maandag 5 april 2010

Nederlands Mooiste Natuurgebied DE AWD

Vandaag een heerlijke dag in de AWD...
We ontmoeten Albert en Cisca Kuilman ..We zien Nico Pauw en zijn Zwager en we vinden een soort nest...En we zouden wel heel graag willen weten van welk beest dat is?.We gaan om zeven uur naar binnen bij de Zandvoortselaan.
We komen al snel veel hertjes tegen..Maar het licht is nog niet optimaal.
Wat is dat heerlijk ..Zo vroeg te lopen..met de damp boven het water..En de zon die doorkomt.
Heerlijk...Gaat U ook eens een wandeling maken in het AWD...Super!
Want U gaat daar zeker wat moois zien. Het gebied is al geweldig...En als U dan nog Damherten,Reeën,Vogels,Eekhoorns,Moeflons,Vossen of een Zandhagedis tegen komt...
De zon komt op in het AWD....Damp komt van het water...Vogels fluiten..
En voor de rest ....alleen stilte.
Een mooi moment van de dag.
De stilte word doorbroken...door..
Een boswachter op de brommer.
Heel vroeg...Dan zie je meestal gelijk veel Damherten..
Ze steken soms vlak voor je het pad over..
Ree Geit...Bij opkomende  zon.
Damhert...komt los van de grond.
Grauwe Ganzen..in de vlucht
Weer probeer ik vandaag foto's te nemen van vogeltjes...Maar dat valt niet mee.
De zon verlicht langzaam maar zeker de AWD.
De AWD bruist van het leven.
Een klein Inktzwammetje...of Plooirokje?
Ree Geit...Die heerlijk in het zonnetje...zich opwarmt.
Een Egel..Helaas is hij dood...Maar het geeft maar weer aan dat ze aanwezig zijn.
Canadese Gansen
We horen het blaffen van de Vos..Helaas loopt een jogger voor ons uit..Waar het geluid vandaan komt.
Met dat geblaf willen ze moervossen laten weten dat een mogelijke partner in de buurt is. Moervossen weten ook door middel van verschillende geluiden (meestal een hees geblaf of een schrille huil) hun kroost te waarschuwen voor gevaar en/of dat gevaar te misleiden.
Dit Hertje schiet het water over...Gelukkig is het niet diep.
In het Achtergebied ( Klein Zwarteveld) neem ik een foto van twee mensen...Ik herken dan Nico Pauw...
Ik bel hem op...Ja hij is het...Hij is aan het wandelen..met zijn zwager.
Ze hebben net één vos gezien.(hij steekt zeijn hand op...We gaan er niet naar toe..
Ik wens ze nog veel kijkgenot...en Herman en ik lopen naar het Groot Zwarteveld...
Want ik had ze al gezien op de site van Thessa..
Ze lijken op herten...Maar het zijn schapen..
Het is een pracht gezicht..
Ze zijn niet echt schuw...Maar tam is wat anders...
Ik ben blij dat ze te zien waren vandaag...Want ik was al een keertje eerder geweest..Maar toen zaten ze in de dekking.
Weet U van welk beest dit nest is...Laat het even weten...b.v.d.
En dan zien we een nest...Is het een nest?Ik denk het wel...Op het moment dat we er naar willen gaan kijken..ziet Herman de rugtasvos..Hij staat te wachten op mensen..En kijkt over het pad.Kijk die gaat even voor.We krijgen ruim de gelegenheid om hem te fotograferen.Als hij dan wat zenuwachtig om zich heen kijkt..Zeg ik tegen Herman...Let op..Ik denk dat de moervos er aan komt..Maar nee hoor.Het is een vrouw en een man...De man geeft mij een hand.."Henk Bos?"...Ehh ja...Wie zij jullie.."Wij zijn Albert en Cisca Kuilman...Van de foto..van de Roerdomp!"..We raken aan de praat...Ze hebben hier een geweldig moment meegemaakt...Ook Ria was daar bij..zie: http://ria-struinendoorhetawd.blogspot.com/ ...Twee vossen gingen vechten...Het was een fel gevecht...Kijk maar op de site van Ria...Ja super!!
Albert en Cisca zijn regelmatig te vinden in de AWD...Helaas geen site...Want hun foto's zijn prachtig..En verdienen een site!
(Ingezonden via mail: Foto van Albert en Cisca Kuilman van de vos hier boven en de Roerdomp (deze staat al een tijdje onder Foto's ingezonden door gasten)
(Mailtje van Albert en Cisca Kuilman) Ik ga deze foto ook bij ingezonden door gasten plaatsen.
Hoi Henk,

Wij waren vrijdag ook bij het gevecht van de 2 vossen aanwezig wat je
kan lezen op de site van Ria.
Voor deze dame wild ging doen had ik de kans om dit mooie plaatje van
haar te schieten.
Mannetje was daarna behoorlijk van slag en zijn wij verder met onze
wandeling gegaan.
Fijn om je vandaag ontmoet te hebben, kunnen we eindelijk een gezicht
plaatsen bij je goede en leuke site, ga zo door.
Tot de volgende keer, Albert & Cisca
Bedankt voor het mailtje..En de Foto...Heel leuk om zo de mensen te ontmoeten..in de AWD.
We hebben genoeg foto's van de rugtas vos...
En we gaan weer terug naar het vreemde nest...maar we konden het nest niet beter op de foto krijgen.
Ik hoop dat iemand weet wat dit voor een nest is?
---
Het hol, dat de mannetjes en vrouwtjes zo af en toe gezamenlijk bewonen, dient vooral als nestplaats. Het hol bestaat uit verschillende ruimtes op verschillende niveaus. Deze zijn door gangen met elkaar verbonden. Het hol heeft meerdere uitgangen die naar de oppervlakte leiden.

Voor de geboorte graaft de vrouwtjesvos (moer) een kraamkamer in het hol dat ze bekleed met haar zachte buikharen . Na de paartijd in januari of februari worden er in mei vier tot acht jongen, blind, geboren. Na 10 dagen gaan de ogen open. Na een maand gaan ze voor het eerst naar buiten. De jongen worden acht weken lang gezoogd. In deze tijd verzorgt de mannetjesvos (rekel) het vrouwtje (moer) en later ook de jongen.
Judasoor
Herman bij de Aalscholverskolonie...Renbaanveld.
Er hangt één Aalscholver dood in de boom..
Als straks alles mooi groen is...En het riet weer hoog staat..Dan is het moeilijker om er in de buurt te komen.
Wat hadden Herman en ik weer een Heerlijke dag in het AWD...
Meer Foto's..Zie Bij Herman Versteeg op zijn Site (Prachtige Foto site)

19 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Toevallig zit ik achter de pc en zie ik net via de rss dat je een nieuwe wandeling er op hebt gezet ... ik kom natuurlijk gelijk kijken :-) Ik vind het altijd weer leuk om te zien waar je deze keer bent geweest en wat je allemaal hebt gezien. Vandaag was weer een superdag zo te zien ... het loont de moeite inmiddels weer om vroeg met zonsopgang op pad te gaan, de lucht is niet meer zo bewolkt en dan krijg je inderdaad die schitterenede dampen boven het water, geweldig vind ik dat altijd! En jullie hebben weer een vos gezien, top! En dat reetje spotten in al die begroeing, knap hoor ... volgens mij loop ik soms gewoon langs een paar heel mooie dieren als ze zo verdekt opgestelt zitten :-)

    Ik heb nog nooit egels gezien in de AWD, ze staan op mijn wensenlijstje, maar zoals jij ze hebt gezien is denk ik ook niet alles, maar inderdaad, zoals je zegt, wel het bewijs dat ze er zijn.

    Ik hoop gauw ook weer een kans te hebben te gaan, de afgelopen vrije dagen had ik andere plannen en nu mag ik eerst weer een tijdje gaan werken ... haha

    Fijne avond en een goede week!
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben net terug, maar geen vos :S
    Wel moeflons, er waren 2 jonge moeflons buiten het hek... de vrouwtjes bleven maar nerveus bij ze in de buurt en de jonkies probeerden maar naar binnen te komen, echt heel zielig.
    De dode egel heb ik daarstraks ook op de foto gezet.
    Zondagochtend vroeg ga ik weer, benieuwd wat ik dan weer zie :D
    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer een serie met een hoog "wauw" gehalte Henk. Ik geloof direct dat je in alle vroegte heel veel kan zien, als het nog niet zo druk is.

    Ook het licht is dan vaak heel mooi. Wat een aparte schapen trouwens. Je zou inderdaad zeggen dat het een soort hertjes zijn. Super dat meneer vos ook op gemak stond te poseren.

    En het nest: geen idee.....

    Ik wil er echt snel nog een keer heen, alleen is het net even te ver om elke keer te doen. Ik mis veel, maar gelukkig doen jullie de tochten voor me :-)

    Groetjes,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk,
    Ik bekijk jouw wandelingen altijd meerdere keren voordat ik reageer, er is altijd zo veel te zien!
    Was duidelijk weer genieten vandaag. Een volgende keer ga ik ook eens zo vroeg ( jaja, ik heb vandaag de wereld van de dageraad ontdekt) want dan is het echt extra mooi.
    De ganzen in de vlucht zijn heel aardig gelukt! Complimentjes, want moeilijk is het, die beesten vliegen gewoon te hard.
    De moeflonlammetjes zijn ook zo zoet, en dan weer de vos, tja, die wordt gewoon he? Ik heb weer van van je AWD verslag genoten en het komend weekend kan ik zelf weer!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk
    wat een zuper dag was het.
    mooi verslag .
    weet je al wat het nest is
    ik weet het niet.
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk.
    Dat was weer een lekker dagje AWD waarin zowel het leven als de dood te zien was. Allemaal onderdeel van de natuur en interessant om te zien.
    Geen idee wat voor nest dit is maar aan de takken te zien moet het en flink nest zijn.
    Leuk om weer even met je mee te wandelen via het blog!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb nog steeds geen idee wat voor een nest dit mag wezen...
    We moeten er de volgende keer maar meer tijd aan besteden.
    Ik hop dat iemand het weet.
    Ik denk dat de ingang zo'n 20/30 cm was.
    En het gehele nest was minimaal één meter breed.
    Ja..Heel apart!
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jullie hebben echt weer veel gezien
    Mooie wandeling weer Henk met wederom een pracht van een reportage

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Henk wat een schitterende tocht hebben jullie gemaakt met zoveel verschijnenheid aan dieren.
    wat is dat leuk he dat je e;lkaar ontmoet in de ADW. je kan net als je zegt dan een gezicht plaatsen bij de personen. De Moeflons staan er goed op joh. Meestal als de vos zenuwachtig is dan is het vrouwtje in de buurt. Dit is mijn ervaring.
    Ik hoop woensdag naar de AWD te kunnen moest het weekend werken.
    Tot gauw Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. dag henk
    is het gebied groot genoet voor al die dieren die ik daar zie,??
    komen er geen oostvaardersplassen taferelen om de hoek kijken
    er loopt daar z'oveel?

    het nest zou dat een vogel kunnen zijn, een mezen nest...
    wel groot maar dat kleine holleke,
    of een eerkhoorn??
    die maken ook zoiets maar weer niet van hooi ..
    hmmm
    ik ben erg nieuwsgierig :-)
    u begrijpt:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk

    Ik heb het bezoekerscentrum inmiddels gebeld, de moeflons waren terug gezet, maar inmiddels ook weer "ontsnapt" Toevallig had de medewerkster die ik sprak net de boswachter gesproken en die zei dat het geen kwaad kon, ze weten er ook weer terug in te komen en worden goed in de gaten gehouden. Vaak zijn het gecastreerde bokjes die zo ondeugend zijn werd mij zojuist verteld (altijd die mannen he! ;-) )
    Dus ik heb me onnodig zorgen lopen maken om die m(b)oefjes.

    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Henk,

    Het nest is van de Roepie-Roepie vogel! 100% zeker!

    René Smits

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die vos Hen die vossenkop wat een meesterlijk shot! De hele serie is meer dan de moeite waard dat loskomende hert wat net zo even sprong voor je ook al een heerlijke plaat en de herten en niet te vergeten de rest van de vossen en wat er zoal die dag voor je lens kwam. Dit moet een onvergetelijke dag geweest zijn wat een toffe foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk,
    Jij had gister ook al zo'n mooie wandeling als ik vandaag had.
    Prachtige foto's weer.

    Een egel, wat jammer dat ie het niet heeft gehaald, er zitten wel egels, vorig jaar heb ik ze op een paar plekken gezien, maar je ziet ze niet zo snel.

    Het nest, echt geen idee.
    Ik ben benieuwd of iemand het weet.

    Wat gaaf dat je het kleine moeflontje hebt gezien, vandaag zag ik wel moeflons, ver weg, maar het kleintje was er niet.

    Je hebt dezelfde vos op de foto als ik vandaag heb gezien, de rugzakvos. Ach het blijft toch een geweldige ervaring om ze te zien, rugzak vos of niet.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Henk,

    Wij wilde gisteren ook naar de AWD gegaan zijn, maar we hadden Saskia, en die moest toch op tijd terug gebracht worden. We gaan er in ieder geval wel op korte termijn een bezoek aan brengen, want op alle foto's die we zien, is het een pracht gebied. Wie weet ontmoeten we elkaar nog daar. Gaan jullie altijd s'morgens op een bepaalde tijd? We weten dat je s'morgens net na zonsopkomst de meeste kans hebt om het wild te zien.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  16. He Henk.
    Nu ben ik dus behoorlijk jarloers. Ik ben al een tijd niet geweest verdorrie. Moet echt snel weer even gaan hoor. Maar wanneer ik de tijd heb zal moeten komen haha.
    Prachtige foto's weer zeg En de vos. Ja die staat echt nog op mijn lijstje.
    Lieve groet Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hai Henk,

    Nog even een serieuze reactie, na de roepie roepie vogel.
    Ik vermoed dat het een eekhoornnest is. Het ziet er wel iets te netjes uit voor een eekhoornnest, maar is toch volgens mij het enige dat overblijft.
    Voor een vogel is de ingang te groot en een wevervogel zou de ingang aan de onderkant hebben.
    Heb ook nog aan een boommarter gedacht, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Heb je de nestboom en de bomen erom heen bekeken? Krassporen op bomen, uitwerpselen, voedselresten?

    René Smits

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Inge de Hartog8 april 2010 om 09:56

    Hallo Henk,
    Wat goed dat je het persbericht van Niko Buiten op je site hebt staan.
    Het zou ook fijn zijn als er mensen naar het provinciehuis komen, op maandag, 12 april,bij het overhandigen van de handtekeningen, voor ondersteuning.

    Je verhaal bij de mooie foto's vind ik weer prachtig.
    Dank je wel voor het delen.
    Het is heel herkenbaar wat je schrijft. s'Morgens vroeg is de natuur in de AWD zo puur, rustig en stil.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ooo wat is het weer genieten bij jou.Ik kan me voorstellen dat jullie het reuze naar jullie zin hebben gehad.

    Super mooie foto's foto's en met een prachtig verslag erbij.
    Dank je wel.
    Lieve groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen