dinsdag 16 november 2010

Vitaal Blijven Door Wandelen AWD

Dit bericht is ondersgeschikt aan de berichten DAMHERT IN GEVAAR: http://awd-bossie.blogspot.com/2010/11/honderden-damherten-in-gevaar.html
En aan VOSSEN IN DECEMBER VOGELVRIJ http://awd-bossie.blogspot.com/2010/11/vossen-in-december-vogelvrij.html
Ik hoop dat deze berichten de politiek wakker schud!!!
-----------------------
Deze morgen zie ik vanaf mijn werk dat we een prachtige zonsopgang hebben en het is een beetje mistig...Prachtig...Maar ja..ik moet werken. Als het dan s'middags nog mooi weer is...Besluit ik om naar het AWD te gaan...Ingang Panneland..Helaas is de weg afgezet (voor één uurtje..i.v.m. zagen van bomen)..Dus neem ik Ingang Oase...Bij de Ingang kom ik K.v.Klaveren uit Rijnsburg tegen....We raken wat aan de praat...

(onderhoud door waternet...Roosters...Ja schoffelen :) onder water)
Ik geef aan dat ik naar het achtergebied gaat...Hij neemt normaal gesproken de gekleurde (paaltjes) wandelroute..Maar hij vind het leuk om samen eens naar het achtergebied te gaan..
Ik vraag nog "Is dat niet te ver voor U...Want het is wel een heel eind lopen"...
Maar dat was geen bezwaar...
We komen hier de Waterspreeuw tegen..Met veel fotografen..
Ja...De Waterspreeuw is hot...Zeker onder vogelaars.
Waterspreeuw..
Één van de fotografen is Roeselien...
Ik ken haar van een wandeling met Peter (Krimpenerwaard) zie:  http://awd-bossie.blogspot.com/2010/06/tour-de-krimpenerwaard.html
Ik herkende haar niet met haar camera voor haar gezicht en een muts op...Maar ze kwam even naar de overkant...Even een praatje...
Ze had een hele reis moeten maken om het AWD te bezoeken..
Ik vroeg "Ga je met ons mee naar het achtergebied"..
Nee..Ze ging weer terug naar de Waterspreeuw...
Ik ben heel benieuwd naar haar foto's..van de Waterspreeuw!
Roeselien is een perfectioniste...Haar foto's zijn ook mega mooi..
Haar Site/Blog:
(Het kan wel even duren voordat ze de foto's plaatst)
Eerst hoorde we dat het er twee waren...Nu..dat er zelfs vier Waterspreeuwen zijn waargenomen..
in de AWD.
(Fotografen bij Waterspreeuw)
We lopen naar het achtergebied...K.v.Klaveren is hartpatiënt maar loopt en fietst veel..
En met de leeftijd van 71...heel fit!....Dat komt omdat hij veel in beweging is..
(Goed voorbeeld doet volgen :)
We naderen het schuilhuisje..En ik vertel van de tamme vos...
En ja hoor...Ik zie hem nog net de bosjes induiken...
Ik zeg "Kijkdaar gaat hij"...Maar hij is al weg..
En dat staat altijd zo lullig :) ...zeker als diegene die mee is met je..hem dan niet ziet.
Maar ja.
-
Ik heb altijd genoeg bekertjes bij me..en genoeg koffie...
Dus ik bied hem een bakkie aan....We drinken onze koffie...
En dan zien we de vos op het pad...gelukkig..
Nu ziet van Klaveren hem ook...
Ja..Dat is natuurlijk altijd leuk..
Als je hier de vos zo dichtbij kunt bewonderen..
Ik laat zien waarom hij de naam Rugtasvos heeft gekregen..
Je hoeft hem niets te geven....Je doet je rugtas af...En hij komt gelijk op je af...
(Niet voeren)
We lopen verder door het achtergebied..Van Klaveren raakt aan de praat over zijn vele reizen door Africa..o.a.De Masai mara..Serengeti...Ja dat lijkt me helemaal geweldig...
Gebied - Ruigvlak...
Er zijn nog steeds Moeflons op het Groot zwarteveld...
Ik zie er maar twee...
De Moeflons zouden er verdwijnen...Maar ja..Er staan er in ieder geval nog twee..
In het proefgebied.
Eiland van Rolvers...Het is tien voor half vijf...En het word al wat donkerder..
We moeten nog naar de Oase..Ik schat het op een uurtje lopen...
De zon gaat langzaam onder in de AWD..(Eiland van Rolvers..)
De temperatuur zakt snel...Mijn ISO wat omhoog om de damp uit het water in beeld te krijgen..
Als we bij de uitgang zijn begint het echt donker te worden...
En we hebben het nog snel gedaan..Geen één uur maar drie kwartier..
Het was een gezellige wandeling...met van Klaveren.
En ik vind het knap..Als je op die leeftijd nog zo'n eind kunt wandelen...
JA WANDELEN IS GOED VOOR DE MENS.
-----
INGEZONDEN VIA MAIL:
Henk,

Sinds kort ben ook ik een regelmatig bezoeker van het AWD.
De foto's op, onder andere, jouw site laten zien dat er veel te beleven en genieten valt in de AWD.
Ik stuur je bij deze een foto van de waterspreeuw welke ik zondag 31 oktober in de AWD tegenkwam, op zich had ik geen idee dat deze vogel zo uniek is voor Nederland.
Zijn gedrag was juist het geen mij opviel, lopend onder water verdwijnen en even later weer snel naar de kant zwemmen.
Zijn aanwezigheid is dus al minstens twee weken in dit gebied.

Momenteel heb ik nog geen site maar overweeg ik om er één op te zetten.
Het is wel zo makkelijk om op deze manier de foto's met anderen te delen.
met vriendelijke groet,
Ron Kool.

21 opmerkingen:

  1. Dag Henk

    Weer erg leuk om te lezen en heerlijke foto's heb je erbij gevoegd, leuk dat je weer bekende bent tegengekomen, altijd gezellig om even mee te babbelen.

    Groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik zag gisteren met spijt de prachtige zonsopkomst en neveltjes, maar ook voor mij... helaas!
    Wat een topfoto met die weerspiegeling van de fotografen! Ook erge mooie landschapsfoto's. Ik heb weer genoten van je wandeling.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk,
    Nou, ik denk dat wij aardig ons best doen met wandelen in de AWD, dus we mogen hopen ook zo vitaal te blijven :)
    Wat had je een mooie middag, zon, later wat mist, prachtig!
    Ik moet telkens lachen om al het gedoe rond de waterspreeuw, zoveel fotografen en vogelaars die op zo'n vogel afkomen, komisch toch?
    Niettemin ga ik er ook heen hoor!!
    Die foto met spiegeling is top!
    Ik moest even goed kijken, heb toen mijn laptop ondersteboven gehouden, en toen pas begreep ik dat je hem hebt omgedraaid, leuk!
    Je berichten over vossen en damherten heb ik uiteraard met grote aandacht gelezen, maar ik vind het in deze gevallen erg moeilijk om mijn mening en mijn gevoel in de juiste woorden weer te geven, vandaar dus even geen reactie van mijn kant. Maar ik ben uiteraard vóór het welzijn van deze dieren!
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. goeiemorgen henk,
    ik zit met stille verbazing te kijken,.....

    komt die spreeuw zó dicht bij???
    het is ongelofelijk mooi zeg ..

    als elke keer weer ben ik onder de indruk van wat je laat zien

    een fijne dag gewenst henk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat geweldig om te zien deze mooie kleuren in de lucht en heel bijzonder v ind ik ook de foto's van de waterspreeuw. Hij is blijkbaar heel dicht te benaderen ... erg bijzonder! De weerspiegelingfoto is erg goed gezien, top!
    Groetjes en fijne dag
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dear Henk...
    i would love to meet the foxes...could you may be let me know where are their favourite places?thanks:)
    Jana

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk
    Jullie treffen het maar met deze geweldig mooie waterspreeuw aldaar. Het zou mij niet verbazen als er ooit het monster van Lognes bij jullie opduikt en jij hem nog op de foto krijgt ook. Die vos is echt lachen zo mak. Neen hem toch mee onder je arm naar huis als hond....Superleuke serie weer Henk en mooi...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk,

    Leuk om dit zo te lezen!
    De Waterspreeuw is inderdaad een hot item. Ik hoorde twee dames zeggen dat ze nog nooit zoveel fotografen in de AWD hebben gezien :-)
    Die spiegel foto is mooi gedaan en goed gezien ook.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Overigens vonden we langs het zwarteveld kanaal nog een item wat direct aansluit op jouw verhaal over jagen op de dieren in de AWD. Het laatste plaatje op ons blog.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk
    Ja, de waterspreeuw is in trek bij fotografen maar ja je ziet ze ook maar zelden.
    Ik heb de waterspreeuw ergens anders gefotografeerd ja ze blijven niet telkens op de zelfde plek natuurlijk. Je hebt weer mooie foto’s gemaakt.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Henk,

    Mooie serie, met een heel mooi verhaal. Hetty (mijn vrouw) en ik komen al eeuwen in de AWD en het blijft nieuw; het blijft boeien. Sterker nog. De foto van Ruigvlak vind ik erg mooi en zegt me niet zo veel. In Juni neem ik vaak de ingang Zandvoortse laan. Vanwege de VOS, de Brunel en de mooie grienden bij Leen Poes en Dappere Kees. Ook in de herfst is het in de Grienden mooi, maar ben ik meer te vinden in de buurt van het Renveld. Oase is mijn meest gebruikte ingang. Voor zowel de linker- als de rechterroute (veel reewild, ik denk dat de damherten meer richting Zandvoort zitten). Eeb de vogelhut is vandaar goed bereikbaar.
    In februari gaan we altijd naar Lauwersmeer voor de tienduizenden ganzen. Leuk als je tussen al die Canadese snaters ineens een Roodhals ziet.
    Ach ja, de natuur. Wat wil een mens nog meer??

    Goed weekend en groeten,
    Ivo

    (nb. ik wissel veel info uit met Yvonne, Janny en Karina. Ken jou van Google afbeeldingen, maar vind het leuk dat ik door Yvonne bij jou terechtben gekomen).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk,

    Met die opmerking over Ruigvlak bedoel ik: heel mooi, maar de plek ken ik (nog) niet.

    groet, Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuke foto van jullie fotografen met de weerspiegeling in het water.
    En het is net als altijd weer genieten bij je Henk.
    Je neemt mij elke keer weer mee naar de AWD.
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die waterspreeuw is niet verlegen. Jullie komen zo dicht bij die beesten in het AWD, dat lukt hier echt niet. Je moet hier echt mazzel hebben wil je binnen tien meter van een vogel/dier kan komen.
    Die moeflons zijn toch wel mooie beesten, stuur maar hier naartoe, die houden het best uit op de Plantage of het Leersumse veld.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk,

    Geen spannende aanvulling op je blog. Dank voor de visite aan een paar dingen op mijn site.
    Ben vanaf morgen een weekje in Altea (vrienden van Hetty, mijn vrouw). Hoop toch wat indrukken vast te kunnenleggen.

    groet, Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtige plaatjes van de waterspreeuw, wist niet eens dat deze bestond. Mooie serie en een heerlijke wandeling heb je gemaakt Henk.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hi Henk,

    Big Brother is watching me ;)
    (dat krijg je als je de massatoerist gaat uithangen)
    Normaalgesproken sta (of lig) ik toch liever achter een camera dan op de foto, maar in dit geval vind ik het wel heel grappig om samen met het Leukste Vogeltje van Nederland vereeuwigend te zijn.
    Ik ben ook onder de indruk van je verborgen artistieke talenten: die gespiegelde foto is erg leuk geworden.

    Dank voor de foto en voor je Dik Vet Compliment!

    PS. Ik perfectionistisch?! Check m'n laatste blog, dan kun je zien dat dat bést meevalt...;)

    Groet & leuk je weer even gesproken te hebben,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  18. het was weer een mooie serie
    ik heb genoten vooral van die waterspeeuw en een goede uitleg.
    bedankt
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  19. prachtige serie, foto's weer en die actie foto's al die grote kerels op hun buik voor een vogel, schitterende foto, ook mooie foto's van de spreeuw zelf

    Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een mooi gebied is dat toch. Je bewijst dat hier eens weer met een prachtige serie. Ik hoop dat alle dieren daar nog lang veilig zullen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ja wandelen houd je vitaal en Piet laat zijn cardioloog regelmatig van haar stoel vallen whahaha.
    Deze week hebben we alweer 800 km gewandeld dit jaar.
    Jij hebt de uhhh betere kant van de moeflon erop staan.
    Leuk dat je de vos hebt kunnen laten zien aan v klaveren.
    Mooie serie weer Henk

    BeantwoordenVerwijderen