donderdag 25 maart 2010

Te Laat bij de Uitgang

Eerst even DIT!!! (Ghita attendeerde mij er op).... Fietspad deels binnen en buiten Waterleidingduinen.
Haarlems Dagblad : Gepubliceerd op 23 maart 2010
vogelenzang-
Een fietspad dat begint bij de Oase, deels door de Amsterdamse Waterleidingduinen gaat, en halverwege ter hoogte van de scoutingclub zijn weg vervolgt buiten het duingebied, richting manege Naaldenhof en Bentveld.


Dat is het unanieme voorstel van een breed samengestelde klankbordgroep voor een recreatieve fietsroute vanaf het ecoduct over de Zandvoortselaan. Volgens een woordvoerster van het Nationaal Park Zuid Kennemerland is met deze route de impact op het duingebied ’minimaal’. De precieze route van het pad moet nog worden bepaald. Maar duidelijk is dat een fietspad via de beklinkerde dienstweg van het duingebied hiermee van de baan is. Tegen het openstellen van de dienstweg voor fietsers in wandelaarsdomein Waterleidingduinen was een storm van protest gerezen.
Niet te geloven...Zo zie je maar..Geld wint altijd...(3,2 Miljoen Euro)En die Klankbordgroep..Dat moeten dan haast wel mensen wezen...die zelfs hun moeder zouden verkopen. NATUURLIJK....GELD!!!!
-------------------------------------------------
Vandaag Woensdag 24 Maart..Met Nico Pauw en Pietertje naar het AWD.
We vertrokken om een uurtje of half vier. En we zouden via het achtergebied (Klein Zwartveld) naar de Aalscholvers kolonie (Renbaanveld) gaan. En op de terug weg de vogelkijkhut aandoen.
Maar het ging weer niet zoals we dachten.
Pietertje gaat wel meer naar het AWD met zijn vader..En dan gaat hij op zijn kleine fietsje.
We liepen langs het water bij het Eiland van Rolvers...En gingen richting Groot Zwarteveld.
Daar zouden we de Moeflons even gaan bekijken.
Maar de Moeflons lieten zich niet zien vandaag.
Een mannetjes en een vrouwtjes Zaagbekeend slaan op de vlucht...Mischien krijgen we ze voorlopig niet meer te zien. (Wintergasten) Het zijn altijd pracht eenden om tegen te komen. Vooral het vrouwtje met haar mooie kapsel..heeft mijn voorkeur.
In het Gebied Klein Zwarteveld zien we nog de Wilde Zwanen...Ik had ze er eerlijk gezegd niet meer verwacht......Onze Wintergasten.
Het Klein Zwarteveld is een prachtig gebied...
Pietertje ziet van alles onderweg...Konijnen..en sporen van de Vos,Hert en Konijn.
Maar ook mooie stenen...En die verdwijnen in zijn zak...Die gaan mee naar huis.
Aan de overkant het verboden gebied ( Stenenveld)..waar enkele Damhertjes liepen.
Stuifzwam...Ja dat vinden kinderen wel leuk....Wanneer de Zwam rijp is komen de sporen vrij uit een centrale opening aan de bovenkant van het vruchtlichaam ...Even knijpen..En een wolk van sporen komt uit de opening. Altijd leuk.
En dan naar de Aalscholverskolonie. (Renbaanveld)
Als U daar nog nooit geweest bent...Het is een aanrader!...
De aalscholver is een beschermde vogelsoort krachtens de Europese Vogelrichtlijn, de Bern-conventie, het AEWA-verdrag en de Nederlandse Flora en Faunawet.
Er zijn vijf eilandjes...op het Renbaanveld..waar de Aalscholvers broeden.
Nico en Pietertje op het Renbaanveld. In de 17de eeuw waren er grote aalscholverkolonies in Nederland. In de 19de eeuw en in de eerste helft van de 20ste eeuw werd de aalscholver sterk bejaagd op aandringen van boseigenaren en beroepsvissers. In 1955 golden quota van maximaal 500 (of minder) broedparen in de kolonies die in beschermde natuurgebieden lagen. De aalscholver was toen relatief zeldzaam.
Pietertje...De Fotograaf.
Altijd leuk..als je kinderen foto's laat nemen.
We moeten nu echt weg...Richting uitgang...Want straks gaat de zon onder.
En voor zonsondergang moet je het gebied verlaten hebben.
De Vogelkijkhut..kunnen we wel schudden..Dat zou veel te laat worden.
Een Damhertje kijkt ons na...
We zijn eigenlijk te laat...De zon gaat al bijna onder ...en het is nog een heel stuk lopen naar de uitgang.
Wel een mooi moment....Maar we zijn duidelijk te laat..Foei!

20 opmerkingen:

  1. Te laat, maar dat leverde wel een heel mooi plaatje van de zonsonderdag op!
    Henk, wat heb jij de aalscholvers en prachtig op staan, zo mooi close in beeld, ik zie nu voor het eerste die fraai gekleurde koppen. Super!
    En ik zie dat je het formaat van je foto's verkleind hebt, dat kijkt heel prettig ( want meestal vergroot ik mooie plaatjes wel even).
    En dat fietspad...tja, afwachten...
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Zonsonderdag"!!
    Nou ja, het is tenslotte donderdag :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Loes
    En ik zoeken op mijn logje naar zonsonderdag :)
    Ik dacht dat ik het verkeerd getypt had.
    Niets te vinden..En opeens zag ik het in je reactie staan.
    nou dat had ik niet opgemerkt hoor :)
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Henk hele mooi en scherpe foto's van de Aalscholfers. En ook al ben je wat laat het is wel heel mooi die zonsondergang
    Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Verder wil ik ook opmerken dat er een stukje in Het Haarlemsdagblad stond om te reageren en te melden de herten die in het bewoonde gebied lopen. Dit zou geen gevolgen hebben voor het afschietbeleid. Maar het geeft mij een vreemd smaakje,ondermeer omdat ik vind dat de hekken rond de duinen niet hoog genoeg zijn en de dieren daar niets aan kunnen doen.
    Als je kijkt bij Bentveld dan zie je het heel duidelijk. Aan de kant van het zorgcentrem Bodaan stichting zijn de hekken laag en dit is ook zo langs naaldenveld.
    De herten en reen hoeven daar geen moeite te doen om er over te komen. Als ze dit nou eens in orden maken. Dit geld ook voor Zandvoort want ook daar zij de hekken nog laag. Zoals ik waarneem zijn alleen de Hekken aan de Zandvoortselaan tot de grens met Bentveld verhoogd en verder niet. Hoe kan je nu verwachten dat de herten en reen weg blijven uit bewoond gebied. Dit is iets wat ik even kwijt wou want ik erg me er aan hoe er wordt gedacht over zoals wordt gezegt de plaag van het hert.
    Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. :-)
    de beheerders zullen jouw snoetje onderhand wel kennen henk en denken, ach die jongen doet geen vlieg kwaad laat hem
    maar :-)
    en da's mooi dat geeft superplaatjes zoals ik weer zie vandaag ,
    leuk hé zo jong beginnen met een hobbie

    maak er nog een fijne avond van henk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ria
    Ja Ria..Ze zoeken de schuld bij de herten..Maar als je het gebied op belangrijke plekken niet goed afsluit..Tja.
    Helaas zal je zien dat daar de herten de dupe van worden.
    Politiek is zo smerig wat dat betreft.
    Je ziet het in de OVP...Daar gaan ze nu opeens bijvoeren...(onder druk van de opinie)..Als aandacht word gegeven door de pers..Nou dan gan ze bijvoeren.
    Maar het is wel het paard achter de wagen spannen.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Klaproos
    Nou...We werden weer staande gehouden..door de boswachters..Ik kon deze boswachters nog niet.
    En moesten onze jaarkaart laten zien (geen probleem)
    We waren te laat...Tja..Te lang bij de Aalscholvers gebleven.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk,
    Wat een mooie foto's van de aalscholvers, en wat heb je ze goed dicht bij kunnen halen met je camera, super!
    Je zonsondergang is ook erg mooi hoor.
    En wat betreft het fietspad ... er zijn geen woorden voor ...

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier ook al prachtige fotos
    en och beter laat bij de uitgang dat leverde toch weer een mooie foto op

    Wat het fietspad betreft kan ik eigenlijk kort zijn.
    Doordat er hier in de duinen gefiets mag worden konden wij verder de duinen in..........
    MAAR
    Je wilt niet weten hoevaak ik al bijna languit ben gegaan omdat ik met fiets en al gewoon van het pad af gereden werd door een of andere idioot in een strak pakkie op een racefiets of mountainbike.
    Vandaag was er weer zo een zot die de bocht even afsneed en mij daardoor zo wat dwong om de berm in te springen.
    Ik moet alleen nog leren om op die momenten mn mond te houden.......

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk,

    Wat heb je weer een mooie wandeling gemaakt, en hoe krijg je die aalscholvers zo mooi van dichtbij erop. Is dat vanaf het kleine paadje genomen, of heb je nog een mooi plekje?

    Te laat bij de uitgang...dat is voor mij een reden dat ik niet 's avonds ga, ik dwaal ook vaak te ver af, of vergeet de tijd door al het moois om me heen. Dan maar vroeg op staan.

    groetjes Ghita

    En bedankt voor het plaatsen van het stukje over het fietspad, ik hoop dat van het weekend te doen,als we weer in de AWD zijn geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben via via hier terecht gekomen, en wat ik zag beviel me heel erg goed! Prachtige foto's heb je gemaakt al. Ik ga je zeker volgen als je dat goed vind.
    Fijne dag verder, en fijn weekend.
    groetjes Jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Henk,
    Wat zijn de foto's mooi geworden.
    En je verhaal erbij ook fijn om te lezen.
    Op hyves is ook een AWD site.
    Via Ghita,CarpeDiem, ben ik hier bij jou gekomen.

    Ik vind je reactie bij het artikel in het Haarlems Dagblad heel goed.
    Kort en krachtig.

    Lieve groet van Inge.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. zijn er ook Moeflons ?
    dat wist ik niet...en die koebeesten heb ik ook niet gezien.
    Er zit maar 1 ding op .......

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Henk wat heb die aalscholvers er mooi op staan het is een prachtige serie.

    Een heel mooi weekend gewenst.

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Mus
    Ja..De Moeflons...Zitten i.v.m. een proef..In een afgesloten gebied. Bij het Groot Zwarteveld.
    Ze willen kijken wat voor een vegatatie dat oplevert en of ze de amerikaanse vogelkers eten.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Altijd leuk om jou logjes mee te lezen en te kijken. Blijft grappig om een soort over je schouder mee te zien naar wat er allemaal voor moois voor de voeten komt en de variatie is immer smullen

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooie shots van de Aalscholvers!
    Prima verslag en pleetjes Henk.
    Heerlijk gebied is het toch!!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Goed artikel over de OVP en mooie platen van de aalscholvers ! Was weer veel lees en kijk genot
    Groetjes Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Henk
    Heerlijke foto's weer. En te laat of niet de laatste foto's zijn prachtig zeg. Denk dat je een van de weinige bent die die prachtfoto's heeft hihi
    Groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen