zondag 10 oktober 2010

Op Avontuur in het AWD

Met Herman,Loes,Ghita Op Avontuur in het AWD...Nu verwacht je natuurlijk een Bronstwandeling..Maar nee hoor!..Wij kiezen bewust voor een rustige route (qua mensen) en nemen vroeg in de morgen ingang De Zilk....En gaan dan op weg richting de Van Limburg Stirumduinen/Haasvelderduinen.
Voordat we er erg in hebben zijn we al achterin..
We zien een vos...Hij zit heerlijk te genieten van de eerste zonnestralen.....
Ja..Dat doen vossen graag...vroeg in de morgen...in het zonnetje..een beetje opwarmen.
En dat is vandaag ook wel nodig...Want het is nog behoorlijk koud!
De skyline van Zandvoort...Ik zet het niet snel op mijn blog.....
Maar de Skyline met de trekvogels er op...Een uitzondering moet U maar denken..
Spreeuwen...in grote aantallen....
En het is hier altijd leuk om de sporen in het zand te bekijken...
Wat opvalt is een spoor van een vos..Niet zomaar een vos...
Nee..Dit moet een grote jongen zijn...aan de sporen te zien...
We krijgen hem helaas niet te zien...
(Foto Ghita)
Deze foto is gemaakt door Ghita....Mooi hé!...
Een prachtig stuifgebied..(voormalig Van Stirum Kanaal)...En een heerlijke route om weer eens te lopen.
De Duindoornappel (Zaad doos)...
Dit heb ik een beetje van Herman..Die maakt hier graag foto's van...
En ik moet hem gelijk geven..Dit is ook mooi.
Ik ga hier even de macrolens op mijn lens zetten...
En ja...Dat is al eens eerder verkeerd gegaan..:)
En nu dus ook...Terwijl Ghita Loes en Herman een meesje aan het fotograferen zijn...
Zie ik opeens een vos aan de waterkant...
Shi.....!!!...Snel de voorzetlens eraf...
Gelukkig neem ik er eentje zonder zoom...Want de rest mislukt...
Hij staat nog op de macrostand.....Voor betere foto's moet U dus op de andere site's zijn...
We pakken de Gebieden Leen Poes en Dappere Kees...
Mooie namen hé!
Herman..Loes en Ghita
We genieten van het uitzicht....
We zien een damhert mannetje...
En nog een vos..
En ik denk (als je de foto goed bekijkt) dat hier een burcht is...
maar het is verboden gebied...Dus daar kunnen we niet komen...
Uitzicht over het verboden gebied (Westerveld)
We lopen naar het Klein Zwarte Veld...En doen daar een bakkie..
Helaas..Al doen we hier tien bakkies...
Het gaat hem hier niet worden !
Dus lopen we maar verder...
Loes hoort een raar geluidje...Ook ik hoor het..
We lopen door een paar struikjes...En daar kijkt iets ons aan...
Ik denk een vos....Maar dat zag ik nou ook niet gelijk...
Het had ook zo maar een kat of zo kunnen wezen...Ik neem snel een foto..
Nu is het duidelijk...Het is een vos..
Het zijn er zelfs meerdere...We krijgen er twee zeker te zien..
Ik denk nog een derde waar te nemen..Maar dat zou ook die eerste vos kunnen wezen die wegdook in de struiken. Dus voor het gemak ga ik er vanuit dat het er twee waren.
Op het moment dat ze in de struiken zijn..Begint er een behoorlijk te hoesten.
Het lijkt er op dat er één longwurm heeft..
En dat was dus het geluid wat we eerder hoorde....
Snoek bij de schuilhut..En dat die kleine visjes achter hem niet beter uitkijken?
Of heeft hij met hun een niet aanvals verdrag getekend?
De Rugzakvos...Er is al veel over deze vos geschreven..
En één ding is zeker...
veel mensen genieten er ook van....
(Foto Loes)
En ik dus ook...
Deze Foto is gemaakt door Loes.
En als hij van ons niets krijgt...En hij kinderen hoort aan de andere kant van de schuilhut....
Dan gaat hij er snel op af....
Iets verder zit een gezin aan de andere kant van het water te picnicken..
De Rugtasvos loopt hun richting uit...Wij lopen door..
Nu moet U zich voorstellen...
Een gezin met kinderen zit te picknicken...Wij staan aan de overkant van het water..
We weten dat de vos er zo aankomt..en we willen natuurlijk de reactie wel eens zien van het gezin...
Dus wij staan daar met z'n viertjes naast elkaar ...Met onze camera's in aanslag..te wachten op de ontmoeting van vos en gezin..
Het kleine jongentje ziet ons....
En kijkt ons aan met grote ogen...
En dan zegt hij tegen zijn vader :
"Wat zitten die mensen ons aan te staren"...:)
Wij liepen toen maar door..
richting Eendenvlak...
Het was er erg rustig qua herten..
Veel minder dan andere jaren...Zijn ze teveel verstoort?
In de verte horen we nog burle...Maar nee..
Het Lek ziet er een beetje troosteloos uit..
Ghita en Loes...Op paddenstoelenjacht..
Een paar herten aan de buitenkant van het bos..
Maar de bronst 2010...Is hier in ieder geval een stuk minder dan de jaren hiervoor...
Ook op het Middenveld valt het tegen qua herten...
Goed dat we vandaag niet voor de Bronst gegaan zijn..
We moeten nog een heel eind lopen richting uitgang ( De Zilk)
Ja...We hebben wat kilometers gemaakt vandaag..
En het was me weer een waar genoegen om zo met z'n viertjes te lopen door het prachtige AWD..
En ik ben het met Ghita helemaal eens..
Als ze schrijft dat we elkaar qua fotograferen en lopen goed aanvoelen..
Zeker weer voor hehaling vatbaar...
Meer over deze wandeling...

25 opmerkingen:

  1. Mooie lange wandeling op deze prachtige dag.
    Het was weer leuk om jullie belevenissen mee te lezen.
    Groerjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's Henk van een zichtbaar mooie wandeling!

    Groetjes en fijne dag
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtige dag gehad, mooie wandeling en foto's
    wat een geweldig moi gebied, ik blijf er met plezier naar kijken op jou Blog

    Fijne week

    Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Henk

    Zo zeg.....dat is een flinke tippel geworden, maar je hebt wel veel moois gezien en vastgelegd, fijn dat je ons laat meegenieten.

    groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk
    Het was een mega wandeling maar ik vond het wel gezellig
    Veel vozen gezien ik zag op je blog dat je toch nog die foto hebt van die vos die aan de waterkant toppie.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk
    (even vanaf mijn werk want bij ons lag internet er vanmorgen uit).
    Schitterende foto's.

    Wat hebben we genoten he.
    Die vos die door de struiken gluurt, gaaf.

    Als onze internetverbinding het weer doet komt mijn log vanavond.

    Bedankt voor de gezellige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk,
    wat goed dat jij na deze lange dag nog energie had om je blog te maken!
    Het is weer een heerlijk verslag van onze mooie megawandeling, wat hadden we een prachtige rustige route op deze nazomerzondag, een topdag! ( ik stond op de terugweg bij Zandvoort dan ook lekker in de files!)
    Die foto van die spreeuwen vind ik gaaf!
    En je vossen in de verte zijn ook steeds goed zichtbaar, knap hoor, en die aan het water? Hij is beter dan de mijne!
    Wat een mazzel hebben wij toch telkens met het weer, op al onze gezamenlijke uitstapjes schijnt er een uitbundig zonnetje!
    Voor herhaling vatbaar...
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Op Avontuur met Herman,Loes,Ghita .
    wat super!!!!!!
    wedden dat je eern geweldige dag gehad hebben, nog afgezien van wat jullie allemaal gezien hebben.
    Het is leuk om ervaringen uit te wisselen.
    Mooie reportage Henk....echt mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een mooie en lange wandeling hebben jullie weer gemaakt!
    prachtig verslag en mooie plaatjes!!!
    ik heb weer genoten...
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Henk hoe krijg je het weer gebraden om met twee vrouwen op stap te mogen? Maar het komt je toe hoor want jullie gezamelijk fotowerk is wederom zo mooi om te zien dat ik je vergeef, haha....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Verstandig om een minder populaire route te kiezen - wat een stiefel! en wat hebben jullie weer veel gezien! Al die vossen, vooral die langs de waterkant is erg leuk.
    Heb wel wat moeite met de duindoornappel: duindoorns hadden toch alcoholische bessen ? Denk dat dit de vrucht van de doornappel (Datura) is, niet alcoholisch wel zeer giftig. Maakt de foto niet minder mooi, heb eigenlijk nog geen rijpe vruchten gezien. Zal 's opletten tijdens de volgende wandeling.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. jullie hebben een hele mooie wandeling gemaakt, wat een belevenis is het toch in het AWD, leuke foto's en verhaal erbij. Heb weer genoten van al dit moois.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tja Henk tegenwoordig is het uitkijken geblazen en moet je niet te lang naar kinderen staren in een bos :-) Voor je het weet zit je op water en brood i.p.v. koffie en brood.

    Verder een pracht wandeling geworden en hebben jullie behoorlijk wat mooie dingen gezien. Ik vind die foto van Ghita ook heel mooi van de zandvlakte.
    Tamme vos of niet, het blijven mooie dieren.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo thuis nog even op mijn gemak alles gelezen en de foto's bekeken (internet werkt weer). Wat gaaf dat die ene foto van de vos bij het water toch nog is gelukt.
    Het was echt een vossendag he.

    Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig om het verslag van jullie lange wandeling te lezen en de bijbehorende foto's te bekijken.
    Ik kan me voorstellen dat jullie ontzettend genoten hebben.
    Ik ga morgen naar de AWD, ben benieuwd wat ik allemaal te zien krijg.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijke wandeling weer Henk
    Wij gaan morgen de duinen weer even in.
    Het word nog even mooi weer dus gaan we daar nog even lekker van genieten
    En als we de helft zien van wat jullie gezien hebben......ben ik dik tevreden

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie wandeling, de spreeuwenfoto is prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. niet te geloven wat jij elke keer weer ziet henk,
    ik sprak zaterdag ris en piet, whaahah volgende keer als ze bij jou zijn wel een vosje of twee voor de lens hé:-0

    mooi log henk, zonder enige twijfel,

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een flinke wandeling.
    En natuurlijk weer met prachtige foto's.
    Je kan zien dat jullie het heel gezellig hebben gehad.
    Dit is ook te zien op de site van Ghita.

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wat een heerlijk plekje... ik moet daar ook eens heen.. bedankt voor de wandeling
    groetjes
    Anita
    http://alle-mooie-dingen.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  21. -gniffel!-
    je zal vast niet zo'n vos verwachten als je zit te picnicken
    ik ga binnenkort naar "jullie" gebied, maar de enige vos die ik dan zal tegenkomen zal dan wel de Kleine vos zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ongelofelijk wat weer een mooie log.
    Schitterend gewoon wat daar allemaal te zien is.
    En gezellig met z'n viertjes.
    Haha, dat gezicht van dat jongetje, had het graag willen zien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik schaam me diep Henk. Ik loop hopeloos achter maar ga trachten een inhaalslag te slaan...

    Deze log sluit naadloos aan bij die van Ghita. Maar dat is niet verwonderlijk als jullie samen liepen. Mooie plaatjes bij Ghita gezien en bij jou al niet minder. Het is en blijft volgens mij uniek om dit alles tegen te (kunnen) komen!

    Jij hebt scherpe ogen als het de vos betreft. De wilde. Dat geeft een grotere kick dan de rugzak vos heb je me wel eens live verteld.

    Dank dat ook jij me hebt meegenomen op jullie lange wandeling!

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Henk wat hebben jullie weer een mooie grote wandeling gemaakt
    Maar ook veel gezie. Mooie foto's. En goed te zien dat er ook gewonen vossen in het duin zijn.
    Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Altijd erg leuk om je wandeling op deze manier te volgen. Ik ben steeds weer benieuwd naar je belevenissen, want je hebt een goed oog voor alles wat er in de natuur te zien is.
    Mooie serie.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen