kracht..Maar het vriest nog..
Herman gaat naar huis (afspraak) ...En Ghita..Loes en ik trekken langs het Zwanenmeer richting het Witteveld..
Ghita en ik zien hier een vos..vos nr.drie vandaag...
Loes is net bezig een druppel te fotograferen..(wat ook heel mooi is)..
De Vos komt eerst op ons af..Opeens schiet hij de struiken in..En blijft nieuwschierig eventjes kijken naar ons.
Ja..Ik blijf het leuk vinden om vossen tegen te komen in de AWD..
Helaas mogen ze in December schieten op de Vos...In het Duingebied...
Ik weer niet of ze ook  in het AWD op de Vos gaan schieten...Ik hoop het niet.
Want het is gewoon een hetze..tegen de Vos..
Op het Witteveld kijken we richting het Lange vlak...
En daar zijn veel Wintergasten..o.a.
Tafeleenden..
Slobeenden..
Zaagbekeenden (vrouwtjes)
En hier..veel Krooneenden..
Damhert..
Het is al wat later..Maar de rijp blijft nog goed te zien..
Roodborstje...
Bekertjesmos.
(Foto Loes)
Hier lopen we naar Bunker 100
In Bunker 100 is een prachtige varen te zien....
Het gaat hier om de tongvaren Asplenium Scolopendrium uit het geslacht streepvarens.
De wilde Zwaan....Werkt vandaag mee..
Ik had niet verwacht dat ik hem zo op de foto had :)
Ik kon opeens niet meer terugkijken op mijn camera..Ook kon ik niet in het menu komen.
Ik had gisteren ook al problemen met de camera...Maar ja..Hij doet het nog!
Geweldig..deze wintergasten in het AWD..
En ik had het Goudhaantje...
Een prachtig vogeltje....
Hij ziet er hier niet zo mooi uit..Dat komt niet door het vogeltje...
Nee de foto is geoon slecht...maar ja..Deze vogel wil ik wel plaatsen natuurlijk..
Zo ook de Grote Gele Kwikstaart...
Maar de beste foto....van mij..van De Grote Gele Kwikstaart....
Is deze...(ach..je ziet in ieder geval geel)....
Op het Vinkenveld...komen we bijna geen herten tegen..Ik denk dat het hier overdag te druk geweest is qua mensen...
Een Vink..
En een grote verassing was wel de Ree...
Ik had (en meerdere).de laatste tijd geen Ree meer gezien...
De foto is nog aardig gelukt...
De zon gaat onder...En we komen zwaar licht te kort..
Vandaag dus een wandeling...van Zonsopkomst...
Tot Zonsondergang...
En als het niet donker zou worden...
Dan hadden we waarschijnlijk nu nog gelopen...
Een prachtige dag in de AWD...
Zo begon het deze morgen....
Vandaar....Ochtendstond..Heeft goud in de mond!!
En we gaan zeker snel een winterwandeling organiseren voor iedereen die het leuk vind om de mensen achter de site's te ontmoeten...En met hen de AWD te bezoeken..
-
WIE WAREN ER VANDAAG MEE
René....De wereld door mijn lenzen : http://dewerelddoormijnlenzen.blogspot.com/ 
Herman.....AWD is de schoonheid van de natuur:  http://herman-versteeg.blogspot.com/
Ghita....Carpe Diem : http://carpediem2.punt.nl/?home=1 
Loes...Oefening baart kunst? De Uitdaging : http://belton-loes.blogspot.com/ 
-
Het was weer een super gezellige wandeling..
Tot de volgende keer.
------------
En dan even een nieuwe...Nou ja nieuwe...
Ja..Een nieuwe blog...Maar van een bekende site....
Miranda Bos van de site http://www.mirandabos.com/
Heeft nu ook een blog...Dus als U volger wilt worden van Miranda Bos
Miranda
Bekend bij o.a. Grasduinen..Rtl weer..Natuurmonumenten..Vroege Vogels..Video Digitaal Magazine..
En nog veel meer...Haar site is zeker de moeite waard.

32 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Wat een prachtige wandeling hebben jullie gehad en een mooie lange dag. Vooral de rijpfoto's vind ik erg mooi en dat jullie een ree, 6 wilde zwanen en een vos hebben gezien naast al dat andere moois ... top hoor!
    Bedankt voor het reclame maken voor mijn nieuwe blog :-) Ik ben benieuwd naar de reacties en ik vind het erg aardig dat je reclame hebt gemaakt!
    Fijne avond verder en wellicht tot gauw in de AWD
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Henkie,

    Het was inderdaad gezellig en ik zie dat ik pech had dat ik zo vroeg weg moest. Jullie hebben nog een hoop dieren gefotografeerd die zeker de moeite waard zijn.
    Prachtig dat goudhaantje.
    Ik geloof wel dat het tijd wordt voor een andere camera. De kerst komt eraan!
    Dat van de reeen klopt. Na de bronstperiode verdwijnen ze dieper het bos in. In de winterperiode komen ze weer tevoorschijn.
    Je zult ze de komende tijd dus weer vaker tegenkomen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk
    Ik keek al uit naar je blog en ik heb er van zitten smullen!
    Zo grappig dat we toch allemaal weer andere dingen zien, die gaai kan ik me niet herinneren, zo zag ik bij Herman een nijlgans, ook niet gezien.... en het was wel koud, maar ik had toch echt geen oogkleppen op ;-)
    Jij hebt ook een súperpaddo met rijp!
    Haha, het gewei waar een hert aan vast zit, waarom bedenk ik niet, hoe gaaf het is om dat te fotograferen??!! Ik kan nog een hoop van je leren!
    Tja, de vos miste ik omdat ik zonodig een druppel moest fotograferen.... het lijkt me de vos die ik zaterdag zag?
    Die zes wilde zwanen, gave foto!
    Nee, ik waagde me niet op dat gladde stukje bij het water, ik fotografeerde jou liever, terwijl je daar stond.
    Ja, wat hadden wij een SUPERdag!
    Het gezelschap, het weer, alles zat mee, wat een megaverschil met zaterdag.
    Ja, wat mij betreft doen we dat binnenkort weer, en andere bloggers Welkom!
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja...Dit moeten we zeker meer gaan doen..We hebben dit al regelmatig gedaan....En telkens bevalt het ons heel goed..Het s gewoon super gezellig..En we zijn nog lekker bezig ook..
    ik ben wel de latste die klaar was met zij log geloof ik..Maar ja ik moest vandaag werken. Ik probeerde het er gisteren nog op te knallen.
    en dat lukte niet.
    en slapen ook niet :)
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. in een woord, geweldig henk, wat een dag
    wat een fotostrooptocht,

    "superbe"

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Henk, slapen lukte mij gisteren wel, vroeg zelfs! Maar ik was vanochtend om 5 uur wakker, toen maar opgestaan om blog te maken...
    het moet niet gekker worden!

    Ik vergat je te bedanken voor je info over die bijzondere varen, die heb ik nog toegevoegd bij de foto. Dank!

    ( ik word echt net zo'n awd-gek als jij..)

    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha ha ha..ja..We moeten uitkijken dat we niet doorslaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig weer. Jullie hebben maar geluk met zo'n gebied in de buurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hà Henk
    Wat een goed idee, wandelen met andere bloggers, ik ga mee!
    Ik lees dat jij af en toe een beetje lijp bent, dat wil ik wel eens meemaken. Ik geniet van al jullie verhalen en foto`s, dit blog was ook weer zò mooi.
    Ik heb er weer van genoten,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Greet..
    Deze week maar een datum prikken...Voor een wandeling AWD met liefhebbers/bloggers/punters en webmasters. Lijkt me heel leuk om weer eens te doen. Binnenkort meer hier over..op de site!
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  11. jullie hebben een koude maar een prachtige wandeling gehad. Super mooie foto's van de rijp en ochtendmist. Vosje, vogels van alles weer iets. Landschaps foto's zijn ook goed genomen. Je snapt het al, bij de volgende reis wil ik graag aanwezig zijn..dank je wel voor het delen.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hoi henk,

    wat heb je weer een mooie foto's
    ik ga als het mee zit zondag ochtend weer ingang panneland. dus ik hoop u ook een keer daar in het echt te zien ik heb mijn neefje ook een beetje aangestoken dus die gaat ook mee.

    groetjes, erik

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie lange wandeling hebben jullie gemaakt.
    Het AWD is prachtig zo met die rijp en dat heb je mooie vastgelegd.

    Groet,Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  14. en de vossen zijn ook altijd daar:)ongeloovijk!
    bedankt voor het moie fotos Henk+fijne week:)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. een prachtige serie met een goed verhaal ik was er stil van super en bedankt.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk hoe iedereen weer met andere ogen kijkt, dezelfde wandeling en toch veel verschillende plaatjes. Wat was het een prachtige morgen!
    gr.Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  17. dag henk

    Dank voor al dit moois, ben nu niet in staat om naar de AWD te gaan, dus geniet ik des te meer van al dit fraaie fotowerk.
    Je hebt weer goed je best gedaan ....hahaha.

    groeten Joop

    Je had gelijk die foto van mij was bij de aalscholvers gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een geweldige wandeling zeg.
    Ik heb ook bij Ghita gekeken en ziet dat jullie genoten hebben van alles.
    Wat een prachtige foto's.
    Ik hoop ( als het niet glad is op de weg) zondagochtend te gaan.
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat is het weer heerlijk om het verslag van jullie mooie wandeling te lezen en de foto's te bekijken. Het kan mij niet lang genoeg zijn.
    Prachtige foto's heb je genomen. Het loont wel om 's morgens vroeg te beginnen, vooral op zo'n mooie dag.
    Ik heb weer genoten.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Jullie hadden een zeer geslaagde dag henk !
    Veel gezien en veel vast kunnen leggen.
    Ik ga miranda even opzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ha die Henk,
    Wat heb je weer een mooie log samengesteld. Die wilde zwanen waarvoor je bijna in het water was gevallen, heb je wel heel erg mooi te pakken.

    Helaas had ik de vos op mijn camera gemist, want het was een mooie, zoals ie op ons af kwam.

    Ja, wat kan ik verder nog zeggen. Een mooie weergave van een superdag.
    Jouw wintergastenfoto's vind ik trouwens heel goed gelukt.
    bij mij is het toch wat minder van kwaliteit.

    Maar het belangrijkste...we hebnen enorm genoten van al het moois wat de natuur in de AWD ons te bieden heeft.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Godemorgen Henk,

    Geweldige serie weer. Moet er weer gauw heen. Ook de laagstaande zon is geweldig. De AWD blijft een stukje paradijs op aarde.

    Veel groeten, Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  23. DIe wilde zwanen zo dwars door het riet heen geeft nu net een mooi effect vind ik Henk. Soms heb je zo'n mazzeltje en dan met een groepje is ook altijd erg leuk en ook voor mij om te zien dat er zoveel belangstelling is en lekker werk geschoten wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heel mooie wandeling Henk!

    Ik heb al wat van de foto's bij Ghita en Loes gezien, maar ze gaan nooit vervelen.
    Die zwaan staat er top op!!
    En natuurlijk leuke bloggers om mee op te trekken door de duinen!

    Wij gaan volgende week weer eens kijken in de AWD.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  25. geweldige sfeer foto's prachtige winter foto's

    met mijn verontschuldiging voor het weinig reageren op jou blog, waar ik toch steeds weer van geniet.
    maar heb het zo mega druk, en ben liever op pad in de natuur naast mijn werk dan achter de PC te zitten.

    Groeten, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Henk
    Mooi die krooneenden op dat meer.
    Het was er gezellig en een lekkere wandeling je hebt er weer een mooie serie van gemaakt
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Henk,

    Bedankt voor je reactie, blij dat jij er ook zo over denkt, en kijken gaat meestal sneller dan ook nog een stukje typen, en ik wil me er niet altijd af maken met mooie foto of zo, maar graag een beetje met inhoud regaren, voor zover ik dat kan :-)

    Ben van huis uit niet zo'n spreker!

    Maar bij tijd en gelegenheid, hoop ik je toch regelmatig lastig te vallen met mijn gebrabbel op jou Blog, want ik vind het nog steeds een van de mooiste en interesanste natuur gebieden van Nederland, aleen voor mij zo hopeloos ver weg om er even naar toe te gaan.

    Groeten, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dat was genieten, dat zie je aan de foto's. Die wilde zwanen zijn prachtbeesten, ik heb ze hier nog nooit gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Super weer, zoals we gewend zijn van jou Henk.
    Zoveel mooi's voorbij zien komen. De zwanen op het water in de waas, springen er voor mij echt uit.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  30. http://gery-awd-fotografie.weebly.com/4 december 2010 om 18:54

    Hoi Henk hier nog een verwoed AWD bezoeker die ook een homepage heeft speciaal voor wad foto's namelijk mijn vriend hihihi
    Groetjes Gery

    BeantwoordenVerwijderen
  31. hallo beste henk
    vaak kijk ik met mijn vriendin (gery )mee als ze weer eens hier op je a.w.d site aan het kijken is dus dacht ik dat het ook wel eens tijd werd op een berichtje achter te laten als dank en blijk van waardering voor de regelmatig geplaatste foto,s en leuke omschijvingen er bij
    ca twee maanden geleden zijn we via via in aanraking gekomen met het mooie a.w.d en zijn inhoud en van af die tijd is het zonder meer onze favorieten foto locatie geworden en zijn we er al enkele keren geweest van zon,s op gang tot zon,s ondergang
    één keer hebben we zelfs na zon,s ondergang over het hekje moeten klimmen om het terein te kunnen verlaten maar daar houden we in het vervolg zeker rekening mee want het valt op onze leeftijd echt niet mee om zulke dingen uit te halen
    sinds kort heb naast een algemene natuur site ook een tweede site die de a.w.d als onderwerp heeft en heb daar ook een linken pagina en vraag je bij deze of je het goed zou vinden als ik daar ook de link van jou site zou mogen plaatsen (zou het zeer waarderen als je daar eens zou willen kijken)
    veel succes met je site en we blijven je ( en andere )zeker volgen

    dick

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat n luxe ! Zo'n prachtig natuurgebied, misschien maar goed dat t ver weg is van hier want ik zou er niet weg te slaan zijn...
    Groetje,
    AmaZony

    BeantwoordenVerwijderen