donderdag 21 januari 2010

Piet de Ket


Ik heb deze man gesproken in 2008..Hij voerde de vossen..En hij was toen al voorstander om ze te bejagen. Waarop ik vroeg: "Waarom voert U ze dan?"..."Omdat we dan weten waar ze zitten" was het antwoord.
Even voor de duidelijkheid:
Ik ben het niet helemaal eens met zijn gedachtegang..Ook heb ik om die reden niet het gehele artikel overgenomen...Maar?...Een AWD zonder Piet de Ket...Nee!
Als er maar niet meer mensen zijn die zijn voorbeeld volgen.
Vossen Voeren
Bij Noordwijkerhouter Piet Duivenvoorde (86) stroomt duinwater door de aderen. Al meer dan tachtig jaar komt hij met grote regelmaat in de Amsterdamse Waterleidingduinen.
Piet Duivenvoorde- in Noordwijkerhout en omstreken beter bekend  onder zijn bijnaam Piet de Ket- geniet enige bekendheid als 'de vossenman' van de Amsterdamse Waterleidingduinen. al sinds 1980 gaat hij iedere morgen bij De Zilk het natuurgebied in om Reintje en zijn vrienden wat lekkers toe te stoppen. Thuis in Noordwijkerhout heeft hij zijn vriezer vol zitten met porties snijafval van de plaatselijke slager. Elke morgen, als de rest van de wereld nog op één oor ligt, trekt Duivenvoorde met een pondje van het spul de duinen in. ,,soms neem ik ook wel eens zo'n grote rookworst voor ze mee, die ik voor 90 cent bij de supermarkt op de kop heb weten te tikken." voeren doet hij ze niet zegt de Noordwijkerhouter. ,, vergelijk het maar met kinderen die bij oma een snoepje gaan halen. het is iets lekkers voor ze, maar ze kunnen er bij lange na niet van leven." de bewering dat hij de vossenstand kunstmatig hoog houdt, wil Duivenvoorde dan ook niet horen. ,,kletspraat van mensen die er geen verstand van hebben.

Laten de vossen er misschien één beestje minder om vangen. Nou ,dat vind ik winst." Met de vos onderhoudt Duivenvoorde een soort haat-liefde relatie. Hij geniet dagelijks van de prachtige dieren, maar vindt tegelijkertijd dat ze zouden moeten worden afgeschoten.
aldus de bloemenhandelaar in ruste die het aan zijn verleden heeft te danken dat hij zelf geen duinwachter of jachtopziener kon worden. ,,In mijn jonge jaren heb ik wat afgestroopt in het duin. In mijn strikken ving ik konijnen hij de vleet. Mijn gezin heeft dankzij die inkomsten nooit honger hoeven lijden. Maar ik ben ook wel eens gepakt en had daardoor geen blanco strafregister. Vervolgens kon ik een baan als ambtenaar wel schudden.”

Ik hoorde van Harry Aartman...Zie link hieronder...van deze man.(2009)
De man waarover ik vertelde die vroeger al de vossen ging voeren was Piet Duivenvoorden uit Noordwijkerhout, als hij nog leeft zou hij nu zo een 86 jaar zijn. Hij was stroper en heeft ze jaren dagelijks gevoerd. Ik denk dat het in 1987 is geweest dat ik met hem mee ben geweest.
Op dat moment wist ik niet dat het dezelfde man was die ik in 2008 gesproken had.

11 opmerkingen:

  1. Je vossenfoto. WOUW weer Henk. Dat tongetje haha. Super zeg. Ik hoop dat ik hem ook eens tegen zal komen als iik naar de AWD ga

    Groetjes Danielle

    P.S. Ja ik was wel wakker maar ben erg moe. Laat naar bed en vroeg weer op. En soms breekt dat even op he ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,

    Wat een verhaal ... ik vind het eerlijk gezegd maar niets dat iemand de vossen voert. Het hoort niet bij de natuur en ze raken zo alleen maar aan mensen gewend. Toen ik vorige week mijn mooie ontmoeting had stond er verderop ook iemand een vos te voeren en dan snel terug naar zijn telelens om een plaatje te schieten ... dan vind ik het niet meer leuk hoor ... Er moet ook altijd een factor geluk en inzet van de fotograaf / wandelaar zijn vind ik om een vos zodanig te mogen zien dat je er een mooie foto van kunt maken. Maar ik ben bang dat er altijd mensen zullen zijn die de vossen zullen blijven voeren helaas ...

    Groetjes, Miranda
    p.s. mooie foto's trouwens van de vossen bij dit blogje ... vooral die laatste, super!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi henk
    Wat een goed verhaal
    en de vosse foto's prachtig

    Gr Ria spreek je gauw

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi henk
    dit is weer een super verhaal
    over de vos....
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig verhaal Henk, en zoals gewoonlijk heeft elk verhaal 2 kanten, en die heb je beide geod belicht compliment daarvoor.

    De bijbehorende foto's zijn gewoon subliem, niet alleen technisch, maar ook qua compositie en kleuren :)

    Groet,
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  6. toch eigenlijk wel een grappige man,
    en wat heeft hij veel mogen zien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja voeren van vossen is eigenlijk een beetje de beesten verprutsen lijkt mij. Je maakt er een soort makke dieren van en of dat nu de bedoeling is? Je foto's zijn zonder uitzondering geweldig om te zien en die rookworsten eet ik liever bij mijn zuurkool...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. OP de eerste plaats mijn complimenten voor de vossen foto's Henk.
    Wat Piet betreft: leuk dat Piet er zo over denkt, maar ik heb een andere mening. Als je de vossen voer geeft dan worden ze langzamerhand steeds tammer en gaan ze een bedreiging vormen voor kinderen die dan te dichtbij kunnen komen met alle gevolgen van dien. een goed voorbeeld is de vos die vorig jaar is afgemaakt in park de hoge Veluwe.

    Stropen is wat mij betreft uit den boze en een misdrijf en daarbij maakt het niet uit of je je gezin op die manier te eten wil gegeven. Mijn vader ging vroeger gewoon naar zijn werk om geld voor het gezin te verdienen net als 90% van Nederlands.

    Maar goed, ieder zijn mening!

    Groet,
    Peter.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi verhaal Henk. Bijvoeren, daar heb ik ook mijn twijfels over. De natuur regelt dit in pricipe zelf wel. De foto's van de vossen zijn weer plaatjes!

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi verhaal Henk,
    Bijvoeren, vindt ik niet echt slecht we praten in Nederland niet over natuur eigenlijk het zijn hier meer grote parken geworden voor echte natuur is nederland ook te klein de natuur regelt dit als wij mensen honger hebben en in duitsland b.v. zou er wel eten zijn gaan we met zijn alle naar duitsland de dieren in de AWD zitten tussen hekken in en hebben de mogelijkheid niet om 30 km verder eten te zoeken, ik zou zelf nooit eten geven aan de dieren maar kan me voorstellen dat het eens nodig zou kunnen zijn.
    Groetjes de duinstruiners

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi verhaal, volgens mij stond deze man ook met een interview in de laatste "Struinen" het blad van Waternet.

    Vossen voeren, ik zou het zelf nooit doen, zelfs als ik daardoor een vos niet van zo dichtbij kan zien en fotograferen.

    groetjes Ghita

    PS ik zag mooie foto's bij Herman, ben jij vandaag ook nog geweest, ik helaas niet....achteraf had het toch wel mooi geweest, kreeg ook van mijn moeder een paar mooie AWD foto's opgestuurd, weer sneeuw, wat een winter he.
    Hopelijk blijft het nog even liggen deze week....

    BeantwoordenVerwijderen