zaterdag 4 december 2010

Kerkuil Oostvaardersplassen (OVP)

Vandaag wordt het een gevaarlijke dag, vanuit het zuidwesten uit wordt de bewolking steeds dikker en zal in de ochtend ook sneeuw gaan opleveren. Volgens de laatste verwachtingen krijgt heel het land te maken met sneeuw en lokaal kan er een mooi laagje sneeuw gaan vallen. Echter in de loop van de middag cq avond kan de sneeuw over in ijzel, dit gaat zeker voor het verkeer problemen brengen.
Maar..Ja..Ik heb de OVP in mijn hoofd zitten...dus op naar de OVP.
Deze morgen vroeg op......even nog de p.c/ aan..
En ik zag dat Yvonne de Ijsvogel had gefotografeerd..
Maar ik had even geen tijd om te reageren....Dat komt vanavond wel.
Anja en Melissa vinden het maar niks..Dat ik naar de OVP gaat met deze weersverwachting.
Ik beloof geen risico's te nemen en rustig te rijden...En e.v.t. blijf ik overnachten in de buurt van de OVP..
Als het niet te doen is om terug te rijden naar huis.
-
Het weer valt mee...Tja het is koud..Zeker hier op de vlakte...
Al snel kom ik een Vos tegen..Hij loopt tussen het riet en de takken van de omgevallen bomen..
Ik neem nog best veel foto's van hem...Maar er blijkt later geen één maar een beetje gelukt..
Anja belt...ze zegt:  "Het is hier heel slecht..veel sneeuw en de wegen glad".."het komt langzaam jou kant uit"..
Ach...zolang het hier meevalt...!
Het is hier in de OVP best koud..
Mischien moet ik zoals Ria ( http://hetduinpad.web-log.nl/het_duinpad/ ) aangaf...een skibroek kopen bij scapino.
En dan gebeurt er iets gaafs....
Als ik de kijkhut "Wigbels eiland".....
..bezoekt...Ik neem een paar foto's van de herten die wat verderop te zien zijn...
En ook nog van een roofvogel...maar die is gewoon te ver weg..
En omdat het niet zo licht is in de kijkhut...Heb ik hem nooit zien zitten...
terwijl ik toch al zo'n vijf minuten (minimaal) in de kijkhut staat...
In de hoek zit namelijk een Kerkuil...
En dat zie ik nu pas...Ik neem één foto...met flits..En weg is hij.
Achteraf denk ik "had ik het maar zonder flits geprobeert..nu is hij weg"..
Maar ja..Ik heb een mooie foto van de Kerkuil..En zoveel uilen heb ik nog niet op de foto gezet..
Top!!
Gisteren (23 november) heeft een internationale commissie van geleerden onder leiding van oud staatssecretaris Gabor haar lang verwachte advies over hoe verder te gaan met het beheer van de grote grazers in de Oostvaardersplassen uitgebracht. Het betreft een zeer uitgebreid pakket van maatregelen, die in ieder geval een nieuwe fase in het beheer van dit zo unieke gebied inluidt......
Lees Meer op:  blog van Hans Breeveld, boswachter van Staatsbosbeheer...
Vanuit de kijkhut "De Zeearend"...zie ik weer een vos..
Moeilijk op de foto te krijgen met al dat riet..Maar ja..Hij staat er op.
Een Specht..
Schaatsen in de OVP...Ja..dat is toegestaan (Bezoekerscentrum)...
Op eigen risico.
Konikpaarden..
En op de terugweg naar huis...
Begint het bij Almere te sneeuwen...auto's rijden niet harder dan 50 km per uur.
Maar spijt?...Nee..Zeker niet!

25 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Gelukkig ben je weer veilig thuis gekomen :-) Wat een heerlijke dag heb je gehad in de OVP ... gaaf die herten en konikpaarden, maar het toppunt is natuurlijk de uil in de hut!! Gaaf hoor!!
    Ik ben vandaag nog op pad geweest op de fiets voor een barre tocht maar ook met mooie foto's thuis gekomen. Ze staan inmiddels op het blog/site.
    Fijne avond verder en een goede dag morgen!
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Henk,

    Zonder flits was ie nooit zo mooi geworden als nu.
    Echt een geluksmoment. Het valt mij op dat jij vaak dat soort momenten hebt.
    Jij maakt dingen mee, die niemand anders meemaakt.
    Wanneer gaan we weer samen? ;-)

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed gedaan Henk, jij durfde het wel aan met al die sneeuw van vandaag.
    Je hebt een uitstekende reportage kunnen maken, fijn dat je ons weer laat meegenieten.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "spijt"???

    man man man neee hell no:-)

    een uil op de foto, .. man wat een geluk sgevoel moet er door je heen stromen,
    geweldig zeg
    ik zou willen dat ik eens een uil zag:-)
    henk,
    jij mazzellaar van de bovenste plank:-)

    heb het goed hé,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk
    Ik kan me voorstellen dat het thuisfront een beetje in angst zat.Gelukkig weer velilig thuis en met een prachtige serie foto's.
    Vooral die van de kerkuil WOW wat mooi.
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk,
    Moedig om vandaag op pad te gaan, maar het was duidelijk de moeite waard, veel gezien, en die uil is natuurlijk wel écht een bijzondere toevalstreffer.
    Ja, als ik deze serie zie, dan wil ik toch ook weer eens naar de OVP.
    Je bofte eigenlijk nog met het weer, want hier begon het veel vroeger te sneeuwen. Ik liep al vroeg in de AWD en de sneeuw kwam met bákken naar beneden.
    Haha, ook ik heb mijn eerste ijsvogel gekiekt, maar allerbelabberdst slecht ;)
    Ik ben het trouwens met René eens: jij maakt vaak van die bijzondere momenten mee, maar ze zijn je van harte gegund!
    Groet en mooi weekend
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk,
    Dat was inderdaad linke soep op de weg en we zijn vandaag dan ook niet verder dan Den Horsten gegaan. Wel heel mooi met al die sneeuw.
    Erg jammer dat de uil er vandoor ging, maar hij staat er inderdaad op!!
    Dat was even geluk hebben en maakt het de trip zeker waard.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Henk,

    die kerkuil is toch wel een mooie jaloers-maker.

    grfeliciteerd met deze mooie soort

    groeten Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dank je wel voor het linkje, gratis reclame..Je hebt wel iets gedaan vandaag wat een heleboel mensen je zeker niet na doen met de weersvoorspelling, de lady's thuis hebben wel een beetje gelijk. Een goede tip is het wel om gewoon ergens te gaan slapen wanneer het slechter weer kan gaan worden. Maar gelukkig ben je weer thuis zag je reactie op mijn blogje, dank je wel.
    Maar wat is het toch ook mooi in de OVP, vooral de ul, wat een gelukstreffer dat deze daar lekker warm zat. Je kent daar al heel goed de weg heb ik het idee.
    Heb je de bescherm zand hopen ook nog gezien..??
    Heb genoten van je blog, moet daar toch ook maar eens een keer heen gaan..
    Fijn weekend,groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik begrijp dat dit de moeite waard is geweest. De foto's zijn ook weer erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nee..Geen beschuttingsrichels gezien...Ik heb er wel op gelet..Dus ik denk dat ze ver in het achtergebied geplaatst worden.
    In de OVP valt er altijd wel iets te zien..Helaas is het meestal ver weg...En het is nietzo als in de AWD..Dat je van de paden af mag..Ook het grootste gedeelte is verboden voor bezoekers.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie dag heb je weer beleeft.
    De kerkuil is echt een pracht moment.

    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je hebt het mooi meegemaakt allemaal Henk maar wat een moed om met dit weer zo`n trip te maken.
    Lijkt mij wel gààf om daar eens naar toe te gaan.
    Je hebt weer een mooi blog gemaakt en een foto van een kerkuil!
    Ik denk dan "dit heeft zo moeten zijn", jij moest gewoon op dat moment in die schuilhut zijn.
    En als dat niet waar is vind ik het leuk om er toch in te geloven.
    Fijne (Sinterklaasdag) morgen,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hoi Henk dat van die uil is natuurlijk prachtig ja de andere zijn ook erg mooi en het lijkt wel of ik er bij bent zo goed vertel je het toppie.
    een fijne zondag .
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldig die uil! Mooie serie, koniks doen het zo mooi op foto's, lekkere oerpaardjes. Wel een gok zo helemaal naar de OVP. Vanmiddag heb ik snel de galloways gefotografeerd, en toen net zo snel weer terug, da's in een halfuurtje gepiept, maar de sneeuw zat overal. Echt van die stuifsneeuw, ik was net zo wit als de koeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig die grotere natuurgebieden.
    Maar de terugkerende vragen: bijvoeren en afschieten zullen elk jaar terugkomen.
    Hoewel ik geen vlees meer wil eten ....
    Afschieten en duur verkopen vind ik nog steeds een goede oplossing.
    Vriendelijke en winterse groet uit Amsterdam-ZuidOost

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dag Henk,

    Wat heb je weer een mooie serie gemaakt. Bijna iedere dag zeg ik tegen mijzelf: "vandaag ga ik naar de OVP". Er komt niks van. Ben zelfs de laatste weken niet in de AWD geweest. Je kerkuil is heel bijzonder en bij het zien van dat prachtige reewild en die paarden krijg je een warm gevoel. Ik ben nogal boos op de partij voor de dieren en de overheid. Wij heb al deze prachtige dieren uit hun natuurlijke habitat gehaald en nu het te koud wordt en er (in de optiek van de overheid) te veel zijn, moeten ze maar doodhongeren of afgeschoten onder het mom van "fauna beheer". En die Miep van Thieme vindt dat ook: BAH.

    We moeten weer leren dat we niet naar het eigen kroost een zorgplicht hebben, maar naar al het leven op aarde.

    Enfin, goed weekend en hartelijke groet, Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Als we nou deze natuurgebieden eens zien als grote bioboerderijen, als er teveel runderen, herten,etc. zijn gewoon slachten. De dieren hebben een fantastisch leven gehad en leveren heerlijk vlees. Dat doen ze hier met de galloways ook, als er teveel dieren zijn, proberen ze eerst te herplaatsen, ik heb er vorig jaar een stukje over gemaakt.
    http://utrechtseheuvelrug.punt.nl/?id=521872&r=1&tbl_archief=1&

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi henk,
    ik ben blij dat je in ieder geval weer veilig thuis beland bent. Maar het was zeker de moeite waard. Die uil is toch een toppertje of niet dan? Helemaal gaaf.
    Ik wens je een fijne sinterklaaszondag,
    groetjes Jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Henk,

    Wat een mooie serie. Het is zeker de moeite waard geweest om met het toch wel gevaarlijke weer richting OVP te gaan. Gaaf zeg, die kerkuil in de hut. Maar ook de edelherten en konikspaarden en weer een vos....

    Gelukkkig beh je weer veilig thuisgekomen, want ik vond het weer gisteren echt niet fijn (ben ook lekker binnengebleven)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zeker de moeite geweest Henk, alleen al die kerkuil daar zou ik zo twee uur voor gaan rijden, (maar in de sneeuw zal je dat wel niet halen), prachtig als je daar allemaal zo binnen niet al te grote afstand vandaan woont, fijn dat je dit allemaal deelt heb ik ook nog eenbeetje het gevoel dat ik er geweest ben.

    Gr, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Top foto's Henk
    die uil is super.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Iedere keer als ik logjes zie van het OVP neem ik me voor om er toch echt een keer heen te gaan.
    Je hebt weer een mooi log henk !!
    en die skibroek oet je echt gaankopen voor die drie tienjes loop je warm en droog

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Meneer flikt ut weer om een uil te vinden en op de foto te zetten. Echt helemaal tof natuurlijk want dit is een tref en je hebt het moment niet voorbij laten gaan. Ook de rest is zondermeer lekker werk maar de uil vind ik het einde Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Voor een kerkuil wil ik zelfs tegen 20 per uur een eindje rijden...
    Groetje, AmaZony

    BeantwoordenVerwijderen