maandag 13 februari 2012

Help Dieren in de Winter

Koning Winter..:
Heel Nederland is in de ban van KoningWinter..
En het lijkt wel of de sneeuw en het ijs verbroedering / saamhorigheid brengt..
Zo ook bij de vogels..Niet dat ze daar echt op zitten te wachten.
Maar beesten hebben het in deze periode een stuk moeilijker..
En zoeken naar open water...Samen houden ze het wak open..
Natuurlijk mag je blij wezen als er een paar grote zwanen in je wak zitten.. :)
En het liefst niet teveel Meerkoeten...Want die zijn nou niet echt tolerant..
Vandaag gaan Herman en ik bij "Panneland" naar binnen..
Bij zonsopkomst...nou ja!...Zonsopkomst?...Niet echt...want er is geen zon !


Dodaar..
Het is vrij donker..en de eerste sneeuwvlokken dalen al neer..
Een Wilde Eend gaat er met een Kikker vandoor..
Of hij hem echt doorslikt krijgen we niet te zien...Hij gaat er snel vandoor..
En een grote groep eenden gaat achter hem aan..
De Brilduikers lijken niet geintresseerd te zijn...
Het begint nu harder te sneeuwen...
Ree...
Deze Reehinde kwamen we tegen bij de schuilhut..Je verwacht hier niet snel een ree...Want meestal is het hier druk qua mensen. En een ree is veel schuwer dan een damhert. Misschien was hij dorstig..en op zoek naar open water..
Gelukkig voor de vogels / dieren is er nog genoeg open water in de AWD
Veel vogels trekken dan ook naar dit waterwingebied..
De Vogelbescherming roept op om met deze winterse kou..
De vogels te helpen..en bij te voeren..
Herten in de Weilanden..
Als ik naar huis ga zie ik de Damherten in de wei..Ja..die redden zich wel..!! Natuurlijk kunnen ze uit het gebied..zolang het hekwerk niet af is. Een grote groep herten wil het kleine slootje over..de weg op..Nog maar net weet ik te voorkomen dat een grote groep de weg opschiet. Ik jaag ze weer het weiland in...Een man spreekt me aan : "Dat ging nog maar net goed"....
Grote Gele Kwikstaart..
Behalve voedselgebrek hebben dieren in de winter nog een probleem..
Doordat de meeste bomen en struiken hun bladeren kwijt zijn..
Zijn ze beter zichtbaar voor hun vijanden.
Er zijn vandaag eigenlijk niet veel mensen in de AWD..
Ik denk ook dat het voor echte fotografen te donker is..
Ook dat is een probleem voor dieren...In de winter zijn de dagen veel korter..
Er is minder voedsel..En doordat de dagen zo kort zijn..is er dus ook minder tijd om voedsel te zoeken..
Een ijsvogel ...in de AWD
Er zijn niet zoveel plekjes meer om visjes te vangen..Dus de kans is groot dat u bij open water..
een ijsvogel te zien krijgt..
Waterral - Wintertaling
Ja...De waterstand in het "Rechte Schusterkanaal"..is behoorlijk laag..En de Waterral / Waterrallen laten zich regelmatig zien. Nu is het kanaal best breed..dus echt close fotograferen is er niet bij. Nu denkt u natuurlijk..loop dan naar de overkant..Maar dat is helaas verboden gebied :)
Een Zaagbekeend Mannetje is druk bezig...En laat even zijn mooie kleuren zien..
Nonnetjes...
Vrouwtje Non..
Dodaar...
Wilde Zwaan..
(Foto Klapekster Coby)
Ingezonden door Coby Rijgersberg (Gastfoto)
hallo
Ik ben Coby Duivenvoorden-Rijgersberg en wandel
veel in de waterleiding duinen met mijn man
ik kijk ook regelmatig op je site vind ik erg mooi
er staan steeds mooie foto's ook foto's
die ik ook gemaakt zou kunnen hebben,
maar niet zo scherp als die van jou ik heb niet
zo'n grote lens,maar vind het gewoon leuk om foto's te maken
van alles wat je daar ziet.nu heb ik foto's
gemaakt van een vogel ,hij is ongeveer zo groot als
 een houtduif misschien iets kleiner maar niet veel
mijn man denkt dat het een Klapekster is
dus nu stuur ik hem naar u toe en hoop dat
u het weet wat het is.
wij hebben geen site misschien dat ik
 hem terug kan zien bij je ingezonde foto's
nu de groetjes en ik hou je site in de gaten.
groetjes van Coby
(Bedankt Coby...Het is inderdaad de Klapekster..En hij staat er echt geweldig op)
Als u denkt "Ik wil ook wel eens naar de AWD"..
Neem dan in ieder geval eten en drinken mee..
U mag struinen door de AWD...Maar er zijn ook enkele routes aangegeven..
Tip! ...Trek genoeg tijd uit voor de wandeling...Haast in de natuur..Dat werkt niet :)
Er staan veel damherten in de weilanden..
In het laatste kwartaal van dit jaar gaan ze hekken plaatsen..Normaal gesproken ben ik tegen afschot..Maar ik zie nu ook duidelijk het gevaar voor het verkeer.Niet dat de damherten daar wat aan kunnen doen...Het is gewoon de schuld van de bureaucratie..Politiek...Het lijkt wel of daar altijd alles vastgevroren zit :) !!

27 opmerkingen:

  1. Toch heel wat gezien en vast kunnen leggen op deze donkere dag.
    vooral de Eend met kikker heel apart !
    En de gast foto van de Klapeksteris ook een hele mooie !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,
    Wat hadden jullie een mooie dag, ondanks het donkere weer heb je toch mooie foto's. Gaaf dat je nu ook het mannetje-nonnetje hebt gezien. En dan die mooie reegeit. Ik zie ze de laatste tijd veel op foto's. Nu hoop ik zelf weer een keer een ree tegen te komen in het AWD.
    (heb spijt dat ik mijn vrijdagafspraak niet heb afgezegd om naar de AWD te gaan, want nu is het mooie winterweer voorbij...maar ja..AWD blijft mooi, alle seizoenen).
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooi verslag met foto's van dit gebied.
    Ik ben er nog nooit geweest maar wil er zeker eens een dagje voor uittrekken

    groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje Henk,

    Wat weer een gave en gevarieerde blog. Man wat heb je weer veel gezien. Vooral de ijsvogel (Tuurlijk weer die ijsvogel) is weer jaloersmakend. Jammer dat je die niet scherper kon krijgen. Maar daar wil ik je wel een keer mee helpen hoor ;-)

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer veel gezien Henk...... je hebt er eer mooie registratie van gemaakt....het hert in het weiland is echt TOP.

    Groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk
    het was een vruchtbare dag en we hebben veel gezien jij had bij de uitgang nog wat damherten in het weiland gezien . het was weer een mooie wandeling.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat hebben jullie weer veel gezien! Een ijsvogeltje, dat is toch altijd weer een belevenis. En zoveel van de wintergasten, echt weer een topdag ondanks de sneeuw (je moet er wat voor over hebben! :) )
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben hier blij met één wilde zwaan maar Henk rukt gewoon een heel blik wilde zwanen open en daarna nog een. Haha. Maar ook deze serie is weer mooi Henk. Dat ze nu nog een kikker vinden is toch apart. Je hebt wederom een rijke fotoserie....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Henk,

    Ha, prachtig die eend met die kikker. Ze vreten alles op dit moment. Jullie hebbben toch wel weer een hele aardige score qua soorten. Ik vermoed dat de vossen bezig zijn met de paring en dat ze daarom niet te zien zijn.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Weer een mooi verslag Henk!
    En wat een hoop eenden daar. Misschien moet ik er ook eens naar toe.

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk

    lekker vol verslag weer, genoeg gezien, ondanks het grauwe weer.
    Mooie Ree op een ongebruikelijke locatie, en dan al dei vogels, heerlijk gewoon.

    ik wou van het weekend ook naar de AWD, maar mijn vrouw wou naar Vlieland, nou dat was ook geen straf, mijn verslag volgt vanavond (hoop ik :) )

    groetjes
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kijk......daar had ik nou graag een foto van willen zien.......Henk die de herten terug jaagt het AWD in....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk,
    Prachtig die zwanen. Ook de waterral, de grote gele kwikstaart, de zaagbekken en de nonnetjes zou ik graag zo zien.
    Mooie serie weer Henk. Ik wist al dat je de promotor van de AWD was, maar dat je zelfs de damherten terugstuurt is weer nieuw. Ook dat had ik wel willen zien :)
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk,

    Mooi gevarieerde serie heb je gemaakt. Vooral de brilduikers vind ik erg fraai. Jammer dat de AWD niet naast mijn deur ligt (Friesland) want anders wist ik het wel en zou ik er wel vaker komen want het blijft een bijzonder rijk gebied.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk,

    De kikkers moeten het wel een beetje ontgelden de laatste dagen. Op veel reportage vallen ze immers ten prooi aan hongerige eenden en zwanen.
    Top dat je de ijsvogel toch nog hebt weten te spotten. Ondanks het donkere weer heb je weer een hoop moois vast weten te leggen.
    groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk,

    Het was zondag een winterse, wat sombere dag maar er was toch nog veel te zien (zoals je zelf ook hebt laten zien). Ik ben er zelf ook geweest, maar heb helaas het mannelijke nonnetje niet gezien. Daar ben ik echt jaloers op.

    Goeie actie met die damherten!

    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Henk
    Een prachtige winterse wandeling.
    Ook met donker weer is er genoeg te zien.
    Leuk dat je de ijsvogel weer gezien hebt.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Great pictures! I couldn´t find a translator for your blog. Put a gadget to translate. I can understand some because I can speak German and its similar to Dutch.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ondanks de sneeuw en donkere luchten toch een mooie serie weten te maken..het blijft verrassend wat je te zien krijgt in het AWD..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  20. hoi Henk wat blijven je opanemens me boeien en je info er bij is ook super,bedankt
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Eend met kikker vind ik super!
    En mannetje nonnetje natuurlijk, zo'n mooi eendje!
    Je hebt weer heerlijk veel gezien, AWD in de winter is gewoon feest... nou ja, voor ons dan, niet voor de dieren ;-(
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooie winterse serie!! Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Henk,

    Wat een mooie wandeling met sneeuw!
    Leuk die eend, gaaf hoor die ree en natuurlijk met al die vogels is het genieten!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat is er toch veel te genieten in de AWD hé, kijk eens naar die eend met kikker, geweldige foto's.
    Gelukkig is er nog genoeg open water in de AWD en kunnen de vogels zich nog redden, jammer dat jullie het weer niet mee hadden.
    (De fietspad petitie is ondertekend hoor)

    Groeten
    Ron, en tot ziens in een fiets vrije AWD.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ondanks het donkere weer een zeer geslaagde foto serie
    Gr Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mooi stukje weer Henk, mooie zwanen fotos ook, goed te zien dat er al weer aardig wat zijn in het land.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Toch ook heel wat gezien die dag. Mooi foto's.
    gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen