Ingekomen via mail:
Hallo Henk,
FIETSPAD DOOR TOEVAL IN COMMISSIE BIJNA AANGENOMEN!
Vandaag een spannende dag tijdens commissievergadering in Amsterdam. Bijna was de beheervisie zonder slag of stoot aangenomen en het fietspad door de AWD dus ook. Duidelijk werd ook welke grote belangen er blijkbaar op het spel staan.
De beheervisie was vandaag een zg. Ter kennisname stuk. In principe een hamerstuk, zonder tegenbericht goedgekeurd. Een ter kennisname stuk wordt alleen besproken als een van de commissieleden speciaal daarom vraagt.
In dit geval hebben wij vooraf contact gehad met een commissielid die om behandeling zou vragen (ik noem zijn naam niet). Het toeval wilde dat er veel leden te laat waren, ook onze man. Maar de TKN lijst waarop dus de beheervisie stond werd wel al doorgenomen, zonder dat ' onze 'man aanwezig was. Zonder zijn vraag om het stuk volgende keer inhoudelijk te behandelen zou het dus direct als hamerstuk worden aangenomen.
Toevallig kwam ik vlak voor de vergadering nog even in gesprek met Dhr. v. Lammeren van de Partij van de Dieren. Hij bood meteen aan om de beheersvisie op de agenda te laten plaatsen als dat nodig mocht zijn. Dat was dus nu broodnodig, zonder zijn actie hadden we nu een per toeval goedgekeurd fietspad gehad. Namens vele AWD bezoekers grote dank aan de Partij voor de dieren en hun snelle actie.
De volgende verrassing had de wethouder voor ons. Vijf minuten voor de vergadering werd hij gebeld door gedeputeerde Bond van de provincie Noord-Holland. Volgens de wethouder was bekend dat de commissie tegen een fietspad was maar de (blijkbaar geheime) studie maakte duidelijk dat een fietspad financieel interessant zou zijn en Amsterdam kon onmogelijk nu al beslissen zonder deze nieuwe studie gelezen te hebben. De Partij voor de Dieren vroeg meteen of dit stuk dan beschikbaar was. Dat was nou weer niet mogelijk, het moet eerst in de provincie worden behandeld. wanneer, dat was onduidelijk. Het kan maanden duren. Tot die tijd onbeschikbaar.
Het is dus ook maar de vraag of de beheervisie op de volgende vergadering (29 maart) behandeld gaat worden. Waarschijnlijk niet, het wachten is op de provincie en de behandeling van hun (geheime?) studie
Al met al een vreemde zaak. Een wethouder die minuten voor de vergadering door een gedeputeerde wordt gebeld met een smeekbede nog niet te beslissen. Amsterdam die een belangrijke studie niet kan krijgen terwijl ze er wel hun beslissing voor moeten uitstellen.
Duidelijk is dat er veel meer moet gebeuren. Doordat wij de honderdduizenden AWD bezoekers die tegen het fietspad zijn (zeker 80%) niet goed kunnen bereiken hebben er slechts 600 de petitie ondertekend. Dat is heel jammer want de provincie zet alle middelen in.
Mijn wens is dat een aantal bekende mensen met heel veel twitter volgers (Marianne Thieme??) de petitie de nodige bekendheid geeft. Wie geeft het ze door. Ik zal wel proberen de einddatum te verlengen want die stond nog op 8 maart.En is nu verlengd tot 29 Maart 2012
Dus teken de Petitie!!! http://petities.nl/petitie/geen-fietspaden-in-amsterdamse-waterleidingduinen
Dus teken de Petitie!!! http://petities.nl/petitie/geen-fietspaden-in-amsterdamse-waterleidingduinen
Met vriendelijke groet,
Harry Hobo
stichting Natuurbelang AWD Site: http://www.awd.natuurbelangnederland.nl/
Sprekers waren Antje Ehrenburg (IVN) en Vogelwerkgroep Zuid- Kennemerland.
en
Kees Piël Comité de wandelaar heeft geen fiets nodig..
------
Inspreken bij commissie EZP,
Onderwerp: Fietsroute door Amsterdamse Waterleidingduinen,
Inspreker: Kees Piël, van ‘Comité de wandelaar heeft geen fiets nodig’, 8 maart 2012
Geachte voorzitter, geachte wethouder, geachte raadsleden, geacht publiek,
In de Amsterdamse waterleidingduinen worden we straks door de nieuwe Beheervisie geconfronteerd met nieuwe vormen van massarecreatie. Een reeds bestaande massa, 14.406 mensen, tekende een petitie waarin verzocht werd om Nederlands grootse wandeldomein ‘’voorgoed rustig en zonder fietspad te laten zijn’’.
Die ‘buitenrand’-variant ging in werkelijkheid dwars door het Beschermd natuurmonument, en die is op grond van de natuurbeschermingswet onlangs verboden verklaard. Om echter de van stal gehaalde oude Dienstweg-variant op de natuurbrug te laten uitkomen dient de ongerepte Stokmansberg deels te worden afgegraven. De PvdA-wethouder geeft kennelijk weinig om kwetsbare natuur. Dit zal een tweede geval van poging tot natuurvernieling met voorbedachte rade zijn.
Linkse partijen, en ik meen ook D66, liepen te hoop toen Henk Bleker aankondigde om de status van Beschermd natuurmonument af te schaffen. Zij riepen in koor om een soort basiswetgeving die het natuurbeleid voor altijd moet onttrekken aan de wisselvallige politiek van alledag. Een goed idee. Deze partijen zwijgen echter als het grootste Beschermd natuurmonument van de Randstad dreigt te worden ontmanteld.
Thans is de afstand tussen de fietsroute die langs de kust loopt en die langs de Vogelenzangseweg zó groot, dat de claim van de Recron om die met een fietspad te overbruggen al te opzichtig en brutaal is. Doe het dan met kleine stapjes!
Als de dienstweg-variant er eenmaal ligt, dan is het resterende stukje tussen ingang Zandvoort en de kustweg zo klein geworden, dat iedereen zegt: Wat kinderachtig om de fietsers dat allerlaatste stukje te misgunnen. Ja, geef ze dan eens ongelijk. De druk vanuit horeca-Zandvoort zal zolang aanhouden totdat een Amsterdamse wethouder is bezweken. Opnieuw. Amsterdam werkt mee aan het verpretparken. Natuur, Rust en Ruimte, zo luidde het devies in de vorige nota. Schaf dit behoedzaam met stapjes af, niet te snel.
Goed, en dan kunnen we de hele AWD rondkarren; maar de racefietser wil snel vooruit en de gewone fietser wil kalm aan. Dat conflicteert eeuwig; ze willen nu al een dubbele rijbaan bij de kust, om de wederzijdse irritatie op te heffen. De Dienstweg, geliefd als wandelpad, verwordt tot complete toeristische infrastructuur. Dit vooruitzicht heet in de Beheervisie uiterst cynisch: ‘’recreatieve versterking van de randen’’.
De route buitenom is mooi maar 560 meter langer. Dat is weinig ten opzichte van Hoofddorp, 14 km verderop. Let wel: het ging Amsterdam oorspronkelijk om het ‘meewerken’ aan deze deftige metropolitaanse fietsroute!
Het is bijna onvermijdelijk dat de dienstweg-variant zal uitlopen op natuurverstoring in een brede randstrook en over 6 kilometer lengte. Lezen we nu in de nieuwe beheervisie, -citaat-: ‘’Het gebied vormt een tegenhanger van rust in de hectische metropoolregio.’’ –einde citaat-, dan komt , voorzitter, deze nieuwe nota neer op ordinaire huichelarij.
Kees Piël
KP, ‘’Comité de wandelaar heeft geen fiets nodig’’