zondag 17 oktober 2010

De Natuur is Hot

Als ik deze morgen mijn auto op het parkeerterrein "Panneland" zet...Is het al een drukte van belang....Wat een mensenmassa...En dat allemaal voor de bronst....Ik heb het er ook nog nooit zo druk gezien....De natuur is hot.. Ik moet nog even wachten...Herman is laat..En mijn geduld word op de proef gesteld...Er gaan al veel mensen naar binnen. Op een gegeven moment bel ik Herman...Herman had zich vergist in de tijd...Even later komt hij bij de AWD aan.
Omdat ik verwacht dat al die mensen naar de bronstplek gaan..besluit ik om een andere route te nemen..
We lopen Richting "Balverskrocht"..langs "Graaflandsbergen'...
De grond is wit uitgeslagen...vorst aan de grond!
Ik heb geen spijt van deze route...
Dit is ook prachtig om te zien!
Het bruggetje..De oversteek naar het gebied "De 70 Bunders"...
Over de Lindebergweg gaan we naar het "Witteveld"...
Het "Nieuw Kanaal"..
Het Prachtige gebied...."Witteveld"...Als U hier nog nooit geweest bent..
Het is een aanrader..dit gebied.
We zien al enkele Wintergasten...
Zoals deze Wintertaling.
Nico Pauw (Geen Site) belt me op...Hij komt vanaf het Renbaanveld..ons tegemoet...
Want hij heeft trek in een bakkie...En ik heb altijd genoeg koffie bij me..:)
En even later sluit hij zich bij ons aan...
Hij ziet de vos...
Met zwaar tegenlicht ...
Krijgen we maar even de tijd hem op de foto te krijgen...
Een Damhert mannetje staat boven op een berg..
En iets verder zit een Ekster...
Hij gaat op de rug van het hert zitten....
Het hert heeft daar geen problemen mee...
Want de Ekster haalt parasieten weg bij het damhert..
Even later vertrekt de Ekster weer.
We raken aan de praat met twee bekende van ons...Ze zijn normaal gesproken met z'n drieën..
En bezoeken ook elke week het AWD...
We staan te praten...En één van henziet het Ijsvogeltje.. ( hij ziet ze altijd vrij eenvoudig..hij heeft er oog voor) ik maak een foto...Maar wat gaat dat snel..
En de foto mislukt :)
We nemen afscheid van deze twee mannen.
Een damhert mannetje is zo te zien...weg gezakt in de bagger..
In de schuilhut doen we een bakkie....Daar komen we René Smits ( Site: http://dewerelddoormijnlenzen.blogspot.com/   tegen..
En nog een oude bekende...We drinken hier een bakkie..
En Nico Herman en ik lopen weer verder..
En dan komen we weer bekende tegen...Het lijkt wel of iedereen er is....
We praten weer wat...(vandaag veel gepraat :)
Rond het Eendenvlak is het nog steeds duk van de mensen...Deze groep is daar net geweest..
Op het Middenveld...Komen we dit dominante mannetje tegen..
Dit mannetje staat iets verder...Maar is geen partij...
Voor dit mannetje...
Het is zo druk bij het Eendenvlak...
Dus neem ik maar een foto van deze vechtmachine.
De Vliegenzwam...
We komen weer twee bekende tegen..
en Colinda....
Van de Site Naturefocus van Colinda en Agnes..
Ik heb me toen verbaasd over hun prachtige foto's van de Vos:
De damherten zijn moe van de bronst...
Ze willen rust...
Dit is geen burle...Nee..Dit is gapen!
Hij is echt bekaf..En hij moet vanavond weer aan de bak...
Het uitbaggeren van het kanaal..
Een mooie wandeling...
Het parkeerterrein Panneland staat vol met auto's...Mensen wachten tot er een auto weg gaat..
Wat is het druk vandaag..
Ja......DE NATUUR IS HOT...
En dat is natuurlijk een goed iets...alhoewel de druk/verstoring op zo'n gebied in het weekend enorm is.
Meer over deze wandeling zie bij Herman Versteeg http://herman-versteeg.blogspot.com/ 

30 opmerkingen:

  1. Hai Henk,

    Tsja, wat een drukte he? Ik krijg echt medelijden met de herten.
    Leuk dat je ook even bij mij een berichtje hebt achter gelaten.
    Ik vind zelf dat daar ook een paar fototoppers bijzitten.
    Effe reclame maken;-)

    Ik weet niet wat het is met die ijsvogels, maar ik kom steeds te laat.....

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk
    Ik kon vandaag bijna niet van het panneland weg komen de auto’s stonden bijna vast door mensen die aan kwamen in de AWD wat een gekkenhuis was dat.
    Maar de wandeling was geweldig en gezellig je hebt weer mooie foto’s
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog even volhouden mensen, de herfstgekte is met een week of twee weer voorbij.
    Hier loopt ook elk weekend een hele meute te 'herfstgenieten'.
    Gelukkig lopen ze in file de wandelroutes, dus echt last heb ik er niet van.
    Ondanks de drukte heb je toch weer een mooie serie, vooral de vorstfoto's zijn mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben ik toch blij dat wij geen herten zijn......k moet er niet aan denken al die drukte.....
    Wij gaan voorlopig de weekenden maar even mijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We hadden elkaar tegen kunnen komen, wij zijn ook bij het nieuwe kanaal geweest. De log van de wandeling komt nog, maar ook die was de moeite waard.

    Ook jullie hebben weer een mooie wandeling gehad, maar wat een drukte bij het eendenvlak, massatoerisme...daar lijkt het op.
    Ik ga straks nog even kort, hopelijk is het war rustiger en komt er nog een gevecht.

    De foto van het hert met de ekster vind ik super.

    Groetjes Ghita

    PS ik heb gereageerd vanuit mijn blogger account, kun je daar ook een kijkje nemen (is niet zo bijzonder hoor)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wij hebben gisteren veel geld opgehaald voor de natuur is hot!Maar ze moeten natuurlijk niet gaan drammen en drommen bij Panneland.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk,
    Erg gezellig om zoveel bekenden tegen te komen, maar toch, zó druk, nee, dat is niet echt leuk meer, vooral niet voor de dieren lijkt me.
    Hihi, je ijsvogeltje is met wat fantasie best herkenbaar hoor!
    Verder weer een mooie serie vol variatie, altijd genieten hier bij jou.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldige serie Henk,
    grappig de ekster op de rug van het hert.
    Die drulkte is niet normaal he, daarom ben ik er gisteren ook maar niet naartoe gegaan.

    Groeten en Veel fotoplezier

    Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi die mist foto's! Nog effe geduld, dan gaat iedereen in het weekend weer naar de kerstmarkt! ;)

    En die ekster op de rug van het hert, dat zijn echt van die geluksmomenten!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. tja henk,
    dat zou ik dus niet hoeven,
    aanschuiven om iets te zien.....

    geeft aan hoeveel wild of dat er zit daar want hier kom je vast niks tegen als er iemand voor je is geweest ...
    het ijsvogeltje hoor je aankomen henk,
    een hoog fluitje en zjoef weg is íe geweldig mooi,
    ik zal zo eens langs het kanaal gaan wandelen hier, ben ik al even niet meer geweestkomt goed uit, en wie weet......

    maak er een zalige dag van hé

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk,
    Ja, wat is het druk he op dit moment in de AWD! Ik was er dus afgelopen zaterdag en toen kwamen we 20 minuten na zonsopgang op de parkeerplaats aan en stond het al half vol ... niet normaal! In het bos inderdaad ook erg druk en niet iedereen heeft even veel respect voor de herten is me opgevallen.
    Op zondag zal het nog wel erger zijn geweest zijn dan op zaterdag :-) Ik heb in ieder geval weer genoten van je mooie wandeling met die lage mist en mooie herten. Toch heel knap dat je een ijsvogel hebt gezien hoor ... dat kan ik nog niet zeggen haha ... hij staat wel op mijn verlanglijstje! :-)
    De ekster op de rug van het hert vind ik ook heel bijzonder en toch weer die vos he ... jij schijnt ze elke keer weer tegen te komen, top!
    Groetjes en een heel fijne dag.
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat heb je een geluk dat je dit allemaal gezien hebt. De mist, een vogel op de rug, mooie mannen...en dan nog een melding op de Oostvaardersplassen blog..je weekend is weer super..
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat geweldig moet het zijn om in de omgeving te wonen dit prachtige natuurgebied.

    En dan zo met z'n alle proberen de dieren zo goed mogelijk voor de lens te krijgen......en dat lukt jou heel aardig Henk!!!
    Plus dat het ook nog gezellig en leerzaam is.

    Ik geniet hier op afstand weer mee van je fantastische serie.

    Met vriendelijke groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk.

    Je kunt je soms afvragen of reclame maken voor de AWD wel een goed idee is. Het is af en toe wel erg druk, maar meestal is dat toch in de voor regionen van de AWD, wat dieper in het gebied is het zelfs op zaterdag en zondag vrij rustig.

    Wel een mooie serie en die baggerboot hebben we nog niet gezien in de AWD.
    Mooi gedaan weer!

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een pracht serie weer Henk. Mooie sfeerplaatjes heb je weten te maken met een beetje laaghangende mist.
    Ook alle andere foto's zijn erg mooi, ik geniet van.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. mooie wandeling en mooie plaatjes !!!

    maar wat een drukte he?
    wel goed dat men zo graag de natuur in wil maar erg jammer dat zo weinig mensen er ook echt oog en respect voor hebben...
    Zondag was ik er even en dan zie je hordes mensen rennen en schreeuwen en voetballen in het awd...daar kan ik echt verdrietig om worden...
    het leek wel een pretpark...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. whahahahaha ik lees her en der op logs dat iedereen iedereen tegen is gekomen in de AWD.
    nou eerlijk gezget Henk...ik liep hier ook in de file.
    Alle hondjes zijn weer uitgelaten dat kan niet aners want ze liepen er allemaal!!!!
    toch heeft dat ook wel iets voor een keer hè.
    het was zo`n verdraait mooie dag , dan kun je niet thuis blijven.

    je hebtweer een heel mooi verslag gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Voor de dieren is die drukte heel vervelend, maar het is wel begrijpelijk dat mensen erop uit willen als het weer zo mooi is.
    Jij weet de rustige plekjes gelukkig wel te vinden. Hele mooie foto's. Vooral de foto's met de ekster op de rug van het hert zijn ontzettend leuk.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik hoop van harte dat er voor de dieren rustigere tijden aanbreken.
    Als ik dit allemaal zo leest krijg je toch echt medelijden.
    Maar wij weten beter toch ,wij houden rekening met deze dieren.
    Wat heb ik weer genoten van je serie Henk.
    En de foto's van het hert met de ekster ..super .Daar moet net je oog opvallen .

    En dan die mst foto's .Het is elke keer weer een genot om te kijken bij je.

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Toch weer een mooie wandeling gemaakt, ondanks de drukte, wie weet zijn we elkaar tegen gekomen, maar wisten we het niet, er waren ook zovelen met teletoetsers en statieven.
    HEt wordt weer tijd voor de rustige zondagen :)

    Groet,
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Henk. Lekker werk geschoten en ik zie dat de talingen ook bij jou weer vredig ronddobberen... Over je herten niets dan lof want die zijn super en de ijsvogel, acht ja dan moet je uren in een hutje gaan zitten om hem te vangen maar dat is ons ding niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Geen wonder dat het daar zo druk was. Het is er erg mooi. Een heel mooi fotoverslag.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Henk ik heb weer genoten van deze wandeling wat is het toch heerlijk als je dit kan doen.

    Ik doe erg weinig want de longen doen weer vervelend.

    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hallo Henk,

    Wow wat een pracht serie is dit weer zeg, echt toppie.
    Wij zijn nu op ons archief aangewezen, want van foto's maken gaat het voorlopig niet echt veel van komen denk ik. Wij zijn al vanaf vorige week maandag iedere dag op en neer aan het rijden naar het LUMC voor Gert-Jan, nu moeten we vrijdag weer terug. Het gaat eindelijk de betere kant op, maar het is nog niet helemaal goed, er komt nog steeds bloed uit!
    Jij was ook in het LUMC geweest, hopelijk wel alles goed gegaan?
    We waren nu iedere keer weer erg dichtbij de AWD, maar het is niet te doen in deze toestand. Nu zit ik (Wil) dus ook nog in het gips, dan is het helemaal niet te doen.
    Maar als je al die pracht foto's zo ziet, het is echt genieten hoor!!

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo Henk,

    Heel leuk dat ik jullie tegen kwam en om kennis met jullie te maken.
    Je hebt weer een mooi verslag gemaakt met mooie foto's.
    Oh ja, op onze site staan dan eindelijk weer nieuwe foto's onder "new". ;-)

    Groetjes Colinda

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo Henk,

    Ik was ook zondagmorgen 17 oktober naar AWD gegaan, en wat een drukte al 's morgens rond half 8.

    Je hebt hier een mooie serie neergezet, met in het bijzonder de opnames van de Damhert man met die ekster op zijn rug....wat een uniek moment. jammer dat je hem niet dichtbij kon halen. Ik herken ook altijd opnames wat ik die morgen ook gelopen hebt. Zo was ik ook rond half 12/12uur bij de vossenschuilhut, en zag daar een aantal fotografen staan. Ik heb geen idee of jij daar tussen stond, omdat ik je natuurlijk niet herken. Maar het bizarre was nog toen ik rond half 1, 1 uur bij de uitgang panneland kwam. Wat een massa mensen en een masale auto's. Er kwamen meer auto's aan dan dat er weggingen. Ik ga helemaal mee in je titel bvlog. De natuur is Hot.

    Groeten,

    REmco

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dat is natuurlijk de keerzijde van de medaille : hoe bekender een mooi natuurgebied wordt, hoe meer bezoekers; zolang het dan nog allemaal natuurliefhebbers en -fotografen zijn ... blijft t leuk !
    Groetje,
    AmaZony

    BeantwoordenVerwijderen
  28. een prachtige serie ik heb genoten bedankt.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  29. wat een drukte zeg, ja dat krijg je met al die mooie blogs en site's over het AWD iedereen wil daar foto's maken :-)

    Maar jij hebt er toch weer een hele mooie serie foto's weten te maken

    Groeten, BRam

    BeantwoordenVerwijderen
  30. htpp//: stiefbeen.punt.nl23 oktober 2010 om 12:09

    dit is wel heel veel moois tegelijk dit ga ik in het weekend op mijn gemak nog eens bekijken maar genoten moeten jullie hebben (en wij kunnen zodoende lekker meegenieten) prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen