vrijdag 30 maart 2012

Twee kanten van het verhaal

Vandaag 29 Maart 2012 Amsterdamse Waterleidingduinen..
Zoals zo veel natuurgebieden heeft de AWD ook zo zijn eigen problemen.
En natuurlijk hebben we allemaal al snel een oordeel klaar...(Ook ik trouwens).. Of het nu gaat om het voeren van vossen..of over de damherten...die in de weilanden lopen. Of het fietsen door de AWD...enz..
Er zitten natuurlijk altijd twee kanten aan een verhaal ...(voorstanders en tegenstanders..)
Naar mijn idee..Is het dus altijd goed om zowel voorstanders als tegenstanders aan te horen.
Verdiep je in het onderwerp..En probeer objectief te blijven..
En laten we eerlijk wezen..Het is in het leven al moeilijk zat om alles goed te beoordelen.
We denken het allemaal zo goed te weten..voor onzelf en voor elkaar.
Vos(sen) AWD
Zo hebben we het probleem vossen voeren..Ik denk dat waternet een duidelijk standpunt in neemt..Ze zijn tegen het voeren van vossen..Maar verbieden kunnen ze het niet..Gelukkig is het bord weer geplaatst..(waarop waternet het af raad ) En nog zie je mensen ze voeren...Denk er eens over na...Ik zie er totaal niets positiefs in..om ze te voeren! ...Oké ..het nemen van mooie foto's (daar heeft u een punt)..Maar dat is geen natuurbelang..Maar eigen belang!
En ik...? ...Ik mag dan wel niet voeren..maar ik profiteer er wel van..(zie ik u denken)
En ook hier heeft u een punt...Daar kom ik zo op terug :)
Het is in de natuur eten of gegeten worden..
En elk beest is op zoek naar voedsel...Zo ook deze Buizerd.
Vandaag wil ik even richting Zeereep...
Maar dat is van Ingang "Panneland" best ver lopen..
Een mooie Reebok kijkt me aan..Hij staat ver weg.. 
En met een paar sierlijke sprongen maakt hij zich uit de voeten..
Ik heb hier een mooi uizicht over het verboden gebied..
Nu kom ik even terug over het fotograferen van tamme vossen..
Ik zie een vos met prooi..
Rechts zit een kauw waarschijnlijk een stukje van de buit op te peuzelen..
De afstand is enorm..
Maar dit is natuurlijk vele malen leuker dan de tamme vossen..Dit is natuur..eten of gegeten worden.. En als die tamme vossen er niet waren..Dan had u als fotograaf vandaag geluk gehad..Deze vos moet zien te overleven..Die krijgt niks bijgevoerd. Dit is natuurlijk evenwicht..En dat krijg je niet als men voert..
En hij..profiteerd van de vos..
Dus ziet u kraaiachtige..Dan is de kans groot dat er een roofdier in de buurt is...
In dit geval de vos...
Een heerlijk moment in de AWD.
Nu had ik vandaag ..natuurlijk alle geluk van de wereld...
En dan lijkt dat geluk maar niet op te houden :)
(Wel Kikkerdril van onze gewone kikker)
Ik ging nog op zoek naar de Boomkikker..Maar dat geluk heb ik helaas nog nooit gehad..Lijkt me hellemaal geweldig.Maar een mens moet wat te wensen over houden...niet dan ? :)
Brilduiker..Eén van de wintergasten..die er nog is..
Een Spitser aan de rand van de AWD..
Ik had belooft om op tijd weer thuis te wezen..
Anja was vandaag jarig..(en ik had vrij genomen)
En ik kon het toch niet laten om naar de AWD te gaan..
Gelukkig maar..want wat had ik een mooie tijd in de AWD..
(Telefoon gaat..Anja.."Kom je nog naar huis?)
Ja..Ja..Ik zit al in de auto!

22 opmerkingen:

  1. Nog gefeliciteerd met Anja!
    Da's idd een aardige trippel van Panneland naar de Zeereep, maar je wandeling was zo te zien zeer de moeite waard, ik heb weer even lekker met je meegenoten.
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd Anja.

    Henk het is weer geweldig om te zien en te lezen....prima foto's van de vos, idd wel ver weg maar met prooi toch goed zichtbaar,
    ik ben het met je eens dat zulke foto's toch veel mooier zijn om te maken...... de springende spitser foto's zijn ook erg goed.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Henk,

    Nog gefeliciteerd met je vrouw.

    Ik had al een preview foto gezien op twitter van je. Mooi moment van de vos met prooi. Ik snap je standpunt volkomen van de vossen. Het is inderdaad veel leuker om het natuurlijke gedrag vast te leggen van een vos (met zelf gevangen prooi) dan bedelende vossen op de foto.

    Reeën blijf je gelukkig ook genoeg zien in de AWD, of zijn het steeds dezelfde? lol

    Dan nog een springend Dama Dama....ja ik zie dat je deze ochtend goed benut hebt en weer met mooie momenten thuiskwam.

    Groeten en fijn weekend.

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk
    Leuke blog weer ik/wij hebben er weer om gelachen...voor de boomkikker moet je bij frenky wezen(de plek) die had ze vorig jaar op de foto..ben wederom jaloers op je fotoos van de reeen...kunnen we wat afspreken
    voor volgende week vanaf woensdag tot maandag ben ik bij mn vriendin in ijmuiden dus awd tijd! misschien dat frenk dan ook meegaat voor de plek van de boomkikker
    gr Gery

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk (En Anja),

    Als eerste gefeliciteerd en als tweede met de foto's natuurlijk ;-)
    Vooral de vos is top (ja die tamme ja, Oops).
    Tja bijvoeren..... Zou het zelf nooit doen maar ben eerlijk als ik de tamme vos zo kan fotograferen zou ik het niet laten.
    Maar ben het eens met je standpunt hoor.
    Die buizerd is ook top trouwens

    Grs Ben
    PS Had begrepen dat het "oordeel" over het fietspad uitgesteld is en dat ze bezig zijn met een onderzoek om het fietspad om het AWD te leggen.
    Laten we hopen dat dit de goede oplossing is!

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd met Anja .
    Het voeren van de vossen , tsja Henk dat zal blijven.
    Ik ben er ook tegen en voer ze niet.
    Beetje dubbel......want ik ga wel met een broodje naar de meiden (koeien) omdat ze ons kennen...of het broodje.
    En ik voer de vogels in mn tuintje....zelfs in de zomer...en hang zelfs nestmateriaal op in de hoop....dat ze in de nesthokjes gaan....terwijl ook een koolmees best in het wild zijn ding kan doen.
    Eigenlijk....klopt dat ook niet
    Dus ja ik ben daarin dubbel !!
    Mooi blog...ik begin weer heimwee te krijgen !!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Henk,

    Allereerst gefeliciteerd met Anja. De manier waarom je jouw mening verwoordt onderschrijf ik helemaal.
    Foto's op grote afstand worden al gauw wat minder scherp dan van dichtbij, maar het gaat natuurlijk ook om het moment en de beleving.

    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk,
    Gefeliciteerd met Anja, was je op tijd thuis. Prachtige serie, vooral de reeën. Ik hoop ze ook weer een keertje te zien, want het is al erg lang geleden (zomer 2011) dat ik een ree heb gezien.
    Weer mooi verwoord, twee kanten van het verhaal. Ik ben wel benieuwd hoe het fietspad verhaal is afgelopen, heb er in Limburg regelmatig aan zitten denken.(ehh lopen denken, want we hebben heel veel gewandeld).
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hello - re your "polar post" 17/03 send me a pm and we will definatley get back in touch click on there link and you can see what they do
    kind regards
    j dentims

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Great pictures and nice reading. I like the fox pics because they are very difficult to get here. The deers and roes are great....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gefeliciteerd! Je hebt heel wat te zien gekregen deze wandeling, en dat op de verjaardag, dubbel geluk!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk
    veel mooie dingen gezien vos en reen en nog veel meer mooie blog.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Proficiat met Anja. Mooie natuurmomenten weer. De (wilde) vos met prooi zien is geweldig, net als de reeen en de damhertjes.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hoi Henk een prachtige wandeling waar ik weer van meegeniet ja en de vosjes ik weet het ik heb er ook mooie foto`s gemaak al heb ik ze niet gevoerd maar ben ook schuldig maar een mens komt vlug in de veleiding.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk, gefeliciteerd met de verjaardag van Anja!
    Je had weer een leuke wandeling, Reeën en Herten over de sloot.
    Mooi verwoord de twee kanten aan de zaak enne een wilde Vos is echt veel leuker om tegen te komen.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Weer een prachtig verhaal vanuit het o zo mooie AWD.
    Heerlijk wakker worden.
    Groet
    Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hi Henk, you are so right-it is always difficult to say what is good and bad, as there are points for voor/tegen; But nature i has its own rules, which has been functioning for years...thanks for making us think about it again and for all those beautiful pics!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Very nice series Henk!
    Love the jumping deer!
    Have a nice weekend
    Yvonne & Raphael

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Henk,

    Een mooi verhaal met mooie foto's
    Dat met dat telefoontje komt me erg bekend voor!

    groet,
    Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dag Henk,
    Wat een prachtige foto's heb je genomen van die vos tijdens je wandeling.
    Een mooi gezicht, je bofte wel hé om hem zo in het vizier te krijgen.

    Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Altijd mooi de ontmoeting met wilde vossen en bovendien heb je ook weer Reeën voor de lens gekregen.
    Mocht je nog meedoen met de verjaardag?

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen