woensdag 13 oktober 2010

Oostvaardersplassen (OVP) Tijdens de Bronst

Met René Smits (nog geen site) ga ik de bronst van de Edelherten kijken in de OVP...En daarna gaan we naar de veluwe...Niet voor de bronst , want die is inmiddels afgelopen op de Veluwe...
Nee...We gaan voor iets heel anders naar de Veluwe..Maar dat komt in mijn volgende logje.
Omdat ik wat aan de vroege kant in het OVP gebied aankom..Kijk ik eerst op de grote Praambult..Vanaf de parkeerplaats op de uitkijkbult heeft men normaal gesproken een prachtig uitzicht over de OVP.
Maar het is nu te mistig...En ik zie geen steek voor mijn ogen.
Wel hoor ik behoorlijk burlen van de edelherten...
Ik ga weer verder..En ik wacht op René in de Kijkhut "De Kluut" bij het bezoekerscentrum...
En daar zie ik dit groepje Bergeenden..
René en ik lopen het gebied in...
En bij de kijkhut...neemt de mist eerder toe dan af..
Heel in de verte zien we ze vechten...
Maar het is gewoon te mistig..
Hoewel dat ook wel wat heeft..
We doen hier een bakkie..
Ik heb hier best veel foto's van..Maar ja deze blog is al zo lang.....
We lopen over het graspad...Het gras is lang en nat...
Langzaam maar zeker worden mijn voeten nat...En later op de dag koud..
Dit zal voor mij nog een behoorlijk staartje krijgen!
Grote bonte Specht...Ik kreeg hem er nog goed op ook :)
(Puttertje is genomen door René)
Maar met de Puttertjes ging het wat minder...Dus daarom maar een foto van de Putter die door René genomen is.
René ziet de vogeltjes makkelijker dan ik...Hij heeft er oog voor..
Zo zag hij ook de Baardmannetjes..En ik heb ze op de foto..Maar veelste ver weg.
Het zijn wel pracht vogeltjes..
Egel,Roodborstje,Specht en nog een Dagpauwoog..
Wat een gebied...En wat zitten hier veel Vogels/Ganzen
Aaaah..Een foto van het burle..
Ver weg..Maar ik heb hem :)
Aan vossen geen gebrek...
Regelmatig zien we er wel één.
Zoals deze Vos...
Die langzaam maar zeker...
dichter de kijkhut..."De Zeearend" nadert..
Hij moet nog uitkijken...
Want het is in dit gebied niet ontdenkbaar..
Dat hij een andere vos tegenkomt...
Zoals deze vos.....Die niet ver van hem vandaan..In het gras ligt te slapen..
Nou ja..Slapen..Hij let wel op hoor!
Dit is een beetje alles in één...
Konikpaarden,Buizerd,Reiger en op de achtergrond een paar witte reigers die over vliegen.
Buizerd....En Hinde.
Dit nog jonge Edelhert mannetje is aan het Flemen..
Hier staat een Edelhert te flemen...Als een hert in de bronsttijd achter een hinde aanzit , maakt hij deze typische bewegingen met zijn lippen en steek zijn tong naar buiten....

(Foto van René)
De afstand is niet zo ver...En van dit jonge mannetje mocht ik wel een paar foto's maken.
Weer een vos....
De vos bakent zijn territorium af met urine, uitwerpselen en met scherp ruikende geurafscheidingen uit speciale klieren.
En dat doet hij maar wat graag...Op de uitwerpselen van andere dieren..
Hij moet zijn gebied beschermen tegen indringers...Of zwervende oude vossen..Die snel verjaagd worden dor de jongere vossen.
Dodaar..
René....Op weg naar de uitgang..Want we gaan vandaag nog naar de Veluwe..
En daar heb ik zoveel moois gezien..(hier ook hoor :) ..Maar op de Veluwe iets unieks..
Wat heb ik daar genoten..Niet van de bronst of zo..
Nou U zult het nog wel zien..In mijn volgende log...
De Bergeenden zitten er nog...
En ik vind ze altijd heel mooi..
Alhoewel deze Bergeenden volgens mij..Niet eens goed op kleur zijn.
ook had ik de bult op de snavel iets groter verwacht.. 
Nog even op de Praambult...
En dan gaan we nog naar de Veluwe...
Maar dat komt de volgende keer...Net zo als Ingezonden Foto's en berichtjes..