dinsdag 21 februari 2012

Leidsch Dagblad Vossen Voeren

In het Leidsch Dagblad Dinsdag 21 februari 2012..Een artikel over de tamme vossen "Bedelende vossen trekken veel bekijks"..
Ik had daar zelf ooit ook al een persoonlijke mening over..
Zie: http://awd-bossie.blogspot.com/2011/02/persoonlijke-mening.html
Een paar weken geleden belde Margot Klompmaker (journalist Haarlems Dagblad) me op met de vraag ..."Wat vind jij van de tamme vossen en het voeren".?..




Ach..Vogels voeren in je tuin en eendjes in de sloot vinden we vrij normaal..Sterker de Vogelbescherming roept juist op tot bijvoeren van de vogels in de moeilijke winterperiode...Maar Vossen voeren is anders..
Vossen worden gereguleerd door bepaalde factoren..één van die factoren is het aanbod van prooidieren (voedsel)...Door het voeren van de mens (zeker in die maten) ..neemt het aantal vossen in een territorium toe.En dat is weer voor prooidieren funest...Want ook al zit een vos tot zijn strotje vol ..Hij blijft een jagersinstict houden..en pakt dat Konijn/Watervogel..Ook al heeft hij voldoende gegeten.

Foto John Trill
.........
Fietsen AWD
Vergeet u niet de petitie te tekenen
Tege het fietspad in de AWD!!
Stichting Natuurbelang AWD..
(Teller staat op 523 ondertekeningen...en dat moeten er natuurlijk meer worden)
b.v.d.
Harry Hobo
Stichting Natuurbelang Amsterdamse Waterleidingduinen

22 opmerkingen:

  1. Hoi Henk

    Ze zullen het toch nooit leren, gisteren was ik er ook weer even, en irriteer me dan mateloos en weiger dan ook maar één foto van de vossen te maken, het zijn vaak dezelfde ( bekende )figuren die met voedsel lopen te strooien....ik heb van die z.g.n. dierenliefhebbers zelf weleens foto's gemaakt met het idee om ze maar eens te gaan plaatsen......maar heb me nog steeds in kunnen houden, zou het geen tijd worden om dat TOCH MAAR EENS TE GAAN DOEN !!!!!

    Groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toen ik het zinnetje las:"het kan ook een keer mis gaan."Kwam mij een verhaal op van een gebeurtenis op de veluwe. Daar hadden ze een tamme vos. Die sprong op een gegeven ogenblik in de kinderwagens. Hebben ze dat vosje afgeschoten. Daar gaan mijn nekharen van overeind staan!! Waarom dan niet die mensen afschieten zou ik bijna denken. Ik mag het niet zeggen.. En ik wil ook zover niet komen. Vraag me wel af waarom ze dan die vos niet vangen en hem elders uitzetten. Kan die vos er wat aan doen?

    Groet,

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Even voor Joop.

    Pas op met publiceren van mensen op je foto's. Zolang het niet met nieuwsgaring te maken heeft, heb je met portretrecht te maken. En dat kan flink in de papieren lopen. Ik ben het wel volkomen met je eens wat je opzet betreft. Ik kan je vertellen dat ik die 4 wilde vossen in het Harderbos een stuk mooier vond. Toch iets van wild

    groet,

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog niet zolang geleden sprak ik iemand....die ook een bekende is in de duinen...
    En ik was werkelijk met stomheid geslagen -en dat wil wat zeggen - toen die persoon mij vertelde dat de vosjes....de brokjes uit haar mond aten !!!
    En ik ...ik zeg maar niks, onbegonnen werk.
    Mensen zien ze denk ik als hun eigen wilde dier.
    Ze leren het niet en zullen het ook nooit leren.
    De mooiste fotos maak je als je er bijna alleen bent met de vosjes.
    En dat het een keer fout zal gaan daar kan je denk ik op wachten !!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Henk! Could you put a translator gadget on your blog. If I translate to English its very good, Swedish not so good. Kees did that and now I can with other readers enjoy your texts. Curious what about the foxes you have on the post today.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha die Henk,

    Daar is eindelijk het artikel, wel stom dat ze het paddestoel nummer erbij vermelden, daar komen ongetwijfeld lezers op af.
    En over het voeren, tja, er is hier al veel over gezegd, en wij denken er allemaal hetzelfde over....maar het zal niet veranderen, tot het een keer misgaat, maar dan zijn de vosjes de gebeten hond vrees ik.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prima om het bericht te plaatsen, maar ik denk niet dat het veel zal veranderen. Het blijft een attractie voor heel veel mensen, dat voeren dus, helaas!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk

    Het is een beetje dubbel want ze zijn het gewend en leren het niet meer af of echt iedereen moet het laten onbegonnen werk !
    De keer dat ik ben geweest heb ik gewoon mijn camera thuis gelaten (per ongeluk)want iedereen wil de Vosjes op de foto ook ik !
    De keer dat ik er was zag ik de mensen van het AWD zelf voeren en als die uit hun huisje komen srinten ze er op af ra ra,en om eerlijk te zijn van mij hebben ze ook een klein stukje brood gehad ( sorry) en zelfs een jonge Zwaan kwam het kanaaltje uit voordat dat de rugzak open was.
    Ze moeten gewoon een tijd de plek afsluiten zodat ze weer gaan zwerfen ,anders weet ik het ook niet !
    En wat denk je van de grote fotografen die krijgen er prijzen voor , door Zeearende te voeren en Wolfen die moeten het voorbeeld geven toch en stoppen met workshops bij voorbeeld !

    Ze moeten misschien maar verbieden dat er gefotografeerd mag worden !

    En voor alle fotografen die wel klaar lagen tijdens het voeren knap gedaan jullie zijn onschuldig !

    Henk sorry en ik blijf jouw wel volgen !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik weet zeker dat het voeren niet meer te stoppen is..(helaas)
    En ook fotograferen van deze vossen blijft leuk..Maar als je ziet wat de mensen allemaal wel niet geven aan die vossen..en welke truukjes ze uithalen..voor mooie foto's..(voer op het ijs/boom/tussen de vossen/bij zwaan enz..
    Daar erger ik me dood aan! ..en dan ben ik ook snel weg...
    Dat zijn geen natuurliefhebbers..maar fotografen..die puur voor de foto gaan..En daar nog mee in de prijzen vallen ook..
    Doe mij maar gewoon een wilde vos..op afstand :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk,
    Een lastige materie. Verbieden van fotograferen wil niet zeggen dat er niet meer gevoerd wordt. Flinke boetes en meer toezicht zal beter helpen denk ik.
    En hopen dat mensen hun gezond verstand gebruiken. De vossen kunnen heel goed voor zichzelf zorgen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een vos zal toch, zeker in strenge winters van nature een voedselgebrek hebben. Voorheen haalde ze alleen nog voedsel uit het menselijke afval, van het strand, uit de bebouwde kom. Zo zitten de duinen nu wel opgescheept met een hogere populatie vossen dan de natuurlijke omstandigheden oorspronkelijk toelaten, ten koste van andere dieren die ze opvreten. En nu zijn er dierenvertroetelaars die gaan voeren!!! Hier moeten ze nou de animalcops op afsturen. En waarom is er geen voederverbod, ik snap er geen barst van. Kees Piël

    BeantwoordenVerwijderen
  12. het blijven mooie beesten, ook al zijn ze tam, en ze zijn natuurlijk prachtig te fotograferen van zo dichtbij.
    Ik heb eens een serie met een 50mm lens gemaakt, echt uniek, dat vind je verder nergens. maar ik heb ze nooit gevoerd.
    ik snap ook niet waarom ze geen verbod instellen, die vossen laten zich toch wel zien, en het is helemaal schandalig dat er mensen zijn die elke keer die borden weghalen, als je zo met de natuur omgaat heb je er echt niets te zoeken

    Ik heb het ook al geschreven naar aanleiding van het artikel in het HD, wat ik niet begrijp is dat die kranten elke keer dat paddestoelnummer erbij zetten, als ze iets aan de kaak willen stellen dan ga je er toch niet mee adverteren> daar worden die vossen zeker niet mee geholpen

    groet
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tja die vossen, ik begrijp dat de fotograaf graag een mooi plaatje wil en laten we eerlijk zijn, we verleggen (soms per ongeluk) allemaal wel eens een grensje. Toch zitten er gevolgen aan sommige zaken omdat er maar (dat lezen we al bij andere reacties) iets mis behoeft te gaan, en de vossen zijn de dupe. Dit brengt de vraag met zich mee hoe wij hier in het vervolg beter mee om kunnen gaan? Een lastige want elke vos die we plaatsen op de foto brengt het leger fotografen op de been en door al die mensen worden de vossen steeds makker en makker. Moeilijk dit. Misschien proberen met z,n allen minder aandacht te geven aan de vos en nimmer aan te geven waar je hem op de foto hebt gezet op je site. Ik doe dat toch altijd al met zeldzame en dieren waar negatieve gevolgen aan vast kunnen zitten als het leger op de been komt.

    Ergens is iedereen er een beetje schuldig aan. Nou ja ik niet, haha want ik heb nog nooit een vos gezien in de Krimpenerwaard. Eindelijk een keer niet schuldig...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk,

    Iedere échte liefhebber of fotograaf gaat voor puur natuur en niet voor in scène gezette plaatjes. Een vos in een boom? Te belachelijk voor woorden, volstrekt tegennatuurlijk.
    Voeren van wilde zwijnen op de Veluwe of van beren in NP in de USA heeft al tot excessen en afschieten van de dieren geleid. Vroeg of laat krijgen we er met de vossen ook mee te maken.
    Natuurlijk, eerlijk is eerlijk, een mooi plaatje van deze "bedelvossen", geschoten op een stil moment vind ik ook de moeite waard, maar wel zónder voeren!

    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  15. het meest idiote vind ik nog dat al die fotografen denken dat ze een unieke foto maken......
    het is een belachelijke vertoning .

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Tja het blijft een moeilijke discussie maar zelfs de meest gerenommeerde natuurfotografen voeren wilde dieren om een zo'n mooi mogelijk plaatje te maken.
    Kijk maar eens op de site's van diverse natuurreizen.
    Nou heb ik er wel wat meer mee als er met een bepaalde "visie" en zorg gevoerd wordt maar het ingrijpen van de mens is helaas niet meer te stoppen.
    Dus ja wie zal het zeggen......

    Begrijp me niet verkeerd hoor ik ben er in principe ook op tegen om zo maar voeren. En zeker als het alleen maar om het plaatje is en de gevolgen ervan niet belangrijk zijn.

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mensen zijn hardleers, dat voeren gaat nogeens helemaal uit de hand lopen, heb ik het idee. Straks worden die vossen te brutaal en bijten een kind of zo, en dan is Leiden in last. Hier worden de koniks en galloways ook weleens gevoerd door mensen van buitenaf, en als je er dan wat zegt, kun je een grote bek krijgen. Ik heb weleens een malloot gezien die zijn kind op de rug van een gallowaykalfje zette, vond ie het gek dat moederkoe het er niet mee eens was.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Thanks Henk for the translator. Nice to follow in reading too. I can understand the problem with the foxes. If you are lucky you see foxes but its very unusual.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tja, er zit wel waarheid in, wat Clint schrijft, door onze vossenfoto's op onze blogs hebben we ongetwijfeld nog meer voerende mensen naar de vossen gelokt...

    En dan plaatsen ze in de krant nog eens het paddestoelnummer erbij, te gek voor woorden, het is er al een gekkenhuis, het moet niet gekker worden.

    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hai Henk,

    Bij mij is de lust al een tijd geleden vergaan om ze te fotograferen. Laten we hopen dat het bij deze vossen blijft.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Henk,

    Goed stukkie Henk, klasse!
    We moeten ze maar minder fotograferen denk ik.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Henk,
    Ik begrijp dat de krant aandacht wil vragen om iets tegen het voeren van de vossen in de AWD te doen, maar om dan zo de plek met paddestoel in beeld te brengen is idd wel een beetje dom.
    De eerste keer dat ik naar de vossen ging vond ik het wel spannend, maar nu ga ik er zo min mogelijk naar toe. Het is eigenlijk gewoon zielig. Die vossen moeten zelf lekker gaan jagen op een vers konijneboutje! Maar ze hadden toch een bord geplaatst? waar is dat gebleven? Diegene die het verwijderd heeft zal zich wel aangesproken hebben gevoeld..... ( idee?)
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen