zaterdag 30 januari 2010

Winter AWD

Vandaag pakken we vroeg ingang De Zilk. Herman en ik slaan rechts af....Want rechtdoor zien we meerdere voetstappen in de sneeuw..Rechts is nog maagdelijk wit..En niet belopen!
Het is nog schemerig..Maar het ziet er goed uit voor vandaag.
We komen al snel deze damherten tegen..
En als we op deze brug (Bij Vogelenveld) staan zien we heeeel in de verte een vos..
Hij komt onze richting in...En hij heeft ons nog niet gezien.
Thuis zie ik dan wat in de bomen....een uil?....
Tja..hadden we dat gezien..
Hij schiet de bosjes in ...
Het is nog wat schemerig...Maar de zon begint te drukken. (Palmveld)
Een mooie close up van een damhertje.
En als we het watergebied naderen komt de zon doorzetten...Heerlijk!
De temperatuur stijgt gevoelsmatig heel snel...Wat een licht...Dat is lang geleden!

Wilde zwaan...
Die in samenwerking met de vleugels en poten probeert te stijgen...
Het is knap dat je zo'n gewicht de lucht in krijgt ..hé !
En voor ons gunstig ..dat hij dat doet met een zonnetje erbij :)
Alles is zo mooi..En het is een tijd geleden dat we wolkjes zagen...Meestal was het de laatste tijd grauw en grijs.
Damhertjes (gebied Klein Zwarteveld)
En natuurlijk zien we weer veel konijnen...wat zijn er gelukkig weer veel.
Een Reegeit..
Het blijft een prachtbeest om tegen te komen....Maar ze zijn een stuk schuwer (over het algemeen) dan de damhert.
Op weg naar het gebied Klompenpan..
Sneeuw..Rietkragen en Zon...
Reegeit en Reebok...Schieten vlak voor ons weg.
Dit Roodborstje hadden we al eerder gezien op deze dag...Namelijk bij de schuilhut (duizendmeterweg)..Maar daar was het zo druk met fotografen....We zijn daar weer snel vertrokken.
Wel zagen we nog even de Rugtasvos...Maar we hadden geen zin om daar tussen de fotografen te gaan staan. (dat was trouwens vos nr. 3 ..deze dag).
Veel hindes in het gebied Klompenpan..
Altijd leuk..zo'n grote groep te zien..
Strepen op het ijs!
Links het gebied Kippendellen...En we nemen het paadje door de Kippendellen.
Dit mannetje..Heeft een prachtig gewei...
En heeft het maar druk met voedsel zoeken.
Op het ijs..Mooie grote kringen..
Is hier een Ufo geland...i.p.v. in een maisveld?....Wie weet!..
Ze zijn wel heel mooi.
Ook hier komen we een ree tegen...Het is wel reeendag zo.
Een vrouwtjes Zaagbekeend...Op de weg terug ( Kromme Schusterkanaal)
Ook hier enkele damhertjes.
En een Torenvalk...Deze had ik normaal gesproken met mijn oude camera niet gemaakt..te ver weg.
Maar nu met deze camera..gaat dat stukken beter.
En ook hier komen we een Ree tegen...En wie komen we hier nog meer tegen?
Ik kijk door mijn camera...zoom in..."Volgens mij zijn dat Peter en Janny"...En ja hoor.
Ze zitten daar een bakkie te doen.
Peter heeft een foto kunnen maken van de vos op het ijs.
Altijd gaaf natuurlijk.
Even later komen we Ria tegen...Zij heeft een vos op de foto die aan het vissen was...
Ga maar eens kijken op hun site's!
We lopen verder naar de uitgang De Zilk met Peter en Janny...
Daar nemen we afscheid van...En we kijken uit naar hun foto's
Herman en ik doen nog een bakkie op het parkeerterrein.
Wat een heerlijke dag....Ja U moet ook naar het AWD.
Neem er de tijd voor..En ga eens genieten...In het mooiste natuurgebied van Nederland!!!
Meer zie op de site van Herman Versteeg.

19 opmerkingen:

  1. Hoi Henk stiekem had ik de hoop dat je naar de AWD was geweest en gelukkig want ik moest werken in de auto zei ik nog mooi weer voor in de duinen te wandelen en wij moeten werken ja zon en sneeuw is ideaal voor foto's en dat kan je ook wel zien wat een super mooie foto's weer en die wilde zwaag is het kapstuk echt schitterend met dat opspattende water en die grote vleugels met de zon erop ook die met dat riet is super wat een beetje zon al niet kan doen op een foto.

    Groetjes, De nu werkende Duinstruiners

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,

    Prachtige foto's weer Henk en die zwaan ... super!

    Na drie dagen binnen zitten door griep / verkoudheid was ik het meer dan zat en ik wilde maar wat graag naar de AWD toe gaan. Vanmiddag ben ik dus ook geweest en wat was het inderdaad mooi vandaag. Het zonnetje ... heerlijk, nog een laagje sneeuw ... helemaal top. Het was behoorlijk druk aan het begin vond ik, maar als je eenmaal een stukje op weg bent, merk je daar vaak niets meer van is mijn ervaring. Bij de schuilhut lagen twee fotograven op hun buik te wachten ... waarschijnlijk op de rugtasvos ... maar die is toch niet meer leuk of wel? Ik ben doogelopen naar het infiltratiegebied en was daar nog niet eerder geweest en heb daar genoten van de omgeving en ... van een heel mooie vos! Jammer dat ik jullie allemaal niet ben tegen gekomen ... volgens mij waren we er bijna allemaal vanmiddag in de AWD ... haha

    Fijn weekend verder en ik heb weer genoten van je foto's!

    Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Werkende Duinstruiners...(Ook morgen?)
    Het was echt een heerlijke dag ...Dat grijze weer..dat schiet niet op.
    En inderdaad..Die zwaan..Ja heerlijk!
    Tot snel in de AWD.
    En groetjes Henk

    Hoi Miranda
    Wat is dat nou jammer dat we je misgelopen zijn..Gelukkig was je op tijd weer wat beter.
    Ik ga nu snel even kijken op je site!
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De wilde zwaan die opstijgt is echt een superfoto. Ik zat me vandaag al te verbijten dat ik niet kon, en nu ik al die mooie foto's zie helemaal...wat een prachtige foot's. Die landschappen bij dat mooie licht.

    Ik wil morgen gaan, maar ze voorspellen een grijze sneeuw/regen dag....

    Ik heb genoten van jouw foto's (en van de anderen)

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita
    Het zou wel eens mee kunnen vallen ...Morgen qua weer.
    Maar ja...Die zekerheid heb je niet.
    Er zijn vandaag door veel webmasters..Prachtige foto's gemaakt.
    Het weer was er na...En vele hebben de vos van dichtbij kunnen fotograferen..Met prooi/over het ijs/en vos aan het vissen.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtig log weer henk
    het is wel een heel erg onderzoekbaar gebied hé met steeds weer andere paadjes,
    de winter is wel zwaar denk ik voor de dieren
    zien ze er nog goed uit naar jouw zin denk jij ??

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hooi Henk!
    Was dat effe een prachtige dag of niet :-)
    Mooi verslag en 3 vossen in het vizier. Leuk dat we jullie nog even tegen kwamen zo op weg naar de uitgang! Was gezellig.

    We zagen vandaag wel een aantal zwanen, maar dat was zo ver weg dat mijn lens dat niet meer redde.

    Ik ga zo nog even bij Herman kijken.
    Goed weekend!

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk,

    Ik zie dat jij ook weer volop hebt genoten van deze prachtige dag.
    En wat een toppertjes weer, natuurlijk de wilde zwaan, de reeën, en die prachtige lucht in de vroege ochtend.
    Wat gezellig dat jullie elkaar allemaal tegenkomen, misschien ontmoeten wij elkaar ook nog wel eens!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Klaproos
    Ja het is een prachtgebied...En het is zo uitgestrekt!
    De meeste beesten maken het goed..Maar ze hebben wel alles nodig , nu de winter zo lang aanhoud.

    De vos is op dit moment heel aktief..Het is paartijd en ze moeten overdag ook naar voedsel zoeken.En dat betekent..risico's nemen.
    Gr Henk

    Hoi Peter en Janny
    Ja..Dat was een mooie dag.(eindelijk een zonnetje)
    En natuurlijk harstikke leuk dat we jullie ontmoeten en Ria.
    Het is altijd leuk om te kijken wat een ander gezien heeft.
    Tegenwoordig kom je altijd wel iemand tegen van de site's!
    En dat heeft wel wat.
    Straks is een vos spotten nog moeilijker dan een webmaster vinden :)
    Fijn Weekend
    Ben benieuwd naar je foto's..
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Loes
    Dat gaat zeker een keer gebeuren...(mischien hebben we elkaar al ens gezien )En wat had je mooie foto's van de vos genaakt.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je moet er wat voor over hebben om vroeg te gaan lopen maar dan heb je ook wel wat! Snel het maagdelijk witte pad op. Goed bekeken.

    Wat jullie op je tochten allemaal tegen komt grenst bijna aan het ongelooflijke. De vos, de uil (?), de herten..... Mooie close van het damhertje. En dan de wilde gans die opstijgt!

    Wederom een hele mooie serie Henk!

    Groetjes,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Peter
    Het valt wel mee hoe vroeg...In de zomerperiode gaan we ook meestal met zonsopkomst..en dan moet je echt vroeg je bed uit.
    maar ik heb er nog nooit spijt van gehad.
    Het is zo heerlijk!
    Fijn weekend Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Spectacular images! All of them are just great; my favorite though are the ones where the swan takes flight.
    Beautifully captured!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie foto's weer :-) Hier nog een vossengek, van de week pas mijn eerste gezien in de AWD. Vandaag gaan we het weer proberen :-)

    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk
    Mijn foto’s van de vos vond ik niet mooi genoeg om te plaatsen op mijn site.
    Het was wel een super mooie dag voor ons en om foto’s te maken.
    Die wilde zwaan eb je er goed op staan zeg super
    Die schim boven de vos ? volgens mijn is het een buizerd .
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk
    Wat een juweeltjes van een foto's heb je weer geplaatst zeg. Ongeloofelijk.
    Meer van dit soort plaatjes ;)
    Fijne zondag
    Groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Henjk,
    Ik ben vandaag een paar uur in de AWD geweest. Wat weer betreft viel het echt mee, mooie wolkenluchten, wel een koude wind. Helaas bijna geen wild gezien, zelfs weinig damherten. Ik was laat en zag veel kinderen sleetje rijden op het vinkenveld (met veel gegil), dus ik snap wel waarom ik op heel het vinkenveld geen hert heb gezien.

    Ook geen vos, wel heel veel vossenpootjes in de sneeuw gezien....foto's volgen later deze week.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik blijf genieten van je tochten en het is ieder keer weer een soort stripverhaal waar je met plezier doorheen gaat. De zaagbek zie je hier in de polder zeldzaam en de wilde zwaan zoals je weet ook zelden dus is het voor mij toch weer hoopvol om ze bij jou wel an te treffen en dat je ze ook heel mooi op de foto krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Beste Henk
    Wat een mooie foto's van afgelopen zaterdag. Ja het was wel ongelovelijk mooi weer, vooral ook om foto's te maken.
    het was leuk om jullie weer eens te zien en ik zie dat het goed met je gaat.
    Ik wil nog even kwijt dat door jou beschrijvingen ik ook de leuke plekjes vind in de AWD hartelijk dank hiervoor.
    Henk we zien en spreken elkaar weer
    Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen