zaterdag 11 september 2010

Verkennen Voorbronst

Vrijdag had ik eindelijk weer even de tijd om naar het AWD te gaan..
Ik nam Ingang Panneland...Om even te verkennen of er al iets te merken was van de voorbronst. Eigenlijk tegen beter weten in...Want dat zou dan wel erg vroeg zijn.
Ik loop langs het Eendenvlak...En er komt een mannetjes damhert vanuit het bos...in volle vaart op mij af.
Hij ziet me gelukkig op tijd...En hij heeft met deze vaart alles nodig om me te ontwijken..
Ik vraag me ook gelijk af...Waarom is dit mannetje zo in paniek?
En al snel zie ik de reden...Twee mensen lopen dwars door het bos....
Waar normaal gesproken de bronstplek (Lek) is.
Hé..Denk ik..Dat moeten ze nu niet doen..zo verjaag je alles.
En ik spreek ze er op aan....
Nee..Ze waren alleen geinteresseerd in paddenstoelen...
En die herten..dat was voor hun niet belangrijk....
Tja....En wie ben ik dan...Om daar wat van te zeggen?
Ik mag alleen maar hopen dat er dit jaar minder mensen dwars door het Lek trekken..
En dat men meer respect toont voor de damherten.
Helaas zag ik verleden jaar de hinde's uit het Lek vluchten...En zelfs mannetjes.
Omdat er mensen waren die er bovenop wilde zitten.
Laten we hopen dat het dit jaar beter gaat...
Spreek gerust mensen erop aan..Maar onthoud dat U (en ik) niet de eigenaar van het AWD zijn.
Dus ...Als mensen niet willen luisteren...Tja..Dan houdt het op.
-
Damherten gaan in het Lek..De gevechten aan...om de vrouwtjes..
Maar er zijn ook Damherten die er een andere strategie op nahouden...
En die maken een bronstkuil buiten het Lek...en hopen zo de hinde's te kunnen opvangen.
-
Er waren nog geen bronstkuilen te zien....En ook heb ik geen één mannetje horen burle..
Dus de voorbronst is nog niet op gang.
Winterkoninkje.
En bij de uitgang...
Dit waterhoentje..
Met jong
-
Ik loop door omstandigheden achter...dus :)
Toegevoegd als Links:
Felting Your Soul vanYvette...( die had natuurlijk al veel eerder bij mijn links moeten staan)  http://feltingyoursoul.blogspot.com/
-
Natuur Fotografie - Aad Vogel - http://vogel-fotografie.nl/
-
Via Mail:
Henk,
Gedurende enkele maanden bezoek ik je Blog met grote regelmaat.
Zo veel info en fraaie foto's...geweldig. Echt een compliment waard.
Ik ben geheel in de ban geraakt van dit gebied. Het afgelopen half jaar ben ik een 6-tal keer op bezoek geweest en ken nu alle ingangen.
Iedere keer had ik het gevoel dat ik verdwaal dus bij mijn laatste bezoek maar eens een goede kaart gekocht....man er is nog zoveel te bezoeken en verkennen.
Ik woon in Almere (ken OVP als mijn broekzak) en moet toch wel even rijdenom het AWD te bezoeken, het leuke van jou Blog is dat ik vaak gericht ga lopen en foto's ga herkennen, een soort routebeschrijving...
Ga lekker zo door...compliment van mij..!!
Joop Zand Fotografie -  http://jfotograaf.blogspot.com/
-
En tenslotte...Willem Pompert van Vliegbeeld heeft na een lange stilte op zijn site weer een prachtige Update.
http://vliegbeeld.blogspot.com/
-
Natuurlijk ben ik iemand vergeten..(laat het even weten!)

15 opmerkingen:

  1. Hallo Henk

    Ik ben vorige week zaterdag en zondag naar het pannenland geweest ik heb daar veel herten gezien en ook eindelijk een vos waar ik ook op hoopte maar die vos was zo tam hij kwam eten bedelen maar ik heb hem niets gegeven want ik dacht dat zou niet goed zijn voor hem, ik denk dat het zijn vasteplek is het was richting strandpaal want toen wij terug kwamen was hij er nog met veel mensen om zich heen het was wel een belevenis om een vos te zien.
    Groetjes herma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Henk

    Leuk om weer een fraaie serie opnames te kunnen bekijken.
    Goed dat je mensen op bepaalde zaken wijst, en hopen dat dat dan opgevolgd wordt....zo kunnen we toch met z'n allen langer genieten vann al het moois in de AWD.

    Groeten en een fijn weekend gewenst, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hooi Henk
    Dus nog geen gebrul in de AWD.
    Je hebt weer mooie foto’s.
    Groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk
    Zelf ben ik ook even niet actief zoals normaal. Pruimentijd maar langzaam wordt het weer leuk nu de paddo's komen die jij ook zo mooi op de foto hebt weten te zetten. Een geweldig mooie serie met weer mooie hertjes en veel anders wat het bekijken weer tot een groot plezier maakt....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja Henk een dag heeft maar 24 uur, en we willen zoveel tegelijk doen, foto's maken, in de natuur wandelen, bloggen, reageren enz... je moet ook nog wel eens slapen, eten en misschien ook nog werken :-) gekend probleem, dus ook van mij kant wees niet boos of bedroefd als ik eens een dagje niks op je blog zeg, prbeer het allemaal bij te houden, maar het wordt wel eens te veel

    Heel fijn weekend, BRam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Bram
    Ja...Wat dat betreft wil ik altijd alles...Maar helaas heb ik daar niet altijd de tijd voor.
    Maar de Edelherten bronst..Staat ook op mijn verlanglijstje...Zeker als ik die foto's zie..
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. goeiemiddag henk ,
    wel ehhhh
    hierachter in de wijk zit een damhert en dat burled als een gek :-)
    vooral s'nachts stoot het oerkreten uit,
    geweldig,
    alsof je terug in de tijd gaat ,
    wat een machtige dieren hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. He, he, na een drukke week weer even tijd om logs te lezen.
    Ik merkte vandaag ook nog weinig van de voorbronst, de mannen liepen nog gezellig zij aan zij.

    Mooie foto's van de herten. Hopelijk blijven de mensen een beetje weg van de plaatsen waar het er straks om gaat, het lek....

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Altijd leuk om je belevenissen in de AWD te volgen Henk. Ook de links bekijk ik altijd met veel plezier.
    Knap werk.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk,
    Ik was ook al benieuwd of de voorbronst al was begonnen ... maar nu weet ik dat het nog niet zo ver is ... Ik heb vandaag namelijk met mijn moeder (die nog nooit in de AWD was geweest) heerlijk in de AWD gewandeld en we hebben geen een stoer mannetjes hert gezien, alleen een paar hindes .... Maar het weer was prachtig en de omgeving ook, dus we hebben een heerlijke middag gehad.

    Bedankt voor je felicitatie trouwens, ik ben er ook erg blij mee en apetrots op, om uit honderden foto's te worden gekozen als beste ...

    Jouw wandeling was ook weer erg mooi zo te zien en goed van je dat je de mensen aanspreekt.

    Ik kijk uit naar de bronst!!

    Groetjes en een heel fijne zondag.
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Spannende tijd, ik ben vast van plan de bronst op de plantage te bekijken, of het lukt is vers twee, soms loop je daar uren zonder een hert te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Henk,

    Wat een pracht serie weer. We hebben helaas helemaal geen tijd gehad om naar de AWD te gaan, en daar gaat het denk ik voorlopig ook niet meer van komen. We hebben het erg druk met de ziekenhuizen, en we worden in oktober beide geopereerd, en Wil gaat dan voor 6 weken het gips in.
    Maar we genieten wel mee met de reportages bij jou, we weten nog goed hoe mooi het daar in het echt is, en dan met jou foto's erbij, zitten we er toch een beetjes!
    We zijn weer terug van de vakantie, hebben echt een pracht week gehad, zelfs het weer werkte mee, hadden al die dagen de zon!

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij zijn gister voor het eerst weer even het awd in geweest, weinig foto's gemaakt ,alleen maar lopen genieten.
    Ik ga eens op de kaart kijken waar t Lek is.....dan weet ik waar ik op de paden moet blijven.....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Pracht serie weer Henk, de herten en dan de paddo's.
    Allemaal even mooi om te zien.
    Het is telkens weer genieten op je site.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goede raadgevingen ivm de bronst Henk, maar wellicht zou het zelfs verstandig zijn om niet al te duidelijk weer te geven waar zich de bronst het meest afspeelt? Natuurlijk gunnen we het iedereen om dit eens mee te maken, maar we hebben ook al geconstateerd dat het steeds drukker wordt, met alle risico dat de herten door de vele bezoekers verstoord worden.
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen