dinsdag 14 september 2010

Bronstperiode

Van meerdere (Ghita,Ria en Alex) hoorde ik dat er een uitzending komt over de Vos a.s.Zondag ..
via mail: Henk,
Als vossen-liefhebber (en jij zeker ook), en voor al je trouwe bloggers
komt er aanstaande zondag 19 Sept om 20.20 uur op Ned 2 een fraaie documentaire."ROTVOS" , een documentaire van Jan Musch en Tijs Tinbergen, de laatste heb ik mogen ontmoeten tijdens opname's bij de OVP, hij filmde 2 vossen die aan elkaar "vast" zaten.
Hij had al ruim 1 uur film vol en wachtte op het moment van "loslaten"....en dat duurde
heeeeel lang. Het was toen snijdend koud.
Ik zelf ben benieuwd naar deze docu mede omdat de vos daar als notoire lastpost wordt aangeduid...?1?
Groetjes Alex Verweij
Bedankt Alex..
Ik wil op deze uitzending niet vooruit lopen...Maar ik ben bang dat de vos het moet ontgelden...Ik kom hier na de uitzending zeker op terug.
Gr Henk
(van Alex..deze link ) http://www.moviesense.nl/2010/03/interview-tijs-tinbergen-en-jan-musch-rotvos/


Vandaag ziet het er slecht uit qua weer...Maar buienradar geeft om drie uur een kleine droge periode...En eigenlijk weet ik dat de voorbronst nog niet eens echt op gang is..Maar ik ben zo ongelduldig...in deze periode ...Ik moet er naar toe :)
Regen of niet....Nieuwschierigheid dwingt me bijna...En ik wil eigenlijk ook nog naar de 70 Bunders......Maar ja..Ik moet keuze's maken.
Mijn auto staat bijna zonder benzine..En ik heb...nou ja..ik gun me geen tijd om te tanken......Dus neem ik maar de Daihatsu Charade van Anja...En die is 18 jaar oud...Maar ja hij rijd :)
Ik neem ingang Panneland...Om snel bij de bronstplek te komen....
Dichtbij de schuilhut...Springt een damhertje over het water...
Op de foto is goed te zien hoe hard het nog regent...en het is nu bijna drie uur..
Volgens buienradar moet het nu bijna droog worden...
Het hertje heeft er niets van...om even door het water te gaan..
Die is zo weer droog.
Op de plaats van bestemming aangekomen....blijkt het er erg rustig.
Het is donker...En er valt nog steeds behoorlijk wat water uit de lucht.
Ik hoor een keer burle...Maar in het bos staan maar twee damherten...En het is er te donker om er mooie foto's te maken...Nee de echte voorbronst laat nog wel even op zich wachten...
Ook kom ik geen enkele bronstkuil tegen...
Nee..Voor de bronst moeten we nog wat geduld hebben.
Buiten het bos zie ik een mannetje....Ja..aan zijn dikke nek is te zien dat deze vechtmachine klaar is voor de strijd......Wat zijn ze in een maand tijd verandert hé!...
Prachtig...Ja..Als straks de bronst echt begint....Tja......Dan neemt de bronst thuis even af...
Want in die tijd..heb ik maar oog voor één ding :) ........DE BRONST!!!
Een aalscholver vliegt weg...("Punt van het Verbrede")
In de AWD...Kom je regelmatig Parasolzwammen tegen...
Ze zijn ook zo mooi..Dus één foto moet kunnen.
-
Het blijft vies weer..Ik ga naar huis...En dat doe ik weer via het "Middenveld"...
En daar zie ik al van ver een vos...
Ik blijf een beetje in de dekking...
En probeer hem te naderen...
Ik moet voorzichtig wezen...
Ja..Ja..Ik weet het....Het beste is om ze tegen de wind in te naderen...Maar laat ik nou net de wind (die behoorlijk is)..in de rug hebben.
En de wind kan ik niet keren...
Voorzichtig loop ik naar het volgende struikje...Als de vos even achter een struik loopt..
Zou hij het klikken van mijn toestel horen ?....
Zo te zien heeft hij me nog niet gezien..
Want hij gaat hier rustig..wat staan zoeken..
Het is niet goed te zien wat hij aan het doen is....heeft hij een kikker?
Hij loopt achter een boompje...En ik doe een paar stappen...uit de dekking..
Heeft hij me dan nu gezien?...Ik denk het...
Want hij gaat er als een speer vandoor.
-
Als ik bij de uitgang komt....Schrik ik even...Ooooh jeeee!!...
Ik heb het licht van de auto laten branden...
Ik stap in...doe het licht uit...En start de auto...Pffffff..Hij doet het :)
En dat voor zo'n oud karretje...Geweldig...
Ik doe mijn natte jas uit...(de motor draait) En ik ga rustig in de auto eerst een bakkie doen...voor ik naar huis gaat..
Ik denk nog..."Goed dat ik toch nog even geweest ben..Want het was weer dik de moeite"!!!
-

26 opmerkingen:

  1. Haha ... wat een verhaal ... de lichten laten branden ... en gelukkig toch nog naar huis kunnen rijden, gelukkig maar! De voorbronst zit er aan te komen, maar dus nog niet helemaal ... we wachten het af! Toch mooi dat je dat springende hertje hebt gezien en de vos en het mannetjeshert ziet er inderdaad goed gespierd en klaar voor de strijd uit!
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het slechte weer trosterend...chapeau hoor,
    en dan ook weer met een goede serie thuiskomen, zo is het dus altijd de moeite waard om naar die prachtige AWD te gaan.

    Groet, Joop en dank voor het delen van je fraaie opnames.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ohhh henk man kijk toch uit, als die kerels de bronst in kop hebben( van de damherten) denken ze nergens meer aan :-)
    whaahahha bijna was het lopen geworden henk:-)

    schitterende serie foto's laat je weer zien, die vossenblijven intrigeren hé,
    ik zal toch eens die kant op komen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto's van de Vos met zijn natuurlijke gedragingen.

    grtz Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou je hebt de wilde vos aardig te pakken weten te nemen zo te zien Henk. Mooi ook dat er net een hert door het water ging dat geeft de burger moed en mooie plaatjes. Opnieuw ook weer paddo's gevonden zie in, tja met dit weer is het een en al paddestoel en die zijn ook erg welkom vind ik en mooi...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi henk,
    Wat een avontuur met je auto en dan ook nog een vos tegen komen, helemaal sùper.
    Dapper om er toch opuit te gaan ondanks de regen.
    De bruine paddestoelen heb ik maandag ook gefotografeerd en net geplaatst op mijn blog!
    Dat is helemaal toevallig hè?
    Je kunt goed zien dat het weer gisteren heel anders was dan maandag.
    Verder de herten springend over het kanaaltje en de vos heb je weer prachtig op de foto gezet.
    Genieten hoor om dit allemaal te mogen zien.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo dat is mazzel, licht aan en dan nog starten

    Mooie serie, wel erg vochtig vandaag :-)

    Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk
    Het was zeker een regenachtige dag maar ik weet daar geef je niets om.
    Je werd toch beloond met een vos op de foto.
    De andere foto’s zijn ook geweldig.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gave serie Henk. Die sprong is natuurlijk altijd geweldig om vast te leggen!
    Die vos heb je ook prima vast kunnen leggen en je had dekking door de regen genoeg om even onzichtbaar te blijven :-)
    Leuk om weer even met je mee te kijken.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk,

    bedankt voor je reactie, ja ben er echt een hele tijd tussenuit geweest maar net als jij heb ik nu wel de bronstkriebels en kan ik het ook doen. Die aalscholver is ook erg mooi trouwens.

    Groetjes,
    Rudi

    BeantwoordenVerwijderen
  11. oude karretjes zijn nog niet zo slecht..doen het altijd - als de accu nog vol genoeg is - hihihi.
    De bronstijd gaat niet lang meer duren, nog even geduld, maar zo'n dagje als vandaag is toch super. Mooie foto's met een leuke tekst erbij..ik kan er van genieten..Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tsja van een goede auto gaat het licht vanzelf uit....
    Je hebt de smaak echt te pakken hè...
    Geduld Henk die bronst komt echt wel whahahah

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geduld Henk, het is pas half september! En dan bijna zonder benzine, lege accu..,."bezint eer ge begint"....
    Nou ja, nog geen bronst, maar wel een mooi springend hert en een vossenavontuur, je hebt het beestenweer van gisteren niet voor niks getrotseerd.
    Toch ben ik ook nieuwgierig naar de eerste bronsttekenen hoor, ik hoop morgen in de namiddag even te kunnen gaan, hoop wel op droog weer :)
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. O ja Henk, je hebt bronst en bronst, vergeet het thuisfront niet.....

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Raar he dat het bloed zo kan kriebelen, of is het gewoon de drang om heen te gaan.
    Kan me er iets bij voorstellen.
    Ondanks de regen toch een mooi resultaat toch ?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk, ik loop door mijn vakantie "een beetje" achter dus ga ik een inhaalslag plegen.

    Je hebt er heel wat voor over, en dat nu het nog net geen bronst is. Regen en wind deren jou blijkbaar niet om deze drang in te willigen.

    Gaaf gezicht het hert dat over het water jumpt. En dan toch weer die vos hé. Mooi om die dikke nek van meneer te zien zeg. Was me nog nooit opgevallen. Maar goed, ik ben ook geen regelmatige AWD ganger...

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hele leuke serie, die parasolzwammen heb ik vandaag ook op de foto gezet. Wanneer begint de bronst eigenlijk? Ik ben van plan volgende week dinsdag naar de Plantage te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat een mooie serie weer henk.
    Dat springende hert heb je boelkloedig in beeld gebracht zeg.
    en de vos...het blijft boeien!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Henk,
    Dat hert in het bos ziet er geweldig uit,zo ken ik ze van vorig jaar van de voorbronst, het duurt niet lang meer. Als ik vakantie heb gaat het beginnen...

    Ondanks de regen was het weer de moeite waard, springend hertje en een echte vos.

    Over vossen gesproken, komende zondag is er op Nederland 2 een documentaire over de vos in Nederland, ben wel benieuwd.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Henk, ik zal proberen de bronst mee te pakken, als er gelegenheid is. Ik ben wel weer benieuwd naar het wapengekletter van de gewei-mannen.
    Gr.
    Auke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wij zijn vanavond even naar het vinkenveld geweest...klein stukkie maar toch weer heerlijk om er even te zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  22. just excellent!!!
    wat een mooi foto-verhaal...
    have a good rest of the week and thanks for stopping by:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Zondagavond komt de docu rotvos op de tv Henk.
    Tien voor half negen ...
    Ik ga zeker kijken...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. 19 september om 20.20 uur op Nederland twee Henk dat staat in de gids op internet......doe je voordeel ermee whahah
    Ik ben echt benieuwd hoe de vos afgeschilderd word maar verder.....IK blijf het een mooi beest vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo Henk,

    Wat een pracht serie weer, mooi hoe je het iedere keer weer op de foto weet te zetten.
    Het is daar ook wel een erg mooi gebied, we genieten iedere keer weer van alle foto's die we over de AWD tegen komen.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  26. haha leuk geschreven en ondanks de regen heb je toch weer mooie beelden, zoals dat damhertje dat over t water springt (wel raar die jogger op de achtergrond in knalgeel shirt lol)
    Groetje,
    AmaZony

    BeantwoordenVerwijderen