zaterdag 14 november 2009

Zandvoortsebunkerploeg..AWD

Naar aanleiding van een mailje...Dit bericht.
Mailtje:
Wij zijn van de Zandvoortsebunkergroep
Wij houden je site al heel lang in de gaten maar mij viel iets op
Je hebt de laatste tijd je gps gegevens er niet meer bij gezet
Zal zijn redenen hebben denk ik
Ik heb een vraagje
Die foto van jou van die bunker in het verboden gebied
zie bijlage
Wil jij ons vertellen waar die ligt , eventueel met gps co,ordinaten
Vr Groet
E.Scholtenlo
Namens de Zandvoortsebunkerploeg
(Foto Henk Bos)
Dit is de Bunker.....Hij is te zien vanuit legaal terrein.
(Inmiddels de gegevens doorgemaild ) Maar gps gegevens heb ik alleen als andere meegaan..Heb dat zelf niet.
Antwoord via mail
Aangezien wij daar heel veel bunkers hebben onderzocht , vermoed ik dat wij deze net niet gezien hebben. Zou jij deze locatie op de bijgevoegde kaart willen aangeven , dan kan ik even makkelijker zoeken op die locatie.
-

Zoals je weet houden we ons bezig met bunkers , dus willen wij werkelijk alles bekeken hebben en onderzoeken wat ervan overgebleven is.
Onze contacten met waternet zijn goed , maar je begrijpt ze willen liever niet dat wij hun tuintje onderzoeken. Desondanks werken wij erg goed samen met educatieve wandeltochten naar de bunkers met scholen en verrenigingen.
Dit gebeurt meestal op het Rozenwaterveld en de Tonneblink en Stokmansberg.
Aangezien wij ongeveer 500 bunkers gevonden hebben in de AWD denken we dat we alles al gezien hebben.
Maar je weet maar nooit wat we vergeten zijn.
Op je site zag ik een foto van een schoorsteen op de berg Ome Janneberg.
Deze schoorsteen hoort niet op die locatie daar.
Rondom die berg liggen twee fa bunkers (Manschappenbunkers)
Waar die schoorsteen wel hoort is mij ook een raadsel.
Mooie site en mooie foto's van de natuur die de AWD herbergt.
E.Scholtenlo
En jawel ook bestuurslid van het Bunkermuseumzandvoort ontstaan naar aanleiding van de 1 Aprilgrap 2008

Volgens mij staat er op de site zelfs Voorzitter..E.Scholterloo.
Met dubbel o...maar het mailadres is met één o..Dus hou ik het op een foutje op de site van BMZ
-
De 1 April Grap..(Hij is Goed!)
(Wandschilderingen (fresco's)in de bunker...Foto van BMZ)
Met een 1 Aprilgrap wilde het bestuur van BMZ het nieuwe museum op de kaart zetten.
Dit lukte: Alle landelijke media trapte er in en het bericht ging de hele wereld over.
EEN PRACHTVERHAAL!!

Op 1 april werd de bunker opengebroken door burgemeester Niek Meijer....In bijzijn van vele verslaggevers.
(Foto van BMZ)
Geen kunstschat...Maar?..een replica van Beckmann's 'De Clown' met daarin het hoofd van de acteur die riep.......1 April!!!
Bunker Museum Zandvoort ...Oprichting..!
Met een site..die de moeite waard is...om eens rustig door te nemen.
Lees het hele verhaal over 1 April....Super!
(Foto Henk Bos)
Antwoord mailtje..na een paar vraagjes.
Waternet de eigenaar van AWD had vroeger iemand in dienst die de bunkers nummerden voor hun archief. Ze kwamen totaal op 150 bunkers in heel de AWD.
Toen kwamen wij met heel andere cijfers namelijk 500 stuks.
Waarvan meer dan de helft onder het maaiveld ligt.
Ze schrokken van deze getallen , zoals je weet proberen wij een museum te beginnen in zandvoort zuid in een kantine bunker met hele mooie fresco's
Wij zouden dan in ruil een gedatailleerde lijst geven met alle gps co,ordinaten van die 500 bunkers.
Tot nu toe hebben we dit nog niet gedaan omdat Waternet erg langzaam is met het geven van ons Museum ondanks dat we vele vergaderingen met hun hebben gehad en van alles toegezegd is.
-
Als ik in de toekomst wat tegenkomt...zal ik het voortaan mailen...met de beschrijving van de plek..en e.v.t. gps gegevens.
Dus als U wat vind/ontdekt...Van de tweede wereldoorlog..geef dat dan door aan de zandvoortsebunkerploeg! ( foto's , gps , beschrijving)
Behandel de Natuur met respect...En verstoor niet onnodig.
Want een bunker bevat soms meer dan je denkt!
(Foto Henk Bos)
Zo ook : In Bunker 100 (gebied Kippendellen)
De zeldzame tongvaren : Asplenium Scolopendrium.
Een pracht exemplaar...Hij lijkt bruin en afgestorven...Maar met flits...
Waar de bunkers niet goed voor zijn!
(Foto Henk Bos)
Ook zijn er veel bunkers te vinden...waar de vleermuizen in overwinteren.
Verstoor deze niet!!!!
Een nachtwandeling...Met de Boswachter bracht ons naar deze mooie bunker....
Hij staat in een verboden gebied...een zogenaamd rustgebied...
Heel toepasselijk............In het Gebied Museumduin.
Heeft U wat gezien/gevonden...(info) of in het bezit..(spullen van de tweede oorlog gevonden of in u bezit)En U wilt dat b.v. schenken.
U kunt altijd even mailen met e.scholtenlo@planet.nl

11 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Nooit geweten dat er zoveel bunkers in de AWD zijn, goed en mooi om te lezen! Hoe gaat het nu met jou? Fijne zondag.
    Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zie ik het goed dat die bunker van boven open is henk??

    vallen daar geen dieren door?

    mooi dat je in de "gaten" gehouden wordt en op het moment dat er info nodig is mensen je weten te bereiken via mail???
    het was aardiger geweest om eens wat aardigs over je keurige site te zeggen, maar dat is mijn mening, omdat ik niet zo hou van "lurkers" die alleen bij nood aanbellen??

    maak er een fijne zondag van henk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Miranda
    Ja..Er zijn er nogal wat..maar soms is er maar een heel klein stukje van te zien...boven de grond.
    Het gaat redelijk..Maar ik ben blij dat ze dinsdag weer een longfoto gaan maken...want helemaal top is het nog niet.

    @ Klaproos
    Ja er komt veel binnen via mail,ook reacties...Ze hebben moeite om een reactie te plaatsen op mijn site.
    Volgens mij komt dat doordat je een account moet hebben bij google denk ik.

    Deze E.Scholtenlo had al eens eerder een reactie op mijn site gezet..En hij is ook positief over mijn site.(maakt ook niet zoveel uit hoor)
    Daarbij..Dit (bunkers) is zeker een belangrijk onderdeel van de AWD.En alles wat te maken heeft met de AWD is voor mij..en andere interessant.
    Of het nou gaat over bunkers,politiek,vleermuizen,vogels,paardrijden,waternet,planten,dieren,of mensen....Alles wat met de AWD te maken heeft is welkom.
    En als we elkaar dan kunnen helpen...Waarom niet!
    Ook een fijne zondag Klaproos
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hooi Henk
    Volgens mijn was er veel animo voor geen fietsen in de AWD
    Een leuk verslag dat van die bunkers
    Gaat het met jouw al weer beter
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Herman
    Ja het was mega druk...En normaal gesproken had jij zeker meegelopen...helaas kon dat niet door omstandigheden.
    En inderdaad...de bunkers zijn ook een belangrijk iets in het AWD.
    We zullen in de toekomst er meer aandacht aan schenken.
    En met mij gaat het wel aardig...ik hoop weer snel de oude te zijn....want ik heb eigenlijk geen tijd om ziek te zijn :)
    Gr Henk

    p.s.Wens je vrouw sterkte Herman!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. één van de foto's lijkt op een ijskelder...kan dat?
    groet
    yvette

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja daar zit toch altijd een beetje gezonde spanning in een bunker. Wat ligt er nog in? Niets natuurlijk maar toch, de man heeft zo zijn hoop en ideeen over zulke plekjes. Een jongensdroom misschien? In ieder geval heel leuk ook dat er contact gezocht wordt betreffende dingen op je site wat maar weer aangeeft dat de site leeft....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat lees ik nu een fikse longontsteking Henk?

    Daar voel je je lang belabbert van Henk weet ik uit ervaring.

    Wat een geluk dat er antibiotica bestaat he.

    Wat leuk dat verslag van de bunkers, hier op Walcheren zijn we ook heel veel.

    Ik wens jou veel beterschap pas goed op jezelf!!

    groetjes Sary

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel interessant Henk.
    Als ik bunkers tegen kom dan zal ik de coördinaten vastleggen in mijn GPS. Leuke foto's overigens van die bunkers :-)
    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  10. even een korte reactie op berichtje van klaproos.
    Beste meneer deze site vind ik werkelijk waanzinnig goed
    .en erg waardevol.dit had ik al eerder laten weten in het gastenboek.
    uiteraart moeten we dieren en planten respecteren.daarom zijn wij tegen het fietspad. ook omdat er dan een kleine 15 bunkers gesloopt gaan worden waarin zich vleermuizen bevinden.zelfs enkele zeldzame.
    wij zijn maar met een paar man maar we waren wel aanwezig tijdends de protestmars.tegen het fietspad door de duinen
    hopelijk u goed gestemd te hebben op deze mooie morgen.
    gr.engel

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beste E.Scholterlo...Klaproos...Allemaal!
    Ooit was er iemand die zei:"Ik ben niet zo blij met al die reclame (site ,s ) over het AWD”…
    Er komen daardoor alleen maar meer bezoekers.
    Maar ik gaf toen al te kennen dat het juist belangrijk voor het gebied was…Dat er veel bezoekers zouden komen….En dat krachten gebundeld zouden moeten worden.
    En of dat nou te maken heeft met Vogelaars,Paardensport,Joggers,Wandelaars,Bunkers,Natuurliefhebbers,Huifkar, Onderzoekteams,Boswachters,Gidsen,Fauna,Fora, of wat dan ook….Ze hebben er allemaal belang bij om dit gebied te beschermen!
    En dat hebben ze bewezen…Tijdens de Wandeling tegen het fietsen.
    Gr Henk Bos

    BeantwoordenVerwijderen