donderdag 25 november 2010

Helpen van Vogels.....in de Winter

- Help de vogels de winter door...Het mes snijdt aan twee kanten!
U helpt de vogels...En U gaat natuurlijk genieten van al die bezoekers in uw tuin.
...Nu hoor ik U denken..De bomen en struiken staan achterin de tuin..En zover weg van het huis voeren? ....Tja..Dan is alles zo weg door kraaien en zo.. Geen nood..
Het is nu ook de tijd om bomen te snoeien...Dus neem een zaag..en zaag een behoorlijke dikke tak weg (tak van een metertje of drie)..Zet die dicht bij het raam..(in de grond..of met een kerstboomhouder)...Een vogelhuisje of voederplank mag natuurlijk ook ....Maar een tak is natuurlijker..Zeker als U foto's wilt nemen van uw gasten.
Dit is een tak van een magnolia (tulpenboom)...Hij staat stevig in de grond...Dus een paar grote vogels in de tak..is geen probleem...Hij lijkt nu op een kerstboom..Maar eerst moeten de vogels je tuin weten te vinden :)
Dus eerst maar even vol hangen....En wat zaad strooien op de grond..
En al snel komen de eerste gasten bij U aan tafel/tak..
(o.a. de Pimpelmees)
Wat eten vogels het liefst?
Niet alle vogels eten het zelfde...hieronder een paar voorbeelden wat de diertjes lekker vinden:
-----
Pinda's (pimpelmees, putter, grote bonte specht, koolmees)
Gehakte pinda's (merel, vink, roodborst)
Meelwormen (merel, roodborst, winterkoning, huismus)
Fruit (merel)
Vetproducten (bollen) (pimpelmees, grote bonte specht, koolmees, groenling, roodborst, winterkoning)
Zadenmix (pimpelmees, vink, putter, grote bonte specht, koolmees, groenling, huismus)
Zonnebloemkernen (pimpelmees, vink, putter, grote bonte specht, koolmees, groenling, huismus)
Zwarte zonnebloempitten (pimpelmees, putter, groenling)
Geraspte kaas (winterkoning)
Krenten en rozijntjes (merel)
Havermout (roodborst)

(de Gaai)

■Kies een rustige plek, bij mensen uit de buurt..Mijn huis grenst aan vijf achterburen...(best wel rustig qua mensen dus)
■Zorg voor beschutting zoals een boom of struik om in te kunnen vluchten bij gevaar
■Geef vogels goed uitzicht op de omgeving om tijdig gevaar te kunnen ontdekken zoals van katten of roofvogels....in mijn geval dus de katten uit de buurt :)...Want die hebben zo'n plek al snel in de gaten.
----
Niet alleen in de tak...Maar ook rondom de tak..zie ik veel vogels..
(Roodborstje)
Nu heb ik er nog niet eens veel tijd aan besteed...En toch al snel veel vogels kunnen fotograferen..
Natuurlijk is het niet leuk als je het voer ziet hangen op de foto..
Maar dan moet U er maar meer tijd aan spanderen..zodat het voer niet te zien is..
(Merel)
Kleine tuinvogels eten niet zoals eksters..kraaien ...of meeuwen alles wat ze op hun pad tegen komen. Leg daarom dus ook niet zomaar van alles op een voedertafel..... Dit gaat uiteindelijk rotten of trekt muizen en ratten aan.
(Muis in onze tuin) (archief)
Meer over het voeren van vogels in de winterperiode zie:
Normaal gesproken zie ik deze vogels niet zo snel in mijn tuin...
(Staartmees)
(Staartmees)
Geh hé...Wel Staartmezen...Maar ik heb nog geen enkele Spreeuw of Mus gezien..
Alhoewel?....Is dit geen....
..Heggemus?..Ja..dus toch een Mus.
(Vink)

(Specht)
Kraai..Halsbandparkiet..Gaai..Winterkoninkje..Vink..Pimpelmees..Kolmees..Staartmees..
Roodborstje..Heggemus..Merel...Duiven..En dat al in een zeer korte tijd..
Het is leuk..En nog goed om te doen ook..
Ik hoop nog wat mooie foto's te schieten deze winter...
En daar dan een blog van te maken...na de winter..(of er moet iets heel unieks langskomen :)
---
En nog een paar uit het archief (Tuin)
Ook hier denk ik aan een Heggemus..
Hij staat op één van de Leliebladeren...in mijn vijver..
Hij past hier wel bij..normaal gesproken plaats ik (bijna) nooit wat vanuit mijn tuin..
---------------------
Maar er is hier altijd wel wat te beleven...Zijn het in de zomer..de kikkers niet..Dan zijn het de libellen of de Vlinders wel..
Zoveel kikkers....En ik heb nog nooit de jacht op ze geopend...
Ik denk dat de Reiger er wel een paartje pikt...Ook eet hij van mijn vissen...
Helaas pakt hij meestal de grootste...Maar ook daar heb ik er altijd nog genoeg van...
Tja..zo gaat dat in de natuur.

29 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Goede tips voor meer vogels in je huis ... leuk om te lezen! Voor mij alleen jammer dat ik op een flat woon met een balkon op 1 hoog .... :-) af en toe zie ik een koolmeesje op de reling zitten, maar daar houdt het dan meestal ook mee op helaas ... ik ben benieuwd naar je vogelfoto's die gaan komen deze winter!
    Groetjes en fijne avond
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee om een tak in je tuin te zetten Henk.
    Ik heb alleen vetbolletjes en pinda`s aan de waslijn maar zò kun je mooiere foto`s maken.
    Leuk ook dat je al zoveel vogels in je tuin hebt.
    Ik hoop op veel vogelblogs deze winter,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te zien Henk! Ik heb wel geen tuin maar een dakterras en woon naast het park dus genoeg bezoekers, en dit jaar voor het eerst staartmeesjes en een vlaamse gaai als vast bezoeker. Ik probeer nu hard de puttertjes te lokken, maar die zijn nog niet overtuigt van ons dakrestaurant :D
    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een goede info. Helaas woon ik boven de zaak en heb geen grond waar ik de stok in kan zetten. Achter het balkon wel een paar grote bomen staan. Nu gaan de vogeltjes daar gelukkig ook soms zitten, helaas heb ik een 300mm en dat is net even te weinig voor de afstand.. een beetje croppen dan moet het vast gaan lukken. Wat de verschillende vogels eten is een goed tip om te lezen...en de bonte specht schijnt ook op pindakaas af te komen..?? waarheid..?? ik zal het niet weten..
    Je hebt al een vogelrijk tuintje, geniet er maar van deze winter..
    Veel foto plezier.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Henk

    Prma opnames met goede info, wie helpt ze nou niet de winder door, wij wel he.

    Groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Henk,

    Mmmmm, je hebt mijn idee gepikt....
    Ben benieuwd of we dezelfde vogels in de tuin krijgen. Ik ben ze nu ook al aan het fotograferen voor een blog. De bonte specht komt in ieder geval niet bij mij (helaas). Wel een vaste bezoeker is de vlaamse gaai. Alle pinda's verdwijnen in zijn keel.
    Mijn dochter heeft 2 jaar geleden een werkstuk gemaakt over dieren in en rondom onze tuin. Het verbaast je hoeveel verschillende dieren er voor komen in de tuin.

    Nog een belangrijke tip voor vogels in de tuin:
    Maak je tuin niet te netjes. Laat de bladeren eens liggen, want daar komen insekten op af en daar genieten de vogels dan weer van.
    En, inderdaad houden spechten van pindakaas. Smeer het uit op een mooie tak en je krijgt prachtige foto's

    Groetjes en tot zondag,
    René

    PS: wat een prachtige foto van die pimpelmees.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog iets Henk,

    Die eerste zin was natuurlijk niet serieus bedoelt.
    Ik weet dat jij dat wel begrijpt, maar even dit berichtje zodat andere mensen het ook zien als een geintje ;-)

    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou dat ik denk "helemaal achterin de tuin voeren!?" dat zal bij mijn tuintje niet zo snel het geval zijn. Maar ook ik heb een afgezaagde tak op een fotogenieke plek in de grond gestoken. De eerste ronde pinda's, evenals alle bessen van mijn anders zo populaire bessenboom, zijn weggesnaaid door 2 duiven! Wat haat ik die beesten! Normaal gesproken zijn er zwermen trekvogeltjes die de boom weten te vinden als fourageerplek. Zo leuk, ze strijken met z'n alle neer, maken een hoop kabaal, eten de boom gedeeltelijk leeg en vliegen verder. Maar nu dus niet.. vanwege die duiven (ooit een duivenmelker in de buurt gehad die bij het verhuizen de duiven vergeten is :( ).
    Jij hebt in elk geval prachtige foto's!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Whahaha die Rene .....wedden dat jullie dezelfde vogels krijgen !!!!
    Ik heb jammergenoeg een balkon....en woon in een kattenrijke buurt.
    Ik heb wel eens geprobeerd om vogels te lokken met wintervoer, nooit gelukt tot we dus in de gaten kregen hoeveel katten hier lopen.
    Tsja en ik gun die fladderbeestjes best een gevulde buik maar tsjaaaaa ik gun die katten geen gevulde vogeltjes als hapje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. de vogeltjes worden goed verzorgt Henk zo te zien, erg luek foto's

    een tak ietsjes kleiner heb ik vorig jaar ook in de tuin geplaatst, en met wat zatad en vetbolletjes af en toe een gezellige drukte.

    alleen het kleine grut, en wat erg brutale kauwtjes, maar spechten en vlaamse gaaien, heb ik hier nog nooit gezien

    Gr, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk die link in je vorige log. Hier vreet een familie huismussen alles op. Deze week hebben ze al een kilo gemengd voer op, plus een stuk of vier vetbolletjes. Zo af en toe zit er eens een pimpel-of koolmees tussen. Maar die worden rap de tuin uitgebonjourd door onze mussen. Ik heb nu weer een appel aan de prikker hangen en hoop op kramsvogels of koperwieken.
    O ja, leuk om even te vertellen, vanmiddag zag ik de krekster weer, maar nu waren ze met zijn tweeën, helaas zaten ze te ver weg voor een foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat zijn nou tips waar we wat mee kunnen. Lijkt me gaaf al die vogels in je tuin. Ik ben zeer benieuwd naar je belevingen komende winter.
    Groetjes Jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat een geweldig feest om te zien henk,
    machtig zeg
    ja dat is een erg goed idee om zo'n tak dichtbij te zetten zeg,
    dat ik daar niet eerder op gekomen ben:-)

    ik hoop dat ik net zoveel vogels ga zien als jij hier:-)
    voorlopig zijn het alleen de merels die vechten op eem appel:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Handige tips. Ik probeer vogeltjes op mijn balkon te krijgen. soms komt er een pimpelmeesje, maar meestal worden de vetbollen of pinda's binnen enkele uren weggeschrokt door de kauwen.
    Ik ga nog maar wat meer ophangen, misschien is er een tip om kauwen weg te houden bij het voer?

    groetjes Ghita

    PS ik hoop veel tuinfoto's van je te gaan zien Henk, want dicht bij huis fotografen is ook heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk,
    Heerlijk al die vogeltjes, ik ben gek op dat kleine grut.
    Ik ben ook al geruime tijd aan het voeren in de tuin, en heb door het raam al wat aardige plaatjes van lekker dichtbij kunnen maken.
    Het idee van de tak had ik al gehoord, maar moet ik nog realiseren.
    Evenals een tak boven de sloot.
    Een paar jaar geleden lag mijn kano op de kant met de punt boven het water en toen zat daar een ijsvogel. Dus het is mogelijk in mijn eigen tuin!
    Mijn pinda's worden iedere ochtend weggehaald door een stel eksters, ook mooie vogels, maar ik wil die kleintjes!
    Je hebt al aardig wat mooie plaatjes kunnen maken, ik zie uit naar de volgende.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuke serie.. Vind het altijd mooi om vogels in actie te zien. Openstaande vleugels heeft iets meer dan een statisch plaatje van een vogel. Het is geduld en tijd hebben maar toch mooi!

    Wij hebben vorige winter een vuurgoudhaantje in de tuin gehad.. Hoe langer en kouder de winter hoe meer verschillende vogels je tuin aan gaan doen.

    Mooie platen.

    Groet,

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Henk
    Wat een gezellige beesten boel heb je in je tuin wat een assortimenten aan vogels.
    Het is altijd leuk wat vogels in je tuin en die muis vind ik ook leuk.
    Groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtige serie!
    Zoveel verschillende foto's krijg ik niet in mijn tuin.
    Nou ja die staartmezen wil ik graag ook bij mij thuis kunnen zien.
    De anderen zijn ooit eens over gevlogen .....
    Vriendelijke vogelgroet uit Amsterdam-ZuidOost

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Moge Henk
    Sneeuw hier op mijn kop van die natte prut. Geen fotoweer dus. Nou ja dan maar een beetje binnenshuis zitten mieren. Leuk die hoeveelheid vogels dat is en blijft toch een lust voor het oog. Hier ook volop dergelijke fladderaars een beetje voer dan blijven ze heel de winter een aantrekkerlijk object om lekker mee bezig te zijn en als het echt koud wordt dan is er hier nog wel iets anders om me aan te warmen

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Henk,

    Ben een weekje weggeweest, maar heb net je laatste 2 series gezien. Heel erg fraai!!
    De vos ken ik wel. Die zit aan de kant van de Zandvoortselaan. Hij had vroeger een burcht achter het pannenkoekhuis de "Duinrand". In de loop der tijd werd hij steeds makker. Ook al door het voeren van hem door de medewerkers van de AWD.
    Ik kon hem/haar ook vaak benaderen, of andersom. Nog even en ik kan weer richting Dappere Kees en Leen Poes voor mooie riet- en griendfoto's.
    Jouw series zijn, zoals gewoonlijk, schitterend.

    groet, Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Henk,

    De vogels zullen het wel weer moeilijk krijgen deze winter en het is goed dat je hier even aandacht aan besteed.
    Wij gaan binnenkort ook weer wat voer voor ze regelen.

    Groet,
    Peter en janny

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prachtige serie van alle tuinvriendjes Henk.
    Mooi de info erbij, voor degene die het nog niet wist ;-))
    De specht mag je wel even door sturen naar mijn tuin, die wil ik ook graag voor de lens.
    Het vogeltje op een vijverblad is geen heggemus, ik denk eerder de fluiter of de tjif tjaf, die hebben zo'n lichte streep boven het oog.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Een hele interessante blog met veel handige tips en weetjes. Komt goed uit, we hebben vandaag net een vogelkastje gekocht.
    Dus ik neem je tips mee. Groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Die tak is een goed idee ! Ga ik straks proberen , hopelijk krijg ik 'em in de grond want die is nogal bevrozen. Altijd leuk om de vogeltjes te kunnen observeren in de tuin. Fotograferen ligt moeilijker vind ik want hou niet zo van foto's met mezenbollen oa eten op de foto, komt niet echt natuurlijk over he... afwachten maar... ze vliegen soms ook wel naar wat meer fotogenieke plekjes... Groetjes, AmaZony

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Vijvervogeltje is denk ik een fitis/tjiftjaf, in ieder geval geen heggenmus.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat ben ik jaloers op jouw tuin als ik kijk naar al die verschillende vogels die de tuin bezoeken. Ik mag zelf ook niet klagen aangezien ik een klein balkon heb, maar er toch veel vogels op het voer af komen (en dat in de stad : of misschien juist daarom), vooral pimpel en koolmeesjes brengen mijn balkon een bezoek, soms 1 of 2 mussen en een heel enkele keer een roodborstje. De vinken zitten iets verderop in een boom, en wachten tot een meesje iets laat vallen wat ie van mijn balkon heeft meegenomen, die durven zelf niets te pakken helaas.

    Wat betreft jouw tuin: een vijver en plek om boompjes te planten, dat lijkt mij geweldig!

    Stom he, maar als ik naar de foto van de muis kijk, dan denk ik alleen maar: ach wat een snoesje. Ze kunnen ziektes verspreiden, maar dat kan elk dier in principe die overal en nergens poept en in grote aantallen aanwezig zijn. Zolang men alles goed schoon houdt en de muizen niet binnen komen??

    BeantwoordenVerwijderen
  27. TIPS

    Misschien een paar tips voor de vogel liefhebbers en het welzijn van de vogels zelf:

    - wanneer het vriest het water dat men aanbiedt met gaas bedekken, bijv. met groen voile gaas (roest niet) Wanneer vogels in deze periode gaan badderen, dan kunnen ze doodvriezen.
    - Het hele jaar doorvoeren is goed, maar gebruik hiervoor de juiste voeding. Geen producten waar dierlijke vetten inzitten (dit wordt ranzig door de warmte), geen hele pinda´s, ook geen pinda´s in netjes (hier kunnen grote stukken pinda´s uitgehaald worden. Dit ivm de jongen die in de te grote stukken kunnen stikken. Dit gebeurt niet snel, aangezien de ouders hun jongen toch voornamelijk insecten willen voeren, maar het is beter de kans hierop helemaal weg te nemen. Wanneer je toch graag pinda´s wil voeren in de lente en zomer: gebruik hiervoor dan een silo. Hier kunnen ze geen grote stukken pinda uithalen
    - dit brengt mij meteen bij het volgende: het beste kun je een (pinda)silo gebruiken voor de pinda´s ipv een netje, hetzelfde geldt voor de vetbollen waar ze ook een apparaat voor hebben. Reden hiervan: vogels kunnen met hun pootjes verstrikt raken in de netjes!

    Geweldige producten kun je vinden op de site van Vivara. Zij werken nauw samen met de vogelbescherming en kijken dus vooral naar het welzijn van vogels.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat leuk al die kikkers in de vijver!! Ik hou van kikkers en padden

    Erg leuk ook dat je zo diervriendelijk bezig bent!

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen