donderdag 31 december 2009

Verantwoording voor Mileu de Natuur en ALLES wat daar mee samenhangt!



Deze dag was ik vrij....!
En dat gebeurt niet veel op oudjaar..dus dat was
onverwachts ... Dus ging ik naar het AWD .. Met GertJan, Bart en Luuk. Vandaag ga ik voor het eerst uilen (Ransuilen) zien ... In het Wild ... Helaas was dit niet in het AWD.
Het was ook geen lange wandeling ... i.v.m. Oudjaarsavond .. wilde we op tijd weer thuis zijn.
-
"En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed."
En over die volmaakte schepping krijgt Adam het beheer. Hij wordt er Rentmeester van. Hij mag de dieren een naam geven; hij mag zorgen voor Gods schepping.
God kon deze verantwoordelijkheid aan Adam geven, want de mens was geschapen naar het evenbeeld van God.

De mens was volmaakt en was in staat om deze opdracht volmaakt te vervullen.
Zijn schepping aan de mens gegeven, toch blijft God de Eigenaar van Zijn schepping.
In Psalm 50 vers 10 lezen we:
"Want al het gedierte des wouds is Mijne; de beesten op de duizend bergen".
En als CDA er....Neem je dit als Leidraad! ( altans....)
aan J.Bond
Het Witteveld.
Via de actiepagina op de website van De Faunabescherming kunt u een protestmail versturen naar de verantwoordelijke gedeputeerde, Jaap Bond, en/of een ondersteuningsmail naar wethouder Maarten van Poelgeest, die zich verzet tegen de jacht op de damherten IN het AWD.
http://faunabescherming.nl/actie.html
Bedankt...Namens de Damherten!
De sneeuw kraakt..En het lijkt wel of er een heel peleton aan komt lopen...We zijn op grote afstand hoorbaar.
Een damhert een Reiger een zwaan en meerdere wilde eenden en dat op één foto...Maar tot nu toe niet veel gezien. Wel heel veel sporen in de sneeuw.
De zwaan kijkt schuin naar de eenden.
Ook het damhertje heeft ons gezien..
(foto GertJan) Kijken naar de Zaagbekeenden die...
(foto GertJan) er snel vandoor gaan.
De Koeien moeten...
worden bijgevoerd.
En omdat we niet zoveel gezien hebben...
Krijgen de Zaagbekeenden...
Die trouwens heel mooi zijn....
Meer aandacht dan normaal..
Ze gaan er vandoor.
Einde AWD Wandeling
Ik plaats niet snel foto's van buiten het AWD...Maar een bezoekje aan de Ransuilen...
-
GertJan was al eens bij de Ransuilen geweest... ( Getipt..door Herman Versteeg ).
We reden naar de begraafplaats "Duinhof"...
Waar de Ransuilen zouden zitten.
en ja hoor...Maar al had ik niet geweten dat er uilen in die bomen zaten...Dan had ik ze denk ik nooit gezien. (twee op de foto)
Wat zaten ze hoog...Het waren er een stuk of vier.
De Ransuil ( Asio Otus )
Een Uilenbal. (Braakbal)
Om onverteerbare resten uit hun maag te verwijderen....Produceren uilen af en toe een braakbal.
En daar kun je dan allerlei botjes en kaakjes van muizen en mollen in vinden of nagels of snaveldelen van vogeltjes.
Bart en Luuk namen er een stuk of wat mee...om thuis te onderzoeken.
Een prachtbeest...
De foto's mogen dat niet top zijn...Maar om voor het eerst Uilen in het wild te zien..Ja Geweldig natuurlijk!

28 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Wat een verrassing, dat er nog sneeuw ligt in de AWD, of is het nieuwe sneeuw?

    En wat zal het mooi zijn geweest inderdaad om de uilen te zien, ik kan me voorstellen dat je hebt zitten genieten!! :-)

    Ik ga zo nog werken, zit in de nachtdienst :-) . Alvast een heel goede jaarwisseling gewenst en het allerbeste voor 2010!

    Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Miranda
    Ja dat was zeker een verassing..Er lag een klein laagje nieuwe sneeuw over de gladde oude laag.
    En de Uilen..Ja dat was een hoogtepunt.Wat een mooie vogels.

    Ik krijg net te horen of ik eens achter die p.c. vandaan wil komen :)
    Miranda..Werkse..En ook een heel mooi en gezond 2010 gewenst.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heel gelukkig 2010 waarin je hopelijk heel veel mooie verhalen schrijft.
    liefs
    yvette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Yvette
    Ookk een goed 2010 gewenst...En dat je maar weer snel met de honden over het strand kunt wandelen.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk

    Allereerst een gezond en wandelrijk 2010 gewenst. Mooie serie foto's weer ik zag dat dit van mij wat minder scherp waren dat komt doordat ik ze verkleint opgestuurd heb. Leuk idd die uilenballen, dit was een goede tip van Herman, je hebt ze mooi op de foto gekregen.
    Groet
    Gertjan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke foto's Henk!
    De sneeuw maakte gisteren inderdaad een hoop lawaai tijdens het wandelen.
    Mooie vogel trouwens die zaagbekken.
    Ik had ze nog niet eerder gezien.
    Nog een heel fijn wandel jaar in 2010!

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En dan nu voor het echie want nu is het echt 2010: gelukkig nieuwjaar! En dat 2010 maar weer een heel mooi wandeljaar mag worden met veel mooie foto's!!

    Groetjes, Miranda
    p.s. ik denk dat Isa inderdaad blij is dat alles weer voorbij is met dat vuurwerk ... ze vond het maar niets al dat geknal. Om twaalf uur was ze natuurlijk alleen omdat ik aan het werk was, maar toen ik vanochtend thuis kwam was ze wel gewoon weer aanhankelijk en gezellig, dus ze was in ieder geval weer helemaal bijgekomen van de schrik...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hooi Henk
    Je hebt weer mooie winter foto’s
    Dat was een goede tip He van die uilen ik heb ze ook eens gefotografeerd pracht beesten
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is het nog wit in de AWD. Ik vind het leuk dat je foto's plaatst van zaagbekken en andere watervogels. Ik hoop ze dit weekend ook te zien, en veel damherten. Die pootafdruk bovenaan je log, is dat van de vos? Dan heb ik die vrijdag in de sneeuw...heel veel vossenpootjes in de sneeuw gezien......

    Een heel gezond en wandelrijk 2010.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Henk een heel mooi en vooral gezond 2010.

    De sneeuw zal nu wel weg zijn maar ook zonder weet jij mooie foto's te maken en dus blijf ik ook dit jaar een trouwe bezoeker.

    Groetjes Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @GertJan
    Ook een mooi en gezond 2010 gewenst.
    Ja ze waren wel erg verkleint...maar nog wel bruikbaar.
    Gr Henk

    @Peter en Janny
    Ook een mooi en gezond 2010
    gewenst.
    Ja dat krakende sneeuw is niks..Dan liever maar geen sneeuw.
    En je moest nog voorzichtig lopen over de paden...Het was soms spekglad.
    Gr Henk

    @Miranda
    Ook een mooi engezond 2010
    gewenst.
    Ja..Ik denk dat het voor de beesten fijn is....Dat het achter de rug is!
    Gr Henk

    @Herman
    Ja dat was een geweldige tip van je...Voor het eerst uilen in het wild zien...Zo'n moment vergeet je nooit meer!
    Gr Henk

    @Ghita
    Ook een mooi en gezond 2010 gewenst
    Ja die rechts bovenin is zeker van de vos. En ze waren overal te zien...zelfs vlakbij de ingang.
    Maar die foto boven links?
    Die heb ik genomen omdat hij heel anders is dan de afdruk van de vos.
    Hij is smaller..kleiner en hij zou zomaar van een ander beest kunnen zijn. Zeker omdat hij een kleine vijfde teentje laat zien.
    De afdrukken van de vos kunnen ook wel iets afwijken...Dat komt door de groote van de vos en de voetdruk...Die verschilt en heeft te maken met de manier waarop hij loopt.En de dikte van de sneeuwlaag.
    En de watervogels zijn prachtig...En in het AWD zie je gelukkig nog veel vogels die je hier in de rhijn en in de grachten niet zou zien.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Frans
    Ja ik zie dat je net een berichtje op de site had gezet.
    Ook een gezond en mooi 2010 gewenst.
    En ook ik...Zal zeker je Geweldige site blijven volgen in 2010.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik wens jou en allen die je lief zijn een geweldig mooi en gezond 2010 Henk!

    Geweldig die uilen ik heb ze een keer in Clingendael gezien echt een ervaring he.

    Groetjes Sary

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Sary
    Ook een goed en vooral een gezond 2010. Ja dat is een super ervaring.
    Ik ben blij weer wat van je te horen/lezen. Ik hoop dat alles weer goed gaat!
    En ik ben heel blij met een berichtje van jullie kant.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk
    Allereerst een goed en gezond Nieuwjaar gewenst.
    Met veel mooie en leuke (foto) momenten.
    Wat mogen we toch genieten he, wat aan ons in bruikleen is gegeven.

    Vind het geweldig dat je Ransuilen hebt gezien, en er aandacht aan besteed.
    Kijk eens, bij gelegenheid naar "flatsen " of braakballen op de grond,dan zitten ze vast en zeker erboven in de boom. ( in deze periode het meeste kans in een Den, Spar of Taxus )
    Ze zijn ook mooi te bekijken als ze uitvliegen, zo rond een kwartier na zonsondergang. ( bij schemer )
    Je zult versteld staan hoeveel er zitten, vast meer dan je bij daglicht hebt geteld.

    Ze zijn zo mooi, hebben iets nomadisch vind ik.

    groet
    Trees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk,.
    Gelukkig nieuwjaar, met veel wandel plezier en veel mooie verhalen op je site.
    Wij Kees Kees en ik hebben vanmiddag gewandeld in de oase en waren ook verrast door nog zoveel sneeuw, heerlijk was het.
    We hebben ook maar even een jaarkaart aangeschaft.
    Groetjes Gerrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Trees
    Ook de beste wensen voor 2010
    En inderdaad...Toen we wat langer en daarbij de boom van alle kanten bekeken hadden zagen we er meer.
    ze zijn wel heel moeilijk te zien.
    Ook dacht ik dat een uilenbal rond zou zijn...Maar nee..Hoor!
    Bedankt voor je info Trees.
    Ja...Ik had al een link gezet onderin het bericht van jou site.
    Omdat daar zovel info en mooie foto's op je site staan.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Gerrie
    Ook een mooi en gezond 2010 gewenst.
    Ja..Dat verwacht je niet...Hier is alle sneeuw al lang en breed weg. Maar in het AWD is het nog mooi wit.
    En zo'n Jaarkaart..Is ideaal.
    Die halen wij er wel uit :)
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Henk,

    Allereerst de beste wensen voor 2010 voor jou en de jouwen, en natuurlijk veel mooie momenten in de natuur !

    Mooi nieuw fotowerk zag ik !

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Henk,
    Overigens ondersteun ik natuurlijk de damherten-jacht actie. Vanaf mijn homepage is ook het Alterra rapport te downloaden. (2 delen pdf).

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Tjonge wat een mooi natuurgebied is dat toch dar zeg. Man die ransuil GEWELDIG ik zou deze ook zo graag eens tegenkomen. Dit is dus het echte genieten hoor. Heb met plezier dit fotolog weer bezocht en genoten van wat je zoal hebt gezien en geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Henk, Die foto linksboven laat de voetjes van een egel zien volgens mij. Ik heb zo'n Zoekkaart in het bezoekerscentrum gekocht waar heel veel sporen op staan. De egel komt nog het meest overeen met deze sporen.

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Maarten Kroes
    Ook een mooi en vooral gezond 2010 Gewenst.
    En ik ga natuurlijk snel je site toevoegen bij de lijst...Van Sites die de actie ondersteunen.
    Bedankt en Gr Henk

    Hoi Peter
    Ook een mooi 2010 gewenst in de krimpenerwaard.
    Gr Henk

    Hoi Peter (daytona)
    Ja..Ik denk dat je gelijk hebt!!
    Hij zou zomaar van een Egel kunnen zijn..
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hallo Henk.
    Wat een geweldig mooie foto's van die ransuilen, maar waar ligt begraafplaats DUINHOF.?
    bij ons in het dorp zitten ook uilen, ze zitten in de kerktoren.
    Ik heb ze nog nooit gezien, maar je hoort ze wel regelmatig.
    Ik heb je natuurlijk al gesproken, maar hoop dat je nog veel de natuur in kan trekken in het nieuwe jaar.
    kus Agnes. groetjes ook aan Anja ,Melissa en Celina.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Agnes
    Ook een mooi en gezond 2010 gewenst..
    De Begraafplaats is in Lisse.
    En dat wandelen...Dat gat zeker lukken..Ben vanaag nog naar de OVP geweest...Meiden wilde perse naar Bataviastad...dus ik de OVP mar in dan!
    Groetjes aan iedereen.
    Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  26. mooi henk dat je ook een rans uil het gezien,
    zag vanavond op tv een jong van een kerkuil dat uit het nest was gevallen,
    maar ehhh dat had de oogjes nog dicht en werd gevoerd met vlees..
    dat ging erg goed,

    een heel gave wandeling heb ik weer met je gemaakt
    zeg maar gerust genieten met een hoofdletter:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Klaproos
    Ook een mooi en gezond 2010 gewenst!
    Laat staan dat je zoiets in het echt ziet...Lijkt me super!
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  28. De scène is echt groots, en plechtige ...

    Ik ben verlicht door uw prachtige werken.
    Ik wil bedanken voor het prachtige landschap ...

    Bedankt voor het bezoeken van mijn blog.

    Van het Verre Oosten.
    Groeten.
    ruma

    BeantwoordenVerwijderen