donderdag 30 september 2010

Veluwe Bronst

Gert Jan , Bart , Loes en ik....Gaan vandaag ...( Woensdag 29 September) Wandelen....Nou ja wandelen ?...Fietsen en met de auto...  in het Nationaal Park de Hoge Veluwe..Om de bronst van de Edelherten mee te maken... Het park bestaat uit 5.400 hectare bos, heide, vennen en stuifzand. De bronstijd valt voornamelijk in de tweede helft van september tot begin oktober...Dus wat dat betreft...Een mooie tijd om naar de veluwe te gaan.
We horen in het bos...Bij de Wildbaan het burle van de Edelherten..
Als de boswachter ze komt voeren...duurt het even..Maar dan komen de eerste hinde's uit de dekking..
Het plaatshert volgt..want hij moet de roedel in de gaten houden ..zodat er geen één hinde naar zijn concurent over loopt.
Wat een geluid...dat burlen van de Edelherten....
Dit is het sterkste hert...En er zijn geen Edelherten meer die het er op wagen om hem uit te dagen..
Natuurlijk hebben ze het geprobeert.....maar zonder succes!
Want hij is het sterkst....en hij krijgt zo de vrouwtjes...
Gelukkig is het bij de mens anders geregeld.....Want anders had ik zeker op een houtje kunnen bijten :)
Dit is ongeveer de afstand tussen de mens (auto/fiets) ...en de herten.
De hinde's eten de appeltjes op die de boswachter gestrooid heeft.....
De mannetjes eten deze tijd niet...ze moeten alert blijven...
Want als een vrouwtje gedekt wil worden...Moet hij aan de bak..
Hij valt in deze periode ook behoorlijk af...
Burlen..en de boel bij elkaar houden...en je concurenten in de gaten houden....
Ja dat is zwaar werk...Dat gaat niet in je koude kleren zitten...
Na één jaar is een hinde geslachtsrijp...
En zoals de foto hierboven is duidelijk te zien dat het mannetje ruikt of ze wil paren.
Ze tilt haar bovenlip op, haar kop reikt naar omhoog en ze fleemt. De hinde wordt bestegen en daarna is ze, als alles goed gaat, vrij snel bevrucht.
De afstand tussen mens en dier op de Wildbaan...De afstand valt mee.
En met het mooie licht erbij..is inzoomen geen punt.
Bart .. Gert Jan...en Loes bij de Wildbaan....
Ik raak aan de praat met een man die deze omgeving goed kent..
Ook heeft hij veel interessants te vertellen over de Das..Boommarters..Herten..enz.
Hij is tevens een kenner van het AWD gebied...Want toen hij nog in Heemstede woonde..Kwam hij geregeld in de AWD....
Helaas miste ik ook zo een paar mooie momenten van de Edelherten.
Dit moet je een keer gezien hebben....Dit is zo mooi.
Als dit buitenland was..Dan gingen er veel Nederlanders naar zoiets toe....
En nu het zo dichtbij huis is....gaan we niet....
De vrouwtjes...Ook zij vechten hun strijd..Maar meer een strijd om de hiërarchie in de groep te bepalen..
(Dit noemt men Lepelen....Hoorde ik van René Smit via mail)
Bedankt René..altijd leuk om zoiets te horen/weten.
Meestal heeft een ouder vrouwtje de leiding..zij bepaald waar de groep heen gaat..
Dus het is niet zo dat het mannetje het bepaald wat de groep doet..Nee dat bepaald het dominante vrouwtje in de groep..
Zo geeft een hinde het ook aan of ze bereid is om te paren..En daar moet het mannetje dan maar op wachten....Dus ook hier heeft de vrouw het voor het zeggen :)
En hij ....Hij heeft het er maar druk mee..
Burlen..Vechten..Vlaggen..Flemen...En de boel goed in de gaten houden...
Maar hij schijnt het graag te doen :)
Het is een pracht van een dag...We zien wel een dertigtal hinde's..En een paar mannetjes..
Maar die wagen het niet om bij deze plaatshert in de buurt te komen..Ik had helaas geen koffie meegenomen..Want daar had ik op een gegeven moment wel trek in...
-
Een Luchtballon die over de veluwe gaat..Ik had daar wel eens iets over gelezen..
De ballonnen zijn verplicht op een hoogte van minstens 150 meter boven de Veluwe te vliegen, maar volgens Verwoerd wordt die regel massaal aan de laars gelapt. "Ballonvaarders vinden het blijkbaar leuk om vlak over de boomtoppen te razen....De gevolgen voor bijvoorbeeld zwijnen, herten, en reeën zijn groot. Ze schrikken van het kabaal van de gasbrander en de aanblik van de ballon..... Vervolgens slaan ze op de vlucht.
Wat een prachtig gewei hé!...
We hebben genoten...Maar voordat we dit schouwspel meemaakte..
Kwamen we hier en daar mooie paddestoelen tegen..
En die gingen natuurlijk even op de foto..
En met deze Vliegenzwam was ik wel blij...Want dit is mijn eerste dit jaar...
En een prachtige Sponszwam.

Het was een dag die je niet snel vergeet...Wat is dat geweldig om eens te zien...Die Edelhertmanetjes zijn zo imposant..De afstand viel me ook reuze mee...Ik had een grotere afstand tussen mens en hert verwacht.
En het zien van al die mensen met hun joekels van camera's...Dat is al een beleving op zich.
Kortom een geweldige dag...Mede door het gezelschap van GertJan Bart en Loes..
Ik ben ook heel benieuwd hoe hun foto's eruit zien.
Bent U net zo nieuwsgierig als ik...Houd dan deze site's even in de gaten.
 Gert Jan (Site: http://polsjes.blogspot.com/ ) 

20 opmerkingen:

  1. Ooh Henk, wat jammer dat ik niet wist dat jullie daar naar toe gingen! Ik had graag meegewilde :-) want wil dit ook altijd ook nog een keer meemaken...

    De herten staan er mooi op en het zal vast een hele belevenis zijn geweest, een heel mooie ervaring!

    Groetjes en fijne avond
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,
    Ja, wij hadden zéker een mooie dag, was helemaal top, een prachtbelevenis!
    Ik heb met veel plezier jouw verslag gelezen en bekeken, prachtfoto's! Wat heb jij die ruzie van de vrouwtjes ook mooi in beeld, en je informatie is weer zo leuk en onderhoudend.
    Haha, ik had even op jouw log moeten wachten, dan had ik wat info kunnen pikken van je :)
    Mijn serie heb ik net geplaatst, was weer een hele uitzoekerij met zoveel foto's!
    Ik heb gisteren volop genoten van de herten en van jullie gezelschap, en nu nog eens van je mooie blog.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Henk

    Wat een prachtige serie is dit weer, ik zit te genieten van al dat moois, moet een mooie ervaring zijn....wil je mij een tip geven waar dat precies is ?....zou je dankbaar zijn, dit moet een fotograaf en natuurliefhebber toch eens gezien hebben.

    groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dear HEnk,
    i see you also went to Hoge Veluwe and enjoyed the show there:)
    its beautful view...with a bit too many..photographers, no?

    GREAT shots you have here and wrapped into a nice story!
    thanks for sharing and for your visit on my blog...have a good rest of the week!
    Jana

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk,
    Ik heb echt mijn ogen uitgekeken bij jouw foto's. Wat is dit mooi zeg, wat een machtig edelhert, dat burlende mannetje, en wat heb je hem ontzettend mooi gefotografeerd.
    Tja, daar had ik ook bij willen zijn.
    Volgend jaar hou ik me zeker aanbevolen om mee te gaan.
    Geweldig. En jullie hadden natuurlijk ook het perfecte weer, supermooi licht. Echt een topmiddag dus.
    Ga nu nog even bij Loes kijken
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. niet te geloven henk, jij bent er zo druk mee als een klein baasje zeg.
    dat dierengeweld houdt je wel bezig hé,
    aardig van de boswachter om die appelt te strooien, komen die dierenniet op je af, of houden ze die afstand?
    fantastisch om te zien henk,
    echt gaaf,
    ik zeg dank, baaie dankie:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja dit had ik ook wel willen zien
    Wat een pracht dag hebben jullie gehad !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk, wat een mooi verslag van jullie leuke dag.
    Daar wil ik ook graag een keer naartoe.
    Je hebt de herten zo mooi in beeld gebracht, ik heb zitten genieten.
    Nu snel even bij Loes kijken,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig, wat een mooie foto's. Het is hier vandaan maar een klein half uurtje rijden, maar ik ben er nog nooit geweest. Best stom eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ondanks dat het een tikkie in scene gezet is door de boswachter toch een geweldige belevenis. Hele mooie fotoreportage en boeiende verteltrant!
    Ik heb weer genoten.

    gr. Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik huppel van de ene brons naar de andere brons, wat hebben jullie het goed getroffen. Prachtige beelden kunnen maken met het zonnetje op de achtergrond. Het is prachtig wanneer je dit meemaakt. Ik heb genoten van je foto's, super gedaan.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige serie en verhaal Henk, ik heb daar ook al twee keer in die rij gestaan, maar met minder succes dan jou serie, het burlen was nog niet helemaal begonnen, maar dankzij jou mooie serie krijg ik er toch ook wat van te zien

    Fijn weekend, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat een prachtig relaas...en die vergelijkingen met jou en het mannetje komen verdacht veel aan de orde..hihi
    ot de egelopvang bloemendaal zoekt nog uitzetadressen.
    a.elias@quicknet.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wauw wat mooi om mee te maken!
    wat een prachtbeesten zijn dat toch!
    mooie blog met schitterende plaatjes!!!
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Superleuk Henk en wat zijn er een hoop die allemaal op deze mooie momenten afkomen ze staan gewoon in de rij zie ik. Je fotos van de herten zijn natuurlijk weer af...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtige serie foto's Henk!
    Heel goede info bij de foto's en zo hebben we weer iets geleerd.
    Prachtige dieren zijn het.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Natuurlijk ben ik helemaal niet jaloers, en zou ik dat niet willen zien ??
    Ben str....jaloers.
    Lijkt me zo'n belevenis om dat eens te zien, maar met al die telekanonnen...( is ook een hele drukte ), nee, dan blijf ik het wel volgen hier op je log ;-)

    >> Gelukkig is het bij de mens anders geregeld.....Want anders had ik zeker op een houtje kunnen bijten :) << ....dat weet je natuurlijk maar nooit ;-)

    Henk, geniet ervan, dan geniet ik mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Tja het leven van n mannelijk hert is niet niks, burlen en met n lege maag vechten , achter de vrouwkes gaan... jeetje ik veronderstel dat er bij de mannen onder ons veel op een houtje zouden bijten lol
    Prachtige serie alweer !
    Groetje,
    AmaZony

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Henk,

    Wow wat een serie zeg, dit is genieten, echt toppie!!
    Als wij straks na de operaties weer opgeknapt zijn gaan we toch nog eens een aantal dagen richtig de veluwe.
    We zijn er even tussen uit geweest, waren beide goed ziek, gelukkig weer herstellende.
    Vandaag weer samen op pad geweest, en de nodige foto's gemaakt, maar deze serie is echt genieten, super.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Potverdorrie Henk. Dat wist ik heel niet zeg. Komen er nog meer van die dagen. Wij zitten van het weekend in de veleuwe
    Wat een schitterende foto's zeg TOP. Meer van dit.
    Super ik he genoten
    Lieve groet Danielle

    BeantwoordenVerwijderen