dinsdag 30 maart 2010

Ingang Oase (Drie Wandelingen op 1 Dag)

Via Mail Foto...van Ghita.Zie : http://carpediem2.punt.nl/?home=1
Aalscholverskolonie Renbaanveld (nu op haar site)
---------
Thessa http://lunamoonhare.blogspot.com/  heeft de lammetjes van de Moeflons op de foto gezet..Normaal gesproken meld ik niet zoiets...Maar dit is wel heel leuk natuurlijk.
----------------------
Site van: Frans en Martine v Dijk..
(Zondag 28 Maart) Vanaag de derde wandeling op één dag..Ingang...Oase :)
Mijn tweelingzus.(en mijn zwager) wilde wel wandelen in het AWD..
Maar?  "We willen wel herten zien hoor Henk"...
Geen Punt..Ik garandeer herten.
We gaan naar binnen (Agnes,Anja,Melissa,Celina,Dik en ik) om ongeveer vijf uur in de middag..Normaal gaan Melissa en Celina niet graag meer mee (ik loop te ver :))..Maar met hun tante en oom..Ja dat is wat anders hé.

Ik wil naar Vinkenveld...Maar niet te vroeg..Want de Damherten komen tegen de avond pas bijeen bij het Mosterdbos (Beukenlaan).
Dus eerst even naar het Bezoekerscentrum De Oranjekom.
Ik zie hier voor het eerst een slang in de AWD...En geen Gardena!
Hij hangt boven de ingang van het bezoekerscentrum...En hij gaat er niet vandoor...En gunt mij deze foto.
Peter (Clint) komt regelmatig echte slangen tegen..zie http://krimpenerwaard.punt.nl/#581719 
We gaan over de brug het Kombos door...
Bunker 112...Het AWD heeft prachtige bunkers...
We steken de Blauwe Weg over het bos in...Richting Vinkenveld...Want ik moet daar ook niet te laat komen.Want dan word het weer te donker.
We zijn tot nu toe nog geen herten tegen gekomen..Maar?...
Hier zien we de eerste Damhert hinde's..
We steken de brug over..Iets verder loop ik omhoog om te kijken of de herten hier zijn..
(Foto..Dik van Dijk)
Geen levende herten...Wel een dood hert ..
Ik verklein de foto's...Voor de mensen die het niet willen zien...Normaal gesproken worden de kalfjes in eind Mei Juni en Juli geboren...maar het lijkt erop of ze aan het werpen was..In de OVP worden op dit moment ook al de eerste Edelherten en Konik paarden geboren. Ik waarschuw de meiden even niet te komen kijken..Dik maakt er ook foto's van. Hij is nog niet zo lang dood...zijn ogen zijn nog intact.
Even later komen we op het Vinkenveld wat leukers tegen...Eerst een groepje Damhert hinde's..En even later een mooi groepje Mannetjes.
Zo...alles wat we nu zien is mooi mee genomen...Maar ik verwacht wel dat we er nog een paar gaan zien in het Mosterdbos...En Ja hoor..In het bos lopen en liggen wel tientallen Damherten..Er zijn er die al een gedeelte van hun gewei kwijt zijn..Maar ik zie er geen één die twee schoffels mist. Dus voor het werpen van het gewei..is het nog aan de vroege kant.
Een damhert loopt achter langs een Beuk..Deze  Beuk is mischien wel meer dan  200 jaar oud..
Ze kunen wel 300 jaar oud worden.
Dik geniet..En blijft nog even achter..Om nog wat foto's te maken.
Een pracht gezicht...Al die herten in het bos...En er komen er steeds meer naar deze plek.
Ook deze Spitser is van de partij..En we hebben geluk....
We krijgen ook nog een Reebokje te zien..
Die weer snel de dekking in gaat...Nou kijk..dat pikken we mooi mee..
de zon gaat al een stukje lager staan...en dat geeft een geweldig licht op de bomen..
(foto van Dik van Dijk)
Nu het wat langer licht is...raad ik U aan een wandeling te maken op het eind van de dag..
Prachtig licht..En veel wild....En....Minder mensen :)
(Beetje dubbel hé)....maar het is er zo geweldig..Dat moet iedereen eens meemaken/zien.)
Want wie vind dit nou niet mooi?...Dit is toch Prachtig..Of niet soms?.
(Foto..Dik van Dijk)
Zonsondergang
Dik op de foto...
(Foto ..Dik van Dijk)
De Oranjekom...Wat een dag...
Drie wandelingen op één dag...
Wat hebben we genoten...Heerlijk.
Gaat U ook eens!...U krijgt er geen spijt van.
Maar geef mij later niet de schuld dat al U snipperdagen er aan op gegaan zijn :)
-----------------------------
Foto... Ingezonden via mail door...René Smits

23 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's Henk, wat hebben jullie een heerlijke dag gehad! Drie wandelingen op een dag ... super hoor! En dat dode hertje ... dat lijkt me indrukwekkend om te zien... ook al is het de natuur, het blijft indrukwekkend...

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het leven en de dood gaan zowat hand in hand met elkaar hé henk,
    ik heb altijd moeite met het feit, dat zo'n dier daar dan helemaal alleen en hulpeloos ligt....
    jawel ik weet het wel, maar toch,

    ik krijg daar héél verdrietige gevoelens van....

    och arm....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij hebt volgens mij de dag van je leven gehad
    Drie keer de duinen in.
    Het doode hert is echt zielig en wat je zegt waarschijnlijk net overleden.
    Mmmmm aan de andere kant lijkt het me helemaal vreselijk als je eerder was gekomen en het diertje stervend had aangetroffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige foto's .
    Wel jammer van het dode hertje.
    Ik denk als mijn dochter dit had gezien dat ze in tranen zou uitbarsten.
    Eigenlijk ik ook als ik eerlijk mag zeggen.
    Ik hoop toch dat het beestje verwijderd wordt.
    Wij zijn ook helemaal verslaafd geworden aan de AWD.
    Ik heb er verleden week prachtige foto's kunnen nemen toen ik achter een dikke boom stond.Ze waren zo dichtbij .En bedankt voor de tip .
    Ik ga zeker later op de dag zodat het niet zo druk is met mensen.Ik kreeg juist van iemand anders de tip dat je zo vroeg mogelijk moest gaan .Zo zie je maar weer.
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Petra
    Heel vroeg of juist laat.
    Dan is het lekker rustig..En je ziet meer wild.
    Dus die tip van die andere persoon klop:) ook!
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niet fijn om te zien dat dode hert...maar ja...zo is het leven.
    Je hebt er mooie foto`s van gemaakt.
    Weer een hele fijne wandeling gemaakt zeg.
    Via jullie kom ik nu voor de tweede keer bij het bezoekerscentrum.
    Het ziet er naar uit dat ik binnekort nog een keer met Malou mee mag.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Soms harde foto's maar zo is het gebeurd en ik hoop dat men het de volgende keer niet zover laat komen. Ook momenten met een lach als ik de hele groep zo zie. Maar ook wederom geweldig mooie platen met een hoog gehalte aan puur kijkgenot. Bedankt voor het slangenlinkje....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. noodkreet:

    http://huismusje.web-log.nl/huismusje/2010/03/yes-we-can-not.html?cid=27222534#comment-27222534

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Henk Malou/Ria heeft mij een wandeling met picnick beloofd in de AWD.
    je snapt natuurlijk wel dak nu fanatiek wor hè...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige serie Henk, een goed idee om eens aan het einde van de middag te gaan. Heel mooi, al die herten. Volgens mij heb je het donkere hert met het halve gewei ook op de foto, die was half maart al de helft kwijt (als het dezelfde is als ik toen op de foto had gezet). Tja, en met zoveel herten heb je wel kans om een keer een dood hertje te zien. Het hoort er ook bij, de natuur.

    En weer een ree, jou dag kon niet meer stuk, en ik denk dat je zus en zwager ook een geweldige middag hadden.
    groetjes Ghita

    PS..dat wat je over de snipperdagen schreef klopt..ik neem wel eens vrij, alleen om naar de AWD te gaan (als ze mooi weer voorspellen, of zoals van de winter, sneeuw)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. He Henk
    Verdorrie dat hert die het niet heeft gehaald het jong te werpen.
    Het is de natuur oke maar ik denk dat ik niet was gaan kijken.
    De andere foto's smaken naar meer zeg. En we gaan je tip een opvolgen. Het is nu langer licht dus....
    Ja Henk je zal vast snel van ons wer horen haha
    Lieve groet Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat ziet er weer uit als een topwandeling, en dan derde op één dag, feest!
    Als je iemand meeneemt hoop je inderdaad om herten etc. te zien, en dat geluk hadden jullie, en echt volop.
    Dat dode hertje... dan voel je je toch wel akelig als je daar foto's maakt, lijkt me.
    Ik zie weer uit naar je volgende wandeling Henk!
    Groet Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. "De paden op, de lanen in". Je kon je belofte inlossen aan de familie. Herten etc zijn jullie op de triple wandeling genoeg tegen gekomen.

    Voor allemaal een top dag geworden. En -helaas- hoort daar ook de keerzijde van de medaille bij voor wat betreft het dier wat het niet overleefd heeft.

    Wederom een hele mooie serie Henk.

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Henk wat een mooie foto's weer
    En wat een heerlijke dag heb je gehad.
    Het is soms goed om de wandeling in tween te maken dan zie toch weer andere dieren.
    Hele leuke wandeling en je specht staat er ook goed op
    fijn weekend en pasen
    Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een weelde, drie AWD-wandelingen op één dag!
    En dan nog zoveel zien ook en het ook nog goed vastleggen op de sensor.
    Misschien ga ik de volgende keer ook eens wat later naar het Vinkenveld. Maar als iedereen dat doet, dan komt daar natuurlijk geen hert meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk,
    dat ben ik gelukkig nog niet tegengekomen, een dood hert, triest gezicht. Nog een vrolijk pasen toegewenst.

    Gr,
    Rudi

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wij hadden vandaag de wandeling van ons leven Henk !!
    We kwamen de vos tegen EN ria van struinen door het AWD
    Nou ...........leuk he

    BeantwoordenVerwijderen
  18. O.T.
    Ik heb het prachtige verhaal gelezen en het doet me deugd te zien dat God kennelijk ook maar een mens is.

    "Ach, vriendje, ik zie dat ik vergeten heb je borstveren rood te schilderen, wacht maar even, dan is het zo klaar."
    een tikkie vergeetachtig zo nu en dan.........

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @ Mus
    Ja..Een mooi verhaal...En een echt paasverhaal...En hij paste zo bij jou foto's...Netzo als bij Frans.
    Gr Henk

    Iedereen Fijne dagen

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Henk,

    Leuk de link :-)
    De ganzen zitten inderdaad tussen Oegstgeest en Voorhout, afslag a44.
    Alhoewel ik toch begin te geloven dat ze misschien van een boer zijn daar... Nou ja maakt het niet minder leuk om ze te zien.
    Ik ga vanavond nog even naar de AWD, dus ik zal even kijken of ze er nog zitten :-)
    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  21. een hele fijne pasen Henk....en als ik kan loop ik een keer mee...maar nu in gedachten..dank voor je lieve commentaren op mijn blog
    yvette

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Henk,

    Wat een super reportage weer.
    Wij willen er ook graag naar toe, maar wat adviseer jij ons, en op welk tijdstip is het beste om (eindelijk) herten te zien?
    Kijk een echte wandeling kunnen wij helaas nog niet maken (Wil moet eerst wachten op haar schoenen) en wij weten dat er in dit soort gebieden niet te doen is met de rolstoel. Wij willen eigenlijk morgen er heen, met Saskia, hopelijk heb je tips voor ons. Zijn wel erg benieuwd naar dit gebied.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Aan een ieder die een rolstoel/scootmobiel heeft...Het AWD is zeer zeker geschikt voor mensen met een beperking/handicap.
    Sterker..Ik weet zeker dat men daar een geweldige tijd mee gaat maken...Een meerwaarde voor iedereen.
    Dus ik zou zeggen...Trek er is lekker op uit...(neem voor de zekerheid iemand mee. En de accu vol natuurlijk (ook van het Fototoestel :).

    Heel veel plezier in de AWD.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen