vrijdag 17 februari 2012

Boswachters Fluiten me terug..Fluitbos

Deze morgen ga ik vroeg naar de Oostvaardersplassen (OVP)..
De driehoek is afgesloten..maar in de omgeving van de Knardijk valt altijd genoeg te zien/beleven..Maar het loopt net even anders..Ik zie bij Almere dat het mistig is..en het is al een beetje licht aan het worden..Weet je wat..ik pak gewoon eerst de Oostvaarders (Fluitbos)
Ik parkeer mijn auto..en ik loop richting de Jan van den Bosch-uitkijkheuvel..
De zijpaden zijn afgesloten met lint..Dat is om de beesten rust te gunnen..in de winterperiode..
want dan zoeken ze de beschutting van het bos..
Voor het mooie is het net iets te mistig..
Maar vanaf het fietspad zijn de Edelherten goed te zien..
Ze steken over..en ik blijf rustig staan kijken..
Langzaam maar zeker komen er steeds meer edelherten het bos uit..
De grote roedel edelherten loopt richting de OVP..
Ik denk dat het er wel honderd zijn...
En ook al zijn de foto's niet helemaal top..!
Het is wel een prachtig moment...
Een auto komt over het pad mijn richting in...Het zijn boswachters.
Ik ga al netjes in het gras staan ..zodat ze door kunnen rijden :) Maar ze stoppen.."Weet u dat het gebied afgesloten is ? "....Ik zeg: "Afgesloten?..Ja de zijpaden het bos in!..er stond geen bebording of afzetting bij het parkeerterrein" .....Niet veel later verlaat ik de Oostvaarders..En de boswachters plaatsen een bord / afzetting!! :)
Zilverreiger
Wat blijkt..Het fietspad tussen de uitkijkheuvel en de Oostvaardersdijk gaat na 12.00 uur open..Doordat er rust heerst..zijn de edelherten in het bos ook vanaf het fietspad beter te zien...Dit duurt tot medio April.
Maar ook van buiten het gebied..zijn de Konikpaarden en Edelherten te zien..
Ik ga nu naar de Knardijk..en dat doe ik via de Oostvaardersdijk..
(Oostvaardersdijk)
De vaargeul tussen Flevoland..en Noord Holland wordt opengehouden door ijsbrekers..Enorme ijsschotsen kruien tegen de Oostvaardersdijk op ..soms tot over de basaltblokken heen. Het doet gewoon niet Nederlands aan :)
( Kuifeenden en Tafeleenden)
Beleef de Lente 2012
De website van de Vogelbescherming waar u live in volgelnesten kunt kijken.
Begint weer op 1 Maart
Het gebied "De Driehoek" (Knardijk is afgesloten)
Herten ..Runderen..Konikpaarden zoeken er nu de rust..beschutting..
( Zilverreigers tussen het riet)
Ook al zijn er een aantal plekken afgesloten..De OVP heeft genoeg te bieden..
Alleen al het uitzicht...Het blijft iets unieks!!
Deze foto is meer een raadsel...Er klopt hier iets niet..!!
Reeën
En nog wat over de AWD..Amsterdamse Waterleidingduinen...Vergeet niet de petitie te tekenen van stichting Natuurbelang Amsterdamse WaterleidingduinenTegen een fietspad door de AWD.........Meer Zie in het vorige bericht..Doen Hé!!!

27 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Wat gaaf al die edelherten, en het heeft toch wel wat hoor, zo wazig in de mist, mooi sfeertje.
    Dat kruiend ijs is fantastisch!
    Jij had weer een prima dag in de OVP, al werd je teruggefloten ;-)
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een hele fraaie serie Henk, je hebt er weer veel moois gezien, het kruiende ijs is ook mooi gefotografeerd.

    Groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Very beautiful pictures. I love them. I can´t find a traslator. Could you put a translator on your blog it would be interesting to read the text to the pictures.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie serie weer henk.
    Er is altijd wel wat te beleven daar.

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooi hoor Henk, prachtige beesten zijn het,
    Kruiende ijs vindt ik ook machtig mooi
    volgens mij heb je die foto van dat paaltje onderste boven geplaatst ;)

    groet
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi he dat kruiende ijs! Ik heb het afgelopen woensdag ook gezien ... heel bijzonder!! Voor de rest heb je een leuke dag gehad zo te zien ... lekker mistig, maar genoeg edelherten om blij te zijn :-)
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk,

    Herten in de mist, het heeft wat mystieks. Kruiend ijs beleef je ook niet zo vaak; het zijn mooie momenten.
    Het is duidelijk dat je een mooie dag gehad hebt.

    Groet,Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. soms moet een mens iets verbodens doen al doe je het onbewust.
    wat een tafreel zeg.....al die edelherten.
    Snotverpielleks!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk,

    wat een geweldig ervaring om zoveel herten tegelijk tegen te komen. En zo in de mist zijn het sfeervolle plaatjes.

    groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk
    Helemaal geweldig dat je de Edelherten zo mooi kon zien.
    Ik vind de foto van het hert met op de achtergrond het Konikpaard helemaal geweldig.
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk
    je foto's zien er weer goed uit van de ovp met veel herten jamer van de mist,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Henk, was je vandaag in de OVP, wat een mist daar....maar wow, al die edelherten, dat is echt gaaf om mee te maken. Leuk dat je ook reeën hebt gezien, en wat een mooie foto van de zilverreiger in vlucht.
    Ik was vandaag in de AWD,was ook weer genieten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ohh, nou vergeet ik het kruiend ijs nog te noemen, prachtverschijnsel.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie serie weer! Ik was er ook afgelopen week om het ijs te fotograferen.
    Heerlijk al die edelherten, echt super!
    Groeten, marion

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nog even: je kent het gebied goed, is er een route die aanbevelenswaardig is.
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooi ochtendje OVP had je toch weer te pakken. Heerlijk weer zo'n mooi natuurmomoment met de Edelherten in de mist. Kruiend ijs blijft ook een fantastisch natuurverschijnsel.


    Goed weekend.

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  17. het OVP geeft je altijd mooie beelden, het geluk is niet aan mij in het OVP, daarom geniet ik met jou bloggie maar mee..;-)

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Henk!
    Fantastic series!
    You see so many animals there!
    Many greetings and have a nice and sunny weekend!
    Yvonne & Raphael

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Aardig wat herten gezien zeg. Dat ijs ziet er zeker apart uit. Flinke bergen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja Henk ik kan foto voor foto vertellen wat bijzonder het is....
    Je hebt gewoon weer een hele hoop gezien vandaag, een geniet dag

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Tjonge Henk wat een grote groep edelherten zag jij. Dat heb je mooi meegepikt voordat je werd teruggefloten.
    Indrukwekkend dat kruiend ijs.
    Ik was vrijdag in de AWD, ook zeer de moeite waard :)
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Henk
    Geweldig om de Edelherten zo met de mist te fotograferen.
    Het is inderdaad een mooi gebied.
    Het fluitibos bestaat volgens mij niet meer heet nu
    Nog ruim een maand dan kunnen we weer de paden
    op.
    groetjes
    Joh

    BeantwoordenVerwijderen
  23. wow, die Herde mit den vielen Rehen und Hirschen gefällt mir sehr gut..auch die Aufnahmen im Nebel sehen super aus..machen eine schöne Stimmung, finde ich..
    Viele Grüsse
    Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh dat bordje, de foto waar iets nit klopt, je hebt de foto op zijn kop en het bordje is aan de bovenkant losgeraakt waardoor de tekst op zijhn kop op het paaltje hangt, zoiets?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Henk,

    Zo te zien heb je een mooie dag gehad met al die edelherten en natuurlijk de zilverreiger. Kruiend ijs, schitterend.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Je serie is mooi Henk, maar wat jij hebt meegemaakt is net datgeen wat mij af en toe irriteert aan de OVP. Het gebied is zo wie zo al beperkt te bezoeken maar in de winter kan je helemaal bijna nergens terecht. De herten hebben hun rust nodig, dat is ook waar maar toch.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen