vrijdag 22 oktober 2010

Reuzenbovist (Stuifzam) Mega Groot

(Even een paar daagjes op vakantie geweest met de meiden)...En dat betekend veel winkelen..(: ...Maar af en toe pakte ik mijn graantje mee en dan ging ik de natuur in :) Mijn dochters zijn als het waren...Gooise meiden...(geven graag geld uit) Alleen hebben ze geen Gooise Vader of Moeder :)..



- Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug
We..Anja en ik..(de meiden bleven op de camping) besloten om een excursie te pakken met de boswachter...daar aangekomen zag ik dat er veel kinderen waren..Dus besloot ik om dan maar zelf het Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug te bezoeken.....
Ree-Hinde
Maar dat gaat niet zonder risico...Na een half uurtje ( met de zon in de rug) gelopen te hebben...was het mogelijk om een smal paadje links te nemen..
Ach.....Straks weer links en dan kom je heus wel weer goed uit....nou ja...zo dacht ik :) ...
Anja..( nog niets aan de hand :)
Maar dat pakt anders uit....het smalle paadje buigt verder naar rechts af...En we lopen nu al meer dan een uur.
Ik hou me mond hierover tegen Anja..Want die loopt niet graag uren achter elkaar..
Maar ik begin hem wel een beetje te knijpen....Terug lopen is geen optie..
Dat zou zeker te lang gaan duren.....Nou ja..Eerst maar gewoon genieten van al de Paddestoelen!

-Paddestoelen Sallandse Heuvelrug-
Het zal een schrale troost zijn voor allen die de afgelopen zomer hun vakantie in het water zagen vallen, maar de paddenstoelen hebben er baat bij gehad. Ze hebben hun naam waargemaakt en zijn overvloedig uit de grond geschoten.



Wie paddenstoelen plukt..tast het ecosysteem aan. De bodem mist door het verdwijnen van de paddenstoelen belangrijke voeding. Ook zijn er verschillende diersoorten die zich er aan tegoed doen. Eekhoorns...Marters... en Vossen hebben gaandeweg de evolutie kennelijk geleerd welke soorten ze straffeloos kunnen eten.




 
Paddenstoelen zijn officieel niet beschermd, maar in de bossen die door Staatsbosbeheer beheerd worden mogen ze in het kader van Algemene Plaatselijke Verordeningen niet geplukt worden. Dit heeft te maken met het feit dat paddestoelen een deel vormen van de kringloop in de natuur. Ook speelt mee dat wij alle bezoekers van onze natuurgebieden willen laten genieten van de paddenstoelenrijkdom.
Dit is het grote verschil met de ons omringende landen waar het zoeken en eten van paddestoelen tot de cultuur behoort. In Nederland zou dat niet kunnen, omdat daarvoor de bezoekersdruk te groot is en ‘vrij plukken’ tot een ‘kaalslag’ zou leiden.
Vliegenzwam (Amanita muscaria)
De bekendste verschijningsvorm van de vliegenzwam is een donkerrode hoed met witte stippen. De witte stippen zijn restanten van het algeheel omhulsel waarin de paddenstoel 'opgesloten' zat, voordat hij uit de grond omhoog kwam. Deze spoelen bij regenachtig weer vrij snel van de hoed. De kleur van de hoed is echter variabel en kan variëren van rood tot oranje met gele tinten.
Grote Sponszwam (Sparassis crispa)
Lijkt op een badspons of bloemkool , En schijnt heerlijk te smaken.
Je kunt hem vinden onder Sparren en andere Naaldbomen.

-
Kleverig Koraalzwammetje (Calocera viscosa)
De kleverige koraalzwam komt voornamelijk voor op rottende stronken naaldhout. Het is een algemeen voorkomende soort.De kleur is opvallend oranjegeel. Bij het opdrogen wordt het vruchtlichaam hoornachtig en donkerder oranje van kleur.
Grote Stinkzwam (Phallus impudicus)

De grote stinkzwam komt met behulp van een eiertand uit een vuistgrote knol die in de volksmond met heksen- of duivelsei wordt aangeduid.






Daaruit strekt zich in enkele uren de 10-20 cm lange poreuze en holle steel. De hoed van de paddenstoel is dan met een groene slijmerige sorenlaag (gleba) bedekt die een zeer penetrante aasgeur verspreidt, zelfs tegen de wind in te ruiken.




De stank trekt vliegen en kevers als de oranje aaskever aan die voor de verspreiding van de sporen zorgen. De schone hoed is wit tot lichtgeel en heeft een kleine opening aan de top.








Mestkever
Anja begint zich zorgen te maken...Ik doe net of het alemaal goed gaat...Maar ik zit zelf ook best wel een beetje in de rats....zijn we de weg echt kwijt? ..We hebben geluk....Er gaat een smal paadje naar Links...We lopen gelukkig weer tegen de zon in...Het duurt nog een hele tijd voordat we de auto vinden...Maar..Achteraf een mooie wandeling.
Oogsten Mais...
Mais behoort tot de groep C4-gewassen, een groep planten met een beperkte ademhaling die een zeer hoge koolstofopname realiseren. Eén hectare mais absorbeert 22 à 44 ton CO2 per jaar, en produceert 16 à 32 ton zuurstof per jaar. Dit is aanzienlijk meer dan wat 1 hectare bos per jaar aan zuurstof kan leveren.
In Nederland beslaan maïsvelden zo'n tweehonderd hectare, of tien procent van de landbouwgrond. De maïs wordt vooral gebruikt als voedsel voor koeien, maar ook voor bio-energie.
Boeren zijn druk bezig om de oogst binnen te halen...Een enkeling heeft wel wat anders te doen.
-
De Reuzenbovist:
De Reuzenbovist (Calvatia gigantea)
We dachten eerst dat het piepschuim/plastic was..
Maar nee hoor...Hij is echt...En gelukkig stonden er nog meer...in diversen stadia.
Door deze enorme afmetingen is de zwam met geen enkele andere soort te verwarren...

<><><><><><><><>
<><><><><><><><>
 Een reuzenbovist groeit altijd op de grond, in weilanden, tuinen of bossen. De reuzenbovist is een saprofyt. Dit betekent dat hij leeft van organisch materiaal in de bodem. Als de sporen rijp zijn, verandert de kleur in olijfbruin....




De Boer komt met zijn traktor aanrijden hij zegt: "Wat was jij van plan...Dit is mijn grond...Je wilt ze zeker opeten?..
Maar al snel draait hij bij...En ik mag mijn gang gaan....


 Het vruchtlichaam valt dan uit elkaar in sporen die tussen vezelige draden zitten.
En als de vakantie afgelopen is...Ga ik onderweg naar huis nog even langs de Veluwe...



Glanskop
Koolmees
Vink
Muis
Muis langs het water..
Boomklever
Kuifmees
Pimpelmees.
Koolmees
Glanskop

23 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Ziet er goed uit jullie vakantie! Mooi hoor die vogeltjes en paddenstoelen!
    Groetjes en fijne avond
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. HenK schitterende foto's van de paddenstoelen en de vogels. Moet toch een mooie tocht zijn geweest en een beetje spanning hoort er bij als je zelf op saffarie gaat.
    Mooie vakantie
    Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Henk

    Fijne dagen gehad he,toch gezellig met je meiden, en voor jou waren er zo te zien ook nog fraaie fotomomenten.... je hebt er weer mooie foto's kunnen maken.

    't is weer een prachtige serie, de paddestoelen zoals de sponszwam vind ik zelf ook heel mooi.

    Groeten, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is weer dolle pret en ik meen een paar bekende schoenen te herkennen op ze zolder van de oude schuur. Je reuzenbovist in enorm en net een voetbal. De Vliegenzwammen kostelijk en de hele serie een stripverhaal on line...More please...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. een mooie wandeling gemaakt en gelukkig weer thuis gekomen. Prachtige grote en mooie jongens nog te zien en dan de vogeltjes, staan bij mij nog op mijn lijstje. Maar ook tijdens je vakantie aandacht voor je "Gooise Meisjes" heel lief..
    Heb genoten van je beelden..
    Groeten Von

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk
    Veine vacatie gehad. Ik zie dat je de camera hebt meegenomen je hebt weer mooie foto’s gemaakt. Ik ben woensdag ook nog even de AWD ingegaan erg nat weer was het
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O, Henk wat een prachtige foto`s, genieten hoor!
    Het gaat je heel goed af om paddenstoelen te fotograferen en de vogels toppie!
    Je verhaal heb je ook heel leuk gedaan.

    Bij mijn foto`s schreef je dat de hoornblazers op een woensdag geweest moet zijn maar dat is niet zo, het was zaterdag, ze hadden een feestje.
    Geeft niet hoor!!!
    fijne avond,
    groetjes,
    Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat ios een vakantie om met plezier aan terug te denken.
    Je zwammen staan er prachtig op en er zitter er genoeg bij welke ik nog niet ben tegengekomen.

    Een heel fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk,

    Prachtige wandeling!
    Met die reuzenbolvisten voetbalde we vroeger op een boerderij in Zeeland, de weilanden stonden er vol mee.

    Misschien nog eens een gps aanschaffen voor als je weer onbekende gebieden gaat verkennen :-)
    Groet en een prettig weekend!!
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vond je al zo stil !!!!
    Jeetje bijna verdwaald pff maaar toch een mooie wandeling met fraai werk .
    Ik zie op m'n gsm waar we zijn dus tsjaaaaaa soms vinden we de doorgang niet maar we weten ongeveer waar we zitten

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeeeeemig henk:-)
    in een vreemde streek en verdwalen .. hoe krijg jehet klaar:-)

    ja maa, da's wel een heerlijke manier om een hele dag rond te sjouwen hé,
    heb je dan wel brood en drinken bij....

    een heerlijk log alleen maar genieten hier:-)

    "daar hou ik van"

    maak er een zalig weekend van henk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een verhaal. Ben toch blij voor jullie dat jullie de auto teruggevonden hebben. Als ik van mezelf uitga, ik ben zo topografisch als een blinde mol hahahaha. Je serie is prachtig gevarieerd. Het koolmeesje is echt gaaf.
    Uhhh niet-gooise papa en mama inmiddels failliet???
    haha groetjes he,
    Jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. prachtige serie foto's n ontmoeting weer Henk, mooie paddenstoel foto's wat zijn er veel en verschilllende dit jaar

    en muis en vogeltje, je kunt het zo gek niet opnoemen of jij komt dat allemaal tegen.

    De kwade hoek is idd een duin natuur gebied op Goeree Overflakkee, tussen Stellendam Goedereede en Ouddorp

    Fijn weeekend, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk,

    Wat hebben jullie fantastische dagen gehad in een natuurgebied waar jij je hartje op kon halen,iets wat in je prachtige foto serie tot uitdrukking komt.

    Toen ik las dat je een beetje de weg kwijt was moest ik even denken aan het verhaal en drama wat zich lang geleden afspeelden op De Hoge Venen,over het stel wat verdwaalden in dat uitgestrekte gebied, maar die hadden het weer niet mee en belanden in sneeuwstorm en strenge vorst.

    Maar nou iets vrolijkers, ik geniet van je foto's met uitleg!!!
    En bedankt voor je warme woorden en belangstelling, het gaat weer goed met mijn gezondheid en je zal me binnenkort weer tegenkomen in mijn posten.

    Fijn weekeind en lieve groet!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een heel leuk verslag van deze wandeling, met mooie foto's. Knap dat je die muis en al die vogels zo mooi kon fotograferen.
    Goed weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Da's een behoorlijk oogst, die je mee hebt gebracht. Wat een joekels zijn die bovisten. Ook de vogels staan er prachtig op.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat een schitterende plaatjes allemaal,
    die reuzenbovist is geweldig!!
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh Henk, wat een prachtige serie.
    Ik moet zeggen, die vogeltjes, die heb je er toch wel heel mooi op (wil ik ook). Maar ehhh, heb ik eroverheen gelezen....zijn jullie wel weer een beetje goed terug gekomen van de wandeling, of hopeloos verdwaald.

    De reuzenbovist is echt groot, en de stinkzwam met vliegen, gaaf.

    Zo te zien heb je een paar heerlijke dagen gehad in het Oosten.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Henk, lekker zo even een paar dagen weg, maar verdwalen.. da's minder leuk, gelukkig waren er onderweg genoeg paddo's, mooie foto's en fijne info weer erbij.
    Die reuzenbovist is ongelooflijk!
    En dat plekje op de Veluwe, oh, wat geweldig, ik ga maar eens proberen of ik hier in de buurt zo'n paradijsje kan maken, gewoon regelmatig gaan voeren, wie weet?
    Was weer een heerlijk blog om te bezoeken, tot de volgende
    Fijn weekend en groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  20. tjonge jullie hebben heel wat beessies gezien tijdens deze wandeling.
    en paddenstoelen!!!!
    die enorme bovist slaat alles!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Lees af en toe de blog. Ben ook grote fan de duinen maar maak niet zulke mooie foto's. Zaterdag met rot weer eindelijk alleen in bos Eendenvlak geweest. Is niet normaal dat er zo veel mensen er zo maar door lopen. Hoop dat ze volgend jaar echt afsluiten. Blijf vooral protesteren tegen aantal mensen bij burltijd en tegen het af schieten van de herten.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ben ook fan van de duinen en lees af en toe de blogside. Blijf vooral protesteren op het afschieten van de herten en het verstoren van de burlplek. Niet normaal hoeveel mensen er rondlopen en er ook dwars doorheen lopen of te dichtbij komen.
    Zaterdag met het rot weer eindelijk alleen in het bos geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Tja dat paadje naar links, naar rechts.. ooo kijk ginds ... links, links, rechts... en dan op n gegeven moment kijk je om je heen en begint t wat te knijpen. Heb ik ook al meermaals meegemaakt,zonder mobieltje krijg je mij t bos niet meer in ! Fijn dat t nog goed verlopen is en was zo te zien zeker de moeite; Zo'n reuzenbovist zag ik onlangs ook, verscholen tussen het weidegras, dacht eerst dat t een bal was. Best wel indrukwekkend !
    Groetje, AmaZony

    BeantwoordenVerwijderen