dinsdag 23 november 2010

Gewonde Vos (AWD) - Waterspreeuw

Extra...Veel mensen zijn op zoek naar de Waterspreeuw...
Maar wat dacht U ..b.v. van de:
Krekster....Utrechtse Heuvelrug zie : http://utrechtseheuvelrug.punt.nl/?r=1&id=559103 of de Waterkraai  Het Duinpad zie: http://hetduinpad.web-log.nl/het_duinpad/

(wandeling Maandag 22 November)
Het valt niet mee om deze morgen mijn bed uit te komen...Maar ja..Ik weet dat als ik niet ga..Ik achteraf spijt krijg. Ik heb thuis beloofd om voor de middag weer thuis te zijn..En ik hoop natuurlijk weer op het Ijsvogeltje :)
In eerste instantie ziet het weer..er niet best uit..
Het is een beetje donkerig..En de zon...Nee..Die heeft geen kracht (voorlopig) vandaag.
Het is gewoon een werkdag....Met groot materieel trekt het personeel van waternet het gebied in.
Ook de boswachters zijn druk bezig..Ik hoor hem fluiten naar de Moeflons..
Ze worden gevoerd..in het proefgebied.(Groot Zwarteveld)
En daar krijgt de zon zijn kracht...
Heerlijk...want qua temperatuur viel het vanmorgen best tegen..
En met het zonnetje er bij scheelt het snel een paar graden.
Dit hertje bleef zo een tijdje staan..En had niet door dat ik wel heel dicht achter hem stond..
Zijn maatjes hadden me al lang gezien..
Maar waarschuwen.....Ho maar!
Nu denkt U naturlijk dat ze dat niet kunnen..
Nou..Damherten en Reeën kunnen bij gevaar blaffen...
Niet te vergelijken met Vossen...Want die blaffen niet...(zo noemt men dat wel) maar die keffen meer.
De Geweizwam (Xylaria hypoxylon)
De gelijkernis van een gewei...is zo gek nog niet..
Het is niet eens zo'n bijzondere zwam....Hij is vrij algemeen.
Maar leuk/mooi is hij wel.
De Wilde Zwanen blijven op grote afstand...En helaas laat het Ijsvogeltje zich vandaag niet zien.
Een Kraai vliegt over..
Infiltratiesysteem

Het voorgezuiverde Rijnwater stroomt aan de oostzijde van de Amsterdamse Waterleidingduinen in 2 vijvers. Vervolgens stroomt het in de infiltratiegeulen. Deze geulen zijn kilometers lang en 35 meter breed. Daar zakt het langzaam de grond in. Het water blijft tussen de 60 en 400 dagen in de bodem. In die tijd vinden biologische processen plaats die het water verder zuiveren. Waternet zorgt ervoor dat het grondwater wel op het juiste peil blijft.
Joggers stoppen bij de Vos...Heeft hij net een mol gevangen ?..
Hoorde ik ze vragen..
De mensen van Waternet hebben net een bakkie gedaan..Ik denk dat dat de reden is dat de Vos daar rondloopt...
De Vos is gewond...Hij loopt niet echt makkelijk meer.
Als ik richting Vos loopt (mijn camera voor mijn buik) gebeurt er iets vreemds..
De Vos ziet de camera...
En de Vos gaat er vandoor met zijn staart tussen zijn benen...Dat heb ik nog nooit meegemaakt...
Dat de Rugtasvos er met zijn staart tussen de benen vandoor gaat..
Als ik weer wegloopt...komt hij terug...Weer loop ik zijn richting in...
En de geschiedenis herhaalt zich!
Ik denk dat er iets gebeurd is......Met een fotograaf...
Want hij is duidelijk bang voor de camera.(altans..iemand met een camera)
Ik loop weer weg...En ga een stuk verder (Schuilhuisje) zelf een bakkie doen...
En dan zie ik dat hij langzaam maar zeker mijn richting uitkomt....Duidelijk is wel dat hij behoorlijk last heeft van zijn poot....En dat hij een stuk voorzichtiger is met het benaderen.
Hij is constant bezig met zijn voorpoot...(het waterpeil is hier behoorlijk laag...En de Snoek zie ik niet...zit hij in de pijp?).....En tijdens het lopen trekt...Nou ja trekt..Hij maakt er eerder een slepende beweging mee.
Ik zie niet echt een wond of zo...
De Vos....Heeft hij nog een toekomst in de AWD..???
Zie: Vossen in December Vogelvrij

De Vos als schuldige...
De Vos is nooit populair geweest bij boeren en jagers...De vos is een jager...
En pikt nog wel eens een Kippetje..of Fazant..
Het bevalt jagers naturlijk niet als een Vos één van de uitgezette Fazanten voor de neus wekaapt.
-
Als er geen territorium meer beschikbaar is, krijgen ze vanzelf minder jongen dus de vossenpopulatie is op een bepaalt moment stabiel en neemt niet toe. Het is dus niet zo dat hun aantal explosief zal toenemen. Er is een natuurlijke vorm van anticonceptie onder vossen. Als er geen territorium voor hen beschikbaar is, worden er vanzelf minder jongen geboren. Ze vangen ratten, muizen, woelratten,konijnen,wormen, insecten...en soms een vogel.
Hier en daar kom ik nog bramen tegen...en zelfs nog bloesem van de braam..

Ik loop nu terug richting uitgang..Met het Eiland van Rolvers aan de overkant (rechts van me)..
Het water staat hier ook laag..
En de Waterspreeuw is er ook...Die is uniek..

Het blijft een leuk vogeltje..
En ik ken het niet laten..

Om er geen foto's van te nemen...
De vogel duikt tijdens het fouageren in z'n geheel onder water...en zoekt tegen de stroom in de bodem..De stroom drukt hem tegen de bodem en zijn staart helpt hem daarbij.
De neusgaten worden gesloten door klepjes..en een vlies voor zijn ogen beschermt zijn ogen.
Dikke waterdruppels rollen als parels over zijn rug...iedere keer als hij boven water komt..
De Waterspreeuw is in Nederland een zeldzame vogel...
En dat is te merken in de AWD...Waar veel fotografen op zoek zijn naar deze vogel.
Minder zeldzaam...Maar ook bedreigd om af te worden geschoten...netzo als de Vos..
Bij uitgang Panneland...lopen deze Pauwen...
En ook veel tamme konijnen....Ik denk dat de Vos ze niet lust... :)
Want ze lopen daar al jaren.
-----------
Ingezonden via mail:
Van René Smits.
Deze Baardman..Een geweldig mooie vogel..Meer...Zie op zijn Site:
-------------
En een nieuwe site (zo even bij links plaatsen)
Natuur in het AWD
van
Erik Oostdam

21 opmerkingen:

  1. precies wara ik al bang voor was henk,

    mensen die bang zijn doen rare dingen, en terwijl de vos vol goeie zin naar iemand toe gaat die hij niet kent, zal hij wel een klap hebben gekregen van iemand die dacht ik word aangevallen:-(
    wat een misselijk makende streek zeg:-(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie serie, net wat klaproos al zegt, de vos zal best een knel hebben gehad van iemand met een camera.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk
    Mooie serie en de waterspeeuw is ook top grappig die vos bij die werk mensen.
    Groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik denk dat je het goed gezien hebt, trekt zijn pootje op, vaak geen goed tegen. En dat hij voor je wegloopt is wel heel apart voor rugzak vosje. Er zal zeker iets gebeurt zijn. en de WS is zeker een mooie vogel. Was je nog op tijd thuis..?? kan haast niet wanneer je hier "even" loopt.
    Fijne blog en mooie foto's..
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk, wat erg als een fotograaf dit op zijn geweten heeft!
    Moet inderdaad iets zijn gebeurd als het vosje bang was voor een camera.
    Ik kan je wel gerustellen, ik was er s`middags en ze liep nog maar een heel klein beetje mank en was niet bang voor de camera.
    Er liep ook nog een derde vos rond daar, een erg schuwe, die eeen confrontatie had met het vrouwtje.
    Ik mazzel, heb er een mooie foto van kunnen maken.
    http://zoom.nl/foto/1568761/bewerkte-fotografie/machtstrijd-bewerkt.html#comment_9080718
    Ik hoop dat het lukt via deze link, anders moet je even wachten op mijn blog.
    Ik heb er nog twee in de wachtstaan vòòr het blog van gisteren.
    De rest van je foto`s en je verslag was weer heerlijk om te bekijken,
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben blij dat Greet heeft gezien dat het weer beter gaat met de vos, en dat ze ook niet meer voor een camera op de vlucht gaat. Dan valt het misschien allemaal wel mee, maar ik kan me voorstellen dat je in zo'n situatie allerlei minder mooie oorzaken gaat bedenken.
    De waterspreeuw blijft leuk :)

    Gr. Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Henk,

    Ik schrok nogal van het stuk over het vosje......
    't Is ook voor mij een 'oude bekende' en op de één of andere manier ga je ik er vanuit dat ze ('t is toch de dame? Lastig te zien met die nieuwe wintervacht ;))over tien jaar jaar daar nog rondloopt, als een stokoude, bejaarde, wijze rugzakoma.
    Maar ook vossen zijn niet onkwetsbaar natuurlijk...
    Ik weet dat (veel) fotografen vreemde wezens zijn, maar ik kan toch echt niet verzinnen wat een fotograaf er voor voordeel bij zou hebben een vos te verwonden...
    Dat een dier plotseling bang is voor mensen hoeft natuurlijk niet aan te geven dat een mens hem kwaad heeft gedaan.
    Soms is angst of pijn ook een reden om alles wat enigszins onbekend is te vermijden..

    Hoe dan ook: blij te lezen dat ze daarna nog in een betere staat gesignaleerd is.

    Groet,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Greet
    Je foto..is prachtig..Gelukkig viel het mee dan..met de vos.

    Hoi Roeselien..
    Het vreemde was dat hij wel tusen de mensen (van waternet)liep.
    Maar van de camera moest hij even niets weten..en vertrok zodra hij de camera zag..
    Ik trok daar een conclusie uit..
    Maar ik begreep van Greet dat het alweer beter ging.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hallo het is weer een mooie serie .de vos heeft altijd al mank gelopen maar nu is het erger.
    de waterspreeuw staat er weer goed op super.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Henk,

    Je hebt nu eenmaal niet altijd het geluk dat een ijsvogeltje zo mooi voor je gaat poseren;-)

    Ik denk wel dat je gelijk hebt mbt de vos.
    Misschien heeft iemand hem wel zitten sarren en heeft hij uitgehaald, waarna hij een schop gekregen heeft.
    Tsja, het blijven toch wilde dieren, hoe tam hij ook is.
    Of het wordt gewoon tijd dat je eens deoderant gaat gebruiken;-)

    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk,
    Wat een bijzonder verhaal van die vos ... zou er echt iets meegebeurd zijn met een fotograaf? Schande van die fotograaf! Gelukkig las ik ook in je berichtjes hier dat het al weer wat beter gaat met de vos ... De waterspreeuw blijft ook erg leuk en mooi om te zien. En eigenlijk je andere foto's ook :-)
    Fijne avond nog even...
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als dit door een fotograaf gedaan is....tsja het zit eraan te komen denk ik.
    Ik zag een filmpje op YouTube over deze dame en je ziet hoe dicht bij ze komt voor een stuk brood, en ze ging er met een trui aan de haal. De mensen van dit filmpje konden er wel om lachen....
    Ik heb al vaker gehoord dat ze mank is maar heb het nog nooit gezien.
    Laten we maar hopen dat het over gaat voor de winter in valt....
    Ik zie dat je de waterspreeuw ook weer tegen bent gekomen...leuk best hè.
    En de kraai"..............
    Mooie serie Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als het een fotograaf is die dit op zijn geweten heeft dan hoop ik dat zijn camera in stukken uiteen zal vallen.

    Foto,s zien er weer goed uit en die waterspreeuw prachtig om die tegen te komen.

    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk,

    Misschien hebben ze het dier een schop gegeven, ze komen ook zo dichtbij de mensen. Aan de ene kant we goed dat hij bang is, maar niet op zo'n manier natuurlijk.
    Mooie wandeling en goed verslag Henk!!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk,

    Mooie foto's weer, vooral de waterspreeuw met de druppels op de rug.
    Even over de vos, op de stormachtige vrijdag zag ik al dat ze mank liep (ik dacht dat het het meisje was, want bij de hut zat toen de andere vos die ik als de rekel herkende). Ze hinkte dus en ik vond haar inderdaad wat schichtig. Ze was niet bang van mijn camera, maar jouw verhaal lezende....ben ik bang dat iemand haar pijn heeft gedaan. En dat verontrust mij. Mensen die kwaad willen kunnen deze vosjes makkelijk iets aan doen.
    Gelukkig (lees ik bij de reacties) gaat het weer wat beter met haar, want ik zou haar niet meer kunnen missen, op een of andere manier, raak je gewend aan haar aanwezigheid.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Inderdaad ghita voor mij hoort ze er ook bij.
    Nog steeds heb ik ogen in m'n rug als ze dichtbij komt en vind ik het nog steeds wel een beetje eng.
    Ik kreeg een mail van iemand die haar opkregen was gekomen verleden week en die vertelde ook dat ze mank liep dus fijn dat Greet gezien heeft dat het beter gaat....

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Weer een prachtige natuurserie. Geweldig om te zien.
    Zielig voor die vos.
    OT: ik hen jouw site ook op mijn blogroll gezet. Dat betekent dat je site ook doorzocht wordt door de zoekmachine op mijn site http://blog.fokkio.nl/zoeken-in-fotoblogs/ .
    Als je dat liever niet hebt laat dat maar even weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ff snel Henk
    we zijn het duin ingeweest en kwamen beide vosjes tegen......niet mank maar o o o wat heeft de rekel de neus stuk pfff flinke wond
    Later volgt een log ik ga eerst even eten...
    Ik heb je site nog gepromoot !!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. hallo Henk ik geniet telkens weer van je mooie foto's (volgster) en verhalen erbij ik heb ook niet gezien dat 1 van de vosjes mank liep of bang was heb een hele mooie serie kunnen maken van 3 pagina's van die 2 lieverds...en dat een mens zoiets teders kwaad kan doen begrijp ik echt niet maar ja er zal wel degelijk iets gebeurt zijn als hij er schuchter door is geworden naar een camera toe...neem eens een kijkje op mijn homepage....

    http://gery-awd-fotografie.weebly.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  21. O dat vosje... bang van een camera... tja niet elke fotograaf die de natuur intrekt is daarom een natuur- en diervriend, snap t niet, je doet je modellen toch niets aan... ach ja ik kan ook niet verstaan dat men bvb een paddestoel uitgraaft om hem op een fotogenieker plekje te kunnen fotograferen, alles voor de foto ? Nee op die manier hoeft t voor mij niet. Fijn te horen dat t intussen wat beter gaat met deze vos..
    Groetje, AmaZony

    BeantwoordenVerwijderen