maandag 13 december 2010

Gat in de Lucht

Wandeling 23 Januari AWD http://awd-bossie.blogspot.com/2010/12/wandeling-23-januari-2011.html 
-
Volgens mij hebben we vandaag alle weertypes gehad..van regen tot zon. Ik en Herman pakken ingang Panneland..En we lopen gelijk door naar het achtergebied. Het is behoorlijk donker...En soms moet ik mijn camera beschermen tegen een buitje. De buitjes zijn van korte duur..en niet zo erg...Maar het donkere weer..Dat is minder.
Hier en daar probeert de zon de AWD in het licht te zetten..
Maar de zon weet ons niet te vinden...
Vanaf een heuveltop...kijken vier mensen over het gebied..
Als U wild wil fotograferen..Moet U iets voor de top stoppen.zodat U goed de omgeving kunt bekijken..
Zonder dat de beesten U snel in de gaten hebben.
Want op de top...Ja daar valt U ook voor beesten snel op.
Laag water bij het  Rechte Schuster Kanaal ...Hier doen Herman en ik een bakkie..
Zo kunnen we een groot gebied in de gaten houden..Helaas krijgen we weinig te zien hier.
René is ook in de AWD (Op zoek naar de Waterspreeuw..die hij ook heeft gevonden)...en belt.
We spreken af om elkaar te ontmoeten bij de schuilhut..
Dan doen we daar ook wel een bakkie":)
Ruigvlak..
Op de foto is het helaas niet goed te zien...Maar Zandvoort staat in het licht..
En wij...Wij lopen hier onder de bewolking....Het gebeurd wel meer dat je een foto maakt van het landschap.....Wat er dan prachtig uitziet...Maar het is gewoon niet goed over te brengen op de foto...Dus U moet daar zelf ook maar eens heen gaan...Dan ziet U dat de werkelijkheid nog mooier is.
René Smits ziet wel heel makkelijk de kleine vogeltjes in de struiken..
Zo ook dit Goudhaantje..En als U dan nagaat dat zo'n beessie dan maar 9 cm groot is. (gewicht 4 tot 7 gram)..
Goudhaantje (Regulus regules)
Ik heb hem :) ...Maar daar is alles mee gezegt.
Regenboog..
En in de vogelkijkhut zien we alleen de Zaagbekeenden..
Helaas..We hoopte op de Roerdomp...
Maar ja..Het kan niet altijd feest zijn :)
Hier hoort René het Ijsvogeltje..Er staat nog een man met zijn dochtertje te kijken. Ook hij hoorde hem..En zijn dochtertje had hem nog gezien ook. We raken aan de praat...Zo wist hj een plek (buurt van Amsterdam) waar je de Ijsvogels eenvoudig kon spotten...Bij uitgang Oase nemen we afscheid van René..Hij gaat naar huis. Herman en ik lopen richting Uitgang Panneland.
Herman en ik komen de Waterspreeuw tegen...
Niet dat we snel de Waterspreeuw zagen...Maar als je een groot aantal fotografen bij het water ziet.
.Dan weet je al genoeg :)
De Waterspreeuw.
Door het kabaal in hun biotoop hebben deze vogels 'besloten' door middel van gebarentaal te communiceren. Het neurotische wippen met het lijf is daar een voorbeeld van. Elke paar seconden knikt ie door z'n 'knietjes',daar wordt een vogelfotograaf gestoord van als de lichtomstandigheden lage sluitersnelheden afdwingt....schrijft Joost Bouwmeester in de Weekendkrant.
Ik heb meer foto's van de Waterspreeuw..
Maar omdat ik van  Ron Kool nog een mailtje/foto's (Prachtige momenten van de Waterspreeuw met Prooi) kreeg gestuurd..Twee van zijn foto's!
-
Ron Kool heeft geen site...Hij mailde:
Henk,

Vandaag weer eens in de AWD geweest en een mooie show van de waterspreeuw mee mogen maken.
Dit keer verraste hij mij op het vangen van een insect en een visje.
Bij deze de foto's, mocht je ze willen plaatsen, graag zelfs.
groet, Ron Kool
Meer over Ron Kool zie:
(Foto Ron Kool)
(Foto Ron Kool)
Herman gaat ook naar huis...En ik loop weer naar het watergebied..En daar zie ik de Wilde Zwanen weer.
Ik blijft ze geweldig vinden..En ik blijkt niet de enigste te zijn.
Want ik raak aan de praat met Olof Fredrikze..Ook hij geniet van de Wilde Zwanen..
Ik loop met hem een stuk richting "De Kippendellen"...

Later op de dag krijg ik een mailtje van hem...
-
Ha Henk,



Ik kwam je vanmiddag tegen in de AWD. Leuk je ontmoet te hebben. Je hebt ook een indrukwekkend aantal ontmoetingen met vossen op je site staan...
Mijn vogeltjes zet ik meestal op mijn Flickr-pagina : http://www.flickr.com/photos/deskman/ 

En ik houd een onregelmatig fotoblog bij op : http://www.deskman.nl/


Ik heb ooit op de NJN gezeten (Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie) en heb eindeloos excursies gelopen in de duinstreek. Vooral vogeltjes hadden mijn interesse. En fotograferen. En sinds 1+1=2 heb ik eindeloos op de pier gezeten, langs het strand gewandeld en in de duinen gestruind. Ooit zelfs bijna leraar bio geworden maar uiteindelijk toch grafisch vormgever geworden. Websites bouwen, folders maken, reisgidsen maken en logo's bedenken. Dat soort werk.
Fotografie heeft me nooit losgelaten. Kijken is een erg leuke en veelzijdige hobby. Maar sinds ik een paar weken geleden tegen een tweedehands telelens aan lief en mijn ex-collega met (te)veel vrijetijd weer eens tegen kwam heb ik mijn oude patroon weer eens opgepakt!
Prachtig gebied, die AWD. Een van de redenen dat ik na 20 jaar elders te hebben gewoond (Alkmaar, Zwolle, Tiel, Veenendaal) blij ben dat ik weer 'terug' ben.
Ik kom je vast nog wel eens tegen!
Met groet.Olaf Fredrikze
Kuifeend
Brilduiker
Krooneend
En deze is voor mij onbekend...Heeft U enig idee?
Het blijkt dus een Pijlstaarteend (mannetje) te wezen...Bedankt..
Zie reacties!
Altijd gunstig als er kenners tussen zitten die het weten...(dat vergeet ik niet meer)
Ik had deze Pijlstaart eend nog nooit eerder in de AWD gezien....Een prachtige eend trouwens.
Wintertaling
Watersnip...(Dat blijkt een Witgatje te wezen..En snel zijn ze..Bedankt Ghita)
En op de terugweg..(Olaf ging verder)...
Spreekt weer een man mij aan...Hij begint over de Zwanen...
De man zegt: "De meeste mensen lopen er zo voorbij...Ze zien niet van hoe ver deze Zwanen komen..En denken dat dit gewone Zwanen zijn"..
Ook hier sta ik weer een tijdje mee te praten..
Een mens lult wat af :)
Ik heb weer genoten..Zowel van de Dieren..
Als van de mensen in het AWD.
Het blijft een geweldig gebied !!!!

23 opmerkingen:

  1. Het was gezellig zo te zien in de AWD!! :-)

    Het ziet er weer uit als een heerlijke wandeling, top!

    Ik ga nu gauw slapen :-)

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,
    Een dag met heel wat kilometertjes schat ik zo, en heel wat leuke ontmoetingen met mensen, vogels en dieren, AWD op zijn best! Nou ja, op zijn best.... het weer kon blijkbaar beter, maar toch, het ziet er weer uit als een heerlijk dagje!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk,

    Mooi blogje weer :-)
    De "onbekende" eend is een mannetjes pijlstaart, onmiskenbaar :-)

    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk
    Het was een onstuimige dag wat het weer betreft.
    Je heb er weer een mooi verslag van gemaakt je watersreeuw is mooi geworden.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk
    Die eend waar je de naam niet van weet.
    Dat is een Pijlstaart eend uit een deel van Eurazië en Noord-Amerika.
    het is een trekvogel.
    Gr Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Henk

    Een lange wandeling en weer veel moois gezien.... je hebt voor ons weer fraaie opnames geplaatst, de waterspreeuw blijft ook erg mooi he,ook de luchten bij de eerste opnames vind ik erg goed, altijd mooi om te zien hoe de zon pogingen doet om er doorheen te breken.

    Groetjes en tot de volgen serie opnames.

    Ben nieuwschierig naar die ijsvogeltjes bij A'dam, geeft jij die info door ?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. goeiemorgen henk,
    ik zie hier eendjes die ik niet kende, geweldig zeg,

    wat is het toch een machtig gebied, elke dag wat nieuws, dat wordt je nooit zat hé,

    "superlogje"

    BeantwoordenVerwijderen
  8. schitterend weer Henk, waterspreeuw ken ik alleen van de foto
    mooie serie, geweldig weer altijd wat te zien en te beleven in de AWD

    Gr, BRam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Henk,

    Het is weer een uitgebreid verhaal geworden waar de passie voor de awd uitspringt.

    De eend met de chocolade bruine kop is een mannetje Pijlstaart.

    grtz Willem Pompert

    BeantwoordenVerwijderen
  10. het is toch wel een mooi gezicht wanneer Zandvoort in de zon ligt. Jammer dat je zelf er niet van kan genieten. Je hebt toch een leuke wandeling gehad. De wilde zwanen zijn plaatjes. Zeker prachtige beesten om te zien. Je hebt weer een mooie wandeing gemaakt..met fijne beelden.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie serie weer. Was vrijdag nog in "ons"gebied en zag die gele werkboot. Dat was alles wat ik zag, wat het regende hard en het was spekglad.Ik geniet dus maar van jouw foto's.

    groet, Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha die Henk,

    Ondanks het grijze weer hebben jullie toch weer een prachtwandeling gemaakt. De watersnip is volgens mij een witgatje, een heel snel en schuw vogeltje. Wat heb je dat leuk gedaan met de wintergasten zo op een rij. Ik zal de onbekende eens in mijn boekje opzoeken.

    De wilde zwanen vind ik echt geweldig, en wat heb je ze mooi dichtbij gekregen.

    Ook leuk hoe je verteld over de ontmoetingen onderweg.

    Kortom, weer een leuke log.

    Ik ben vandaag nog even geweest (nou ja..even....)

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik lees nu dat de onbekende eend een naam heeft gekregen: Pijlstaart, leuk, weer wat geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig Henk,

    Mooie wandeling!
    Leuk al die verschillende eenden.
    Vandaag was het weer ook een beetje wisselvallig. In de ochtend nog een mooie blauwe lucht, maar na 12 uur werd het grijs en rond een uur of 2 begon het te regenen.
    Maar we hebben weer genoeg gezien in de AWD vandaag.

    Mooi verslag Henk.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hey Henk,

    Alles goed hoor :-)
    En geeft niet hoor, het had even een blogje nodig om te bezinken, maar tis al okay allemaal. Het is rot dat zoiets gebeurd, maar ik kan alleen maar blij zijn dat ze nu rust heeft.

    En tja ben nou eenmaal een rare dus hier geen kerst, maar wel een kerstboom hoor en die kerstkaartjes gekte doe ik dan ook nog wel aan mee ;-)

    Dus dank je wel voor je wensen! En heerlijk dat ik hier gewoon mee kan lezen en dan toch een beetje nog in het AWD kom, sinds de zwangerschap kan ik amper lopen door de bekkenisntabiliteit...dus het is nu even zeldzaam dat ik kan. Verleder week wel even wezen spieken bij de waterspreeuw, een kleine vogelfreak als ik kon dat natuurlijk niet voorbij laten gaan ;-)

    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  16. een mooie serie Henk
    het is net of ik meeloop in het awd
    goed vastgelegd.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hai Henk,

    Je hebt na het afscheid nog een hoop gezien!
    Mooi al die soorten eenden.

    Gauw weer eens afspreken om naat het OVP te gaan.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat was weer een aardige tippel, zo te zien. Die wilde zwanen mag je rustig een dagje deze kant opsturen, prachtige beesten!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Geweldig Henk die spreeuw met dat visje man!!! Ja zo te zien heb je zowel donkerte als een zonnetje mogen zien. Blijft genieten die omgeving want er is altijd wel iets te vinden. Leuk dat goudhaantje. Tja daar heb je al snel 300 mm of liever meer voor nodig die vogeltjes zijn ook zo klein. Misschien toch je vrouw weer eens heel lief aankijken haha. Maar ook zonder dat een heel mooie serie....

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Een pracht van een gat in de lucht en zo te zien heb jij met aardig wat mensen even bijgepraat whahahaha
    Tsjaaaa wij vrouwen hebben de naam...maar ondertussen !!!
    Mazzel dat je tussen het praten door toch nog even de tijd hebt gehad om te fotograferen !!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. OT

    prachtig nummer henk,
    jammer van die reclame ervoor hé....

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik spring "een gat in de lucht"dat ik weer mag genieten van deze prachtige foto's.
    Echt heerlijk om te bekijken .
    En de waterspreeuw met de weerspiegeling in het water ..superrrrr

    BeantwoordenVerwijderen