zondag 26 september 2010

Rugtasvos


Vandaag pakken we ingang Zandvoort..Mijn maatje Herman is helaas even niet in staat om naar het AWD te gaan. Ik ga dit keer met Kees H. met wie ik een keer eerder had afgesproken om eens de bronst te gaan kijken in de AWD. Het is mistig en nog te donker om foto's te nemen als we al snel een wilde vos over het pad zien lopen..Hij gaat er dan ook snel vandoor.
Een foto richting Paradijsveld....het verboden gebied
De Aalscholvers kolonie op het Renbaanveld...De mist maakt zo'n gebied nog mooier.
En op het Middenveld horen we gevechten...Maar dat gebeurd in het struikgewas..
We krijgen het niet te zien..wel dit mannetje die het allemaal aanhoort.
In het bos zien we op ruime afstand de herten in het lek..
We horen hier ook gevechten...maar krijgen die niet goed te zien..
Een mannetje voor ons is druk bezig is zijn bronstkuil..hij urineerde over zijn bronstkuil...en hij sloeg met zijn schoffels door de takken...Op het moment dat ik afdrukte begon hij te vlaggen....
------
Op het moment dat we het bos uit komen..zie ik Gert Hartman en een vriend.
We raken aan de praat over het damhert dat ik pas fotografeerde zonder gewei..
Hij had hem ook op de foto gekregen...En het was niet afgebroken..Maar deze damhert was zo oud , zijn gewei was niet meer tot wasdom gekomen.
Dus via Mail Ontvangen van Gert Hartman...
Hoi Henk,

Zoals beloofd hier de foto's van het oude damhert.
Goed is te zien hoe klein het gewei nog is en niet afgebroken lijkt te zijn.
Als de grootte van het gewei gerelateerd kan worden aan de leeftijd, is dit wel de oudste die ik in de duinen heb gezien.
Nog een leuke doorklik voor je als vossengek, een foto die ik afgelopen week heb gemaakt. Zo kom ik het ook niet vaak tegen.
Groetjes,Gert Hartman.
....En de foto is super Gert!..Gr Henk
 
(Foto Gert Hartman)
Als we zo staan te praten zie ik een man en een vrouw aankomen lopen...
Het zijn Piet en Ria...Site: http://hetduinpad.web-log.nl/het_duinpad/ 
We raken met zijn zessen aan de praat o.a. over Rotvos,Voeren Vos,Bronstplek..enz
Het blijven allemaal moeilijke onderwerpen...
Ik denk aan een plaat van Phil Collins - Both Sides Of The Story..
en zo is het!!
We gaan ieder ons weegs..Heel leuk om Ria en Piet een keer tegen te komen in het AWD..
Gelukkig herkende Ria mij..Want ik had het niet gezien..Alhoewel ik wel het gevoel had van.....die moet ik kennen.
Een Spitser komen we tegen als we onderweg naar het duingebied zijn..
En ook nog enkele hinde's...
Op de Duizendmeterweg komen we de bekende Rugtasvos tegen..
Er zijn mensen die voeren deze vos...
Nu ben ik persoonlijk tegen het voeren van de vos...Maar ja..
Begrijpen doe ik het wel...
Als kinderen zoiets zien willen ze hem al snel een koekje geven...
Fout natuurlijk..Maar wel begrijpelijk..
En laten we eerlijk wezen...wie heeft hem niet op de foto gezet?
Iedereen maakt op zo'n manier gebruik van de tamme vos...
 Ook ik dus...Alhoewel ik veel liever wilde vossen zie..
Maar ik sla deze vos niet over...
Het blijft een moeilijk onderwerp!!
De vos wordt er moe van...
Hij krijgt niets van ons..En hij krabbelt achter zijn oor...
Nee..Geen honorarium voor het poseren...
En dan krijgt hij sch.... aan ons.
Hij loopt een eindje achter ons aan...Deze jogger houdt in..en vraagt..
"Mag ik er langs of verstoor ik jullie...".
Wij.."Nee ..hoor ga je gang..hij loopt waarschijnlijk even met je mee"...
Hierna komt er een grote groep joggers langs...Ze zien de vos..Lopen wat zachter...
En één van hen zegt "Hij bijt me toch zeker niet in mijn kuiten"...
Reiger in het achtergebied..
En grote zwermen vogels...
Nog even langs de bronstplek...
De heren zijn aan het uitrusten..
Ook daar raken we gezellig aan de praat met wat mensen..die ook genieten van de bronst..
Ik heb daar geen foto's meer gemaakt...
Een mooie wandeling.

24 opmerkingen:

  1. Potverdikkie mn hele antwoord weg
    Ik vond het weer een zeer mooie wandeling Henk en leuk om jou op het pad tegen te komen
    Wij blijven het een pracht van een gebied vinden , van de bronst tot de rugtasvos het is en blijft genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,
    Vanaf het werk even een berichtje ... :-) Mooi die foto's van het hert zonder groot gewei, ik wist niet dat dit ook kon gebeuren bij heel oude herten. En ondanks het feit dat de vos van deze foto's een rugzakvos is ... toch heb je er heel mooie plaatjes van weten te maken!
    En die ingezonden foto van de vos en het hert samen op een foto ... geweldig!
    Groetjes en fijne avond verder. Ik ga zo weer even bij mijn patientje kijken ;-)
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Henk,

    Prachtige platen weer, mooi blog geworden waar ik weer van genoten hebt, vooral de rugtasvos opnames blijven boeien. Ondanks dat ik er ook zwaar op tegen ben dat die gevoerd wordt, wil ik hem wel eens graag fotograferen, om is wat mooie portretfoto's te maken.

    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk,
    Dat is weer een hoop moois!
    Te beginnen bij de mist, altijd zo'n mooie sfeer. Het vlaggend hert had je precies op tijd, gaaf!
    Wat bijzonder dat oude hert met zijn kleine gewei, en wat interessant dat die info door al je contacten boven water komt.
    De vossenfoto's zijn geweldig mooi, ook al is het de rugzakvos, de achtergrond van duin is ook zo mooi, meestal loopt hij op de verharde weg, dat ziet er niet uit.
    Vooral die twee grote foto's zijn super, die staart komt zo mooi uit.
    Ik ga je even mailen hoe je foto's zo groot in beeld krijgt.
    Is weer een serie om van te smullen!
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een heerlijke wandeling heb je gemaakt henk wat een genieten om naar de plaatjes te kijken en ja, die rugzakvos kun je het niet kwalijk nemen maar de mensen grrrrr,
    ik zou ze wel .....
    laat wilde dieren wilde dieren blijven...

    henk jij hebt het wel goed in de gaten hé,

    Een prachtige serie,
    pouur genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige serie is het weer geworden, je laat ons weer heerlijk meegenieten.
    dank daarvoor Henk.

    met welk objectief maak jij de hertenfoto's ?

    Groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Henk, leuk hoe die vos in je richting komt. Het blijft een mooi dier. Maar ook het bronsende hert is prachtig gefotografeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Man, om jaloers op te worden. Prachtig foto's van dat vlaggende mannetje. En die vos blijf ik bijzonder vinden, hier mag je blij zijn als je een rode flits in de verte ziet. Komende week kan ik niet, maar begin oktober ga ik toch weer de plantage op, op zoek naar de herten, wie weet zijn ze hier erg laat met de bronst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. goede morgen Henk, geweldig leuk verslag weer om te lezen, en te bekijken, weer of geen weer het is een schitterend natuur gebied, wat jij en vele met jouw mooi in beeld brengen.

    Nadeel is dat je er steeds meer mensen mee lokt en het dus steeds drukker gaat worden, ben er nog niet aan toe gekomen, maar ga zeker een keertje naar dit gebied toe!! :-)

    Hele fijne week

    Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een heerlijke blog weer,
    schitterende plaatjes!
    bedankt voor het delen, ik heb weer genoten.
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Henk,
    Wat een mooi verslag weer, in woord en beeld. Ik ga morgneochtend, helaas zijn de weerberichten niet zo goed dus zal het wel te donker zijn voor mooie foto's. Maar ja, het meemaken van de bronst is al bijzonder.

    Ik vind jouw foto's van onze rugtasvos erg mooi. Hij ziet er ook goed uit.

    groetjes en wie weet komen we elkaar nog tegen deze week

    Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk
    Het was volgens mij een leuke wandeling.
    Ik vond het zonde dat ik niet kon lopen maar misschien volgende week,
    Toch zijn die foto’s van die rugtas vos er mooi geworden.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Weer een prachtig verhaal Henk, en schitterende foto's, was er zelf afgelopen zaterdag, veel herten gezien, maar weinig van de bronst.
    Waar is de bronstplek waar jullie altijd naartoe gaan ??

    Groet,
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie serie weer Henk.
    Ik loop in gedachte met je mee en op deze sombere dag word ik er weer helemaal blij van.
    Ook al is de vos niet echt wild hij staat er toch maar prachtig op en de herten ook.
    Mooie serie weer,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuke foto's weer. Wel aardig van die jogger om eerst even te vragen of-ie er langs mocht. Ik was pas in de AWD en was bezig een vos op de plaat te krijgen (niet de patatvos btw). Niks aan de hand.de vos had mij wel in de smiezen maar stoorde zich niet want kwam recht op me aflopen. Plots als door een wesp gestoken stoof de vos er vandoor. Begreep er niks van tot...jawel een fietser (!?). Nam niet de moeite even te wachten. Vos weg, geen foto's gdvrdegdvr. Prachtfoto van dat damhert trouwens
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Eigenlijk zouden we consequent moeten zijn: niet voeren, niet fotograferen of voeren en fotograferen. Nu voelt 't als het fotograferen van een onbetaald model - 'nog niet eens een kopje koffie kan er af'. Na de eerste kennismaking, waarbij het initiatief overigens geheel aan zijn kant lag, heb ik besloten om hem niet meer op de foto te zetten. Moet zeggen dat ik hem sindsdien ook nooit meer gezien heb. Beetje telepathie misschien ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. weer een heerlijke serie geworden. De mist foto's maken het wel bijzonder om zo vroeg te beginnen. En dan de mannen al tegen komen in deze mooie houding is wel weer heel mooi om te zien. En rugzak vosje doet het altijd goed..Een fijn verhaal erbij, altijd leuk om te lezen..Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Henk,

    Rugtas vos of niet, het blijft een mooi dier om te fotograferen!
    De herten foto's mogen er ook zijn en hopelijk kunnen we zelf ook snel weer het gebied in.
    Leuk verslag!!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een geweldige wandeling hebt je weer gemaakt zeg.
    Ik heb genoten van je prachtige foto's en je mooie verslag.
    Wij zitten haast elk weekend in Lunteren waar het ook mooi vertoeven is .Maar herten en vossen hebben we nog iet gezien.
    Wieweet komt dit nog wel .
    Groetje Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Een prachtige serie!
    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Blijft bijzonder, die vos, in al die jaren ben ik pas 1x een rugtasvos tegen gekomen. Ligt het nou aan mij of is de bronst erg vroeg dit jaar? Ik had er met name in de herfstvakantie heen gewild (vanaf 16 okt) maar ik begin me nu af te vragen of ik dan al niet te laat ben.
    Rudi

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Henk,

    Ja daar was ik dan weer....
    even een uitstapje gemmaakt naar een veraf gelegen paradijs.

    Jij was ook in een paradijs zie ik.
    het blijft maar boeien hè...die rugtasvos.
    De foto`s van het rustende hert met zijn enorme gewei is ook prachtig zeg!!!
    al met al weer een fraaie serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hey Henk,

    Wordt nu spannend voor jullie. De bronst staat voor de deur. Als je nu al ziet aan je foto's dat de mannen hun terretorium aan het afbakenen zijn dan beloofd dat wat. En deze mannen staan er weer prima op.

    En ja, de rugzakvos. Ik ken je mening en deel die met je. Maar kan me voorstellen dat het verleidelijk is voor veel mensen. En tja, als zo'n vos dan op je af komt, dan zou ik ook gewoon klikken hoor.

    Weer genoten van je diverse serie uit het AWD!

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Inderdaad... alweer n mooie wandeling, sfeervol beginnend in de mist en dan die rugtasvos... ziet er toch zo lief uit he. Kan ik best begrijpen dat men die wil voederen. Vermits 't een tamme vos is, is die eigenlijk wel in staat te overleven zonder alle aalmoezen die hij krijgt ? Zonder twijfel 'n heel fotogeniek beestje !
    Groetje,
    AmaZony

    BeantwoordenVerwijderen