zondag 7 maart 2010

Een Mooie Dag in het AWD


Hoi Henk
Samen met andere AWD-ers hebben we een aparte groep gecreeërd met alleen foto's uit de AWD.

Misschien leuk om die eens te bekijken?
http://gallery.zoom.nl/groep/169/amsterdamse-waterleiding-duinen/fotos.html
Jos.
Nou Jos Bij deze...Want er staan prachtfoto's op.
-------------------------------------
Vandaag heel vroeg naar het AWD met Herman Versteeg ..Ingang Panneland..Omdat ze thuis...Ehhh..hoe zeg ik dat netjes...Laat ik het zo zeggen..Ze hebben allemaal last van lekkage..zowel van boven als van onder. Dus ik was even bang dat ik ook wel aan de beurt zou komen...Zeker omdat ik al zo ziekerig was!...Maar nee hoor..De wandeling kon gewoon doorgaan.
Bij de ingang...zie ik dat het -5 Graden is.
Maar deze dag komt de zon al snel te voorschijn.
Het word een heerlijke wandeling vandaag...We krijgen veel te zien.
Dus een Extra lang veslag vandaag :)

Dit zijn mooie momenten in het AWD.
De damp komt van het water...hier en daar zie je ijs.
Een Damhert mannetje aan de overkant ..en Zaagbekeenden op de voorgrond.
En dat dit de enigste Damhert mannetje zou wezen die we te zien zouden krijgen op deze dag...dat hadden we nooit verwacht...Maar het was inderdaad het enigste Damhert mannetje op deze dag.
Het Nieuw Kanaal ziet er prachtig uit...met die damp.
Op het Klein Zwarteveld...zien we deze vos...lekker in het zonnetje..
Als we proberen om dichterbij te komen...Gaat hij er snel vandoor.
Een Reegeit schiet uit de struikjes...

Knobbelzwanen...en op de achtergrond Wilde Zwanen..
Wilde Zwanen..Klein Zwarteveld
De Buizerd...Langs de snelweg zijn ze eenvoudiger te fotograferen.
Maar hier niet :)
We drinken en eten wat in de schuilhut bij Huis aan het wester.
Daar zien we iemand in de verte op de Duizendmeterweg foto's nemen.
Herman en ik denken dat hij een vos aan het fotograferen is....we gaan er niet heen..Maar schenken onze koffie in. Even later komt de man naar ons toe...Hij geeft me spontaan een hand..en zegt "Henk..ik ben René"...
Ik vraag "Waar zou ik je van moeten kennen?"..
Ik had al meerdere malen met hem gemaild...Hij vroeg toen waar de bronst was...en hij tipte me waar Edelherten zaten (grote groepen) in de OVP.
Helaas heeft hij geen site..Want ik weet zeker dat hij mooie foto's maakt van de natuur.
Maar helaas heeft hij daar geen tijd voor.
We nemen afscheid...Renee loopt richting Klein Zwarteveld..en wij gaan rechtdoor de Duizendmeterweg af.
Mischien had hij wel mee willen lopen...bedenken we ons later...Tja..Dat hadden we natuurlijk even moeten vragen..
Huis aan het Wester...Pamflet.
Een vos in het verboden gebied...vanaf de Duizendmeterweg..
Hij duikt snel het riet in...En we zien hem niet meer terug.
Een zwaan...Dood...Ja dat is ook natuur.
En vos nr 3...Hij  (altans dat dachten we) rende onze richting in...Dus dachten we aan zo'n rugtas vos..
Maar als hij ons dan ziet..gaat hij er als een speer vandoor.
Graskarpers..in het water bij Klompenpan.
Ook de graskarper met zijn gebroken rug..leeft nog..en is van de partij.
Nu naar de Aalscholvers op het Renbaanveld..
Ja...De Aalscholvers zijn druk bezig.
Het zijn prachtige vogels...Ze hebben iets on Nederlands :)
Één van de vijf eilandjes...Renbaanveld.
Aalscholvers in overvloed.
Jammer dat er ijs ligt...want zo zien we ze niet jagen.
En ook hun veren drogen is er niet bij....En dat is een mooi gezicht.
We hebben genoten van de aalscholvers.
En we gaan binnenkort weer eens kijken.
En dan zie ik dit....Wat is dat?...
We voelen er voorzichtig aan...En wat blijkt?...
Nee geen zeldzame Paddenstoel!
Maar een verweert balletje :)
Ex Reiger..
Een imker is iemand die zich bezighoudt met de domesticatie van bijen (bijenteelt of apicultuur), voor de bestuiving van planten of de winning van honing en bijenwas. Van de vier soorten honingbijen kunnen slechts de Apis mellifera en de Apis cerana door de mens worden gehouden.Honing wordt door de bijen gemaakt uit nectar. Honing kan in de lente, zomer en in de herfst worden geoogst, het hangt van de beschikbaarheid van nectarbronnen af wanneer precies. Honingsoorten van het voorjaar zijn fruithoning (Kers, appel, pruim en soms peer), wilgenhoning (als het weer goed is en er voldoende wilgen beschikbaar zijn) en soms paardenbloemhoning. Later kan de Kastanje honing opleveren en daarna de Acacia. De Linde is meestal de laatste belangrijke "dracht" voor de imker. Na de Linde is op de meeste plaatsen in Nederland niet veel honing meer te verwachten. Een uitzondering is soms de heide. Heidehoning is een heel speciale honing die door enkele imkers gewonnen wordt.
drie Reeën
Ze trekken de bosjes in.
We doen nog een bakkie...Herman rijdt voor me ..En ik zie een Ooievaar in het weiland bij het AWD lopen..Ik stop en maak snel een paar foto's.
want zoveel keer zie je geen Oooivaar in de buurt van het AWD.
De Ooievaar
Mooie foto's van de Ooievaar ( Zie Daniëlle en Clint Krimpenerwaard )
En ik ben hier al blij mee :)
Een mooi slot...Voor een geweldige dag AWD..
Zie meer .. bij
Herman Versteeg..

19 opmerkingen:

  1. Heel mooi weer Henk! En hoe doe je het toch met die vossen, volgens mij als ik ga verstoppen ze zich gewoon heel goed en lachen ze me stiekem uit vanuit de bosjes hahaha.

    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk
    Het was weer een geweldige wasdeling we hebben weer genoeg gezien in de AWD
    Mooi de ooievaar.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk,

    Misschien maar een mannetjes hert ... maar eh, ... verder heb je veel gezien hoor! Zoveel vossen en reeen ... geweldig gewoon! Waar heb je de reeen gezien, ik ben benieuwd! Een erg mooie wandeling hebben jullie gehad zo te zien en ook die damp foto's vind ik heel mooi. Dat vind ik altijd zo mooi als er van die damp boven een landschap hangt...

    Groetjes en een goede week!
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer een mooie wandeling Henk.
    Lekker veel vossen en andere mooie dieren onderweg.
    Mooi die mist op het water zo vroeg in de ochtend!
    Wij zijn vandaag ook weer eens naar het Pannenland gereden en het was daar beren druk.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jé wat hebben jullie weer veel gezien!
    Ik lees trouwens altijd eerst je verhaal en ga dan pas op mijn gemak de foto's bekijken.
    Die mist/damp, heel erg mooi, ik moet ook eens vroeg op stap gaan!
    Ik was in de middag bij Klein Zwarteveld, maar geen wilde zwaan meer gezien, laat staan een vos of ree...
    Ook de karpers, de aalscholvers, genieten weer! Wellicht ga ik morgen weer naar het Renbaanveld want ik zie nu toch véél meer activiteit dan vorige week.
    Ga nu mijn logje vandaag plaatsen!
    Groet,
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk dat jullie een stukkie vroeger waren dan wij
    Wij stonden om 9uur met -3 bij de Oase.
    Heerlijke wandeling gemaakt
    Ook iemand tegen gekomen maar geen idee wie ........

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt Henk!!
    Ik heb ze net geplaatst :-)

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat prachtig om te zien henk, jullie hebben wel weer een hele rugtas foto's mee naar huis ebracht zeg,
    super om te zien,

    die dode dieren trekken me minder,maar inderdaar leven kan niet zonder dood, maar toch.....
    ik zi eze liever vrolijk frank en vrij .......

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Henk,

    Geeft niks hoor, dat jullie er pas later aan dachten of ik mee wilde wandelen. Komt wel een andere keer.
    Na jullie tips, heb ik maar liefst 3 vossen gezien. 2 daarvan staan mooi op de foto. Ik denk dat de vos die jij gefotografeerd heb, op het Klein zwarteveld dezelfde is als 1 van de 3 die ik tegen ben gekomen. Zo te zien zelfs op dezelfde plek! Mooi op een klein heuveltje in de zon!
    Een vos op het Groot zwarteveld bleef mooi poseren voor mijn camera en die staat er prachtig op.
    Tot een volgende keer.
    Ook de groeten aan Herman, het was een gezellige ontmoeting.

    Groet René (met 1 E op het eind en een streepje erboven)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig sfeertje in die ochtenddampen. Altijd weer leuk om mee te genieten, al ben ik er zelf (weer) niet geweest dit weekend. Het is erg moeilijk om op dit moment je vrije tijd goed te verdelen met alle leuke dingen die nu gebeuren buiten ..

    Gr,

    Bas

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi omschreven Henk: lekkage boven en onder :-) Gelukkig ben jij weer helemaal het ventje.

    Jullie hebben een pittige wandeling achter de rug, getuige de vele mooie plaatjes. Ik blijf me steeds verbazen dat er in AWD zo veel wild rondloopt.

    Tja, dan kom je ook de andere kant van de natuur wel eens tegen. De zwaan en de reiger...

    Groetjes,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig verslag weer Henk, en wat en foto's zeg, zo divers en de een mooier dan de ander, geweldig.

    Het is dan ook een gebied waar je nooit genoeg van krijgt :)

    Groet,
    Klaas ( Kaje op Zoom, webmaster van de AWD groep :) )

    BeantwoordenVerwijderen
  13. He Henk
    Nou ja zeg. Nu moet ik maar eens naar die ingang gaan volgens mij haha 3 vossen zeg. Ik heb hem helemaal nog niet gezien verdorrie.

    Dus snel zal ingang Panneland ook wel op mijn lijstje staan.

    Mooie foto's heb je weer neergezet Henk

    En gaat het al weer beter met je?
    Groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi René
    Gelukkig dat je nog wat aan de tips had...En dat je zo nog mooie foto's kon maken die dag.
    Wij kwamen net uit het Klein Zwarteveld vandaan..Vandaar dat we er op dat moment niet an dachten om met z'n drieen verder te gaan..Stom dus.
    Maar ik ben blij dat je een mooie dag had.
    En de volgende keer gaan we gewoon met z'n drieen.
    Lijkt me heel leuk!
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Henk,
    Ik heb dubbel en dwars zitten genieten van je extra lange log. Wat een mooie natuurmomenten, en wat hebben jullie veel gezien, zoveel reeen en ook nog 3 vossen.
    Zodra ik kan, ga ik weer, want ik zie dat de aalscholvers nu volop aan het nestelen zijn, wat een prachtige dieren he, en wat een mooi gezicht.
    De buizerd en de ooievaar, ook al zo mooi. En het kanaal met nog wat mistdampen erboven, met de zon op de bomen erlangs...prachtig.
    Ik heb genoten.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Henk
    Wat een schitterende foto's heb je gemaakt.En dat weer heerlijk om zo een wandeling te maken met dat zonnetje, moest helaas werken.
    Maar ik geniet van de foto's en je verslag voel de zon erin. Ben je weer hersteld
    Tot de volgende keer
    Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Toffe serie Henk. Lachen die aardappel boleet wat een balletje bleek. De wilde zwanen blijven iets waar ik enorm jaloers op ben want hier zeer zeldzaam en bij jou volop dus. Ook het hertje en ach...alles is weer een plezier om te bezien en te belezen. Leuk hoor een hele groep die samenwerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Henk,

    Wat een pracht serie is het weer geworden, we hopen echt zodra het weer iets warmer gaat worden die kant ook eens op te gaan. Lezen en horen zoveel over dit gebied dat we het ook eens moeten gaan opzoeken.
    Over die weggetjes op ons Punt, ja dat is toch wel een twee richtingsweg, je hebt wel van die stopplaatsen, dat je de andere erdoor kan laten gaan. Ook heb je nog vele grindpaden, ook leuk om te rijden.
    Een fijne avond.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heb even meegewandeld Henk. Heerlijk om zo van alles te genieten.
    Ben vandaag voor het eerst sinds lange tijd er even "op uit " geweest.
    Had geen kriebels meer, maar ze komen terug hoor ;-)

    @De link werkt niet denk ik omdat er geen infrarood op zit.
    Overdag doet hij het wel.

    gr.Trees

    BeantwoordenVerwijderen