woensdag 17 maart 2010

Dieren Doodschieten? OVP / AWD

Vandaag Ingang Panneland.
En wat zien de Herten in het AWD er best uit...Wel even anders dan de OVP...Waar Edelherten en Konik-Paarden het heel zwaar hebben,en waar vele beesten de hongerdood sterven.
Ik ben zelf ook geen voorstander om snel in te grijpen...Maar dit gaat inderdaad te ver!
Maar het AWD..is niet te vergelijken met de OVP...De Damherten en de beesten in het AWD hebben de winter goed doorstaan.
Maar ook hier is de druk groot om beesten af te schieten..dan de Vos..en dan weer het Damhert. Terwijl er in het AWD nog niets aan de hand is.
Nee..Dat gaat puur om het schieten.
In de OVP is het wel nodig om in te grijpen....Er moeten..hoe vreemd dat ook klinkt...Eerst jonge Edelherten worden afgeschoten..Om de Edelherten te reguleren.
De PVDD...Ik ben het niet helemaal met hun eens...Maar ik begrijp dat het geven van jachtvergunningen..Een vrijbrief KAN zijn voor bepaalde mensen.
En geloof me..In het AWD zijn de argumenten om eventueel te gaan schieten...Overdreven/Ongegrond!!
Oh ja...Als ik weg wil lopen...Spreken een vrouw en een man me aan.
"Mooi hé..Die Reeën"...
Ik "Ja Prachtig..Vooral zo'n groepje bij elkaar..dat heeft wat , Maar het zijn trouwens damhert hinde's ..Reeën hebben een soort wit kussentje als achterwerk".
..."Ooh "zegt de man "Dan hebben we er net twee gezien"!.

Kijk In de OVP....Tja..Ik zag dit (en fotografeerde dit) in 2010...in de OVP..
Paarden en Edelherten...Moeten zien te overleven..Door het eten van de boomschors.
Terug naar het AWD...Waar dit dus niet aan de orde is!!
Damhert AWD
Zwarteveld Kanaal...Hoog water.
Iets verder wil ik het bruggetje over...Het water stond zo hoog..dat ik er dus een paar natte schoenen aan overhield....
En ik moest regelmatig een eindje om...vanwegen de hoge waterstand.
In het achtergebied kom ik maar weinig beesten tegen...Ik doe hier een bakkie koffie..Met zicht op het verboden gebied..Maar er is vandaag weinig leven in de brouwerij :)
Maar het was weer heerlijk om lekker in het gras te kunnen zitten...zonder een natte kont te krijgen.
Voor het eerst een mannetjes Fazant in de AWD gezien...Nou ja...Hij is te zien...maar daar houd alles mee op :)...Maar het is een begin..niet waar?
Altijd leuk..om ze in een groepje tegen te komen.
En als toetje...bij de uitgang...Een Reegeitje.
Ze ziet me...
En staat snel op...
En is daarna is ze snel vertrokken...
Ik geloof wel dat iedereen de laatste maand...Een ReeBok/ReeGeit heeft gezien.
Het blijven wonderlijke beesten.

23 opmerkingen:

  1. Dat was weer een mooie wandeling henk, ( wie is er hier nou een kilometervreter???...) en dito foto's.
    Gelukkig maar dat de dieren hier de winter goed doorgekomen zijn, en nu maar hopen dat ze niet door afschieten aan hun einde moeten komen.
    Groetjes,
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,
    Vandaag was er bij Een Vandaag weer een stukje over de OVP en nu over het debat in de Tweede Kamer van vandaag ... Ik heb nog niet de indruk dat er diervriendelijk gaat worden opgetreden daar in de OVP ... ik vind het schokkend hoe daar het beleid is momenteel en ik hoop dat men gauw diervriendelijker gaat zijn daar wat beleid betreft. Tuurlijk, de natuur moet zijn zelf zijn gang kunnen gaan, maar dan moet er ook wel de gelegenheid en ruimte voor zijn om dat te doen. Ik ben benieuwd hoe het allemaal afloopt!

    Wat een mooie wandeling heb je gehad vandaag! Ik ben de laatste keer in het achtergebied ook geen dieren tegen gekomen, misschien hebben ze zich wat verplaatst? En wat gaaf dat je weer een ree hebt gezien! Ik heb die ene keer alleen maar vrouwtjes gezien, maar ik hoop binnenkort nog eens een ontmoeting met een ree te mogen hebben en wie weet zijn er dan ook wel mannetjes bij? Wat was het lekker weer he vandaag? Ik heb afgelopen nacht nog gewerkt en vanmorgen lekker geslapen maar vanmiddag toch nog even buiten geweest. Niet naar de AWD, maar naar het strand, ook heerlijk! Morgen ben ik van plan naar de AWD te gaan, het schijnt weer een mooie dag wat weer betreft te worden, ik ben benieuwd!

    Fijne avond.
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste henk,

    Mooie wandeling weer,
    Ik ben ook onder de indruk van de OVP, en ik ben blij van jou te horen dat het in de AWD wel goed gaat, laten we hopen dat het zo blijft.
    Groetjes Gerrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In de OVP is het diereleed enorm..de beelden op de tv spreken voor zich.
    Ik zag dit jaar (januari) dat de bomen...kaal gevreten waren. En de dieren zwaar ondervoed.
    Het is ook onbegrijpelijk dat ze deze winter de beesten niet hebben bijgevoerd...Om later eventueel maatregelen te nemen.

    Loes...Ja we kunnen elkaar de hand schudden wat dat betreft :)

    Miranda..Veel plezier morgen..en ik hoop dat je meer te zien krijgt dan ik vandaag!

    Gerrie..Ja..Maar er komt een tijd...dan ontstaan er ook problemen in het AWD...Maar dat is voorlopig nog niet aan de orde. (Gelukkig)
    Bedankt voor je reactie

    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi verslag Henk, ook het stuk over het beleid in de OVP (heel erg zoals het er daar aan toe gaat).
    En alweer een ree gezien bij het Pannenland.
    Mooie foto ook van de groepjes hindes en de landschappen.

    Ik heb morgen vrij (extra dagje genomen) en met deze vooruitzichten moet ik echt naar de AWD. Ik heb de hele dag, heerlijk vooruitzicht.

    Misschien kom ik Miranda wel tegen.

    groetjes, Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik heb er geen woorden voor henk wat er in deovp gebeurt....
    geen goed woord heb ik er voor over,

    het is een schande,

    ik schaam me soms mens te zijn....

    ik word er zo verdrietig van ...

    wat heb je aan natuureducatie,....
    op deze manier..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Ghita
    Ja...En het is best wel vreemd..Dat de PVDD niet met een oplossing komt..Dat zou je van die partij juist verwachten.
    Het idee achter de OVP was best goed...Maar het loopt nu duidelijk uit de hand.
    Gelukkig breekt er nu voor de beesten daar ..een betere tijd aan.
    Ja ..Leuk..Miranda en jij morgen in het AWD. Veel plezier..en dat je maar veel mag zien..morgen.

    @ Klaproos.
    Het is te hopen dat ze snel een oplossing vinden voor dit grote drama. Ik begrijp ook niet waarom ze niet bijvoeren..in de moeilijke periode.

    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook ik heb vandaag naar één vandaag gekeken en begrijp er ook weinig van.
    Als dieren genoeg eten vinden,laat ze .
    Maar als ze zoals in de OVP moeten sterven van de honger omdat het een nagemaakt stuk natuur is dan vind ik het onmenselijk.

    Verder heb jij ook vandaag een pracht van een wandeling gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De wandeling heeft weer prachtige plaatjes opgeleverd zeg!
    Dat reegeitje....het is toch geweldig.
    Over 3wat er in de oostvaarders plassen gebeurt zijn we het almaal wel eens....ongelooflijk!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik begrijp dat er een natuurlijk balans moet zijn maar vraag me bij jachtvergunningen altijd af of het nu echt om het belang van het beest gaat of om de hunkering naar bloed van de jager? De fotoserie is zoals we van je gewend zijn erg tof om naar te kijken en nu het voorjaar lekker aan de gang is, neem ik aan dat alle grassen ook weer snel zullen groeien dus volop te eten denk ik dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Henk,
    Ben net een een paar uurtjes terug uit de AWD. Het was heerlijk en ik heb veel gezien: een ree (staat op de foto maar ze wou niet omkijken), heel veel herten, wilde zwanen, de aalscholvers, vogeltjes..alleen de vos heeft zich niet laten zien.
    Ik ga dit weekend mijn verslagje plaatsen, zal we in meer delen komen, teveel foto's voor 1 logje.

    Ik heb weer genoten, en de wandeling van Grasduinen (link zal ik op mijn log erbij zetten) is echt heel mooi, 12 kilometer, in het gebied tussen Oase en Zandvoortselaan, over een aantal leuke heuveltjes, Rozenberg en Appelberg...

    Vandaag stond er in de Spits nog een stukje over het beleid in de OVP, ik geloof dat ze er nog niet helemaal uit zijn.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. He Henk
    De OVP daar ben ik nog niet geweest maar had idd wel ergens gelezen dat de dieren echt moeten overleven. Was dat nou niet deze week in de Spits?
    En de AWD Ja dar noem je ook een magische plek he hihi
    Je foto's zijn weer schitterend.
    We moeten ook maar weer snel even gaan haha
    Groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja, ik kwam Miranda nog tegen, op het kleine paadje bij de aalscholverkolonie, echt heel toevallig. Even gebabbeld en toen gingen we ieder weer onze eigen weg. Verder nog leuke gesprekjes gehad met andere wandelaars die ik tegen kwam, een heel gezellig dagje ook zo.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk
    Je hebt er weer een lekker wandeling op zitten in de AWD
    Goed verslag heb je er weer van gemaakt.
    Wat een drama hé in de OVP een paar honderd edelherten gestorven van de honger
    Maar ook paarden.
    Ik hoop dat het niet in de AWD gebuurt.
    Groetjes Herman Versteeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Henk
    Weer een mooi rapportage heb je van de wandeling en foto's.
    Het is natuurlijk de natuur in de OVP maar aangezien ze daar toch opgesloten zitten in het gebied zou het bijvoeren van deze dieren volgens mij beter zijn. Dat zie je aan het hert dat toch over het ijs gaat om eten te zoeken en er door heen gaat. Volgens mij zou hij normaal niet het risico nemen. Maar honger drijft deze dieren ook tot het uiterste.
    En op deze manier krijg je dan weer de klachten van de mens dat de dieren buiten het gebied komen.
    Henk tot het volgende verslag
    Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Henk na deze mooie wandeling ga ik het weekend maar eens rustigaan doen.

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Schieten moet echt het uiterste middel zijn. Maar als die herten zich blijven voortplanten zoals ze tot dusver hebben gedaan, dan komen er vroeg of laat wellicht toch echt teveel. Vijanden hebben ze in de AWD niet. Of ze zouden wolven moeten uitzetten, maar ik vrees dat zoiets op de nodige weerstand zal stuiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. OT Sperwer:
    Zover ik weet is het verschil bij de Sperwer het grootst.
    De sperwerman is één van de kleinste roofvogels van Europa.
    Verder kan ik er weinig over vinden dus neem ik aan dat het niet zo veel voorkomt.

    Groetjes,

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Frans
    Wel heel gaaf om er via jou site er achter te komen dat de Sperwerman kleiner is dan de Sperwervrouw.

    zie http://naturephotography.web-log.nl/ De site van Frans...

    Hij staat ook bij mijn Links!!
    Prachtige foto's.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  20. heej bossie

    je bent weer lekker op dreef zie ik! mooie foto's, moet maar weer is een keertje mee gaan in de zomer.....
    groetjes Coen

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Henk,

    Wij zijn hier weer komen kijken, en ja ook nu weer wel zo netjes een berichtje achter te laten.
    Even over de schoenen terug te komen, zou erg blij zijn als ik (Wil dus) ze had, want het lopen is nu echt niet toppie. Maar ik krijg eerst nog botox voor ik de nieuwe schoenen krijgt, ze willen zo kijken of de spieren dan beter ontspannen.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  22. lente!!!!
    ♪ ♫ ♩ ♬ ♪ ♫ ♩ ♬
    ♪ ♫ ♩ ♬ ♪ ♫ ♩ ♬
    ♬ ♪ ♫ ♬ ♪ ♫
    ♩ ♬ ♪ ♫ ♩ ♬ ♪♬

    kus

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Henk,

    Eerst even een vraagje. Wat/waar is OVP?

    Tja, wat een beleid. Zeker als het helemaal niet nodig is. Vreemde zaak, ze willen gewoon bloed of zo? Ik begrijp dat ze in OVP niet hebben bijgevoerd deze winter. En nu ook nog afknallen?

    Je serie foto's is zoals we gewent zijn weer heerlijk om naar te kijken!

    Groetjes,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen