woensdag 3 november 2010

Vossen in December Vogelvrij

DE VOS IS IN GROOT GEVAAR!!!!!!!
Aalscholvers eten teveel vis...Gaaien en Eksters verjagen de kleine vogels en vreten hun nesten leeg...Boommarters eten Eekhoorns..Reigers eten mijn Vissen uit de vijver..Kikkers maken lawaai..Meeuwen zorgen voor overlast...netzo als Kraaien...Ganzen en Hazen maken schade...Damherten.. Reeën en Zwijnen brengen de veiligheid in gevaar...Katten moeten worden afgemaakt...En zo gaan we maar door...Zoek maar eens op het internet...Het lijkt wel of er geen beest meer veilig is in dit land!
----
En in December...Is de Vos vogelvrij verklaard in Zuid Holland..Gelukkig zijn er nog mensen die er anders over denken...Ooooh wat waren we blij dat de Vos weer (eindelijk) terug was in het duingebied...Want hij was in de Middeleeuwen bijna uitgeroeid door de jacht...!!!!


En Nu!!...nu gaan ze op hem jagen..
Het voelt een beetje als "Mijn Vossen"..En ik weet zeker dat er meer zo over denken..
Een ramp!!
---
LEIDSCH DAGBLAD...

Ik hoop dat de jacht op de Vos niet doorgaat...
En ik steun hier in het standpunt van de PvdD.....
"Een vos is leuk om neer te schieten "...Zie:
STOP HUNTING!!!

24 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Wat goed dat je hier aandacht aan besteed. Ik had het artikel niet gelezen en ik steun je principe hierin. Ik ben niet strikt tegen jagen, maar dit verhaal wat jij vertelt en wat in de krant staat, dar ben ik wel tegen. Ze moetten datgene aanpakken wat de oorzaak is vind ik, in dit geval dus de landbouw zoals het artikel schrijft.

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prima Henk , om dit even duidelijk onder de aandacht te brengen.

    Die button ( sterke tekst )is erg goed !!

    Groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Miranda
    Ik heb ook niets tegen jacht...En zeker niet tegen de land en tuinbouw...Maar ik heb wel sterk de indruk dat we hier in Nederland wel snel naar het geweer grijpen..Om zogenaamd orde op zaken te stellen.
    Goed onderzoek...Is belangrijker dan gelijk maar schieten.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Getver wat zijn er toch gekke mensen...die voor de lol dieren doodschieten.
    Goed dat je hier aandacht aan schenkt.
    De vos moet dood om de korenwolf te beschermen, als de korenwolf in een gebied zit waar hij "lastig" is moet de korenwolf eraan, BAH!
    Kunnen we het nog tegenhouden?
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik word een beetje misselijk van deze beelden henk,
    waar zijn we met z'n allen in godsnaam mee bezig:-(

    BeantwoordenVerwijderen
  6. vergeet ik te zeggen,

    weletrusten henk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier in Nederland is de natuur een hobby en subsidiespons van de natuurbeheer organisaties. Vandaag moet het weidevogel bestand omhoog, dus worden de subsidieaanvragen weer ingediend. Zoiets gaat dan altijd ten koste van wat anders, dit keer de vos.
    Over vijf jaar is er weer een potlood, die zegt dat er teveel weidevogels zijn, en dat het goed zou zijn als er meer vossen waren, hup subsidieaanvraag weer richting Den Haag.
    De natuur in Nederland zal er altijd uitzien, zoals hij er in het hoofd van de dan dienstdoende beheerder gefantaseerd wordt.
    En dat gaat altijd ten koste van de echte natuur, die er in Nederland helaas niet is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kan mij helemaal vinden in wat Utrechtse Heuvelrug schrijft!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dat is even slikken, even geen woorden voor.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De mens meent overal een dikke vinger (lees loop) in de natuurlijke pap te kunnen steken en ik hoop dat hij deze eens lelijk verbranden zal. Wat een idee die paar vossen, ja de sterke stoere jagers die het gebrek aan libido compenseren met de lengte van hun geweertje zullen wel weer een orgasme krijgen bij de gedachte een vos om te leggen. Sorry maar ik moet even braken....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk,

    "Een vos is leuk om neer te schieten omdat hij veel slimmer is dan de jager, dan heb je respect voor zo'n beest."

    Tja, wat kun je daar nou op zeggen behalve dat deze man een tikkie de weg kwijt is.
    Dat gezwam over minder vogels of hazen gaat nergens over. Als er minder vogels e.a. dieren zijn door de vele vossen, dan krijgen vossen op den duur een voedsel probleem en komen er minder vossen en weer meer vogels e.a. dieren. Ze willen alles maar in leven houden, maar dat is niet hoe de natuur werkt.

    Soorten sterven uit en daar komen andere soorten voor terug, net als de mus is verdwenen uit de stad en die plaats is ingenomen door de Halsband parkieten.

    Door de opwarming verdwijnen er soorten en komen andere soorten terug die we al 100 jaar niet meer in ons land hebben gezien.
    De natuur kan zichzelf wel aardig regelen, ze doet het al een tijdje :-)

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tsja, in die documentaire over de "vossenman" zei die persoon al dat je er niet aan ontkomt in de door de mens gemaakte natuur in Nederland. Op dit moment is de vossenpopulatie verschrikkelijk hoog, waardoor andere diersoorten het erg moeilijk hebben.
    Toen Henk en ik in het OVP waren zei een beheerder dat er in het OVP alleen al 600 vossen zijn. Hier in Noord-Holland komen nu vossen voor op plekken waar ze nog nooit eerder geweest zijn. Vossen stropen in 1 nacht alle nesten leeg van de weidevogels op 1 weiland. Omdat er jarenlang een beschermingsbeleid voor de weidevogels is gevoerd (een boer krijgt 35 euro per nest op zijn land, indien hij dat beschermt), is het voedselaanbod voor de vos explosief gestegen. Ergo, meer jonge vossen per worp.
    Ik ben geen voorstander van afschot, maar in onze "natuur" ontkom je er soms niet aan.
    Zie de veluwe met het afschieten van zwijnen en herten. Het is een kwestie van tijd voor dit ook met de damherten in het AWD gaat gebeuren.

    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goed dat je dit hier zo laat zien Henk.
    Ik moet er niet aan denken dat ze maar van alles afschieten.
    Ze willen alles in de natuur regelen, laat de natuur de natuur.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi Henk,

    Het gebeurt me niet zo vaak, maar ik heb er even geen woorden voor.

    Zo vaak heb ik mogen genieten van deze intelligente, nieuwsgierige, zachtaardige en mooie dieren dat het me zelfs moeite kost te dénken aan wat sommige mensen met dit prachtbeest zouden willen doen...

    @ René: Ik weet niet precies welke docu je bedoelt met 'die documentaire over de "vossenman"'.
    Ik heb zelf kortgeleden Rotvos gezien en als ik het me goed herinner wordt daar juist gezegd dat vossen zich meer zullen voortplanten naarmate er meer op ze gejaagd wordt.....

    Groet,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Roeselien...Het is inderdaad zo..wanneer men vosen gaat afschieten...En er dus genoeg voedsel is...Dan worden de worpen groter..En de kans groter dat ze het eerste jaar overleven...en dat is nu niet zo.
    en de PvdD wil aantonen dat niet de vos de schuldige is..maar de intensieve landbouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Weet je Henk ik ga dat artikel niet eens lezen !!!
    Ik ben tegen !!
    En ik hoop dat het jachtgebeuren niet door gaat.
    Het zijn zulke mooie dieren

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ps. Als er genoeg eten is worden de worpen groter , dat klopt want dat zien we hier aan strand ook.
    Dus hoe meer vossen ze afschieten , hoe meer voedsel er is en hoe groter de worpen weer worden.
    Dus de jacht word dweilen met de kraan open .

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Tsja, het is hoe dan ook een vicieuze cirkel.
    Blijft het feit dat er op dit moment een hele grote populatie vossen is in Nederland.
    Net als een te grote populatie zwijnen en in de toekomst een te grote populatie marters.
    Veel vossen=minder weidevogels; meer marters=minder eekhoorns etc.
    Vossen zijn echte moordenaars, die meer doden dan ze nodig hebben.
    Er is in Nederland helaas geen natuurlijke vijand zoals de wolf.
    Ik vind vossen prachtige dieren en iedere keer staan de haren in mijn nek weer overeind als ik een wilde vos tegenkom. Maar als ik in een gebied van 200 bij 200 meter 3 volwassen vossen zie (OVP) dan is dat toch erg veel.
    Door het beschermen van de grauwe gans en diverse weidevogels (die nu allemaal overvloedig voorkomen in Nederland) hebben we een voedingsbodem geschapen voor de opkomst van de vos.

    René

    BeantwoordenVerwijderen
  19. PS: Henk, omdat jij veel bezoekers krijgt op je blog, zou je over dit soort onderwerpen eens een poll moeten plaatsen. Daar is een gagdet voor. Ben wel benieuwd wat de mensen hierover denken.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mijn stampunt is altijd...geef de natuur de tijd...de natuur reguleert zich zelf....grotendeels.
    Afschieten is pas nodig bij grote overlast.
    Ik denk dat het in de AWD (nog) niet nodig is om in te grijpen...niet bij de vos en niet bij de herten.
    Maar natuurlijk zijn er mensen die graag schieten...zeker vlak voor de kerst :)
    Ik en ook andere...komen regelmatig vossen of herten tegen die dood zijn gegaan...en niet van de honger.
    Natuurlijk hebben de herten geen natuurlijke vijanden...En mischien komt er een tijd dat het wel nodig is om in te grijpen...Maar op dit moment...Nee...Zwaar overdreven!!!
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het lijkt of men tegenwoordig werkelijk alles, maar dan ook alles in de hand wil houden/ hebben.
    Handen af van de natuur !

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Eerst de diskussie over de damherten, nu de vossen....

    Ik moet weer denken aan de documentaire "Rotvos", maar dat vossen vogels eten....is de natuur. Soms denk ik dat er te snel ingegrepen wordt, en ik erger me aan de mensen die er lol in hebben om dieren (hier de vossen) af te schieten.

    Goed om dit hier onder de aandacht te brengen.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Misselijk word ik van zo'n zaken... waarom moet 'de mens' zich toch altijd en overal in moeien ? Laat de natuur z'n gang gaan, geef 't tijd... en ingrijpen is pas nodig als er écht overlast is, maar voor zoiets zijn ze rap he, die beslissingen kunnen ze wél vlug nemen.... Jakkes !
    ps : Wel goed dat je t even op deze (sterke) manier onder de aandacht brengt....
    Groetje,
    AmaZony

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Jagen op de Vos heeft ook geen zin
    De vossen zullen zich dan meer gaan verplaatsen naar stedelike omgeving.
    Maar zoals alles in Nederland moet alles Kapot gemaakt worden, in kaders lopen.
    Ben niet tegen de jacht mits het op verandwoorde manier gebeurt en de wild stand daardoor beter in stand wordt gehouden.
    Nu is het gewoon troffee schieten zoals in USA waar zogenaamde Herten farms zijn waar mensen voor grof geld een kunnen schieten.
    met als verliezer het wild want het terrein is afgekakend met hekken....fair play now way..

    BeantwoordenVerwijderen