dinsdag 17 januari 2012

AWD Ree

Vandaag 15 Januari 2012...is er een grote controle bij de ingangen AWD..op kaartjes...Nu heb ik een jaarkaart voor zes personen
(18,50 Euro)..dus geen probleem.
Maar buiten dat! ...Ik wil geen mierenneuker zijn...(maar ik doe het wel even :) - Het is eigenlijk van de gekke..dat wij hier in Nederland moeten betalen om de natuur in te kunnen..Ik zie me al b.v. naar het strand gaan..En dan moet ik een kaartje kopen om op het strand te mogen wandelen..? Dat zou toch ook van de gekke wezen..of niet?
(De AWD is een natuurlijk industriegebied..Waterwinning)
Nu was/is Stichting Natuurbelang (nu : de natuur is geen pretpark) een groot voorstander van betalen..zowel voor het parkeren als voor de entree..Het is volgens de stichting een goede methode om recreatie in de AWD te sturen.... (Moeten mensen wegblijven uit de natuur?) Ik snap het idee hier achter..En misschien blijven er inderdaad mensen voor weg ..als het te duur is..Maar dat zijn meestal juist die mensen ..die minder draagkrachtig zijn...Moeten we zo een elitair natuurgebied creëren :)
Ik kom deze morgen al vroeg twee bekende tegen..n.l. Loes en Ron ..
We struinen verder met ons drieën naar het achtergebied..En komen al deze drie Reeën tegen.
De Reeën populatie in Nederland is nog steeds groeiende..
Nu hebben Reeën graag dat een gebied uit veel overgangen bestaat..open vlakte..bos..
Een hoge biodiversiteit..is belangrijk voor de Ree.
(Ree in de AWD)
Reeën zijn ook zeer gevoelig voor stress en onrust..Daarom ben ik een groot voorstander van rustgebieden..De AWD heeft meerdere rustgebieden..Maar ondanks dat is de Reeën populatie de laatste tijd in de AWD minder geworden...komt dat door de biodiversiteit ? (ook de Damherten schijnen daar door hun eetgedrag aan bij te dragen)..of door verstoring? (drukker qua mensen?)..(rechts foto 2009)..Een paar jaar geleden kon je de Reeën overdag al zien vanaf de provinciale weg (bij de Zilk)...
Ik kom vandaag veel bekende tegen..Eigenlijk sta ik gewoon teveel te praten..de tijd vliegt..
En ik moet op tijd naar huis..(dochter jarig)..In mijn ooghoek zie ik dat Loes een foto van mij gaat maken.. Snel pak ik mijn camera..en zo staan we elkaar even snel te fotograferen..thuis valt het kwaliteitsverschil op :)
Ik ga richting uitgang..en langzaam maar zeker breekt de zon door..En de temperatuur loopt al snel op..Ja ..Prachtig weer..en dat is te merken aan het aantal bezoekers die de AWD binnen komen...Het parkeerterrein staat zo goed als vol..Heerlijk dat er zoveel mensen genieten van dit mooie gebied.
En al krijgen de meeste mensen de Ree niet te zien..Damhertjes komen ze zeker tegen..
Zaagbekeend..
De foto Links is een foto met fel tegenlicht..En toch heeft zoiets ook wel wat..ook al is hij dan mislukt..Zo kreeg ik deze week van Kees van Dommele ook zo'n mislukte..Maar toch mooie foto binnen.. En van Albert en Cisca kreeg ik een prachtige serie binnen van een Slang en een Valk..Die samen in het water kwamen..iemand haalde de slang los van de Valk..en zo was geen van beide de prooi..
Het hekwerk AWD ..is misschien eind van het jaar klaar..
dat zoiets zo lang moet duren hé..!
Waternet schijnt wel te willen..maar alle noodzakelijke procedures houden het geheel op..
En als je dit dan ziet in de weilanden...Nee ..dit klopt niet..!! 

33 opmerkingen:

  1. Hoi Henk, was gezellig je weer even te zien, en dank zij jou zagen we die reeën, bedankt dus! pech voor jou dat je vroeg terug moest, het werd idd erg aangenaam met het zonnetje.
    Blijft toch altijd heerlijk zo'n dage AWD.
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,
    je hebt de reeën er nog goed opstaan ondanks de afstand.
    Betalen voor de AWD, aan de ene kant overbodig, aan de andere kant kan het net een drempel zijn om het gebied in toom te houden. Nu kom je al regelmatig zwerfvuil tegen en ik ben bang dat dat bij een vrije toegang alleen maar erger wordt.
    Wellicht zoeken de herten al de rust op buiten de AWD, er zullen weinig mensen door de weilanden lopen.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je heb wel weer veel gezien, en op de foto gekregen. Ik hoop dat je dat zondag ook lukt.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij ons in de duinen hoef je niet te betalen maar volgens mij ....verder overal.
    Wij zijn er als eens bij castricum en wijk aan zee ingegaan , betalen en ook het AWD . Maar tussen zandvoort en ijmuiden is het vrij van betalen.
    Een jaarkaart awd vind ik eigenlijk normaal en echt niet duur ...... Maar die verrekte pakeerkaart kan ik toch zo de pest over in hebben pffff.

    Heerlijk weer genoten van je Blog

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk,
    Gezellig zo met wat bekenden in de AWD, maar dat zal jou wel vaak overkomen. Mooi dat jullie toch 3 reeen zagen. Die damherten tussen de schapen is maar een vreemd gezicht.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd met de verjaardag van je dochter..... controles op kaartjes, die voeren ze volgens mij niet zo vaak uit....nog niet eerder meegemaakt.
    't lijkt me toch nodig voor een stukje natuuronderhoud.....maar voor dat parkeren is belachelijk.

    groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha die Henk,
    Ik had bij Loes en Ron de foot's al gezien en dat jij er ook was, dus ik verwachtte je blog al.
    Wat mooi he die reeën. Je bent een echte spoorzoeker want ree of vos, jij bent vaak degene die ze als eerste ziet.

    Weer een mooie serie.
    Tja, betalen voor de AWD. Ik vraag me af als we er niet hoeven te betalen hoe druk het er dan is, want zaterdag was het echt vreselijk druk.....mensen hebben het er toch voor over om te betalen, ik ook.

    groetjes ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou dan ga ik even bij Ron & Loes kijken of je verhaal een beetje klopt ;-)

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hoi Henk gefeliciteerd nog met je dochterhet zijn weer mooie opnamens
    ja ik vind het niet zo erg dat ik moet betalen voor AWD maar wel voor het parkeren moet betalen dat vind ik niet leuk.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi dat je ook weer eens reeën hebt gezien en hebt kunnen fotograferen.

    Betalen voor de AWD en parkeren? Ik kan mij er niet druk om maken. Wie weet hoe druk het anders wordt. En de kosten? Reken eens uit hoeveel je gemiddeld per keer voor toegang en parkeren moet betalen? Op jaarbasis kan dat voor een regelmatige bezoeker toch geen probleem zijn?
    Gr. Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk, wat een mooie serie weer, ik zie hooguit één ree, eens in de 10 keer, maar jij hebt er gewoon 3 op de foto :)

    en die schapen met herten zijn ook prachtig, boer zal t niet leuk vinden, maar wel een mooi gezicht

    Groet
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk,

    Heel mooi verslag. Ook de reeen zijn erg mooi.

    Groetjes
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Henk,

    Het is toch super! 3 Reeën!
    Mooi moment Henk.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk,

    Via de blog van Yvonne kwam ik bij jou.

    Leuk verhaal. INderdaad waarom entreegeld moeten betalen voor een natuurgebied, de natuur is van iedereen. Gebruiken ze het geld nuttig? Ik ben er nog nooit geweest.

    Je hebt het daar naar je zin gehad, mooie platen gemaakt, gezellig zeg.

    Haha en die schapen met de reeën in een wei, nee dat is een verkeerd beeld.

    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  15. met jou op stap geeft altijd mooie beelden, jullie zullen het reuze gezellig hebben gehad.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk,
    jullie hadden een mooie wandeling met hier en daar een ree.
    mooie foto's zijn het geworden.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Henk, altijd leuk als je bekende medefotografen tegen het lijf loopt! Je laatste foto's vind ik toch wel heel erg grappig. Die damherten samen met de schapen in de wei, dat levert toch een niet alledaags plaatje op. Heel erg leuk.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Sùper Henk dat je zomaar 3 Reeën zag!
    Ook leuk dat je twee bloggers in het wild tegen kwam, zal een gezellige wandeling geweest zijn.
    Voor je volgende wandeling alvast veel plezier en mooie dingen voor je lens,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Henk,

    wij waren daar d 14e januari, maar we hebben niet zoveel herten gezien als jij.

    hele mooie serie weer. En even over je jaarkaart. Ik vind het niet erg om te betalen, maar dan moeten ze er ook wel wat voor doen. Troep opruimen bv en soms vind ik het zelfs veel te druk daar.

    Bij de ingang Pannenland, weet ik niet hoe snel ik me daar uit de voeten moet maken, want het eerste stuk is alleen maar schreeuwende kinderen :-(

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  20. De natuur zou inderdaad gewoon gratis toegankelijk moeten zijn. Dat is voor iedereen.
    Herten bij schapen in de wei is wat raar, maar het lijkt wel mooi.
    Groet, Fokko

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Henk

    Very nice pictures! Love the series! As always great to see all these different animals you have in AWD. Love the fox!
    Have a nice weekend..
    Yvonne & Raphael

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hahaha staan ze van elkaar een shot te maken en gelijk hebben ze want dat is toch leuk om later weer op de site te zetten Henk. Je hebt een leuke rijke dag gehad zie ik en ik baal dat ik deze winter nog altijd geen zaagbek gevonden hebt,

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Henk,

    ALtijd mooi om te zien de Reeën in de AWD, je moet ze echt goed zoeken of toevallig tegenkomen, daarom is het altijd mooi als je ze ziet in de AWD. Dat is bij Damherten wel anders. ;-)

    Ja de AWD is hot momenteel, komt ook mede door de wintergasten, dat trekt toch ook weer een bepaalde groep vogelaars, en natuurlijk de grootste attractie van de AWD, de vossen!!!

    Leuk om weer ff je waarnemingen te zien van de AWD.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  24. wat is het toch een heerlijk gebied om in te mogen struinen.het is elke keer weer een plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. ik vind deze serie een beetje fleds overkomen ,maar de plaatjes zijn op zich prima
    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen
  26. wat een prachtige serie weer Henk
    genieten van jou uitstapjes en foto's

    Fijn weekend, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  27. De keren dat wij in de awd waren gingen we op de jaarkaart van Piet en Riab , maar ik zou er geen moeite mee hebben als we hadden moeten betalen.
    Het beheer van het gebied zal ook wat kosten , en zo houd je mensen die niet voor de natturlijk komen mooi buiten de deur.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hier begint de politiek ook al te roepen dat er betaald moet worden om het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug betaalbaar te houden.
    Flauwekul natuurlijk, dit is gewoon weer geld uit de zak kloppen bij mensen.
    Mooie serie weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Henk,

    Weer een mooie serie en een leuk verhaal. Jullie boffen maar met dat prachtige AWD gebied vlak om de hoek!

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik zie ze niet zo veel meer de reeën. Vandaag waren de damhertjes ook weer in de weilanden te vinden, ach zolang het hek er niet staat is het niet zo gek. Beetje groen gras is wel zo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. fantastisch, the last two pictures are so cool! they made me smile...have a good new sunny week!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hoi Henk
    Mooie wandeling met reeen die zie je zeker niet zo vaak meer.
    En het is altijd leuk mnede bloggers tegen te komen in het AWD.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen