maandag 22 augustus 2011

Dieren Spotten in Nederland

Je moet er wel wat voor over hebben..Om dieren te spotten in de vroege morgen..(ze mogen mij daar voor wakker maken)..En dat gebeurde dit keer om half vier....eerst nog een beetje wakker worden (valt niet mee;).koffie zetten..En de rugtas vullen.met van alles en nog wat..
En dan zo'n anderhalf uur rijden..naar de (OVP) Oostvaardersplassen.
Dit keer met Greet en Remco..
Het is een prachtige morgen..als ik wakker en wel..aankomt bij de OVP..De zon komt langzaam door..En hier en daar hangt er wat mist laag bij de grond..Ja..Ja..Hier kom ik vroeg mijn bed voor uit.
Mist aan de grond..bij zonsopkomst.
Bij de meeste mensen zitten de gordijnen nog dicht..De wereld slaapt..als de natuur ontwaakt.Dit is het mooiste moment van de dag..Hier kom ik mijn bed voor uit..Zo'n moment is niet te beschrijven..En daarom probeer ik het ook niet.Als je de OVP gaat bezoeken..dan weet je dat je mooie dingen gaat spotten..Maar wat? Nee dat kun je van te voren niet zeggen..Dat kunnen Konikpaarden zijn..of Edelherten..Runderen..of de Vos...En als je geluk hebt."De Zeearend"!
Maar een Lepelaar tussen de Grauwe Ganzen..is ook een van de mogelijkheden..
Ja.....Laat je heerlijk verrassen ...door de natuur..
Spectaculair is het zien van een zwerm spreeuwen..Die met duizenden gelijk..
een grote dichte wolk vormen..Hier en daar rusten er een paar uit..
(Een jonge Fitis)
Onderweg naar de observatie hut "De Zeearend"..krijgen we deze hinde met kalf te zien..
Ze zoeken al snel dekking in het hoge gras..Het is altijd genieten geblazen om Edelherten te zien..
(Pimpelmeesje)
Ik hoopte vandaag een grote groep Edelherten te zien...Het liefst mannetjes..
Maar dat ging hem niet worden vandaag.:)
Want zelfs vanuit de kijkhut "De Zeearend"...zagen we geen één hert..
Wel zagen we dit jonge Vosje..vanuit  de kijkhut.."De Zeearend"
We eten en drinken wat..het uitzicht is prachtig..
Maar helaas geen grote groep Edelherten..Konikpaarden..Runderen.Vossen..of de Zeearend...
Nee...Gewoon niets..En dat heb ik wel eens anders meegemaakt..
(Putter)
En nog een keer de Putter..Omdat ik hem zo mooi vind :)
Ja..ook U moet er maar eens vroeg op uit gaan..Nu zie ik U denken......"Dat is niks voor mij "!!.....Nou......Probeer het nu is één keer......Neem eten..drinken..en een camera mee..Wedden!!....U bent verkocht
Zwaluwen..in de kijkhut..
Als U op de hoogte wilt blijven ...wat er zo al gebeurd in de OVP..Kijk dan op de site van:Hans Breeveld..Boswachter van Staatsbosbeheer. (OVP)http://oostvaardersplassen.wordpress.com/ 
Na het bezoek aan de OVP..gaan we naar de
 Lepelaarsplassen..
Er valt daar ook veel moois te zien..
En met een beetje geluk zie je daar de Ijsvogel..of de Zeearend..
En de Zeearend zit er...Maar hij zit in de bomen..helemaal aan de overkant..
Met het blote oog is hij niet te zien...Er staan mensen met digiscopen..Ze kunnen aan de gele ring zien..
van welk jaar hij is...
En ja hoor..Hij zit er...
Ze noemen hem ook wel "De Vliegende Deur"..Maar vandaag alleen "Deur"..
Hij kwam vroeger veel voor in Europa..Maar jagers bejaagde hem..omdat hij Eenden en Ganzen pakte..
En dat doen jagers liever zelf natuurlijk :)
In 2004 kwam hij weer terug in Nederland ...als Wintergast..
En dat gebeurde..in de Oostvaardersplassen..
(Tafeleend)
En sinds 2006..ook als broedende vogel in de OVP..
En dat is iets om trots op te wezen..
(Tafeleend)
En sinds 2009.is de Zeearend ook te zien het.Lauwersmeer..
Ook zitten ze sinds 2011..in de Biesbosch..
Dus gelukkig gaat het weer goed..met de Zeearend.
Een fuut pakt een visje..
Maar het is nog lastig zat...want hij heeft ook veel wier meegepakt..
Ik denk nog even de Zeearend te zien..Die op de vlucht gaat voor een ander roofvogel..
Is het een Ruigpootbuizerd?..Ik waag me er even niet aan..
Mischien dat u het weet.
Het was weer een geweldige dag..

23 opmerkingen:

  1. hoi Henk
    dat was weer geweldig de vogeltjes vind ik het mooist en ook die eenden super allemaal.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje Henk wat heb jij de lepelaar er mooi opstaan.
    Het was nog vòòr Zonsopgang en toch een mooie opname, en dat voor een "geen fotograaf"!
    Bij mij was het niet veel met 2300ISO.
    Ja, het was een sùper dag, ik heb genoten van het gebied en het gezelschap van Rémco en jou.
    Door het zien van je foto`s beleef ik alles weer opnieuw, sùper.
    Ik heb s`middags wel een lekker tukkie gedaan, jij vast ook.
    Goed compromis toch, lekker vroeg opstaan om het mooiste moment van de dag te beleven en later slaap inhalen.
    Nog heel erg bedankt voor je gezelschap,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat kan ik zeggen Henk...mooi...??
    Ik zeg maar ff niks en ga nog een keer genieten van je log

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Henk. Vroeg opstaan ​​was het waard ... De foto's zijn spectaculair. Pasastes een goede dag!
    De Monfragüe Nationaal Park, zal de macht lijn torens verdwijnen, hebben dit jaar veel gieren overleden
    Groeten. Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Henk

    Mooie opnames.
    Ik moet er ook maar eens een keer vroeg opuit.
    Ik las dat je zaterdag met een groepje hyvers oppad ga.
    Leuke dag.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jullie hadden een mooie dag.
    Ik dacht nog aan jullie toen ik om 6 uur wakker werd en een mooie zonsopkomst zag. Mooi, dat puttertje. En die lepelaar tussen de ganzen.En dan die jonge vos, die had je weer goed gespot zo tussen het gras.

    Ook weer super natuurlijk dat jullie de zeearend nog hebben gezien, al zat ie ver weg.

    En ik ben er inmiddels ook wel achter dat vroeg opstaan zeker wordt beloond.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goeiemorgen vroege vogel...
    jaaaaaaaaa daar wil ik ook wel vroeg mn bed voor uit. Prachtige foto's. Allemaal trouwens en mooi scherp ook!
    Groetjes jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heerlijk heerlijk heerlijk...wat ben ik blij dat je elke keer weer op uit gaat.

    groets
    yvette

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat vroege opstaan werd weer ruimschoots beloond Henk, ik voel uiteraard en beetje spijt dat ik niet meeging.
    De lepelaar tussen de ganzen, mooi gespot, maar ook prachtige foto in het ochtendlicht.
    Het vosje was vast een leuke verrassing!
    Zo'n puttertje wil ik ook nog wel eens voor mijn lens, zo'n mooi kleurig vogeltje.
    Jullie hadden vast een erg gezellige dag, volgende keer ben ik ook weer van de partij.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Henk,

    Haha, ja vroeg op anders is het wild al verstoord! Zo te lezen waren jullie niet de eerste, want je hebt bijna geen edelhert gezien.
    Ben pas geleden ook nog in de OVP geweest en vanuit de hutten kon je niets zien vanwege het riet. Uit jouw verslag kan ik opmaken dat ze inmiddels gemaaid hebben. Ik heb het idee dat de edelherten zich al aan het opmaken zijn voor de bronst en zich daarom niet laten zien.
    Toch wel heel leuk om te zien dat zoveel bloggers de laatste tijd samen op pad gaan.
    In ieder geval een prachtig verslag weer.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk,

    Mooi verslag en het was zo te zien weer de moeite waard op vroeg op te staan. De Tafeleend en de Putter zijn inderdaad mooi.
    Komen die vossen op jou geur af want ik weet niet hoe je het doet maar ook hier weer een vosje ;-)

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  12. een mooie ochtend heb je te pakken, zal het er ooit eens van komen dat Von dit gaat doen..??
    Wanneer ik je beelden zie gaat het wel kriebelen. Heel mooi in beeld gebracht. Jammer dat meneer zo verweg zat. Maar een beetje gezien heb je hem wel.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk,
    Dat vroeg opstaan is voor nooit een probleem, en je ziet dan altijd wel heel veel dieren, en van de prachtige zonsopgangen.
    Jammer dat de zeearend niet dichter bij kwam, ik vind de putter ook een heel mooi vogeltje.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi verslag Henk.
    Ik ga er ook maar eens naar toe.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk
    wat een mooie serie heb je weer gemaakt van de OVP.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie serie over de OVP! Zo te zien en horen en geslaagde trip!
    Groeten,
    Marion
    http://leven-marion.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het vroege opstaan heeft mooie plaatjes opgeleverd, de zon kwam mooi op zondag(zag ik vanaf de snelweg).
    Prachtige serie gemaakt waarbij ik de Putter en de Tafeleend wel erg mooi vind.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Henk,

    Ja vroeg opstaan heb jij geen moeite mee, ook niet als je die avond daarvoor laat naar bed bent gegaan. Als je 's morgens vroeg op de plaats van bestemming bent dan vergeet je meteen alles, en krijg je genoeg energie. Het was een hele mooie wandeling met bijzondere waarnemingen. De Putter heb je er mooier op staan als mij, net als de Spreeuwen in boom. OF het nou de Zeearend was in vlucht of niet, het was eigenlijk gewoon te ver weg. Maar dankzij de Digiscopen hebben we hem heel mooi kunnen waarnemen.

    Ga binnenkort echt weer snel terug naar dit gebied. Je hebt me echt overtuigd. En de stelling geldt nog steeds: Met Henk op pad altijd succes verzekerd om een vos te zien. ;-)

    Groeten en bedankt weer voor deze gezellige ochtend. Ohja die jonge Reebok die uit de dekking was heb je er mooi op staan.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ha Henk,
    Elke keer als ik je mooie vroege-ochtend foto's zie, maak ik goede voornemens. Maar het wil er toch nog niet vaak genoeg van komen. Ook deze zijn weer erg fraai. Leuk de putter, prachtig vosje en goed gezien de lepelaar. Moet daar toch ook maar weer eens heen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb weer genoten van je wandeling daar Henk, en bij sommige foto's ook een diep zucht geslaakt.

    Je was er wel errug vroeg je bed voor uit, maar dan heb je ook wat. Van die luchten kan ik werkelijk ontzettend genieten en heb dat hier dan ook gedaan.

    Heerlijk en mooie serie met van alles en nog wat.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  21. De vliegende deur, wellaan dat is dan een tref dat je die enkel al hebt mogen zien. Ja Henk er gaat voor de echte natuurmens niets boven de vroege morgen en dan maar genieten van de omgeving. Leuk dat je net een lepelaar trof en het mag gezegd worden, hij staat er sierlijk op tussen de ganzen...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Henk.

    Pracht wandeling en lekker vroeg want dan zie je inderdaad de mooie dingen. En in ook de late uurtjes natuurlijk. :-)
    Je verveeld je in ieder geval nooit in de natuur!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een prachtige serie weer Henk ... veel gezien en genoten zo te zien. De enige lepelaar tussen de ganzen ... top! mooi zo!
    Fijne dag verder!
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen