maandag 25 oktober 2010

De Winter voor de Deur

...Ja..Ja...De Winter voor de deur...Maar de winter begint pas 21 December?....toch?.. U heeft gelijk...de Winter begint pas 21 december. Maar de beesten passen zich langzaam maar zeker al aan...Aan de naderende Winter..Trekvogels die hun vetreserve aanleggen om te reizen..








Beesten krijgen een andere vacht...en o.a.Egels en Vleermuizen maken zich klaar voor hun winterslaap..En proppen zich vol met wat er nog te vinden valt in de herfst..Maar ook Kikkers en Reptielen..
Ja ja..De natuur is volop in beweging..de beesten moeten vooruit denken.En zich voorbereiden op de Winter.
Wij kunnen nog even naar de supermarkt gaan.....Maar in de natuur is dat anders..
In de Winter groeien de planten niet of nauwelijks...En dan valt er voor de planteneters..weinig voedsel te vinden...ze moeten dan interen op hun reserve..
Zo ook de Damherten...Zodra de bronst is afgelopen....(En we zagen al veel herten eten...een teken dat de bronst zijn hoogtepunt heeft gehad.) Zie je de Damherten volop eten....Ze hebben veel energie verbruikt tijdens de bronst...En moeten nu snel hun vetreserve opbouwen...Om goed de winter door te kunnen komen.
Nu hebben we al nachtvorst....De winter komt er langzaam maar zeker aan.....
Nog even dan zien we hier ook weer de Roerdomp,Zaagbekeend,Wintertaling.Brilduiker...en de Wilde en de Kleine Zwaan...
Maar nu hebben we nog Bronst...!!!!
We waren vroeg naar binnen gegaan...Herman en ik..
En er stond  een grote groep fotografen klaar om naar het Eendenvlak te vertrekken..
Wij liepen net voor hun uit.....
Gelukkig weten wij een kortere weg...Richting Eendenvlak..
Dus ons voordeel was....pak hem beet..een tien minuutjes...
Toen we aankwamen stonden er twee fotografen (buiten het bos)....
Er waren gevechten te horen...En er werd volop geburld...
Ik zeg tegen die twee fotografen..."Het is zo gebeurd met de rust..want er komt een grote groep fotografen aan".....En ja hoor...even later..
Het word opeens doodstil in het bos....Ik zeg "Daar komen ze"..zonder ze te zien....
En als we dan de hinde's uit het bos zien rennen...Weten we het zeker...
Ze zijn in het bos!
We gaan gelijk weg...van het Eendenvlak....Dus deze foto's zijn niet in het Eendenvlak gemaakt...
Maar in een ander gebied!
Het waterwingebied...
is prachtig om te zien...
Een hert laat zich niet tegen houden door water..
Alleen hoge hekken..houden ze in het gebied.
De Buizerd heeft een mooi uitzicht over de AWD...
Ik zou wel eens willen ruilen met hem...En over het AWD willen vliegen...
Lijkt me geweldig.
Spitser en een volwassen Damhert...Luisteren ...
Naar het Burle...Maar dit mannetje gaat iets verderop rustig zitten eten...einde bronst??
Dit is zo'n plek....Daar neem ik altijd wel een foto...
In elk seizoen is dit zo'n geweldige plek..
Geniet nog van de Bronst....Want voor je het weet is het over....
-

26 opmerkingen:

  1. ohhhh hebnk
    ik zit hier weer op het puntje van mijn stoel,
    ik heb nog nooit een zwemmend hert gezeien
    man man man wat gaaf....

    maar de winter....
    effe wachten nog hihi
    eerst nog een paar dagen mooi weer henk:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,
    Oh, ik dacht bij je serie van het mannetjeshert ( met tong uit zijn bek) die achter de hinde loopt, dat er een dekking ging komen....
    maar nee dus, was wel te gek geweest.
    Wat schrijf je toch telkens prachtig, zoals nu, over de komende winter, gaaf hoe je telkens weer een onderwerp verzint.
    Ik voel ook een flinke ergernis bij je over de verstorende fotografen, en terecht, het loopt dit jaar de spuigaten uit helaas.
    Dat zwemmende hert is trouwens gaaf!
    gr. Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben vandaag ook maar eens ergens anders gewandeld . Lang niet zo mooi als die van jou !!!
    Wat een prachtige foto's !!!
    Ik ga nog ff genieten !!!!
    Maar uhh de bronst heb ik gezien en door alle drukte heb ik het ook echt gezien,
    Volgend jaar maar weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto's weer Henk. En wat apart, een zwemmend hert ... bijzonder!
    Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Henk

    't is nog even genieten van de bronst,gelukkig waren jullie die groep fotografen even voor, om wat mooie plaatjes te maken.

    ik bekijk ze weer me plezier.

    groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi blogje weer!
    dat zwemmende hert is geweldig!
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ja de winter komt er aan, brrr helemaal geen zin in. Je hebt weer prachtige beelden kunnen maken, een zwemmend mooie man, super om te zien en op de foto te kunnen zetten..heb gewoon weer genoten van je serie, altijd mooi om te zien en te lezen.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. geweldig dat zwemmende hert.....
    nou ja...de hele reportage is boeiend maar dat zwemmende hert!!!!!
    Heerlijk man dat je zoveel op pad kunt en zoveel kunt fliepsen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk,
    ik zit op het werk en heb je emailadres niet bij de hand, dus even zo een berichtje over het hert Doerak.
    Er zijn twee herten met zo'n klein geweitje, Doerak heeft die kleine horentjes, die andere heeft van die puistachtige knobbels. Ik heb ze allebei wel ergens op mijn blog staan. "Knobbel" zou best 15 jr oud kunnen zijn, die gedraagt zich ook echt oud en stram.
    Zo, dat wilde ik even vertellen, nu weer verder met het werk :(
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk
    Even druk geweest hier met andere dingen je weet wel hoe dat kan gaan. Je foto serie is weer erg mooi om te zien en puur genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk
    Even druk geweest hier met andere dingen je weet wel hoe dat kan gaan. Je foto serie is weer erg mooi om te zien en puur genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Doe ik het bericht nog een keer:

    Mooi verslag weer van je wandeling. Het is altijd weer boeiend om te zien hoe de natuur zich voorbereidt op een nieuw seizoen. En daarmee onze gedachten weer naar nieuwe onderwerpen afdwalen.
    In de AWD kun je trouwens ook rood bekermos vinden, dat is nog mooier dan het gewone bekermos ;)!

    Maar nu het 'voorbereid' met dt...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk,

    Ik zag al aan de hertjes dat hun vacht veranderd, en wat dacht je van de vossen, die zitten al dik in de vacht.
    Ik hoop vrijdagochtend nog in alle rust van de bronst te kunnen genieten, hopelijk nog een gevecht of nog mooier, een hinde die gedekt wordt.

    jij hebt hier een paar prachtige foto's staan, van burlende herten en het mannetje achter de hinde...

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hey Henk,

    Mooie serie. Ik zie nu weer wat leuke platen voorbij komen. En dat de bronst zo over zijn hoogtepunt is kan wel kloppen. Er werd flink aan de familieuitbreiding gewerkt voor volgend jaar. hahaha.. dus de groepen zijn zo op het gezicht gevormd. A.s. vrijdag nog weer eventjes het bos in om ze te bekijken.

    Met vriendelijke groet,

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk
    Het was een lekkere wandeling je hebt er weer een mooie blog van gemaakt.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het blijft ook genieten bij jou Henk.
    En je hebt helemaal gelijk ..ik zou ook wel een keer willen ruilen met de buizerd.
    Wat is het toch een fantastisch gebied.Ik ben eerlijk gezegt een lange tijd niet geweest. We zitten nu vaak in Lunteren.Pas naar de Hoge Veluwe geweest.Het is daar ook geweldig.Helaas niets gezien want er was een marathon dus het was héél druk.Maar we gaan er zeker een keer terug.
    De foto van het hert door het water ...wauw dat je dit net mocht zien .Geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Tsja ..de winter...erlijk gezegd ben ik er klaar voor whahahahahet lijkt me heerlijk om met helder vriezend weer het AWD te bewandelen....en sneeuw ja wil ik ook, ik heb de yaktrax onder handbereik dus laat maar komen .
    Beter de winter dan dit regenachtige gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig dat zwemmende hert, geweldige serie weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Pracht platen van de herten en het gebied in herfsttooi, mooie kleuren tovert de herfst telkens te voorschijn.
    Als een buizerd ob=ver het gebied vliegen, ja dat lijkt mij ook wel wat.
    Nam ik wel de camera mee hoor ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. een prachtige serie weer met een goede uitleg.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Henk,

    Wederom een prachtig verslag, en mooi geillustreerd met schitterende foto's, het blijft een genot om daar te vertoefen, zeker als je de rustige plekje weet te vinden.

    Groet,
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Henk,

    De bronst loopt echt ten einde.
    Gisteren leek het nog in volle gang te zijn, ik hoorde overal burlen, zag gevechten en de mannetjes waren hindes aan het opjagen. Vanmiddag was het rustig, klein beetje burlen, maar vooral grazende mannetjes.
    Het was wel super gisteren ( leuke filmpjes gemaakt, van burlen en van een gevecht, gaaf) en vanmiddag ( met 4 mensen die ik van onze vakantie ken, die dit nog nooit hadden gezien, ze keken hun ogen uit, al die herten....en ik geniet dan ook).
    Ik hoop dat je morgen gaat, en nog een staartje van de bronst mee krijgt, en anders...volgend jaar weer en voor de komende tijd valt er genoeg te genieten in de AWD.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  24. a new great wildlife fairy tale...again:-)thanks for it and have a wonderful new week!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Winter.... maar eerst de laatste restjes van de bronst meemaken bij jou Henk. En dat heb je weer mooi weten vast te leggen. Hetzij op een andere plek dan voorgenomen.

    Zag laatst foto's van een mega groep fotografen die stonden te wachten op hun prooi. Dat zou mij meteen weerhouden....

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  26. O ja die buizerd zou ik ook wel es willen zijn, het awd vanuit de lucht... Maar vanop de grond heb jij er toch ook alweer een mooie serie van gemaakt !
    Groetje,
    AmaZony

    BeantwoordenVerwijderen