zondag 7 november 2010

Vies Herfstweer

Ondanks de slechte weersvoorspellingen gaan Herman en ik toch vroeg naar het AWD.... Nu zet ik niet snel een you tube filmpje op mijn site...Maar deze plaat schiet me door het hoofd...Het is eigenlijk een protest plaatje..U moet dit plaatje luisteren!!! :)
 

Het liedje is geschreven als protest liedje...in 1962.( Malvina Reynolds)
Het werd geschreven als onderdeel van een campagne om te stoppen met kernproeven (fall-out)......Het lied werd opgenomen door The Searchers , het bereiken van nummer 29 op de Amerikaanse hitlijsten in 1965, en nummer 13 in de UK in 1964.
---

Alles in de AWD was nat en glad deze morgen...Daar liepen we dan..In de regen..De plu..Voor bescherming van de camera..En een beetje voor ons zelf . Was het nou zo nat dat deze Snoek het eens aan land ging proberen ????
.........Geschubde Inktzwam

De "inkt", met daarin de sporen, is kleverig en trekt vliegen aan, door wie de sporen verspreid worden..Jonge exemplaren zijn eetbaar en smakelijk (maar alleen zolang de hoed nog wit is) maar moet wel direct na het plukken verwerkt worden. De zwam is niet meer eetbaar als eenmaal vervloeiing of verkleuring optreedt.
Een damhertje loopt langs het water/blubber/drijfzand.
Een ander damhert heeft het bijna te laat door...en keert snel terug...
Tot nu toe hebben we weinig wild gezien..
Wel een Brilduiker en een Zaagbekeend..(onze wintergasten)
De Duindoorn (Hippophae rhamnoides) ...er zijn mannelijke en vrouwelijke planten.
De bessen bevatten veel Vitamine C...Maar lekker?...Nee ik eet ze niet..
Reiger vangt visjes...en niet eentje...
Nee...De één na de ander..
Normaal gesproken vliegt hier wel eens het Ijsvogeltje..
En met een beetje geluk krijg je hem op de foto...Maar geloof me...dat valt niet mee.

Sterrenschot, ook wel heksensnot genoemd, is een geleiachtige substantie die men vanaf het voorjaar in de natuur kan aantreffen. De gelatine-achtige brei ontstaat wanneer een reiger of een marterachtige of vos een zwangere wijfjeskikker verorbert. In de maag van de predator zwellen de hydrofiele ei-omhulsels op, waarna de substantie wordt uitgebraakt. Ook als de eitjes niet worden opgegeten en achterblijven, kunnen ze opzwellen als ze in aanraking komen met vocht zoals na een regenbui.
De vraag is of de populatiegroei van de vos ongezond is. Als norm wordt gehanteerd dat er niet meer dan een vos per vijfhonderd hectare mag voorkomen. Deze norm is gebaseerd op de achterhaalde manier om hondsdolheid te bestrijden door afschot. Tegenwoordig wordt gebruik gemaakt van lokaas met een vaccin, zodat afschot niet meer nodig is. Wetenschappelijk onderzoek van biologen heeft aangetoond dat de vos in de meeste gevallen niet beschouwd kan worden als een schadelijke predator. In sommige gebieden is er echter wel sprake van een onnatuurlijk hoge populatie. De vraag is of deze overbevolking alleen door afschot kan worden tegengegaan. Het beperken van het bijvoeren van de wildstand moet daarbij zeker ook ter discussie worden gesteld. De vos heeft weinig natuurlijke vijanden. Maar ziekte en ouderdom eisen wel hun tol. Bovendien is er maar beperkte ruimte voor vossen beschikbaar. Men schat dat een vos behoefte heeft aan een territorium van 100 tot 400 hectare groot. Overtollige vossen worden continue door hun sterkere soortgenoten verjaagd en sterven uiteindelijk aan voedselgebrek.
Als ik het voor het vertellen had...Dan werd er voorlopig niks geschoten!!!
Wat de laatste tijd wel erg opvalt....We zien nog maar zelden een konijn..
Bekermos...Ik had er wat over gelezen/gezien bij http://utrechtseheuvelrug.punt.nl/ 
Tja...En als je dan weet waar je op moet letten...Is het gewoon wat eenvoudiger..
Dus met dank aan deze Site's....
Twee site's met veel aandacht aan de Flora..
Een Damhertmannetje..De bronst is over...Dus moet hij nu reserve's opbouwen voor de winter.
Een Pimpelmees met een uitdrukking van....??
Ik denk dat het met het weer te maken heeft.
Spitser
Op je paard door het AWD...Dat zou ik ook wel eens willen..
Lijkt me helemaal geweldig...Maar ik heb iets meer dan een jaar les gehad..
Het ging best aardig.....En soms stond ik gewoon verbaasd dat hij dan deed wat ik wilde..
Maar om nou te zeggen dat ik het gevoel had dat ik hem onder controle had....
Nee....Dat gevoel heb ik nooit meegemaakt :)
Zaaddoos van de Kardinaalsmuts (Bedankt Loes..Kijk zo leren we nog wat van elkaar)
 
Donker Damhert.
Herfst....En een beetje Lord of the Rings gevoel.
In gedachte hoor ik de paarden briezen...En de bladeren opwaaien..
Wie het weet...mag het zeggen...ik denk een Boompieper.
Het blijkt dus een Boomkruiper te zij ( met dank aan René. http://dewerelddoormijnlenzen.blogspot.com/ )
Dit hert sprong het water over..De bronst is voorbij..
En dan zijn ze toch een stukje minder tam..
(Beukenlaan...Als je herfst wil voelen meemaken...Ga dan naar de Beukenlaan...)
- Ik ga nog even naar ingang Oase..Even kijken of de Pruikzwam er al weer is..(bij Ingang)
Hij komt er aan....De Pruikzwam..
Je ziet hem...Maar daar is alles mee gezegt..
Maar één ding is zeker...Hij gaat weer heel mooi worden..Dus houd hem in de gaten!!
Op andere plaatsen is hij al veel verder dan in de AWD..
-
Meer: zie bij Herman Versteeg: http://herman-versteeg.blogspot.com/ 

25 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Wij de van Egmondtjes uit Rijnsburg, volgen jou ook nog dageljks. En genieten nog steeds mee van je verhalen en foto's
    Groetjes Gerrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Henk,

    Het vogeltje is een boomkruiper.
    Dus geen boomklever, maar een kruiper.

    Die eerste foto van de vos is prachtig!
    Zat je op je knieeen? Een uitvergroting waard.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk,
    Ik merk dat ik op zondagavond steeds uit zie naar jullie AWD-belevenissen, en ik ben weer niet teleurgesteld! Je laat weer een hoop moois zien.
    Om te beginnen dat heerlijke nostalgische liedje, hier in Loosdrecht hadden we trouwens een droge dag....
    Goed te zien dat de wintergasten (watervogels) zo langzamerhand weer arriveren.
    Dat bekermos is goed opgemerkt ( we mogen Albertine en anderen wel dankbaar zijn, zo ontdekken we steeds meer)
    Je boompieper is bijna goed! Volgens mij is het een boomkruiper.
    Je vogelfoto's lukken toch heel aardig hoor, moet ik ook nodig op gaan oefenen (moeilijk!)
    De zaaddoos van de kardinaalsmuts vind ik ook super.
    Ja, en zo heb ik van veel moois mogen genieten, dankjewel.
    Ik hoop morgenmiddag even te kunnen gaan, begin de AWD weer te missen...
    Leuk trouwens om ook de oase-pruikzwam te zien, en bedankt voor je linkje naar 'mijn pruikzwam'
    ( Miranda was er ook superblij mee!)
    Groet Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. goh henk,
    wat gek toch ..
    op dagen dat jij zegt we hebben weinig gezien...
    zit ik te denken,
    wat ziet die jongen massa's aan diertjes wat ik niet zie:-)

    niet te geloven toch henk:-)

    OT

    dank voor je link.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Gerrie
    Geweldig dat je de site nog steeds volgt..Ik neem aan dat jullie er ook nog steeds wandelen. Wat was het druk met de bronst hé!
    Bedankt voor je berichtje..Heel leuk!
    Gr Henk

    Hoi René
    Bedankt..Ik heb het veranderd...Ik zat in de richting :)
    En met de camera zowat op de grond..geeft inderdaad een prachtige foto.

    Hoi Loes
    Kardinaalsmuts...Ah ha..Bedankt..ik heb dat ook even aangepast..En jullie hadden zulke mooie foto's van de Pruikzwam..Dus ik hopte eigenlijk dat hij al wat groter zou zijn in de AWD..
    Maar ja..wat in het vat zit...
    Gr Henk

    Hoi Klaproos
    Ja..Mooi Linkje...
    En hij paste zo moi bij jou..
    Bedankt voor je reaktie.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk,
    Ondanks de regen heb je weer mooie plaatjes geschoten.
    Ik ben vanmiddag geweest, het was droog maar de grond was nog glibberig van de regen.
    En druk natuurlijk!
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha die Henk,
    Wat goed dat je ondanks de regen bent gegaan. wij keken naar buiten....en bleven thuis.

    Mooie serie, die vos blijft prachtig, hopelijk lopen de vossen nog lang rond in de AWD.

    Mooi die pimpelmees met verveelde blik.

    Enne...de konijnen, ik hoop dat het niet waar is, maar ik heb in september een konijn met ontstoken oogjes gezien, Ria had er ook later eentje op de foto met zulke oogjes. Ik vrees dat er een konijnenziekte heerst, :-(


    Gaaf, de pruikwam komt.
    De kardinaalsmuts vruchtjes, geven echt kleur op zo'n druilerige dag, net als de blaadjes (op de grond)en de besjes van de duindoorn. Ik hoop dat het vrijdag een beetje weer is voor een wandeling, ik ga het alweer missen.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Hen
    Ondanks de regen in de ochtend was het een lekkere wandeling.
    Uiteindelijk hebben we nog veel gezien.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk
    Wat een informatie weer in je log. Zo ziet iedereen toch weer andere dingen! Ik denk dat de konijntjes hun toevlucht elders gezocht hebben! In Parnassia zie je overal holen en je ziet ze ook rondhuppelen. Grappig dat je ook ineens aan Lord of the Rings denkt tijdens zo'n wandeling. In Parnassia heb je een duin met overal konijnenholen, het is bijna een kopie van een plaatje dat ik onlangs vanuit Nieuw-Zeeland zag van Hobbitstee.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ondanks het slechte weer toch weer een prachtige verzameeling foto's Henk.

    Het voordeel dat je er zo dicht in de buurt woont, en hetzo'n geweldig interesant gebied is

    heb weer genoten van je foto's

    Groeten, BRam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat een mooi geheel heb je er weer van gemaakt. Wat is er toch elke keer weer veel te zien.Prachtige allemaal. En ook een pruikzwam in de Oase, de mijne komt rond de kerst..hihii ik loop een beetje achter, heb weer genoten van je foto's en je verhaal erbij..
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  12. mooie plaatjes hoor, ondanks het weer!
    ik vind vooral het bekermos en de kardinaalsmuts prachtig!
    De pruikzwam ga ik zeker in de gaten houden....
    het hert dat over het water springt is ook top!
    En die vos met zijn staart in de lucht...grappig!
    Ingang zandvoortselaan richting eendenvlak zie je nog wel veel konijnen hoor, vooral aan het eind van de dag....
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bij Herman heb ik deze wandeling al meegemaakt, maar het is beslist geen straf om met jou nog eens mee te lopen. Het springende hert heb jij ook goed te pakken en de vos heb je erg mooi gefotografeerd vanuit een laag standpunt.
    Heel mooi Henk.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk,
    Ik ben net thuis van mijn werk, heb een enerverende dag achter de rug en heb net even heerlijk ontspanning gevonden op je blog. Weer een leuk verhaal heb je verteld en wat een heerlijk muzieknummer! De pruikzwam is zo weer in een heel andere hoedanigheid, ook erg mooi om te zien zo. Zo zien we diverse stadia ... erg mooi! Bedankt voor de link en ik ga zeker als ik weer eens naar de AWD ga ook even bij ingang Oase kijken of ik 'm kan vinden :-)

    Groetjes en een heel fijne avond
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk het zijn weer schitterende foto's. En een mooie wandeling. Die snoek ik miste hem al in het water, maar begrijp nu waarom. :) En goed genomen die Boomkruiper want ze zijn heel snel.
    Was weer leuk om mee te lopen
    gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel erg mooie variatie Henk.
    Bekermos en nog veel moois te zien in dit prachtige stukje natuur. We hebben weer genoten van jouw wandel verslag.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Henk,
    Ja, ik ben idd vanmiddag geweest, was weer even heerlijk!
    De pruikzwam heb ik gevonden, wat ziet deze er anders uit, ben benieuwd hoe hij gaat worden.
    Dank zij de sites viel mijn oog onderweg ook op bekermos, en ik heb een geweizwammetje gevonden, dus ik had het wel weer naar mijn zin :)
    Foto's komen een dezer dagen!
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ha die Henk

    Nou, nou ondanks het knuddeweer heb jij wel weer het beste uit de pixels weten te braden meen ik. Die vos is helemaal super man... Ach ja je bezoekt ook een geweldig natuurgebied met zoveel moois en dat vindt men terug in je heerlijke serie maar de kunst blijft om ze te vangen en dat lukt zeer wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige foto's heb ik weer voorbij zien komen Henk. Erg mooi om te zien. De kardinaalsmuts staat er ook super op.
    Net als de vos en de rest ;-)))
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoeveel dieren in onze "natuur" kunnen leven zal altijd de vraag blijven.
    Natuur laat zich niet sturen.
    Maar wel is duidelijk dat wij moeite hebben met stervende dieren inde "natuur".
    Maar wel eten velen nog vlees uit fabrieken.
    Daarvoor wil ik zeggen diervriendelijk vlees bestaat niet.
    Mooie fotoserie!
    Ik heb er weer van genoten.
    Natuurvriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dat was toch nog de moeite waard, jullie wandeling. Wat een vreselijk snertweer is het toch iedere keer, hier is het knudde wat fotograferen betreft. De polders zijn nu echt onbegaanbaar, en in het bos gaan ze dunnen. Dus de komende tijd zo'n enorme zaagmachine die de hele boel aan gort rijdt. Ik zal het natuurbeheer wel nooit snappen, volgens mij is het; hoe minder beheer, hoe meer natuur. Maar de subsidie sponsjes denken daar duidelijk anders over.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Henk,

    Wat heb jij samen met Herman enorm veel gezien die ochtend, meer als mij, want ik liep ook zondagmorgen in de AWD (zie mijn laatste blog).

    Ik ben jaloers op de momenten die jullie hebben gezien. De damhert die bijna vast zat in de modder, en dan dat springende hert over dat slootje.

    Ik heb enorm genoten van jullie wandeling, met de daarbij fraaie opnames.


    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Henk.
    Wat laat je toch weer geweldige foto's zien zeg.
    De vos ..wauwww.
    Ik ben ook weer even terug gegaan naar je logje van de vos met de snoek .Ik vind dit zo'n prachtige ervaring..
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  24. bedankt Henk!

    byzonder mooi liedje op de achtergrond

    liefs
    yvette

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ahah dat is dus de zaaddoos van de kardinaalsmuts ! Heb deze prachtige, kleurrijke doosjes onlangs ook gefotografeerd, maar wist niet wat t was... Tks Henk & Loes
    Groetje,
    AmaZony

    BeantwoordenVerwijderen