vrijdag 16 maart 2012

Gouden Moment

 Ghita en ik bezoeken het natuurgebied "Polders Poelgeest" Het gebied is nog niet zo oud..(2007) Maar al snel is te zien wat de waarde van dit gebied is..Echt een geweldig gebied om eens te gaan bezoeken..zou ik zeggen...Het is een echt vogelparadijs..
En vandaag hadden we geluk..en konden we de spectaculaire balts van de fuut waar nemen / fotograferen..En dat is zo mooi :) ...Daarom begin ik daar maar mee....
De balts bij de fuut is natuurlijk geweldig om mee te maken..
En ik had hier nog wel veel meer foto's van kunnen/willen plaatsen..maar dat zou te gek worden..
Het mannetje en vrouwtje komen met gestrekte hals..met plantmateriaal op elkaar af..
Ze schudden en draaien hun kop..
En lijken te lopen over het water..
Een moment om niet snel te vergeten..
Ze bieden elkaar plantmateriaal aan.. En dat we op een paar meter afstand zitten..schijnt hun niets te deren .Nu zitten wij gehurkt..
Er komt een vrouw achter ons staan en zegt: "Wat is dat mooi"..!!..Ook van de vrouw die staat..schijnen ze geen last te hebben.
Bord bij Poelgeest
Grutto
Nederland is belangrijk voor de Grutto..En een leuk weetje is dat Henk de Vries..(Krommenie) in 2011
een dode Grutto vond met een ring..Hij stuurde de ring op (Vogeltrekstation Wageningen)..En wat bleek..? Deze Grutto was 29 jaar .. 9 maanden..en 8 dagen oud geworden......En was ooit geringd door Jan van der Geld..(Een record qua leeftijd)
Op zoek naar regenwormen..emelten..en andere kleine diertjes..
Canadese Gans..in gevecht met een Grauwe...
Ekster..
In het gebied lopen schapen..geiten ..Maar ook hazen zie je in dit gebied..Het is een gebied dat ook voor kinderen leuk is om te bezoeken..De afstand is niet groot..En het geeft ook een beetje de sfeer van op de boerderij zijn...Natuurlijk kom je wel eens iets tegen wat ze misschien niet graag zien (zie Links)
Wintertaling..
Door enkele kwekers wordt getracht de zuivere wilde muskuseend terug te kweken, maar dit lijkt een zeer moeilijke opgave.
Kenmerkend voor de muskuseend zijn de wratten rond zijn ogen.
Het mannetje is tweemaal zo groot als het vrouwtje. De muskuseend is een grote vogel die in verhouding niet zwaar is, maar die wel korte poten en grote voeten heeft. Ze wegen gemiddeld tussen de 3000 en 4500 gram. Ondanks dat kunnen ze voortreffelijk vliegen.
Ze komen in veel kleuren voor, waarvan de bonte kleur het bekendste is. De vrouwtjes muskuseend legt zo’n 188 eieren in haar leven. Door hun sterke broed lust worden ze ook gebruikt om de eieren van ander pluimvee uit te broeden.


Deze eenden zijn heel tam en makkelijk te houden. Ze zijn zeer vruchtbaar, kunnen wel 30 eieren per nest leggen, maar de jongen zijn redelijk klein en van het grote aantal worden er maar een stuk of 5 volwassen


Grutto's
Natuurlijk heb ik meer foto's..o.a.Hazen..Bergeend..Kievit..enz..
(Ik zou anders dit gebied te kort doen...als ik dat niet vermeld..er is genoeg te zien dus )
Maar ik wil nog even terug naar dat.....
GOUDEN MOMENT..!!
Mooi hé!!..
Ja..dit geeft wel het voorjaarsgevoel weer..
Het was vandaag een prachtige dag..
We gaan dit gebied zeker meer bezoeken...
Helaas heb ik geen tijd om snel te reageren..Gewoon te druk..(sorry)

21 opmerkingen:

  1. Superserie Henk,
    Jij hebt ook nog foto's van het aanzewemmen met de planten, ik had er maar 1 daarvan (onscherp).
    Het was echt een supermoment, die futenbalts. Ik kon gewoon niet wachten met mijn blog.
    Jij hebt er ook hele mooie foto's van, en net weer iets anders dan die van mij.groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een heerlijk serie van die dansende futen henk,
    heerlijk om te zien,
    de natuur wordt per dag mooier hé,
    lekker hoor, mag van mij elke dag zó mooi zijn,
    veel leven in het awd,
    puur natuur:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het gaat weer beginnen he .leuke serie .ik heb weer met plezier gekeken
    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Henk,

    Baltsende futen ziet iedereen wel eens, maar dansende futen zie je bijna nooit. Ze doen het ook maar eventjes. En het is een prachtig gezicht!
    Wat een geluk dat jullie net op het juiste moment op de juiste plek waren en dat ze op het eind van de serie nog even zo tegenover elkaar staan dat je ze allebei helemaal op de foto hebt.
    De laatste foto van je blog is helemaal top. Echt een prachtge foto.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. GEWELDIGE opnames van een mooi stukje natuur....henk je hebt veel mooie platen kunnen maken.....dank voor het delen met ons.

    groet, Joop

    welke objectieven gebruik jij ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk,

    Prachtig gebied zo te zien.

    Die tweede grote futenfoto is erg leuk; net of het één fuut is met twee hoofden.

    Mooie serie!

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo dan Henk. Weer zo'n uniek moment en op de juiste plek. Fantastisch om te zien dit schouwspel, en voor jouw doen vind ik de foto's echt super....scherp mooie kleuren enz. Wat een mazzel dat ze redelijk dichtbij zaten. Dan kan je nog meer genieten van zo'n moment. Ja ik ben wel jaloers op je foto's en op het moment natuurlijk.

    De volgende balts van de Geoorde Futen misschien in GJ?


    Groeten en fijn weekend.

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn Henk dat je ons weer mee laat genieten van jullie wandeling !!
    Dansende futen....ik geef het je te doen om die erop te krijgen !!
    Menig een zal stinkend jaloers zijn op jullie ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk,

    Wederom een mooie serie en top om mee te maken. Je hebt het er maar weer druk mee.

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Henk wat een schitterende foto's vooral die van de de Futen
    Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk, wat gaaf die baltsende Futen en wat heb je ze mooi gefotografeerd.
    Genieten dit hoor!
    Ik was er vandaag maar geen baltsende Futen.
    Wel genoeg andere dieren, jonge geitjes en lammetjes en ik was helemaal zoet.
    Fijn weekend met mooi weer,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. geweldig mooie foto serie van de Fuuten Henk

    genieten van dit soort blogs, heerlijk om te zien en om vast te kunne leggen.

    Fijn weekend, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi die futen, ik zie ze graag. Dit jaar de balts alleen nog gezien zonder camera, hopelijk binnen snel met een camera in de hand.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Henk,

    Mooie show kregen jullie voorgeschoteld door de futen en ook zo lekker dichtbij. Overal begint het voorjaar zichtbaar te worden, mooi gebied daar.

    Groet,
    De Reptons

    BeantwoordenVerwijderen
  15. dit is zo'n mooi moment om mee te maken, prachtig gedaan..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  16. dit is zo'n mooi moment om mee te maken, prachtig gedaan..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Henk, Wat een geweldige serie van de dansende futen plaats je hier! Erg mooi om te zien en wat staan ze er prachtig op! Mijn complimenten.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Henk
    beter laat dan nooit je hebt een geweldige serie neer gezet van die vuut egt een topper.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik dacht bij je eerste foto de hoeden van twee paddenstoelen te herkennen.
    Je hebt een heerlijk moment meegemaakt zo met die baltsende en dansende futen.
    De Poelgeest polder moet ik ook maar eens gaan bezoeken, het is niet al te ver hier vandaan en zo te zien valt er genoeg te beleven.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  20. geweldig die futen.
    Ik zag bij Ghita ook hele fraaie foto`s!!!
    hoe kan het bestaan he...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Henk,
    Ik dacht beslist dat ik hier al had gereageerd, maar blijkbaar niet dus.. tja, soms kun je het allemaal bijna niet meer bijhouden, daar weet jij alles van.
    Super, die baltsende futen, het is mij nog steeds niet gelukt om ze te zien. Maar hier is het genieten, en die laatste foto's zijn in dat mooie licht echt een gouden moment.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen