zondag 26 december 2010

(OVP) Oostvaardersplassen Winterse Omstandigheden

1ste Kerstdag heb ik de tijd om vroeg naar de (OVP) Oostvaardersplassen te gaan..Ik hoop dat de wegen een beetje begaanbaar zijn ..Want ik moet wel weer op tijd terug zijn. En ik moet zeggen het viel me reuze mee..
Maar in de buurt van de Praambult is niet gestrooid...Ik kom maar net aan de brug over...(loopt daar best stijl omhoog) Als je daar moet stoppen voor een tegenligger dan ben je echt de pieneut...Pfff..
Stuifsneeuw.
LELYSTAD - De provincie Flevoland sluit vanwegen de winterse omstandigheden maandag de jacht op wild. Dieren in de Oostvaardersplassen mogen echter wel worden afgeschoten als daarmee onnodig lijden wordt voorkomen.
Het is een uitzondering op het jachtverbod , liet de provincie vrijdag weten.
Flevoland wil met het sluiten van de jacht het wild en overige beschermde diersoorten , die alle energie nodig hebben in deze barre tijd...sparen.
Uitzonderingen zijn het doden van Edelherten in de Oostvaardersplassen.
Het doden van Reeën die als gevolg van een verkeersongeval onnodig lijden en schadebestrijding in boomgaarden. Vogels die gevaar opleveren voor de vliegveiligheid van Luchthaven Lelystad....Mogen alleen worden verjaagd.
Dus voorlopig...
Heeft deze Vos...Samen met de
Reeën..Konijnen..Eenden..Houtduiven...Grauwe ganzen..Kolganzen en Nijlganzen..
even uitstel.
(Konikpaarden en op de achtergrond Edelherten)
Ik wil naar de observatiehut (tegen over de Kleine Praambult)
Maar er lopen zoveel Konikpaarden bij deze observatiehut....Nee...Ik ga niet dwars door ze heen lopen...Er zijn mensen die dat wel aandurven..Maar ik heb het niet zo op deze Konikpaarden..Ze zijn mij met teveel. :) Dus ik kies eieren voor mijn geld..en ik ga richting Kijkhut ...... "De Zeearend.
De OVP Oostvaarders Plassen  is niet te vergelijken met de AWD (Amsterdamse Waterleiding Duinen)....
Nee...Want hiet in de OVP loop je gewoon minder...De afstanden zijn niet groot..
En het is meer lopen van Observatie hut naar observatie hut.
Gelukkig is hier veel te zien...In pak hem beet..200 meter..
Kom je hier zeker wel wat tegen...Zeker nu het koud is..
En de beesten bescherming zoeken tegen de wind.
En als we geen vorstperiode hebben...Dan zijn er veel watervogels te zien..
Wat dat betreft...Zijn de AWD en de OVP...Twee toplocaties!
Vanuit "De Zeearend"...Hier zie je veel wild...Nadeel is dat het meestal op grote afstand is..
En je kunt er ook niet naar toe...Je mag hier niet van de paden...En het grootste gedeelte van de OVP is verboden voor bezoekers...Dat is weer leuker in de AWD..
Waar je lekker kunt struinen...Uren achter elkaar..
Kris kras door een groot gebied.
(Edelhert..Snuiven?)
En in de AWD...Ga je geen Edelherten zien...
En deze Runderen...Die zie je ook niet in de AWD.
Vossen....Ja..Die zie je hier best veel...
En geen Rugtas Vossen..Maar wilde..
Deze Vos dacht "Als ik me nou eens plat tegen de grond drukt..Zou hij me dan zien...tegen het licht in?".
Nou..In de zomer lukt dit mischien....Mar niet als er sneeuw ligt.
Edelherten....Hier ziet U ze denk ik eenvoudiger dan op de Veluwe..
Een Buizerd...
Het verenkleed van de Buizerd is zeer variabel..
Van Donkerbruin tot Wit.
Buizerd met prooi..
De Ekster wacht op een restje.
Buizerds jagen voornamelijk in open gebied..
Buizerds zijn opportunisten...
Ze eten dan ook een hele keur aan verschillende prooien..
Zoals: Muizen..Mollen..Konijnen..Hazen..Wormen...Insecten..kikkers..enz.
-
U krijgt als vaste bezoeker van deze site 10% korting
Bas Breetveld
Alle workshops doen we per boot, op en aan het water van de Hollandse en de Brabantse Biesbosch. Eén van de weinige plaatsen in Nederland waar je nog een gevoel van ruimte en vrijheid ervaart. Dit is Nederland op zijn best!
Vijf cursisten per groep...
- Ik wil qua les topkwaliteit leveren, zodat mensen meteen resultaat zien na zo'n cursus.

16 opmerkingen:

  1. Gaaf dat je naar de OVP bent geweest en weer heel veel hebt gezien!

    Ik ben net thuis van het werk ...

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,
    Jij dacht ook, kerst of niet, gewoon lekker er op uit en een mooi blog maken ;-)
    OVP, daar is nu dus veel te zien, moet ik toch ook maar op mijn lijstje zetten!
    Wat een vossen en herten heb je gezien, de vos die zich 'verstopt' is erg gaaf.
    De buizerd is natuurlijk helemaal super, mét prooi!
    Het is me duidelijk, jij had een prima kerstdag!
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi Henk
    ik doe het je niet na met dit weer
    maar ik heb weer zitten te genieten van jou serie vooral van die buizerd die vind ik super ja ook de rest hoor nog fijne feestdagen.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk
    Geen kerst vieren met de familie.
    Hele mooie foto’s van de OVP echt top
    Ik heb genoten.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk
    wat een prachtige foto's in het OVP.
    De buizerd is wel mijn favoriet om eens tegen te komen.
    En een vos die naar jou ligt te loeren, geweldig

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. gelukkig zijn deze twee gebieden anders, hebben we twee locaties waar we heen kunnen gaan. Je hebt er weer veel gezien. De vos in sluiphouding, en denken van "zo zie je me niet" prachtig om te zien. En de buizerd met prooi zo in het open veld is ook een klasse belevenis. Gelukkig kwam je niemand tegen op de weg, je kan dan in moeilijke positie's terecht komen..
    Ga zeker even naar de site kijken van de fotosloep. Een goede tip.
    Groetjes Von en geniet van de tweede kerstdag..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hola Henk.Preciosas imágenes de la naturaleza. La serie del buitre es muy buena.
    Saludos.Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk,

    Wat een geweldige reportage! Wij wilden vrijdag ook naar de OVP, maar het weer liet het niet toe. Ik geniet nu van jouw mooie foto's.
    Ben gistern nog even richting Nieuwkoop gegaan, maar het sloeg al snel dicht.
    Enfin, een mens kan niet alles hebben.

    groet, Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb je weer fijn kunnen wandelen. Vond de OVP ook erg tegenvallen met die voorgeschreven paden. Maar later hoorde ik dat je ook daar de weg(en) moet weten. Ga het binnenkort weer eens proberen. Zeker nu ik jouw mooie foto's heb gezien!
    Dapper dat je sneeuw en ijs trotseert!
    groetjes en een fijne voortzetting van de kerst, Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jaja de OVP staat ook nog steeds op het lijstje .
    Wij zijn vandaag eindelijk weer even in het awd geweest.
    Maar het OVP.....gaan we zeker heen !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt de eerste kerst dag goed benut, mooi verslag en foto's Henk
    helaas had zelf totaal geen tijd om maar iets op foto gebied te betekenen, of het moet eenbeetje met foto's uit het archief zijn :-)

    Mooi dat je met dit weer toch nog die kant op durft te gaan

    Groetjes, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk,

    Even snel vanaf mijn werk...
    Wat heb jij een mooie ochtend gehad in de OVP. Het wild liet zich goed zien.

    De foto's van de edelherten in het zonnetje, in een winters landschap vind ik erg mooi.

    Lekker hoor, dat je er nog even naar toe kon, ook al was het Kerst.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. OVP is inderdaad heel anders dan AWD, maar in beide gebieden is altijd wel iets te beleven.
    Jij hebt in ieder geval weer heel wat gezien. Mooie foto's van de herten.
    Ik heb je serie weer met plezier bekeken en nu ga ik eens bij die workshop kijken.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hele fraaie foto serie die je gemaakt hebt in de OVP. Dit gebied staat zeker op mijn verlanglijstje om gauw weer eens te bezoeken. Ben je vanaf het bezoekerscentrum gelopen?
    groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat was dan een mooie kerstdag, hier was het lekker zonnig. Door een kudde koniks ga ik ook niet, ik ga zelfs niet dwars door een kudde galloways. Er kan altijd een chagrijn bij zitten, en dan ben je de pisang, want je verliest het van zo'n spierbundel.

    BeantwoordenVerwijderen