maandag 4 oktober 2010

Bronst Damherten

Vandaag gaan we (Herman en ik) voor de Damherten Bronst naar het AWD...Ingang Zandvoort. In mijn vorige logje (Laat je Verrassen in het AWD)....reageerde Jordi Segers...Hij heeft mij indertijd gemotiveerd om een site te beginnen. Jordi liep stage in het AWD ( Student Wildlife management ) en deed daar onderzoek naar : Sociale structuur en paarstrategieën bij Damherten (Dama dama) in de Amsterdamse Waterleidingduinen ( AWD) tijdens de bronst en voorbronst
Zie meer over dit onderzoek op zijn Site :
http://www.dierenforum.nl/forum/website.php?page_id=72&web_id=76  Hij doet op dit moment alweer een tijdje onderzoek op Texel...En ik ben blij weer wat van hem gehoord te hebben..

Ook U bent welkom in het AWD...Trek er eens op uit...
Er zijn maar weinig mensen te vinden die maar één keer geweest zijn :)
Want als U één keer gaat...bent U verkocht..aan dit mooie gebied.
Zonsopkomst bij de aalscholverskolonie...
We lopen naar het Eendenvlak..En daar komen we Gert Hartman  http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=118350 met zijn dochter tegen...En nog even later Loes http://belton-loes.blogspot.com/ 
Aan de buitenkant van het bos..zien we enkele herten...
Maar in het bos is het gewoon nog te donker..dus we nemen niet de moeite om het bos in te gaan.
Het vlaggen..
En het Burle..
Ganzen vliegen regelmatig in grote groepen over het Eendenvlak..
Overal zijn besjes te zien...De wintergasten hebben weer genoeg te eten in het AWD.
Als we even met zijn zessen zijn...
Begint buiten het bos een gevecht..
tusen twee damhertmannetjes..
Het gebeurd maar zelden ...Dat het fout afloopt..
Soms staat een oogend verkeerd..en dat kan dan dodelijk wezen...Of hij beschadigd een oog van een tegenstander.Maar dat gebeurd maar zelden...gelukkig.
Na dit gevecht gaan herman en ik....
richting duingebied..
Een meesje....
Het blijft lastig om zulke kleine vogeltjes te fotograferen..
Het Middenveld...
Ruigvlak..Verboden gebied..
Scheuren.
Voor een slak is het even te warm..
De snoek...met kleine visjes..Achter de Schuilhut ..
Daar komen we René Smits ( Geen Site..Maar binnenkort prachtige foto's van hem op de site...ingezonden via mail) )en zijn dochter tegen die op zoek zijn naar het Ijsvogeltje..
Ria heeft net een Ijsvogeltje op de foto gezet...natuurlijk moeten we dat allemaal even zien :)
Zoo..En nog redelijk dichtbij ook...Wat gaaf is zo'n vogeltje!
We nemen afscheid van René en zijn dochter...En Ria Herman en ik gaan via het Middenveld nog even terug naar het Eendenvlak...Maar het is er zo druk qua mensen...En dat is niet zo erg..Maar ze lopen dwars door het Lek heen..En daar erger ik me soms aan.
Ik gun iedereen hun plezier en mooie foto's...Maar zodra dat ten koste gaat van de beesten...
Nee dan baal ik even...En wil ik zo snel mogelijk weg..
Hinde's lopen het bos in....Maar ze komen er net zo snel weer uit..
Als ze in het bos...Al die mensen zien lopen..
Dit is duidelijk verstoren van bronst...
In het gebied Kattenpan..
Is dit mannetje even aan het uitrusten...
Aan de buitenkant (Oase)..
En deze foto..en de foto hieronder...Die zijn niet in het AWD genomen..Maar bij iemand in zijn tuin..Ergens bij de Zilk..Ik zag ze onderweg naar huis...En kon het niet laten om ze even op de foto te zetten.
Meer van deze wandeling..Herman Versteeg : http://www.natuurfotograafversteeg.nl/ 
En omdat Herman ook graag weet wie zijn volgers zijn..Heeft hij een blogger site aangemaakt..
Dus het is natuurlijk fijn als U volger wil worden van Herman....

18 opmerkingen:

  1. Hoi Henk

    Het is weer een mooie serie Henk.
    Die vechtende herten zijn goed gelukt.
    Het was een lekker wandeling zo in het zonnetje.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldige foto's Henk.
    De gevechten gaan nu toch ook beginnen. En burlende mannetjes heb je ook op de foto. Dat beloofd wat voor deze week. Misschien ga ik morgen nog even (ben nog een dagje vrij) , in ieder geval vrijdag, met twee gasten.
    Je hebt de vechtende herten aan de bosrand gezien, aan de kant van het middenveld? Ik ben altijd een beetje bang om het bos in te gaan en de dieren te verstoren. Ik ben er wel geweest, maar voelde me toch een indringer, dus als er aan de buitenkant ook al zoveel te zien is, dan blijf ik vrijdag met mijn gasten aan de buitenrand.

    Groetjes en tot zondag
    Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel erg mooi allemaal weer Henk.
    Prachtig om te zien die vechtende herten.
    Gave foto met die scheuren.
    Leuk om weer even met jullie mee te wandelen.

    Wij hebben vandaag één hert horen burlen en dat was het wel zo'n beetje. :-)
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk .
    Wat is het toch geweldig als je de gevechten zo vast kan leggen.
    Schitterende serie .
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. genieten weer hier Henk, prachtige foto materiaal, en ik kom overal maar nog steeds niet in de AWD geweest, het is ook zo'n file ellende hoek om heen te gaan.

    En daar heb ik zo'n hekel aan, en ik lees al bij jou dat als je eenmaal geweest bent je steeds weer gaat, nou dat is lekker met al die files nog een auto er bij :-)

    Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk,
    Net thuis van mijn werk en gelijk even op je site gekeken toen ik zag dat er weer een update was .... Leuke foto's weer en gaaf dat jullie twee mannetjes hebben zien vechten!

    Die foto met de scheuren vind ik ook erg goed!

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk,
    Net zo plotseling als ik jullie tegenkwam, ben ik jullie ook weer kwijtgeraakt, tja, mijn aandacht was ook meer voor de herten dan voor de mensen, sorry :-)
    Wat gaaf dat jullie dat gevecht buiten het bos zagen, daar hoop ik ook nog eens op, ik heb in het bos wel gevechten gezien, prachtig om te zien, maar moeilijk te fotograferen.
    Ik heb drie dagen achter elkaar in de AWD gelopen, heerlijk! Bergen met foto's maar gewoon nog geen tijd gehad om er wat mee te doen, maar ik hoop morgen toch wat te laten zien.
    Die scheuren zijn echt mooi, en het pimpelmeesje vind ik schattig en goed gelukt!
    Zoals gebruikelijk was het weer genieten op de site,
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Henk nodig nou niet te veel mensen uit!
    Het was weer heerlijk.
    Mijn man heeft ook onderzoek gedaan in de awd maar ik herinner me niet wat hij onderzocht heeft.

    (tuinen moet je niet schoonmaken...mijn mening die niet veel mensen delen hoor)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jeetje Henk...wat een gave platen heb je er van kunnen maken,
    altijd weer gewelding om deze dieren en de mooie natuur te vast te leggen.

    Heb er zondag ook nog herten kunnen fotograferen, ik zal ze snel plaatse.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  10. mooie plaatjes weer hoor!
    ik ga vanmiddag weer even wandelen, ben benieuwd wat ik weer tegen kom!
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk,

    Jij had wel veel geluk om de vechtende mannetjes te kunnen vast leggen.
    Nog even en ze moeten een boswachter laten opletten dat de mensen niet het bos in gaan, inderdaad jammer dat zoveel mensen de bronst verstoren.
    Wat een mooie serie weer, echt genieten.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hoi henk,
    wat een prachtig log, dat gaat nooit vervelen,

    lekker genieten van het mooie weer en zalig in de tuin gaan zitten maar niet te veel opruimen want daar houden de vogels zo van heerlijk scharrelen in de tuin:-)
    dag henk,
    een fijne avond gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig dat gevecht, prachtig verhaal weer. Jammer is dat als het te druk wordt in een natuur gebied, helaas is dat hier ook het geval. Met dit weer hoef je hier in het weekend het bos niet in, ik erger me dan kapot aan al dat volk.
    Meestal lopen paps en de kids ook nog te voetballen, waarom ga je dan naar het bos? Ga dan naar een trapveldje en dan dat gekrijs en loslopende honden die niet luisteren. Nou de bronst hier zit er niet in, er lopen daar maar een stuk of dertig herten. Daar is meer dan de helft jong van en ik heb één keer een hert met een behoorlijk gewei gezien, dus die zal daar de boel wel onder controle hebben, vermoed ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik blijf buiten het bos....dan maar geen gevechten OF ik moet dezelfde mazzel hebben als jullie, prachtig Henk.
    Toen wij er van de week waren lag de oude heer wel degelijk in een bronstkuil dus ik denk dat hij nog wel een rolletje speelt in het geheel ......of het moet zo zijn dat de wens de vader van de gedachte is.......

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat heb ik ook altijd als ik herten in tuinen zie.
    Ze zijn zo vreselijk fotogeniek hè...je kan het niet laten.

    De bronst is indrukwekkend zeg!
    eigenlijk zou ik moeten gaan kijken maar het komt me momenteel zo vreselijk slecht uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk

    Je hebt het weer helemaal naar je zin zo te zien en dat is toch geweldig zodat ook wij mee kunnen genieten van alles wat je zoal op je pad tegenkomt en waar je de lens op hebt gericht. Een serie die staat als een huis!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig hoe je ons laat meegenieten van van je wandeling en de gevechten tussen de herten.
    Hele mooie actiefoto's.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Weer een mooie serie Henk ! Niet alleen de vlaggende herten maar ook het kleine slakje, de abstracte foto van de scheuren en het hertje dat zn poot likt zijn super-foto's , zonder afbreuk te doen aan de andere foto's maar deze springen er voor mij uit.
    Groetje,
    AmaZony

    BeantwoordenVerwijderen