donderdag 26 januari 2012

Wilde Zwaan (AWD)

Vandaag ( 25 Januari 2012 ) AWD (Amsterdamse Waterleidingduinen) .. De Wilde Zwaan verlaat Denemarken bij strenge vorst..En komt dan meestal eind oktober/november (Dit jaar waren ze laat) naar Nederland..En een klein aantal overwinteren in de AWD...De eerste waarneming van de Wilde Zwaan in de AWD was in 2000..
De Wilde Zwanen zijn in de eerste dagen nog erg schuw...Niet veel later zijn ze veel eenvoudiger te benaderen..

Het kost ze simpelweg teveel energie..
om constant weg te vliegen...
In de AWD zijn de Wilde Zwanen ook procentueel meer tijd kwijt aan voedsel zoeken..
Dan in andere gebieden..
Nu maak ik normaal gesproken niet zo snel een foto van een Knobbelzwaan.. ( dat laat ik liever aan echte fotografen over / moeilijk genoeg ) Maar van een Wilde Zwaan? ..Ja dat is net iets anders..:) En deze Wilde Zwaan was zo rustig...Ik heb geloof ik nog nooit zoveel foto's genomen van één Wilde Zwaan :) Dus vandaar dat ik in dit blogje wel erg veel foto's plaatst van de Wilde Zwaan..
Normaal gesproken doe ik een bakkie..en dan zie ik meestal mooie dingen..
Maar dit keer is het anders..Ik doe dit keer een bakkie..
Omdat deze Wilde Zwaan me alle tijd gunde..
Meestal zwemt een Wilde Zwaan weg..
Maar vandaag was dat anders..
Nu ging ik op een gegeven moment weg..want ik wilde vandaag nog meer zien..
Ik zie één Ree..maar de Ree heeft mij al eerder gezien..Als ik nu door loopt is hij zeker weg..Dus ik besluit om zonder te kijken..me om te draaien en terug te lopen over een heuveltop.Niet veel later ga ik langzaam terug..Helaas..De Ree is weg..Ik ga er van uit dat hij rechts richting dekking gegaan is..Links is te open denk ik..Met een grote boog loop ik in de richting waar ik hem verwacht...En ja hoor..
En ze zijn weer met z'n drieën ..(zie eerdere log)
Maar ook dit keer..zien ze me eerder..en een Ree...
die wegrent.stopt niet na 30 meter zoals een Damhert wel zou doen..Nee..die zoekt dekking op minstens 100 meter..en blijft dan heel alert...
Het heeft geen zin om ze weer te verstoren..dus ik ga verder het achtergebied in....
Bij de tamme vossen ..zie ik aan de overkant een bekende..Het is Alex van de Site : http://oppadmetalex.weebly.com/index.html ( Kijk maar eens bij zijn video's) Hij heeft een mooi plekje opgezocht ..om te filmen..Op die plek heb je kans op een ijsvogeltje..En je kunt er de vossen mooi filmen....
Rustig ergens gaan zitten..en de vossen hun gang laten gaan..
Is gewoon veel leuker...op de foto kijkt hij naar een vogelje..
Helaas is het bord weg.."Verboden te voeren"..
Ik loop met Alex naar de uitgang "Panneland"..
Het was weer een heerlijke middag in de AWD..

27 opmerkingen:

  1. Die vos wil ook nog wel een keer. Ga em zeker nier voeren maar tis wel een fotomdelletje ;-)
    Wilde zwaan is ook goed gelukt. Je hebt maar weer een mooie dag.
    Zo nu ff bij Alex kijken (sorry) ;-)

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Henk
    Mooie serie foto's heb je geplaatst van de wilde zwaan. Wat goed dat hij jou de tijd gunde om hem uitgebreid te fotograferen.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, het zelfde is t niet, dat besef ik terdege!, maar toch ben ik er "even helemaal uit" als ik de foto's bekijk, al ben ik niet DAAR, k ben er tóch ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk,

    Volgens mij weerhoudt dat bord de mensen toch niet dus ......

    Wat een heerlijke foto's van de wilde zwaan, zo dichtbij en zo fraai!

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  5. super .. de zwaan die je hebt gemaakt goed, zijn erg trots en edel dier, in onze in onze Blog

    (Http: / / waldlaeufer68.blogspot.com/2011/10/alles-was-federn-hat-oder-fliegen-kann.html # comment-form)

    We hebben ook een Zwarte Zwaan gefotografeerd .. maar op een kunstmatig meer ..
    Groeten Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bijzonder mooie opnames van deze wilde zwaan Henk..... prima gedaan.

    Nu even bij Alex gaan kijken.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige foto!'s van de zwaan.....en super dat je reetjes toch nog weer kon fotograferen.
    Jammer dat ze zo schuw zijn.ze zijn prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha die Henk,
    Wat heb je een supermooie serie neergezet van de wilde zwanen, echt hele mooie foto's. Ik ga morgen lekker een dagje AWD doen, dus ook op zoek naar de wilde zwanen (zitten ze in het infiltratie gebied?), en misschien de reeën (maar het eiland van rolvers durf ik niet in mijn eentje op)....
    Leuk dat je Alex tegenkwam.


    Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Henk,

    Wat een fraaie serie van die ene Wilde (tamme) Zwaan. Doordat je ook een laag standpunt hebt ingenomen komen je foto's nog mooier over. Ja op dat moment zou ik ook lekker een bakkie gaan doen, als de Zwaan éénmaal aan je gewend is, kan je inderdaad lekker veel foto's nemen. Wat een strategisch inzicht had je met de Ree, zodat je haar even later weer tegenkwam met nog 2 andere. Jammer dat je net niet een foto van een Damhert plaats, dan had je in jouw geval weer de big 3. ;-)

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk,

    Mooi verslag. Met name de wilde zwaan is erg mooi.

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Da's mazzel hebben met die Wilde Zwaan, mooie fotosessie, daar zou ik ook wel mee thuis willen komen.
    En alweer de reetjes, super!
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk, wat gaaf die Wilde Zwaan!
    Doen ze bij mij nu nooit, zo lekker dichtbij blijven, ze hebben vast tegen elkaar gezegd "die grijze man met zijn camera en rugtas doet je niks".
    Lekker hoor dat je weer naar de AWD kon gaan en ook nog Reeën gezien!
    TOPPIE,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. goh henk,
    wat een gezicht die wilde zwaan,
    wat is íe mooi hé,
    da's genieten henk...

    doe jij dat ook van het weekend:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. "(AWD)" has been included in this weeks Sites To See. I hope this helps to attract many new visitors here.

    http://asthecrackerheadcrumbles.blogspot.com/2012/01/sites-to-see_27.html

    BeantwoordenVerwijderen
  15. dommelvos.blogspot.com27 januari 2012 om 16:06

    Hoi Henk,

    Een mooie reeks foto's. De wilde zwanen zijn inderdaad al minder schuw. Toch moet je geluk hebben om ze zo dichtbij te kunnen zien. Reeën blijven altijd bijzonder. Ik ben vandaag (27 januari) ook in de AWD geweest en had ook geluk zowel wilde zwanen als reeën te zien. Dus genieten van jouw foto's en mijn eigen ervaringen.

    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Henkie.....

    Zoals altijd zit ik weer volop te genieten van je blog!
    Mooi zeg, die foto's van de Wilde Zwanen die meestal niet zo wild zijn:-)
    Maar eigenlijk vind ik alles wel mooi wat je laat zien, het is heel leuk geschreven en uit alles spat de liefde voor de natuur waar jij je zo voor inzet! Vind het Prachtig en dit blog laat ook niet-natuurliefhebbers inzien hoe mooi het allemaal wel niet kan zijn!

    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Henk
    Mooie foto's heb je van de wilde zwaan gemaakt.
    Kan me voorstellen dat je hebt zitten genieten.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Kijk als je het gedrag kent, kun je erop inspelen en dat is jou prima gelukt met de reeën. Prachtig zo'n uitgebreid moment met een wilde zwaan. Leuke pose ook.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig die wilde zwaan, verder weer een mooie serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. De vorige reactie was ik dus, zat iets te vroeg met mijn fikken aan de enterknop.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Henk,,

    Mooie serie van die wilde zwaan en lekker dicht bij!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Gaaf hoor die zwaan zo dichtbij, wij hadden vandaag niet zulk succes. Maar eindelijk wel de zwanen (2 ouders + 5 jongen) goed kunnen zien. Volgende keer hopelijk ook zo'n makkelijke.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Henk
    Wat heb je een mooie beelden van de wilde zwaan weten te maken. En dat je toch altijd weer reeën ziet!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Eén van de bedelvossen zou niet eens meer konijnen kúnnen vangen : hij/zij -laat ik 'm hij noemen- loopt op 3 poten. Hij heeft waarschijnlijk pijn want anders zou hij wel op 4 poten lopen.
    Duinwachters gaan er niet achteraan, dierenambulance ook niet.
    En dan staan er wel acht van die zg. fotografen met lenzen van een halve meter omheen. Interesseert ze niks dat dat beest lijdt. Er moet geschoten worden. Waarom koop je in godsnaam een camera waarmee je op honderd meter kan inzoomen op een vlieg en ga je er vervolgens mee op twee meter afstand van een bedelvos liggen. Die pijn heeft. Die sowieso slim is om te gaan bedelen maar nu niet eens niet anders meer kán.
    Ik niet begrijpen. Houden van de natuur ? Welnee, ze maken allemaal dezelfde foto, het is jacht en het wapen is de camera.
    De natuur z'n gang laten gaan ? Dit is aangelegde natuur, en daarbij is het míjn natuur om gewonde dieren te willen helpen.
    Zoals gezegd : degenen die dat zouden moeten doen en zouden kunnen beginnen er niet aan.
    Ik heb je even als podium gebruikt Henk, ik ben maar een een eenzame Duiner, jouw bereik gaat verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooie serie van de wilde zwaan! En wat gaaf dat je ook weer reeeen hebt gezien! Blijf ik heel bijzonder vinden! Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mazzelpik zonder meer want normaal is dit niet en je hebt het echt verdiend met veel, ja heel veel gaan dan krijg je wel eens iets voor de lens wat niet normaal is. Dat is het leuke, de afwijking waar je een zalige serie van hebt weten te schieten die prima goed is Henk.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Prachtig blogje weer Henk de Wilde Zwaan ga volgende week kijken als het door gaat voor de eerste keer want ik wil er toch geweest zijn voor dat je echt over de fotografen struikelt !

    Een van de (model)Vossen heeft zo mooi geposeerd voor niet minder dan Loulou Beavers die dit heel mooi heeft vast gelegd en dat die nu een prijs in haar rugzak kan doen van de Januari wedstrijd van Roots voorheen Grasduinen !

    Dus je blog wordt HOT !!!

    BeantwoordenVerwijderen