dinsdag 21 december 2010

Herten Afschieten in de AWD...Niet Noodzakelijk!

Bas Breetveld heeft ook een blog..Zo is hij eenvoudiger te volgen
--
En de Site van Cees..http://ceesvg.blogspot.com/ 
--
Odette staat ook bij de lijst 23 januari 2011
Blog van Odette http://odettedewaal.blogspot.com/
-
(ik moet ze nog bij mijn links zetten)

---
Dinsdag 21 December 2010:
HAARLEM - Het afschieten van damherten is noodzakelijk. Dat staat in het faunabeheersplan damherten van de provincies Noord- en Zuid -Holland dat maandag is gepubliceerd. In de duinen van deze provincies veroorzaken damherten al langere tijd veel overlast. De provincies willen de verkeersveiligheid waarborgen en schade aan landbouwgewassen voorkomen.
-
De grootste groep damherten komt voor in de Amsterdamse Waterleidingduinen, waarvan de gemeente Amsterdam eigenaar is. Behalve afschieten staan er nog meer maatregelen in het plan vermeld. Het gaat hierbij om het plaatsen van hekwerken, wildroosters en wildreflectoren. (ANP)

-------------------------------
Noodzakelijk?...Het is hier geen OVP..(totaal niet te vergelijken) De herten redden zich nog best...En overlast qua veiligheid..Nou dat is zo gek niet...één klein slootje over en ze staan in de wei..
En natuurlijk zijn nu de beesten op zoek naar voedsel (en dat is er)...Maar hun vet reserve is nog maximaal op peil. Niets aan de hand!!!
Dus Afschieten...Op dit Moment..Dat is dus niet Noodzakelijk!!!
-----
IK ROEP ALLE HERTEN OP ZICH TE VERZETTEN...EN GOED VOORBEELD DOET VOLGEN!!!
ZIE FILMPJE:
En deze van Bas...Zie reactie..Is ook leuk :)
Het Jagersbestand

Wij hebben al een paar jagers gezien in de awd en heb er een filmpje van gemaakt

Mgv, De duinstruiners
----------------------------
Mail:
Ingezonden door De Duinstruiners ( Erik en Johanna) Site: http://struinendoordeduinen.blogspot.com/ 
Hoi Henk,

We hebben de hele dag in de duinen gelopen alles doet zeer maar het was heerlijk en ook veel gezien buiten de waterspreeuw en de rugzak vos ook twee wilde vossen aan het spelen :) even zoeken op foto beneden.....
wel ver weg natuurlijk en ik had me 300mm bij me want voor 500mm was het te donker nu.
We gaan nu even plat liggen ik hoop de highlights binnenkort op me blog te updaten.
We zijn vertrokken van panneland bij het hek metteen links gegaan en door tot de schuilhut bij het bos daar na rechtdoor tot het grote kanaal in het achter gebied vandaar naar schuilhut duizendmeterweg toen naar de schuilhut bij het huisje verbodengebied en daarna weer terug het was weer super !!!
Mvg, De Duinstruiners
Dus deze twee foto's (klein en groot) zijn van de Duinstruiners
-------------
Wandeling 23 Januari 2011 Zie : http://awd-bossie.blogspot.com/search/label/winterwandeling
En wie er meegaan!

27 opmerkingen:

  1. Prachtige vossenfoto.

    Ik vind je gemaakte kaart ook erg fraai Henk.

    ook voor jullie hele fijne kerstdagen en een fotogeniek 2011,
    ik hoop elkaar in het nieuwe jaar eens te treffen.

    groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een mooie kerstkaart met prachtige beelden uit het AWD. Ook voor jullie veel liefde, gezondheid en geluk in 2011, en dat er mooie foto momenten mogen komen..
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk

    Tis inderdaad te hopen dat de herten het filmpje kijken ;-)

    Jij en je gezin ook een hele fijne kerst gewenst en een nog mooier nieuw jaar, dat het beste uit 2010 het slechtste mag zijn voor 2011!

    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Henk de volgende keer dat ik naar het awd ga ....laat ik het filmpje aan de herten zien !!!!!
    Ik wil ze zelfs nog wel leren om een jager te lijf te gaan whahaha.
    Maar het is toch te gek voor woorden he.
    Daarbij als die ecoduct er komt gaan ze zich sowieso al meer verspreiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk
    Tja, het is te gek voor worden dat ze de damherten willen afschieten.
    Toepasselijk filmpje erg leuk.
    Jullie ook prettige kerst en een gezond 2011
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk,
    Ik had het ook gelezen in de krant en volgens mij was het ook op het journaal gisteren ...

    Ik hoop dat er ook wifi is in de AWD zodat de herten je filmpje kunnen bekijken!

    Jij ook fijne kerstdagen en een goed nieuwjaar gewenst!!

    Groetjes en fijne avond
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk
    Ja, het was te verwachten dat jij hier een log aan gaat wijden.
    Ik vind het altijd erg moeilijk om een redelijk standpunt in te nemen.
    Er zijn nu eenmaal voors en tegens.
    Ik ging vanavond tanken langs de Zandvoortselaan, de tankshophouder gaf aan dat volgens hem de hoge hekken langs de Zandvoortselaan juist fout zijn. De herten die er toch door of overheen gekomen zijn, zouden in paniek raken door het verkeer, en in die paniek niet terug kunnen, en dus maar verderop gaan kijken, en overlast bezorgen.
    Zo heeft ieder zijn eigen verhaal.
    Ik kocht daar meteen het Haarlems Dagblad, daar las ik dat het eerst nog afwachten is of Amsterdam de afschotvergunning echt gaat aanvragen. En ook als Amsterdam wel akkoord gaat, dan nog wordt er behoorlijke tegenstand vanuit de natuurorganisaties verwacht, die dus de vergunning bij de rechter zullen aanvechten, met andere woorden, voordat het eerste schot gelost wordt kan er nog veel gebeuren.
    Overigens stond er een foto van Henk Bos bij!
    Ik stuur je het artikel graag op, mail je adres maar even.
    Het filmpje in trouwens super!
    en ook jou wens ik heerlijke feestdagen toe!
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hola Henk.
    Buena defensa del ciervo.
    Tuve la suerte de tener muy cerca un ciervo en Monfragüe, fue fantastico.
    Colgé un post en el blog con sus fotos. Era precioso
    "Temporada de caza"
    Bonitas fotos de los zorros.
    Felices fiestas!!
    Saludos.Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Henk,

    Fijne feestdagen en een gezond nieuwjaar voor jou en je familie!

    Weet je hoe dat filmpje tot stand gekomen is?
    Deze jager wilde zo dicht mogelijk bij de mannelijke herten in de buurt komen om ze makkelijk te schieteen in de bronsttijd.
    De sukkel heeft zich in een bronstkuil gedompeld en op die manier de urine en de lucht van een mannelijk hert op zijn kleren gekregen. Op die manier was hij dus zijn menselijke geur kwijt en kon dicht bij de herten in de buurt komen.
    Het hert dat hem aanviel dacht dat er een concurent in de buurt was. Hij zag de jager dus aan voor een ander hert. Daarom ging hij hem te lijf. Prachtig filmpje.

    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk,

    Leuke kaart en de beste wensen voor jou en je gezin!
    Laten we maar hopen dat het afschieten niet gaat gebeuren!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Henk,

    Tsja, het afschieten van herten is een moeilijke kwestie in zo'n overbevolkt land als Nederland.
    De stadsmensen hebben altijd moeite met zielige beelden van dode dieren.
    De mensen die vlakbij de AWD wonen en drie keer per jaar hun tuin leeg gegeten zien worden door de damherten hebben een andere mening, net als de boeren die hun oogsten verwoest zien worden.
    Het plaatsen van hoge hekken is een tijdelijke oplossing.
    Door het ontbreken van natuurlijke vijanden zal de populatie zich verder uitbreiden en over 5 jaar zijn er teveel damherten en krijg je de situatie zoals die in het OVP voorkomt.
    De reden dat de populatie nu te groot is, is echter een drogreden.
    Ik heb de laatse paar keer bijna geen hert gezien. Al moet ik zeggen dat ik in het voorjaar bijna struikelde over de herten in de vroege ochtend.
    Ik ben van mening dat een prikpil of iets dergelijks een betere oplossing is. Ik ben alleen bang dat de jagerslobby een te grote invloed heeft.

    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie foto kerstkaart van het AWD
    Ook het stukje van het afschieten van de herten in het Leidsch dagblad gelezen,hoop maar dat het niet doorgaat.
    Prettige kerstdagen en een gezond 2011

    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. jemig henk,

    ik hoop dat die man het goed gaat ...
    wat een toestand zeg...

    ik hoop dat ze de situatie góed in de gaten houden ...

    wandel elke dag henk en ogen
    open :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb net uw feed toegevoegd aan mijn favorieten. Ik geniet echt van het lezen van uw berichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik snap echt geen ene kloot van het natuur beheer in dit land. Ze willen miljoenen uitgeven, om de natuurgebieden aaneen te sluiten, zodat het groot wild door heel Nederland kan trekken. Denken ze daar dan het wild mee op peil te houden? Ondertussen worden damherten in het hele land als een plaag gezien. Op de Veluwe worden elk jaar een vracht zwijnen afgeschoten en hier (op de Heuvelrug) zijn toevallig twee varkens aan komen lopen en dat wordt dan weer als een wereldwonder beschouwd. En dan hebben we het alleen nog over de fauna, als je ziet hoeveel bomen er al weer gemerkt zijn om te worden gekapt, daar zak je broek van af.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik hoorde het bericht over het afschieten van damherten maandag in het journaal. Ik word er altijd een beetje triest van, dit soort berichten, arme onschuldige herten. Belachelijk als ze gezonde dieren gaan schieten.

    Pff, ik las ook ergens dat ze pas in de zomer van 2011 een besluit nemen, hopelijk hebben ze tegen die tijd de hekken klaar en is de "overlast" zo verminderd dat de provincie er vanaf ziet. Leuk filmpje.

    En de vossenfoto van de Duinstruiners is super.

    Henk, hele fijne feestdagen en tot volgend jaar in de AWD.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mens en dier die een gebied delen blijft een utopie, overal ter wereld ...

    Hier nog een fraai filmpje over de jacht:

    http://www.youtube.com/watch?v=f4fLqCpbR1A

    Ook fijne dagen alvast!

    Bas

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooie kaart!
    Ik wens jullie ook hele fijne kerstdagen en een heel gezond 2011!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Henk, je hebt een mooie kaart gemaakt. Ook voor jou en je familie de allerbeste wensen voor fijne feestdagen en een 2011 met prachtige fotomomenten. Hilarische filmpjes, hopelijk komt het allemaal goed en mag er niet geschoten worden.

    groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Henk
    Ook prettige feestdagen en een goed 2011.
    Je moet die herten maar helpen tegen de jagers, want ik wil eerst ook nog wel een keer foto's komen maken.
    Vindt het filmpje waar de jager aangevallen wordt wel heel leuk en de muziek ook.
    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Henk,

    Voor jullie hele fijne dagen toegewenst en een gelukkig nieuw jaar, dat wens ik ook alle fan's van de awd toe.
    Groetjes Gerrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hà Henk, heb je mooi gemaakt die kaart!
    Voor jou en je naasten ook fijne Kerstdagen en gezond 2011 met mooie foto`s.
    En dat het afschieten van herten niet doorgaat,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een serie weer, echt genieten, jammer dat we er zover vandaan wonen. Alhoewel we de laatste tijd veel in de buurt geweest zijn, maar door omstandigheden geen kans gehad om eens door te rijden.
    Wij wensen jullie alvast een fijne kerst toe.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooie kaart heb je gemaakt Henk. Jou wens ik fijne kerstdagen en maak in 2011 maar veel mooie tochten in de duinen en laat ons iedere keer meegenieten dmv je blog.
    Hopelijk gaat het schieten van herten niet door en vinden ze een andere oplossing. Ik had het al op het journaal gezien en word er naar van.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een prachtige kaart heb je gemaakt.
    Wij zijn afgelopen maandag ook even in het AWD geweest .
    Het was wéér genieten in het `sprookjesland`.
    Helaas niet de vos gezien

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hi Henk,

    Leuk gedaan, ke kerstkaart vol prachtige momenten, ik hoop dat komend jaar minstens zoveel bijzonders oplevert...

    Dat filmpje van het aanvallende hert is echt geweldig! Die jager boft wel dat dat hert alleen z'n poten gebruikt en niet z'n gewei....
    Fijne vrienden heeft hij trouwens: het wel filmen, maar geen hand uitsteken om te helpen.

    Groet & fijne dagen,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  27. hahahaha... dat filmpje over het jagen op jagers om het jagersbestand gezond te houden.. ik heb er smakelijk om kunnen lachen..

    Maar nu even serieus. Ik meende dat alleen buiten het de AWD geschoten mocht worden toch? Dat kan ik ergens wel begrijpen. Ik zit ver genoeg weg van de AWD. Daarom heb ik ook niet zoveel last van deze dieren die door je pas gezaaid tuintje rossen. Want het gaat vooral om overlast van de dieren voor het verkeer en omwonenden. Hmmjah. Nu weet ik wel dat jagers in nederland met MATE mogen schieten. Zeker niet voor de lol! Er staan strikte regels voor om te mogen jagen. Al met al ben ik niet zo voor jagen maar soms moet je wel de beslissing nemen ertoe. En nog es wat anders.. Ze willen ruimte omdat die te klein is geworden. Dan moet er eens naar uitbreiding van het gebied gekeken worden. Zodat ze een ander plekje kunnen vinden om verder te leven. Zolang dat niet kan zullen ze de mensen in de weg blijven lopen.

    Groet en een fijne kerstdagen,

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen