zondag 5 februari 2012

Damhert in de Achtertuin

Vandaag 4 Februari 2012 ga ik met Ghita naar de AWD..We pakken ingang "Panneland"..Het is al vroeg druk met mensen..Nu hadden we dat al verwacht..Rijp en Sneeuw..en een beetje mist..
Ja..Dan weet je het wel..Topdrukte..
En eigenlijk is het niet moeilijk om een geheugenkaartje vol te schieten op zo,n dag...Wat is dat mooi als alles in de rijp zit...iedere vierkante meter is prachtig op zo'n dag..
(Pannelanderweg)
We lopen over de Pannelanderweg naar achteren..En omdat iedereen aan het eind van de Pannelanderweg rechtsaf slaat ..Gaan wij juist Linksaf..richting het "Witteveld"..Hier zijn nog geen mensen geweest vandaag..Enkel sporen van dieren zijn te zien in de sneeuw..
Nu krijgen we vandaag zoveel moois te zien..
Gewoon te veel :)
(Wilde Zwaan)
Daarom maar een selectie van foto's van deze dag..
Er zaten 32 Wilde Zwanen in het "Rechte Schuster Kanaal"..
Maar ook deze Knobbelzwaan..Brilduiker en Dodaar..!
Brilduiker..
Wintertaling..
Tafeleend..
In het "Witteveld" laten we onze sporen achter.. (niet echt een rechte lijn :)
Rijp geeft de AWD een sprookjesachtig aanzien..Wanneer de mist zich geruime tijd weet te handhaven en de temperatuur onder het vriespunt blijft..Kan de ruige rijp tot een laagje van enkele centimeters aangroeien..De aangroeiing gaat tegen de richting van de wind in. Bij lichte nevel en geringe wind worden naalden gevormd..
De Vos
Nu wilden we graag een vos in de sneeuw fotograferen..Maar ja..Om nu die tamme rugzak vos op de foto te zetten..Nee..Wij gingen voor een echte wilde vos..Helaas kwamen we die niet tegen..Dan maar de tamme vos......Tja..toch foto's nemen..En we waren vandaag zeker niet alleen..Er is al veel geschreven over deze rugtasvossen..en het dubbele gevoel... 
Natuurlijk zeggen er mensen ..Eendjes en vogeltjes voer je toch ook?
Oké..dat is waar! ...Daar heeft U een punt..
Maar ik blijf het gevoelsmatig afkeuren..om vossen te voeren..
Het is in mijn beleving..niet goed!..
Maar ook ik ben in deze dubbel....Want ik neem ze maar al te graag op de foto!!
Wat is dat mooi hé..Rijp!
Ijsvogel..
In de AWD is het me nog nooit gelukt om de Ijsvogel van zo dichtbij te fotograferen..
Ja..In de Poelruiter en Lepelaarsplassen..Maar nog nooit in de AWD..
Nu was deze Ijsvogel niet schuw..Het leek wel op een rugtas vogel..Af en toe maakte hij een duik..en ging weer een paar meter verder zitten..Om niet veel later weer terug te gaan.Ook hier waren weer snel een paar fotografen aanwezig....
Waaronder Loes..( bij de vossen kwamen we trouwens Ria v D. tegen)
Even een visje vangen..
Deze log is eigenlijk veel te lang aan het worden..
Ik hoop niet dat U in slaap valt..neem even rustig een bakkie koffie zou ik zeggen ..
Want helaas gaat hij nog even door..
Zaagbekeenden..
Nonnetje...(Vrouwtje)
En de Dodaar...wat is hij klein hé!
Bonte Strandloper...
En van Hetty Sloos kreeg ik deze Link..
Hij is leuk :)
Het is een lange log geworden..We hadden ook een prachtige dag in de AWD
Tip...Ga ook eens naar de AWD ..
Helaas heb ik geen tijd om gelijk te reageren..gewoon nog even te druk..
Ik hoop zo snel mogelijk de schade in te halen :)

32 opmerkingen:

  1. Hai Henk,

    Op dit moment hoef je alleen maar bij de wakken in het ijs te gaan zitten om iets bijzonders te zien.
    Dit ijsvogeltje is waarschijnlijk al zo vaak verstoord door mensen, dat hij er vanwege de honger geen aandacht meer aan besteed.
    Zolang hij visjes kan vangen is er niets aan de hand en kun je prachtige foto's maken.
    Mooi hoor, maar ook de rest zit er prachtig uit.
    De zaagbekken vind ik erg goed gelukt.
    Tsja, met de weinige open plekken in het ijs, verliezen de vogels allemaal snel de schuwheid.
    Ik heb zo'n idee dat er snel nog zo'n blog komt ;-)

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk
    Schitterend blog zeg
    Echt de moeite waard en zo veel verschillende volgels geweldig
    Het is daar een drukte van belang zie ik wel
    Groetjes en het is een superserie vind ik
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk
    Deze wandelingen heeft weer mooie plaatjes
    opgeleverd.
    Was wel koud hè!!
    groetjes
    John

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja Henk het was een prachtige dag om naar de AWD te gaan, helaas zat het er voor mij niet in.
    Je hebt weer veel fraaie opnames kunnen maken...... geweldig die ijsvogeltjes.....en geloof me, jou blog is nooit te lang.

    Groetjes en een fijne zondag gewenst.

    Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk

    Ik heb je gemist vrijdag, was inderdaad een gekkenhuis bij de schuilhut :)

    Potverdorie zeg, ik heb 30 minuten op die IJsvogel zitten loeren, maar kreeg hem er niet mooi op, heb alleen wat blauwe en oranje strepen in beeld....
    was mij ook al opgevallen dat hij zich een stuk minder aantrok van de mensen, zijn leefgebied wordt door het ijs ook wat kleiner dus hij moet wel.

    heb op mijn blog een stukje geschreven over een artikel in het HD, waar ze zich zorgen maken over het voeren van de vossen, maar vervolgens de exacte locatie erbij vermelden, alsof ze daar de vossen mee helepen, je kan nu helemaal busladingen mensen verwachten..

    groet
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige serie fotoós weer Henk zeker met de sneeuw is dat genieten dat wil ik ook nog weleens meemaken daar...en dan ja de ijsvogel geweldig dat je hem ook op de foto hebt..ik heb wederom genoten van je belevenis.
    liefs Gery

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Henk, Ook lekker op stap geweest met Ghita. Jullie hadden schitterend weer, zalig! Je hebt de IJsvogel er prima opstaan! Ik geloof dat die van mij niet zo goed gelukt zijn...
    Wat zijn jullie een boel tegengekomen! Jou blogs zijn nooit te lang hoor.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke platen weer Henk, mooi hoor 32 zwanen erg gaaf. Was druk bij de vossen inderdaad, blij dat ik dat heb gemist.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. henl,

    Wat een pracht dag met vele watervogels, mooie om te zien.
    Wat gaaf een ijsvogeltje!
    Mooie wandeling in winterse omstandigheden!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk,
    Zo'n blog is nooit te lang hoor!
    Alhoewel.. ik heb na uitzoeken en sorteren nu nog zo'n 60 foto's over van gisteren, dat is wel teveel van het goede. Ik doe het maar in etappes, de zwanen staan er al (bedankt voor de locatietip, ik heb veel moois gezien!)
    Bedankt nog voor je foto, al sta ik er onherkenbaar op ( ik was incognito!)
    De dodaars, wat is ie inderdaad klein, super om dat zo te zien.
    IJsvogeltje was een mooie belevenis, dat maken we niet gauw nog een keer zo mee.
    Zaagbekken heb er je erg mooi opstaan.
    En de rijp, zó ontzettend mooi! en de foto's van de sporen in de sneeuw mag ik ook graag zien.
    Heerlijke serie Henk, met veel plezier bekeken, zelfs de drukte bij de vossen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik vergat de groetjes ;-)

    enneh... ik snap je titel niet helemaal ???

    groetjes dus!
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. heerlijke plaatjes weer!
    wat fijn he die sneeuw!
    ik heb er nog niet zo van kunnen genieten maar ga komende week mijn best doen! groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk,
    Geweldig wat ziet het er prachtig uit in de AWD. Ik wil heeeeel graag komen Henk, maar hoe moet dat met al die files en het spoor wat het meteen laat afweten? Ik durf het niet aan. Maar ik geniet van jouw beelden. De zwanen, de kleine dodaars erbij, de rijp! de zaagbekken en het ijsvogeltje.
    Super. Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. die Eisvogelbilder sind meine Favoriten, hier bei uns gibt es den so selten, das es eher unwahrscheinlich ist ihn zu Fotografieren.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat gaaf die ijsvogel!!!!!!!!!!!!! Echt heel tof .... bijzonder hoor!
    De sneeuwfoto's zijn ook erg mooi, gewoon de landschapsfoto's met rijp bedoel ik ... heerlijk winters sfeertje! De vos ... ja ... de foto met al die fotografen erop en de vos ... dat is nou net de reden waarom ik al heel lang niet in de AWD ben geweest....
    Was het trouwens een beetje te doen met de auto naar de AWD toe?
    Groetjes en heel fijne zondag verder
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk,

    De AWD waren wel erg fotogeniek, maar je moet het natuurlijk wel treffen om zoveel moois te zien.

    Gave serie!

    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha die Henk,
    Wat hadden we een superdag.
    Ik hoop echt dat het me lukt morgen mijn blog te plaatsen, ik heb net als jij, zoveel mooie foto's.
    Wat heb jij de duikende ijsvogeler mooi op. Ik was al blij dat ik hem op het rietstengeltje mooi had, want dat duiken gaat me echt te snel.
    tja, de rugzakvos....ik ben toch wel blij met mijn vossenfoto's, hoe dubbel het ook is.
    Bij het zien van jouw blog, geniet ik weer na.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Henk, wat is het weer genieten van je blog. Prachtige waarnemingen, veel verschillende ogels en de vos. Moet maar weer eens gauw naar de AWD.
    Gr.
    Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Henk,
    Wat een pracht dag heb jij gehad. Teveel om op te noemen zoveel moois als jij voor je lens heb gehad.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Henk
    Wat een mooie foto's heb je weer gemaakt. De ijsvogel in beeld en vooral de wilde zwanen schitteren.
    Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  21. hoi Henk het was weer een prachtige wandeling met als hooftstuk vind ik het ijsvogeltje ja de rest ook dat was genieten.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Henk, geweldige foto`s!
    Het is sùper genieten van al wat jullie gezien hebben.
    De IJsvogel heb je er prachtig opstaan!
    En ook de Wilde Zwanen...en de Vos...en de landschapsfoto`s.
    Ik hoop dat ik ook nog een vleugje Winter in de AWD kan opsnuiven de komende dagen,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  23. wat is dit genieten, weer een heel ander sfeertje uit de AWD, zoveel rijp hebben wij niet gehad, en een ijsvogel zo dichtbij, prachtig om te zien..heb weer genoten van je blog..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  24. wat is dit genieten, weer een heel ander sfeertje uit de AWD, zoveel rijp hebben wij niet gehad, en een ijsvogel zo dichtbij, prachtig om te zien..heb weer genoten van je blog..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  25. HmmmHenk,

    Ik heb allemaal rugzakvogeltjes in de tuin. Ze zijn zo zielig.... (sorry) Zat volgens mij ook een zanglijster tussen (grote van een merel?)

    Grs Ben
    PS Ben uiteraard jaloers op je ijsvogeltje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hele mooi verslag weer Henk. En hoe langer je blog, hoe langer genieten!!
    Mooie soorten heb je weer te pakken.
    Complimenten!!

    Groetjes,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een genot om zo'n blog te bekijken. Hier hoop je natuurlijk alleen tijdje op. Winterse plaatjes, met rijp sneeuw en strakke blauwe lucht.


    Wat hebben jullie veel gezien. Ook erg gaaf dat het Ijsvogeltje goed meewerkte. Ja als ik al die andere foto's ook bekijk word ik alleen maar jaloers, dat ik er zaterdag niet op uit ben geweest.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi Hen
    geweldige serie gaaf die ijsvogel.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Henk!
    Fantastic series!
    Beautiful swan pictures! Also your kingfisher shots are fantastic! Very nice series!
    Many greetings
    Yvonne & Raphael

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hoi Henk
    Je hebt een prachtige dag gehad en veel gezien.
    Naast al die water vogels is de IJsvogel een mooie bonus.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat maar weer aangeeft hoe geweldig rijk het gebied is waar jij zoal komt en wat heb je weer een zalige momenten op de foto gezet Henk. Ik heb echt weer met verbazing zitten kijken en weet dat ik daar eens heen moet verhuizen want wat een natuur..

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hoi Henk
    Wat een variatie aan vogels zeg. En wat een schitterende foto's van het Ijsvogeltje.
    En die van de zaagbekken die is wel heel bijzonder. Man en vrouw bij elkaar. Super.
    Groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen