zondag 3 januari 2010

Winter in de Oostvaardersplassen

(Foto Vos Boven) gemaakt door Ghita 3 Januari in de AWD)
Ghita stuurde enkele foto's op...Dit is er één van..Ze Schreef:....."Het is echt heel bijzonder om een vos van zo dichtbij te zien".!
Ze gaat de foto's deze week plaatsen op haar site :
http://carpediem2.punt.nl/?home=1
---------
Wij zijn tegen het afschieten van Damherten...IN de AWD...Stuur een mail naar : zie meer:
Site's die deze actie ondersteunen zie bericht....Tamme Vos Eist Hoofdrol
------------------------------------------------------------
OOSTVAARDERSPLASSEN!
Ik had deze zaterdag gewerkt...En omdat er winterstop is (voetbal)..Wilde de meiden naar Bataviastad...Nou ..Het is nu al één uur..En voor ik er ben..met mischien wel slecht weer , op de terugweg. Nee Hoor! echt niet.
En dat werd dus....Echt wel!
Ik de meiden afgezet in Bataviastad ..En toen naar de Knardijk...Het was spekglad..En halverwegen ( nog voor het bezoekerscentrum) hadden ze de weg afgesloten. Er waren meerdere auto's van de weg afgegleden...En de Politie sloot toen direkt de dijk af...Dus moest ik een heel eind omrijden....Glad ..glad...Pffff.
Dus ik kwam heel laat bij de ingang aan....Het is zo donker..dus snel naar achteren..Naar de kijkhut (tegen het spoor).

Nog een paar foto's ....van de OVP ..Toen ik onderweg was om de meiden af te zetten....

Er werd al geschaatst door een paar waaghalsen...Op de Oostvaardersplassen.
Dus even de auto aan de kant en een paar fotootjes schieten...van dit mooie wintergebeuren.
De Oostvaardersplassen...Er is daar altijd wel wat te zien...Vogels,Konikpaarden,Edelherten....en veel vossen!....Alhoewel ik de Edelherten meestal alleen vanuit de kijkhut zie...En dan heb je de verrekijker nodig...En die had ik dus ook bij me.
Maar....Dit keer had ik geluk....Er stonden heel wat Edelherten in het bos...dichtbij de in/uitgang. Edelhert (Cervus elaphus)
Wat een geluk...Edelhert hindens ...En dan zo dichtbij.
Ze zien er goed uit...
En ik had niet verwacht..Dat ik ze zo dicht kon naderen!
Ik moet nu opschieten ..Want straks word het donker..En dan kom ik niet tot de kijkhut...Die ik graag even wil bezoeken.
Richting: Kijkhut de Zeearend.
En dan kom ik een mannetje tegen...Hij staat daar tussen het afgestorven riet..En veel foto's zijn mislukt...Het riet is dan scherp..En het Edelhert wazig ...Maar ja..Hij bleef gelukkig lang staan kijken. En toonde geen vluchtgedrag.
Dit is een jonge bok...
En wat zijn ze mooi ..
De Vogelkijkhut.
Met een pracht uitzicht over de velden....Kijk hier schieten ze de herten niet zomaar af..Hier mag de natuur zijn gang gaan.....
En als je dan bedenkt dat achter mij een spoorweg loopt.
Wat zijn ze dan van de Provincie Noord - Holland zielig.....
Om daar Damherten af te gaan schieten....Moeten ze hier eens komen kijken.
En dan zie ik er lang niet zoveel als de vorige keer...Toen liepen er ook honderden Konikpaarden en Runderen.
Een laatste foto....Langs de kijkhut...
En nu snel terug ...Want er komt een sneeuwbui aan..En ik moet de polder weer door.
Over dat gladde weggetje..Met hier en daar een bruggetje..die nog redelijk stijl zijn.
En dan moet je op dat moment geen tegenligger hebben.
Want stoppen..betekend..Problemen!
Een mooie roedel kom ik tegen op de terugweg..
Prachtig...Geen wonder dat ze Edel Hert Genoemd worden.
Wat is dat mannetje dik..
Een Edelhertendag!
Ik had nooit verwacht dat ik er in zo'n korte tijd..zoveel zou zien.


Prachtige Roedel
Op het pad..
één mannetje..
Die eerst de hindens...Het riet in laat lopen....
Alvorens zelf te verdwijnen in het hoge riet.
Het spoor lopt hier rechts...En de herten blijven rustig..Ze zijn geen Jacht gewend...
Nog twee mannetjes..Die me goed in de gaten houden.
Dichtbij de Uitgang/Ingang


En dan komt de verwachte sneeuwbui....De wandeling van Zondag..Met Herman Versteeg...Plaats ik later deze week.Foto's..zijn wel te zien op de site van Herman Versteeg: http://www.natuurfotograafversteeg.nl/

Prachtige foto's van de Vos...(2 Jan)Zie bij Auke: http://hooxies.blogspot.com/search?q=awd

Ook Ghita maakte (3 Jan) Prachtige Foto's van de Vos (moet nog geplaatst worden..dus hou het even in de gaten) : http://carpediem2.punt.nl/?home=1

En Ook Bas Breetveld (3 Jan) - Zie op zijn site: http://www.naturereflections.nl/

13 opmerkingen:

  1. Halo Henk
    Geweldige foto’s heb je gemaakt op de oosvardersplassen zeg, zo te zien is dat ook een geweldig natuur gebied om met je camera te lopen. En wat een pracht beesten die edel herten.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie winter / ijs foto's heb je gemaakt ... super!!!!

    Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Henk geweldig

    Wat een mooi middag is dat geweest, ik zou bijna zeggen, ik weet al wat we zaterdag gaan doen schitterend.

    Groet

    Gertjan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt bepaald niet te klagen over de edelherten. Je bent er een hoop tegengekomen. Nog een voorspoedig 2010 toegewenst.

    Gr,
    Rudi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto serie Henk!
    Prachtige dieren zijn het toch.
    Het is een tijd geleden dat we daar zijn geweest.

    Als het goed is moet je het focus punt van jouw camera kunnen aanpassen zodat hij alleen midden in midden van het beeld scherp stelt. Dat is handig als je iets tussen het riet wilt fotograferen.

    Groet,
    Peter en Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad een hoop Edelherten..Helaas was het snel donker (Sneeuwbui)..Maar het is ook een prachtgebied.
    En ik zou eens kijken naar de focus punt.
    (In de praktijk betekent dat...Ik het even aan Gertjan overlaat of aan Herman :) )
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Henk,
    Ik zie dat je veel gezien heb in het OVP. Ik wil je wel hier even vertellen, dat het wildbeleid in het OVP veel en veel slechter is dan het plan om de damherten af te schieten in de AWD(alhoewel ik dat ook niet goedkeur). In het OVP laten ze de edelherten gewoon uithongeren en afsterven. In de AWD worden de herten bijgevoederd in de winter, maar niet in het OVP. Daar zitten teveel dieren op een te klein gebied. Daarom sluiten ze de gebieden ook af in de winter. Kunnen de bezoekers niet zien hoe de dieren afsterven en afgeknald worden. Het is vaak echt te triest voor woorden. Bezoek eens de site van de vereniging het edelhert en lees wat er in het OVP gebeurt.

    Groetjes,
    René

    Ps: Deze zondag was een prachtige dag in de AWD.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goedemorgen Henk,
    Wat mooi zeg, die edelherten in de OVP, op de Veluwe heb ik ze nog nooit gezien, en jij hebt ze toch maar mooi op de foto. DAt mannetje in het riet is grappig, zijn gewei is goed te zien. Mooie natuur ook daar, met sneeuw. Volgens mij zitten er nu ook veel trekvogels, ik weet eigenlijk niet wat de beste tijd is om vogels te kijken want dat moet daar ook heel bijzonder zijn.
    Ik heb genoten van jouw plaatjes, en ik heb mijn vossenserie geplaatst, de wandeling zelf ga ik later doen (ik kon niet wachten met de vos). Dank voor het plaatsen van mijn mooiste en de verwijzing naar mijn site.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geen slechte keuze om naar het OVP te gaan Henk! Volgens mij kom je daar ogen (en SD kaartjes) te kort. Schitterend natuurgebied heb je vastgelegd. Inderdaad een goeie benaming: edelhert. Mooi plaatje terwijl ie verdekt opgesteld staat tussen het riet. Ook alle andere foto's: top!

    Groetjes,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een fotomomenten heb je weer genoten zeg. Het kan niet op met de herten en de natuur bij jou daar. Puur genieten dat zie ik zo. Je bent zeker niet voor niets de koude ingegaan een supermooie serie en de vos van Ghita is ook smulwerk

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat heb jij weer een gewldige tocht kunnen maken henk
    heerlijk om zo'n hele kudd e dieren te kunnen waarnemen,
    de vos is een "geweldig mooi plaatje"

    fantastisch ik heb genoten

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @ René
    In de OVP...."Daar zitten teveel dieren..Op een klein gebied"...Ja Dat is wel te zien!
    Maar door het beleid in de OVP zijn er ook diersoorten bij gekomen.

    Maar in de AWD hebben de Damherten nog genoeg ruimte en voedsel...Natuurlijk sterft er ook wel eens eentje! Maar er ziten in de AWD zeker niet teveel Damherten...Zoals word gesuggereerd.

    Groetjes henk

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Henk
    Wat een prachtige foto heb je weer gemaakt
    Ik zie dat alles weer gaat met je
    Nog alle beste wensen voor 2010
    Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen